Wake On Lan, via Internet?
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-05-03 12:57

Hej

Er der nogen der kan prøve at forklare mig hvórdan wake on lan virker i
praktis? Jeg tænker på hvordan pc´en tændes over netværket.. Det er jo ikke
særligt svært at købe et wakeonlan Ethernet card.. Men at vide hvordan man
starter en computer er lige noget jeg ikke ved noget om.. Kan det evt gøres
igennem en router via Internettet, hvor man så kan viderstille nogle porte
e.l til netkortet?

Jeg har et Intel pro 100/s desktop adapter.. Selvom jeg ikke har tilsluttet
wakeonlan kortet til bundkortet, lyder power og Link når computeren er
slukket.. Også på routeren/switchen.. Er det muligt at tænde denne via
Internettet??

Mange tak for hjælp

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 23-05-03 19:17

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

>Er der nogen der kan prøve at forklare mig hvórdan wake on lan virker i
>praktis?

Det virker ved at netkortet tænder pc'en når det ser en pakke med et
bestemt særligt indhold (sommetider kaldet en "magic packet") som
bl.a. indeholder kortets MAC-adresse.

Der stilles ingen krav til IP-adressefelterne i pakken, men på en
eller anden vis skal pakken altså bringes hen til netkortet, som jo -
da pc'en er slukket - ikke kan adresseres via IP unicast.

Hvis man sidder på samme LAN er det nemt: fx en broadcastet UDP-pakke.

Hvis det skal gennem en eller flere rutere kan man måske få den
igennem ved at adressere den til "directed broadcast"-adressen, hvis
ellers ruterne (i praksis den sidste) tillader det. Dvs. for at tænde
en pc på netværket 10.1.2.0/24, sender man en pakke til 10.1.2.255 med
det korrekte "magiske" indhold. Men det kræver altså at den sidste
ruter på vejen er villig til at forwarde pakken til broadcastadressen.

Et alternativ som kan være brugbart er at adressere pakken IP-mæssigt
til en anden (allerede tændt) pc på samme ikke-switchede LAN (altså en
der sidder på samme hub som den der skal tændes): så slipper man for
at bruge broadcast, og pakken ses alligevel af det netkort der skal
tænde pc'en.

> [...]
>wakeonlan kortet til bundkortet, lyder power og Link når computeren er
>slukket.. Også på routeren/switchen.. Er det muligt at tænde denne via

Det er nok i praksis svært at få en broadcast-pakke igennem.

http://gsd.di.uminho.pt/jpo/software/wakeonlan/ kan man finde et
Perlscript der sender sådan en "magic packet". Jeg ved ikke om
scriptet virker under Windows (der findes masser af små
Windowsprogrammer der kan), men der er en udmærket README, og de
nysgerrige kan se i koden præcis hvordan pakken ser ud.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Mads Bahrt

Dato : 24-05-03 03:28

Jesper Dybdal wrote:
> Der stilles ingen krav til IP-adressefelterne i pakken, men på en
> eller anden vis skal pakken altså bringes hen til netkortet, som jo -
> da pc'en er slukket - ikke kan adresseres via IP unicast.

Hvorfor kan denne ikke leveres? - Eller med andre ord: Hvorfor kan man
ikke bruge unicast?

Hvis man sender en enkelt UDP-pakke med det rette payload - hvorfor
skulle dette så ikke virke? Du skal selvfølgelig ikke forsøge at skabe
nogen forbindelse igennem netværket, med bare smide de enkelte pakker ud
og lade netværket om at levere dem efter bedste evne.
Routerne undervejs
vil så bare se på modtageradressen og "smide pakken videre i den rigtige
retning".
Tilsvarende hvis den først er nået ind på det rigtige lokalnet
er det ligegyldigt at det er switchet, da en switch s.v.j.h. opfører sig
som en hub over for alle pakker den ikke kender adressaten på. Den vil
altså bare smide pakken ud på alle porte.

Men er der noget jeg har overset?

MVH
Mads

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 24-05-03 12:08

Mads Bahrt <mads_bahrt@hotmail.com> wrote:

>Hvorfor kan denne ikke leveres? - Eller med andre ord: Hvorfor kan man
>ikke bruge unicast?

Fordi der ikke er noget kørende operativsystem som reagerer på IP og
de tilhørende protokoller. Maskinen er jo slukket.

Netkortet i en slukket maskine ved ikke hvilken IP-adresse det får
tildelt når maskinen på et tidspunkt bliver tændt. Det kender derimod
MAC-adressen, fordi den (normalt aldrig) ændrer sig.

For at kunne adressere en maskine med IP skal der være noget på den
maskine der kan svare på en arp-request af typen "hvem har IP-adresse
x.x.x.x?". Det er der ikke på den slukkede maskine. (Se evt.
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=arp)

Så kunne man naturligvis forestille sig at netkortet selv huskede
hvilken IP-adresse det havde sidst maskinen var tændt, og selv
implementerede arp-protokollen. Men det ville medføre alvorlige
ulemper: tænk på hvilket kaos det ville give hvis slukkede maskiner i
almindelig blev ved med at svare på den IP-adresse de havde sidst de
var tændt. Mange maskiner skal jo have en (i hvert fald principielt)
ny dhcp-leveret IP-adresse hver gang de tændes, og det ville være
katastrofalt for nettet hvis de blev ved med at svare på deres gamle
adresse når de var slukket.

Det er selvfølgelig ikke helt rigtigt at man ikke kan sende pakken som
unicast: som jeg også skrev kan man sende til en anden maskine på
samme ikke-switchede LAN.

Det kan også hænde at unicast til den slukkede maskine virker hvis det
er meget kort efter at den er blevet slukket, så arp-cachen i den
sendende maskine/ruter stadig har en indgang for den slukkede maskines
tidligere IP-adresse. Så hvis man vil teste det, skal man nok vente
lidt tid eller genstarte den ruter/maskine pakken kommer fra først
(eller slette dens arpcache med "arp"-kommandoen).

> [...]
>som en hub over for alle pakker den ikke kender adressaten på. Den vil
>altså bare smide pakken ud på alle porte.

Det er rigtigt, men det hjælper ikke. Problemet her er at ved unicast
er den første pakke der kommer fra ruteren, (oftest) ikke den magiske
"tænd"-pakke selv, men en arp-request der spørger hvem der har
IP-adressen.

Der er så to muligheder:
* Pakken er adresseret til den slukkede IP-adresse: så svarer ingen på
arp, og selve "tænd"-pakken bliver aldrig sendt ud på LAN (fordi
ruteren ikke ved hvilken MAC-adresse den skal sendes til).
* Pakken er adresseret til en anden (tændt) maskine på samme net.
Hvis det er et switched netværk, ved switchen (senest når svaret på
arp kommer) hvor den tændte maskine er forbundet, og den vil derfor
ikke smide "tænd"-pakken ud på andre porte. Så det dur ikke. Men
hvis nettet ikke er switched, så virker det.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 25-05-03 15:24

On Sat, 24 May 2003 13:07:42 +0200, Jesper Dybdal
<jdunet@u8.dybdal.dk> wrote:

> [...]
>er meget kort efter at den er blevet slukket, så arp-cachen i den
>sendende maskine/ruter stadig har en indgang for den slukkede maskines

En lidt alternativ løsning kunne jo så også være at lave et statisk
arp-entry. Men broadcastet er nok under de fleste omstændigheder det
letteste.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Daniel Stjernholm Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-05-03 00:06

On Sat, 24 May 2003 04:28:27 +0200, Mads Bahrt
<mads_bahrt@hotmail.com> wrote:

> Hvorfor kan denne ikke leveres? - Eller med andre ord: Hvorfor
> kan man ikke bruge unicast?

*Principielt* kan man godt bruge unicast, for netkortet ser bare
efter den 'magiske' sekvens, og er fuldstændig ligeglad med, hvad
der er udenom. (Det behøver ikke engang være IP).

*I praksis* vil man får svært ved at sende den magiske sekvens
som unicast, fordi alle IP-implementationer vil ARP'e efter MAC-
adressen ifm. et Unicast, og hvis det fejler, vil de slet ikke
sende den egentlige pakke.

> Routerne undervejs vil så bare se på modtageradressen og "smide
> pakken videre i den rigtige retning".

Nix. Routerne vil se, at der er tale om et unicast og vil ARP'e
efter MAC-adressen, hvilket fejler, og så afleveres din teore-
tiske UDP-pakke slet ikke på det LAN.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : crane

Dato : 23-05-03 19:56

Her kan du vække din pc...over dsl...

http://www.dslreports.com/wakeup

jens

Fra : Calle.

Dato : 23-05-03 20:26

crane wrote:
> Her kan du vække din pc...over dsl...
>
> http://www.dslreports.com/wakeup
>
> jens

Hvilke porte skal være åbne i routeren, for at man kan vække en PC
udefra?
Kan fint få det til at fungere internt.
--
Calle

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 23-05-03 23:10

"Calle." <Calle@fjernjyde.dk> wrote in message

> Hvilke porte skal være åbne i routeren, for at man kan vække en PC
> udefra?

Der står UDP port 9

Spændende at se om det virker, tak til crane...

Men hvad er kilden til at gører det? Det må kunne gøres via en dos promt
eller noget??

Fra : Calle.

Dato : 24-05-03 11:55

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
>
> Spændende at se om det virker, tak til crane...
>
> Men hvad er kilden til at gører det? Det må kunne gøres via en dos

Jeg gør det via et lille dosprg. jeg har på en diskette, så kan jeg
starte min PC hvis jeg er et andet sted i verden, og pludseligt får brug
for noget der er på den.
--
Calle

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 24-05-03 14:28

"crane" <jh@1234thrane.cc> wrote in message
> Her kan du vække din pc...over dsl...
>
> http://www.dslreports.com/wakeup

Hej Igen

Jeg har nu prøvet lidt forskelligt, samt læst diskussionsforum´et.....

Mit setup er som følgende:

Linksys BEFW11S4 v2 firmware: 1.45z

ADSl med BB|adsl routeren henter Ip via DHCP.

og har 80.164.28.16 sub: 255.255.255.0
MAC Address: 00-06-25-60-3F-4A

Routerens LAN:

192.168.1.1 sub 255.255.255.0
MAC Address: 00-06-25-60-3F-49

jeg har så et netkort, som er det jeg vil tænde:
MAC Address: 00-02-B3-30-85-8B

Jeg har så sat WOL kablet til bundkortet... Men er der noget jeg skal sætte
op i bios e.l ?? jeg synes jeg kan huske der kun er noget indstilling
omkring wake over modem, som jeg har deaktiveret.

Jeg har så kigget lidt under forumet på dslreports... hvor der står som
nummer 1 at man skal teste på LAN.. Hvordan gør jeg det?

Jeg har prøvet http://www.dslreports.com/wakeup

Sat routeren op til at forwarde port 9 UDP til 192.168.1.255

Men der sker ikke en dyt... Jeg har dog prøvet det fra min bærbare på samme
LAN.. ved ikke om det gør en forskel...

Jeg har så stået og kigget på routeren/switchen... Lampen til mit netkort
blinker ikke.. så den modtager nok ikke nogle pakker??

Mit netkort er som sagt et Intel(R) PRO/100 S Desktop Adapter

Nogen som kan specificere det lidt for mig

Bjarke

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 24-05-03 17:42

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

>Jeg har så kigget lidt under forumet på dslreports... hvor der står som
>nummer 1 at man skal teste på LAN.. Hvordan gør jeg det?

Finder/låner en anden pc og sætter den på dit lokalnet, finder et
program der kan sende sådan en pakke og som kan køre under denne anden
pc's operativsystem (se fx
http://gsd.di.uminho.pt/jpo/software/wakeonlan/mini-howto/wol-mini-howto-3.html,
som jeg fandt via Google), og bruger det til at vække den primære pc.

>Jeg har prøvet http://www.dslreports.com/wakeup
>
>Sat routeren op til at forwarde port 9 UDP til 192.168.1.255

Det ville være fint hvis ruteren er villig til at forwarde til
broadcastadressen, men ...

>Jeg har så stået og kigget på routeren/switchen... Lampen til mit netkort
>blinker ikke.. så den modtager nok ikke nogle pakker??

.... det er nok fordi ruteren ikke vil forwarde til broadcastadressen.

Så er det nok ikke nemt.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).