Skaldede pletter?!
Fra : Ukendt

Dato : 22-05-03 21:48

Vi har 4 røde killinger på snart 2 mdr.
Problemet er at de får skaldede pletter, og jeg kan ikke helt finde ud af
hvorfor. Det startede på bagbenene, men jeg regnede med at det var fordi de
kravlede ind og ud af et fuglebur (hvor deres hjem altså er af forskellige
årsager) men det er lang tid siden jeg har set dem derinde, og det er bare
blevet værre på bagbenene. Pletten er lige omkring ledet, ca. 1 cm på hver
side af ledet. Den ene af de små har haft problemer med betændelse i øjnene,
men det er ovre nu, og den havde en periode hvor den var skaldet omkring
øjnene pga. slidet når vi fjernede betændelsen. Men den er ved at få hår
igen, dog mangler den de lange "knurhår" over det ene øje. En anden lille
killing fik pludselig en tyndhåret plet med Ø ca. lig 1 cm. lidt over det
ene øje, men tror hårene er ved at komme igen. Men jeg tror dog også de får
flere pletter (de starter som meget små pletter)
Min bror siger det kunne være loppe-allergi, og jeg har dog også set én
loppe på en af killingerne, men det er snart 3 uger siden og har ikke set
flere siden.
Killingerne har også noget hvidt snask rundt om i pelsen, det synes jeg også
virkede lidt mystisk (troede først det var loppeæg, men de er da sorte, ikke
sandt? - desuden har det været der i lang tid)
Håber der er nogle som kan hjælpe mig med at finde sandheden?

Mvh. Anita, Tversted (Nordjylland)

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 22-05-03 21:59

Hej Anita.
Det kunne være ringorm. Det giver netop skaldede pletter. Det "hvide snask"
har jeg ikke lige noget bud på hvad kan være. Men det ville nok være en god
ide at tage dem en tur til dyrlægen for at få kigget på både det ene og det
andet.

Mvh. Else.

"[9881] Anita Abildgaard Jensen" <puskrama_at_hotmail_dot_com> skrev i en
meddelelse news:3ecd376a$0$76055$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Ida

Dato : 22-05-03 21:58

--
> [...]
ikke
> sandt? - desuden har det været der i lang tid)
> Håber der er nogle som kan hjælpe mig med at finde sandheden?

Hej Anita *s*
Jeg synes det kunne lyde som ringorm. Det er ikke - som det lyder - en orm,
men der i mod en svamp og den kan være meget svær at få taget livet af :-/
Jeg vil klart anbefale dig at tage de små (smukke kræ, jeg har set
billederne ) med til dyrlægen og give dem et gennemtjek.. også mht "det
hvide snask" ( der muligvis kan være pelsmider ? )

Held og lykke med det hele

Ida

DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk

Fra : Stine N. Hilskov

Dato : 22-05-03 21:58

Hej Anita.

Jeg tror måske også det kan være loppeallergi, men det kan også være
ringorm, som er en svampeinfektion i huden. Den kan også smitte til
mennesker, som får røde skellede pletter på hude især i ansigtet og på
ryggen. det smitter mest til børn.
Men det ville nok være en idé at kontakte dyrlægen.

Hilsen Stine

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-03 22:14

Jaeh, det lyder selvfølgelig rimeligt sandsynligt... Idet jeg bor på en gård
og faktisk selv har ringorm. Men det ligner ikke helt efter min mening (men
nu er det jo også en anden art...) Det er ikke fordi det er rødt eller noget
på de små, det er sådan set bare skaldet... Men har heller aldrig set
ringorm på en kat før, så jeg ved ikke?

Mvh. Anita, Tversted (Nordjylland)

Fra : Ida

Dato : 26-05-03 18:28

--
"[9881] Anita Abildgaard Jensen" <puskrama_at_hotmail_dot_com> skrev i en
meddelelse news:3ecd3d71$0$76069$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
noget
> på de små, det er sådan set bare skaldet... Men har heller aldrig set

Katte får skam ringorm og det smitter ! Læs evt her
http://shor.ter.dk/595285309 hvor der står beskrevet omkring ringorm og
behandling.
Og set i lyset af, at du selv har ringorm, så er det sandsyneligt at også
dine katte har det *s*

Ida

CorkyCoon
www.maine-coons.dk

Fra : Ukendt

Dato : 27-05-03 21:56

Jeg siger mange tak
Jeg blev vist overbevist efter at have læst den artikel der *s*
Det passer jo også med at de har noget skællignende...
Min bror (ejeren) påstår dog stadig hårdnakket at det ikke er ringorm, så
jeg glæder mig til at vise ham artiklen...
Har du nogen anelse om hvor dyrt de der tabletter er? Bare sådan for at vide
det nogenlunde (tror desværre ikke min bror er interesseret i at investere
de store penge i killingerne, for sådan nogle ringorm forsvinder jo af sig
selv, - som han siger... *suk*)

--
Mvh. Anita, Tversted (Nordjylland)

Skriv gerne direkte til min mail, da jeg ikke ser NG så tit, tak.

Fra : Pia J

Dato : 28-05-03 08:18

"[9881] Anita Abildgaard Jensen" <puskrama_at_hotmail_dot_com> wrote in
message news:3ed3d0cd$0

> det nogenlunde (tror desværre ikke min bror er interesseret i at investere
> de store penge i killingerne, for sådan nogle ringorm forsvinder jo af sig
> selv, - som han siger... *suk*)

Gør det? Har jeg aldrig hørt. Og det er altså ikke "nogle" orm, det er en
hudsvamp som er meget smitsom - også for mennesker. Jeg ville ALDRIG tage en
killing med hjem der så sådan ud.

:Pia

Fra : Kate

Dato : 28-05-03 23:39

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in

> Gør det? Har jeg aldrig hørt

Nej, det gør det ikke, tror også det er det Anita sukker over
Faktisk kan ringorm smitte helt ekstremt. Jeg fik engang en killing og
udover hvad han ellers fejlede havde han også ringorm. Af en eller
anden grund blev jeg ikke smittet, men min venindes søn og deres kat
blev smittet og sønnen havde vildt svært ved at komme af med det igen,
så du har ret, jeg ville heller ikke få en killing der havde ringorm.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-03 21:03

> Nej, det gør det ikke, tror også det er det Anita sukker over

Vi havde dyrlægen på besøg i går....
Og hun sagde faktisk at ringorm kan forsvinde af sig selv...!!! Så har vi
lige fået sat det på plads... (at man skal vente længe efter det, er noget
helt andet... men vi har da også haft en del køer, hvor det bare forsvandt
af sig selv)

>Og det er altså ikke "nogle" orm, det er en
>hudsvamp som er meget smitsom - også for mennesker.

Ja, det ved jeg da udmærket godt, eftersom jeg selv har det (hvis du havde
taget dig besværet at læse de foregående indlæg, f.eks. det første...)
Og jeg ved godt, at det ikke er orm, jeg skulle måske sige "sådan NOGET
ringorm forsvinder..." (det har jeg bare lært grammatikken lidt bedre
til...!)

Jeg har desuden hørt at man skulle kunne behandle det med spiseolie - er der
nogen der har nogle erfaringer med det?! (det er jo unægteligt lidt
billigere end medicin)

Mvh. Anita, Tversted (Nordjylland)

Fra : Pia J

Dato : 29-05-03 21:52

"[9881] Anita Abildgaard Jensen" <puskrama_at_hotmail_dot_com> wrote in
message news:3ed6673e$0

> Ja, det ved jeg da udmærket godt, eftersom jeg selv har det (hvis du havde
> taget dig besværet at læse de foregående indlæg, f.eks. det første...)

Jamen det havde jeg. Problemet er, at du skiftevis lyder som om det er dine
katte, og skiftevis som om det er din brors, og at HAN troede det var en orm
og ikke gider bruge penge på kattene.

Jeg har aldrig hørt at olie skulle hjælpe - men der sker i hvert fald ikke
noget - du har jo så dig selv at teste på! :)

:Pia

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-03 22:09

Okay, jeg kan godt forstå det kan være forvirrende...
Det er min brors katte, men eftersom han jo ikke gider at gøre en indsats
for deres ve og vel, så må jeg jo - og det er jeg rimelig træt af! Det er jo
ikke jeres skyld, men kommer nok til at overreagere lidt så...
Da jeg har haft ringorm før, havde jeg også noget til at behandle det med,
så de er (desværre?) næsten væk... Kan derfor ikke afprøve olie-teorien på
mig selv...
Desværre kan det creme jo ikke bruges til de små, da de jo vasker sig med
tungen (som vi forhåbentligt alle er klar over *g*)
Tror nok også at min bror ved at ringorm ikke er orm... Han har da i hvert
fald set det før...! - Ellers er han jo bare dum *g*

Fra : Pia J

Dato : 30-05-03 07:00

"[9881] Anita Abildgaard Jensen" <puskrama_at_hotmail_dot_com> wrote in
message news:3ed676d4$0

> Tror nok også at min bror ved at ringorm ikke er orm... Han har da i hvert
> fald set det før...! - Ellers er han jo bare dum *g*

Ja han lyder da lidt smådum når han ikke gider behandle levende væsner
bedre.

Held og lykke med at få dem afsat.

:Pia

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-03 22:29

Og nåeh ja... Det sjove er at de 3 af dem alle har den skaldede plet på det
venstre bagben... Det er da lidt mystisk, ikke?

--

message news:3ecd376a$0$76055$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...