Ane Marie Jacobsdatter
Fra : Bent Skaarup Pederse~

Dato : 23-05-03 12:14

Ane Marie Jacobsdatter (1777-1855), der var gift med Poul Madsen
(1751-1833) i Videbæk, Vorgod, havde en bror og en søster.
Broderen var Christen Blok i Sønder Lem, og søsteren var gift med
Christen Christensen i Skjern.
Hvad hed søsteren ? (ikke nødvendigvis Jacobsdatter, moderen blev
aldrig gift).
Med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 23-05-03 14:46

Hvor er disse 3 født og hvad hed deres mor? Lidt flere oplysninger ønskes,
så jeg ikke leder efter oplysninger, du allerede har fundet.
mvh
Bodil Madsen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-05-03 23:16

beskpe@hotmail.com (Bent Skaarup Pedersen) skrev 23 May 2003 04:13:46
-0700

> [...]
>(1751-1833) i Videbæk, Vorgod, havde en bror og en søster.
>Broderen var Christen Blok i Sønder Lem, og søsteren var gift med

Både Anne Marie og Christen ser ud til at være født i Ølstrup.?

>Hvad hed søsteren ? (ikke nødvendigvis Jacobsdatter, moderen blev
>aldrig gift).

Ud fra alderen må en mulig kandidat være hende her (men så nemt er det
jo nok ikke - det har du vel også selv set på.?):

;Skjern - 1834, Skjern, 1, Albech Bye, en Gaard;;;B2823, side 139
634; Christen Christensen; 62; Gift; Gaardmand
635; Maren Jensdatter; 52; Gift; Hans Kone
636; Jens Christian Christensen; 21; Ugift; Deres Barn
637; Mette Catrine Christensdatter; 18; Ugift; Deres Barn
638; Hans Christian Christensen; 16; Ugift; Deres Barn
639; Christen Christensen; 13; Ugift; Deres Barn
640; Ane Catrine Christensen; 12; Ugift; Deres Barn
641; Else Marie Christensen; 10; Ugift; Deres Barn
642; Jens Christensen; 8; Ugift; Deres Barn
643; Johanne Jacobsdatter; 26; Ugift; Tjenestepige

;Skjern - 1840, Albech bye, 1, En gaard m. 1 fam.;;;C1128, 141
504; Christen Christensen; 69; Gift; Gaardmand
505; Maren Jensdatter; 57; Gift; Hans kone
506; Jens Christian Christensen; 27; Ugift; Deres børn
507; Hans Christian Christensen; 22; Ugift; Deres børn, skolelærer
508; Christen Christensen; 19; Ugift; Deres børn
509; Jens Christensen; 14; Ugift; Deres børn
510; Ane Katrine Christensdatter; 18; Ugift; Deres børn
511; Else Marie Christensdatter; 16; Ugift; Deres børn
512; Anders Andresen; 33; Ugift; Tjenestefolk
513; Begithe Jensdatter; 23; Ugift; Tjenestefolk

;Skjern - 1845, Albek, 10, En gaard m. 1 fam.;;;;C0476, 174
448; Christen Christensen; 73; Gift; Aadum Sogn, Ringkjøbing; Gaardmand
449; Maren Jensdatter; 62; Gift; Aadum Sogn, Ringkjøbing; Hans kone
450; Christen Christensen; 24; Gift; Her i sognet [Skjern Sogn,
Ringkjøbing amt]; Deres søn
451; Nielssine Ebesdatter; 25; Gift; Do [Skjern Sogn, Ringkjøbing amt];
Hans kone
452; Jens Christensen; 19; Ugift; Do [Skjern Sogn, Ringkjøbing amt];
Huusfaderens børn
453; Ane Catrine Christensdatter; 23; Ugift; Do [Skjern Sogn,
Ringkjøbing amt]; Huusfaderens børn
454; Else Marie Christensdatter; 21; Ugift; Do [Skjern Sogn, Ringkjøbing
amt]; Huusfaderens børn
455; Helene Maria Pedersdatter; 23; Ugift; Deiberg Sogn, Ringkjøbing
amt; Tjenestepige
456; Maren Christensdatter; 1; -; Her i sognet [Skjern Sogn, Ringkjøbing
amt]; Den unge mands datter [Christen Christensens datter]

;Skjern - 1850, Albek, 14 F2, En gaard m. 2 fam.;;;;C1141, 146
446; Christen Christensen; 78; Gift; Aadum, Ringkjøbing Amt; Aftægtsmand
447; Maren Jensdatter; 67; Gift; Do [Aadum, Ringkjøbing Amt]; Hans kone

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Bent Skaarup Pederse~

Dato : 26-05-03 09:07

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message news:<o97tcvoehqoo5em0km65bok5fdabiql534@news2.tele.dk>...
> [...]
> >
> Ud fra alderen må en mulig kandidat være hende her (men så nemt er det
> jo nok ikke - det har du vel også selv set på.?):

Den familie du peger på er ret velkendt "Christen Christensen Rahbek"
i Albæk er fra Aadum og hustruen vist fra Bundsgaard samme sted.
Rahbekslægten har vi jo netop haft oppe at vende nogle gange, og
bortset fra nogle småting er det meget gode og pålidelige slægtsbøger.
De 2 navngivne søskende er ganske rigtig fra Ølstrup. Moderen Kirsten
Hansdatter fra Bjerg fik Christen i 1774 og Ane Marie i 1777, så
flyttede faderen til de 2 Jacob Blok, først til Borris hvor han blev
gift, og så til Ribe hvor han endte som konsumptionsbetjent med et nyt
kuld børn.
Kirsten Hansdatter forsvinder så for mig indtil 1787, hvor hun er i
Rindum som husholderske for Johannes Jynge, men hun har ingen børn med
!
Hun arver Kirkehuset efter Jynge, og da hun efterlader det til
børnene, er der altså nævnt en 3die datter, uden navns nævnelse men
"gift med Christen Christensen i Skjern". Der er også nævnt flere
Christen Christensen i Skjern Kikrebog som faddere o.sv., men det er
jo lidt en massebetegnelse, så jeg håber lidt på, at andre søger efter
en svigermoder til en Christen Christensen.
Den ukendte datter er altså sandsynligvis født mellem 1778 og 1787 i
et sogn omkring Ringkøbing, men det kan jeg jo ikke engang være sikker
på. Hun kunne også være født før 1774, Kirsten Hansdatter er fra ca.
1748.
Mvh - Bent Skaarup Pedersen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 27-05-03 10:23

beskpe@hotmail.com (Bent Skaarup Pedersen) skrev 26 May 2003 01:06:58
-0700

> [...]
>"gift med Christen Christensen i Skjern". Der er også nævnt flere
>Christen Christensen i Skjern Kikrebog som faddere o.sv., men det er

I folketælllingerne er der faktisk ikke så mange endda.
http://80.62.84.41/php/fkt/fkt_soeg.php?tabel=bolling&f_1=FT-1787&f_111=FT-1850&f_2=Skjern&f_12=%Chr_sten%20chr%&f_121=0&f_13=%&f_14=g%&f_16=%&f_18=%&f_20=%&f_23=%

Fra : Bent Skaarup Pederse~

Dato : 28-05-03 07:13

Du har ret og jeg har da også noteret mig de Christen Christensenèr,
der er blevet gift og/eller fået børn døbt fra 1800-1830.
Men jeg kan jo stadig ikke udelukke, at man kan bo i Skjern i et år
eller to uden at efterlade sig spor i kirkebogen.
Og de kan jo sagtens være i Skjern i 1830 og være borte i 1834, hvor
vi har folketællingen. Hvis de er født 1770-1780 er der endda en
mulighed for, at de er gået bort på en "naturlig" måde.
Men hvis der ikke dukker andet op, så må jeg igang med det seje træk,
og finde de forskellige Christen Christensen hustruers fødested.
I øvrigt en meget fin søgemaskine, du har lavet til dine
folketællinger - et eksempel til efterfølgelse !
mvh - Bent Skaarup Pedersen