Katte der drømmer
Fra : Ninna Sørensen

Dato : 23-05-03 14:53

Hej..

Ja, jeg har måske noget verdens dummeste spørgsmål.
Kan katte drømme ligsom os, og have maridt??
Det er som om når min hunkat har sover noget tid så begyhnder hun at sige
nogle sjove lyde, selv om hun sover.. også kom jeg til om hun evt. har
maridt.. *GG*
Ved godt at det lyder dumt..

Ninna

Fra : Jette

Dato : 23-05-03 17:20

"Ninna Sørensen" skrev:
> Ja, jeg har måske noget verdens dummeste spørgsmål.
> Kan katte drømme ligsom os, og have maridt??

[citat]
"REM søvnen er imidlertid et helt centralt fænomen. Den forekommer hos alle
pattedyr, undtagen de allermest primitive, og har efter alt at dømme
afgørende betydning for temperaturreguleringen. Hvis man i længere tid
forhindrer rotter i at sove REM søvn kan de ikke længere holde varmen, deres
immunsystem bryder sammen og de dør i en miserabel tilstand. "
[citat]

Ovennævnte er fra en artikel jeg fandt på www.weekend-avisen.dk - et
interview med Allan Hobson (professor ved Massachusetts Mental Hospital).

Jeg er nu heller ikke i tvivl om at katte drømmer... mine katte tager ofte
en "løbetur" i søvne, hvor alle 4 poter ligger og sitrer. Katte har jo -
selvom man sommetider kan blive i tvivl *G* - en hvis hjerneaktivitet - og
kan derfor både drømme, og sikkert også få mareridt.

Mvh. Jette

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 23-05-03 17:47

In <3ece27a0$0$24689$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> Ninna Sørensen wrote:
> Kan katte drømme ligsom os, og have maridt??

Ja drømmer gør de i alt fald
Jeg læste for nylig "et eller andet sted" (suk - den hukommelse) at man
har fundet ud af at byttedyr drømmer i løsrevne billeder og rovdyr
drømmer i komplicerede sekvenser.
Altså antilopen ser et billede af den udstrakte savanne, der så
forsvinder igen. Løven drømmer et langt kompliceret forløb, der viser
den hvordan den sniger sig ind på antilopen og fanger den.
Altså noget med, at det refererer til dyrenes måde at fungere på i vågen
tilstand. Og spørg mig ikke hvordan de har fundet ud af det
Men at min katte drømmer er jeg ikke i tvivl om. Poterne rykker,
knurhårene sitrer og Ditte snakker decideret i søvne! Lige fra knur,
over mjaven til små forskrækkede piv, der også får mig til at spekulere
på, om hun mon har mareridt?

Fra : tagaardsdal

Dato : 25-05-03 19:17

"Ann Rudbeck" skrev d. 23-05-03 17:47 dette indlæg :

> [...]
> på, om hun mon har mareridt?
> --
> Knus fra Ann R, spind fra Donna og Ditte

Jeg tror katte drømmer!!
Jeg plejede nogen gange at drille min gamle kat ved at smaske og lave
katteknurrelyde, når hun lå på skødet af mig og sov. Dette kunne
tydeligvis sætte "godt skub" i en af hendes ellers almindelige kedelige
drømme. Hun kunne ligefrem sprutte og hvæse i søvne. Ja undskyld, men
jeg syntes altså det var enormt sjovt!!!
VH TAG

http://www.kandu.dk/