Hvad er der at hente ved at køre FSB 800 ?~
Fra : Ukendt

Dato : 23-05-03 08:42

Hejsa

Jeg står og skal have et nyt bundkort, og er nu kommet i tvivl om jeg skal
købe et der kører FSB 533 eller et af de nye med FSB 800.
Til de nye bundkort står der Dual Ram 2700/3200 - jeg har selv nogle gamle
DDR ram PC2100 (2x256mb)- vil jeg så ikke kunne bruge dem ????

Jeg har set på Asus der har FSB 800 men det koster 2000 - jeg kan få et
Soltek der også har FSB800 til 999 - hvordan er Soltek - er det noget værd
osv....

Til det hele vil jeg bruge en Pentium 4 2,4 ghz - men er altså i tvivl om
jeg skal købe den nye version (springdale) eller en alm. version.

Mvh

Jan

Fra : JK

Dato : 23-05-03 10:15

On Fri, 23 May 2003 09:41:38 +0200, "Jan" <test> wrote:

> [...]
>Soltek der også har FSB800 til 999 - hvordan er Soltek - er det noget værd

Det må være bedst at købe et bundkort med fsb800. Det kan køre
langsommere også. Bruger du pc2100 ram, så er det et spørgsmål om, at
sætte ram til at køre 133 MHz, altså synkront med cpu med en fsb533
cpu. (4 x 133=533). Det er en quad-pumped cpu, quad=4.

Du vil derfor godt kunne bruge dit pc2100 ram. Men man kan ikke lige
vide, hvad default settings i bios er, før man får lov at indstille
dem. Den chance må man tage, at man kan boote første gang.

Jeg kan gernerelt anbefale soltek. Jeg bruger et nforce2 soltek
bundkort. Jeg har netop kig på det bundkort, du nævner.
Springdale chipset er jo en billigere udgave af canterwood chipset.
Det asus bundkort du nævner er canterwood og de luxe.

Dog ved jeg ikke, om det soltek kan suspend to ram, S3. Det kan mit
soltek FRN2-L f.eks. ikke.

>Til det hele vil jeg bruge en Pentium 4 2,4 ghz - men er altså i tvivl om
>jeg skal købe den nye version (springdale) eller en alm. version.

Få en version til fsb533, og ikke 400.

Det er jo for dyrt at købe en fsb800 cpu. Men en stor fordel at tænke
lidt længere med bundkortet, og du får en fantastisk ram båndbredde
med springdale og canterwood, selv med pc2100 ram.

mvh

John

Fra : Flemming Joensson

Dato : 23-05-03 11:25

JK <johnknuhtsen@mail.dk> wrote in

> Det er jo for dyrt at købe en fsb800 cpu. Men en stor fordel at tænke
> lidt længere med bundkortet, og du får en fantastisk ram båndbredde
> med springdale og canterwood, selv med pc2100 ram.

En 2.4GHz (FSB 800 med Hyper threading) koster da kun 16xx kr. Så det er
da ikke meget dyrere end at købe en FSB533/400 CPU.

Til gengæld stiger prisen MEGET når man nærmer sig de 3GHz.

Flemming

Fra : JK

Dato : 23-05-03 11:40

On Fri, 23 May 2003 10:24:54 +0000 (UTC), Flemming Joensson
<joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote:

>JK <johnknuhtsen@mail.dk> wrote in

>En 2.4GHz (FSB 800 med Hyper threading) koster da kun 16xx kr. Så det er
>da ikke meget dyrere end at købe en FSB533/400 CPU.

Nå, Ok.

Men så er jeg ikke længere sikker på at man kan køre med pc2100 ram
ved 133 MHz.
Bundkortet kører jo 200 MHz, og ram skal køre 133, - det er skørt ! og
jeg er ikke sikker på, at man kan indstille det i bios.

Iøvrigt er suspend to ram, S3, ofte meget mere velfungerende på P4
bundkort. Men sådan noget som ECS kan det alligevel ikke, hverken for
P4 eller AMD.

Nej, jeg vil anbefale det Springdale soltek bundkort OG en fsb533 P4.

Fra : Lasse

Dato : 26-05-03 11:34

Hejsa...

http://www.intel.com/design/chipsets/linecard.htm?iid=ipp_browse+chpsts_comp
are&

Tjek "FSB/Memory Configurations"

Jeg tror ikke man kan bruge PC2100 ram sammen med en 800 MHz P4 ? Det ser
ikke sådan ud udfra det skema der...

Lasse