Hvad er fejlen
Fra : Martin Petersen

Dato : 23-05-03 08:20

Jeg har lavet et lille formular felt hvor der kan udregnes hvor
mange træpiller der skal bruges når man indtaster hvor meget olie
man bruger, men samtidig skal den også kunne udregne hvor meget
det koster i kroner og øre ved hjælp af tallene der står øverst i
formular feltet og det tal man skriver i oleforbrugsfeltet, men
det kan jeg ikke få den til, hvad gør jeg forkert her:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<head>
<title>Untitled Document</title>
charset=iso-8859-1">
</head>
<script language="JavaScript">
function Calculate(thisform)
{
Antal = thisform.Antal.value;
resultat = (2.11 * Antal);
oliepris = (Antal*6.50)
   thisform.pillebrug.value=resultat
   return false;
}
</script>
Calculate(this);">
liter olie:</font>
<input name="olie" type="text" id="olie" value="6.50"
size="6" readonly="true">
pr. kg. tr&aelig;piller:</font>
<input name="textfield2" type="text" value="1,45" size="6"
readonly="true">
sans-serif">Olieforbug pr. &aring;r:</font>
<input type="text" name="Antal" size="20">
Pilleforbrug pr. &aring;r</font>
<input name="pillebrug" type="text" id="pillebrug"
readonly="true" size="20">
pr. &aring;r:</font>
<input name="oliepris" type="text" id="oliepris"
readonly="true" size="20">
pr. &aring;r:</font>
<input name="pillepris" type="text" id="pillepris"
readonly="true" size="20">
<input type="submit" value="Udregn">
</form>

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Martin Petersen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-05-03 09:15

Martin Petersen skrev:

> [...]
> formular feltet og det tal man skriver i oleforbrugsfeltet, men
> det kan jeg ikke få den til, hvad gør jeg forkert her:

Prøv at starte med at læse her:
<http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>.

Det vil være en stor hjælp hvis du kan
- give et link til siden
- fortælle hvad du har gjort for at få det til at virke
- hvordan det ikke virker

Spørgsmålet om udregning på basis af en formular hører i øvrigt
hjemme i javascriptgruppen. Jeg sætter opfølgning dertil.

FUT: <news:dk.edb.internet.webdesign.clientside>
Svar på dette indlæg henvises til nævnte gruppe og kan kun ses der
Se evt. <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin Petersen

Dato : 23-05-03 11:40

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Det vil være en stor hjælp hvis du kan
> - give et link til siden
> - fortælle hvad du har gjort for at få det til at virke

Siden er ikke på nettet endnu, så der kan jeg desværre ikke hjælpe.

jeg har prøvet at skrive i javascriptet at tallet fra olieforbrug
formularfeltet skal ganges med 6.50 for at skrive prisen i oliepris
feltet for neden. (du er velkommen til at bruge koden til at se hvad
meningen er).

Tak for påmindelsen om at jeg er i den forkerte nyhedsgruppe, så ved
jeg det til næste gang.

mvh

Fra : Martin Petersen

Dato : 25-05-03 18:02

Er der slet ingen der ved det, jeg har prøvet hele weekenden uden held, så
min eneste chanche er at nogen her kan hjælpe mig

mvh
Martin Petersen

Fra : jopa

Dato : 25-05-03 18:05

Davs du
Martin Petersen <mpetersendk@yahoo.dk> skrev bla:
> Er der slet ingen der ved det, jeg har prøvet hele weekenden uden
> held, så min eneste chanche er at nogen her kan hjælpe mig

Hvilken fejl snakker du om.
Det kan være lidt svært når du klipper alt fra.

--
Mvh. John
www.johns-web.dk / www.jp-web.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 25-05-03 18:47

Hvilken fejl snakker du om.
Det kan være lidt svært når du klipper alt fra.
Kig højere oppe der står det hele
MVH
Martin Petersen

Fra : jopa

Dato : 25-05-03 18:57

Davs du
Martin Petersen <mpetersendk@yahoo.dk> skrev bla:
> Kig højere oppe der står det hele

Kan ikke kigge højere oppe da jeg sletter alle indlæg efter en vis tid.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-05-03 19:13

"Martin Petersen" <mpetersendk@yahoo.dk> writes:

> Hvilken fejl snakker du om.
> Det kan være lidt svært når du klipper alt fra.

(nej, det var ikke Martin, det så bare sådan ud!)

> Kig højere oppe der står det hele

Selvom de fleste brugbare nyhedsklienter kan finde forgængeren til
et indlæg relativt nemt, så er det alligevel altid en god idé at
inkludere lidt af det indlæg man følger op på.

Man skal også sørge for at sige hvem man citerer, og at der er
markering (typisk "> ") foran det citerede. Dette er *vigtigt*!
(Som i: folk kan blive meget sure hvis man får det til at se
ud som om de har sagt noget de ikke har)

/L

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-05-03 19:09

Martin Petersen <mpetersendk@yahoo.dk> writes:

Nu du spurgte igen, så lad mig give et par hints.

Du fik at vide at du er i den forkerte gruppe, og sagde endda at du
havde opdaget det. Derfor er der nok ikke nogen der har svaret her.
Faktisk kan det diskuteres, da fejlen ikke som sådan ligger i
javascripten. :)

Ok, lad mig gå i pedant-tilstand:

> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Denne DOCTYPE sætter browsere i "Quirks-mode", en bagudkompatibel
tilstand som efterligner alle fejlene i IE4. Det er en dårlig idé
at skrive nye sider på den måde.

> <head>
> <title>Untitled Document</title>
> charset=iso-8859-1">

Jeg er ikke sikker på at det er smart at have linjeombrydninger
midt i attributværdier. Det kan selvfølgelig være noget der er sket
da du lavede det om til en nyhedsbesked (derfor er det en *meget*
bedre idé at give et link til siden i dens naturlige habitat.

> </head>
> <script language="JavaScript">

I den version af HTML du har valgt med din DOCTYPE er
language-attributten "deprecated". Det skrives i stedet som
<script type="text/javascript">

Script-elementer er kun lovlige inde i head eller body elementerne,
så enten ryk det op før </head> eller ned efter <body>.

> function Calculate(thisform)
> {
> Antal = thisform.Antal.value;

Her anbefaler jeg at skrive
var Antal = thisform.elements["Antal"].value;

Tilføj "var" for at gøre det til en lokal variabel. Nogle browsere
tillader at man kan skriver "window.Antal" (som er det samme som
"Antal" når "Antal" ikke er defineret som lokal variabel) for at få
fat i et element med navn "Antal". Sådan et har du, så der er en
potentiel konflikt. Næppe et problem her, men det er en god vane at
lave variable lokale.

Jeg foretrækker at skrive elements-collectionen med fordi det er
standard DOM, selvom alle nuværende browsere kan bruge den korte form.

Her skal du vide at Antal er en streng, ikke et tal. Af sikkerhedshensyn
vil jeg anbefale at lave det om til et tal, fx ved i stedet at skrive

var Antal = parseFloat(thisform.elements["Antal"].value);

eller bare

var Antal = +(thisform.elements["Antal"].value);

Det er ikke vigtigt her, da du kun bruger Antal til at gange med, og
Javascript laver automatisk strengen om til et tal når man forsøger at
gange den med et andet tal. Det havde ikke virket hvis det var plus i
stedet for gange.

> resultat = (2.11 * Antal);

var resultat ...

> oliepris = (Antal*6.50)

Bruger du ikke til noget (endnu?)

>    thisform.pillebrug.value=resultat

thisform.elements['pillebrug'].value = resultat;

(bare fordi det er en god vane)

>    return false;
> }
> </script>
> Calculate(this);">

Her fik jeg en fejl. Du må ikke dele linjen midt i attributten.
Hvis du sætter det på en linje, så virker det for mig.

Form-elementer skal have en action-attribut!

> liter olie:</font>

Font-tagget er deprecated.

> <input name="olie" type="text" id="olie" value="6.50"
> size="6" readonly="true">

Attributten readonly kan kun have en værdi: "readonly".

> Pilleforbrug pr. &aring;r</font>

Du behøver ikke skrive &aring;. Du har sat charset til at være iso-8859-1,
så du kan godt skrive "å" direkte.

> Håber der er nogen der kan hjælpe.

Håber det hjælper.

Jeg sætter Followup-To til .clientside. Hvis et svar ikke har med
javascripten at gøre, så slet bare futten.

/L

Fra : Martin Petersen

Dato : 25-05-03 21:32

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Art D'HTML: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/randomArtSplit.html>
> 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Jeg takker for hjælpen, nu har du delt HTMl koden op, men jeg går udfra at
jeg skal tage alle koderne og sætte sammen i mit html dokument.

Med venlig hilsen
Martin Petersen

Fra : Martin Petersen

Dato : 25-05-03 23:19

> [...]
> Art D'HTML: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/randomArtSplit.html>
> 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal stykke det sammen som du har
givet mig, så hvis du kan hjælpe mig lidt mere, vil jeg blive meget glad.

MVH
Martin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-05-03 00:00

"Martin Petersen" <mpetersendk@yahoo.dk> skrev :

[Megalangt citat fraklippet]

Vær rar at klippe i det du svarer på, der er ingen grund til at
citere omkring 130 linjer - tak.

Fra : Martin Petersen

Dato : 26-05-03 05:23

Vær rar at klippe i det du svarer på, der er ingen grund til at citere
omkring 130 linjer - tak.

noteret.

men jeg har det her lille problem som nogen herinde måske kan hjælpe med:

Fra : Martin Petersen

Dato : 28-05-03 09:54

> [...]
> readonly="true" size="20">
> pr. år:</font>
> <input name="pillepris" type="text" id="pillepris"

Denne her kode irritere mig, er der virkelig ikke nogen der kan hjælpe mig
med at lave koden, jeg har ikke selv den store erfaring med at lave
formularer og slet ikke når de skal være "matematiske".

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 04-06-03 16:58

> [...]

> med at lave koden, jeg har ikke selv den store erfaring med at lave
> formularer og slet ikke når de skal være "matematiske".

Her er et forslag, håber det kan bruges.
Det validerer som HTML 4.01 Strict, og jeg tror et regner det ud du ønsker.

---
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<head>
<title>Untitled Document</title>
<script type="text/javascript">
function Calculate(thisform)
{
var oliebrug = parseFloat(thisform.elements["oliebrug"].value);
var pillebrug = 2.11 * oliebrug;
thisform.elements["pillebrug"].value = pillebrug;
var oliepris = 6.5 * oliebrug;
thisform.elements["oliepris"].value = oliepris;
var pillepris = 1.45 * pillebrug;
thisform.elements["pillepris"].value = pillepris;
return false;
}
</script>
body {font-family:Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;}
</head>

<form action="" name="test" onSubmit="return Calculate(this);">
<input name="olie" type="text" id="olie" value="6.50"
size="6" readonly="readonly">
kr. Pris pr. kg. træpiller:
<input name="textfield2" type="text" value="1.45" size="6"
readonly="readonly">
Olieforbug pr. år:
<input type="text" name="oliebrug" size="20">
Pilleforbrug pr. år
<input name="pillebrug" type="text" readonly="readonly" size="20">
Oliepris pr. år:
<input name="oliepris" type="text"
readonly="readonly" size="20">
Pillepris pr. år:
<input name="pillepris" type="text" readonly="readonly" size="20">