Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nogle der har noget dårligt at sige om Can~
Fra : Flemming

Dato : 22-05-03 20:37

Hej

Jeg leder efter et lysfølsom digital kamera, da jeg altid syntes at være
begrænset af lysforholdene når jeg fotografere. (og jeg vil helst ikke bruge
blitz) Canon PowerShot A70, syntes jeg ser meget fornuftigt ud også
prismæssigt.

Hvad siger i ?

--
Mvh. Flemming

Fra : Niels Bengaard

Dato : 22-05-03 21:18

> [...]
bruge
> blitz) Canon PowerShot A70, syntes jeg ser meget fornuftigt ud også

Så en test i nyeste Penge og Privatøkonomi af 3 mpixel kameraer. Canon A70
var med og fik ok karakterer, men det var ikke det bedste.
Du kan jo evt. købe det blad eller læse det på biblioteket. Der stod en om
fordele og ulemper ved en del modeller fra 3000 til 4000 kr., mener det var
ca. 10 stk.

Niels

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 22-05-03 21:39

"Flemming" <spamme@trashcan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bruge
> blitz) Canon PowerShot A70, syntes jeg ser meget fornuftigt ud også

Jeg har A40, og jeg synes bestemt ikke, at det er lysfølsomt, men jeg har på
fornemmelsen, at det er det samme med andre kompakte digitale kamera. Lad
dig ikke nare ad, at de skriver iso 400 (en af grundene til at jeg byttede
mit A20 ud med A40). De bliver meget grimme på iso 400. Ellers har jeg kun
hørt godt om A70.

mvh Frank

Fra : Flemming

Dato : 22-05-03 22:29

Frank K. Jensen <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> til at jeg byttede mit A20 ud med A40). De bliver meget grimme på iso
> 400. Ellers har jeg kun hørt godt om A70.

Men hvad skal man så kigge efter for at få så lysfølsomt kamera som muligt ?
Linsen skal vil være så stor som muligt ? (stor "f- værdi" ?)

--
Mvh. Flemming

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 23-05-03 09:32

"Flemming" <spamme@trashcan.dk> wrote in message
> [...]
?
> Linsen skal vil være så stor som muligt ? (stor "f- værdi" ?)

Jeg er nok ikke den helt rigtige til at komme med lange tekniske
forklaringer. Jeg ville bare lige fortælle lidt om mine erfaringer, og det
med dårlig lysfølsomhed er et af de eneste rigtige problemer, jeg har fundet
med kompakte digitale kamera (i hvert fald A20 og A40). Det, og så er de
rimelige langsomme, men det vænner man (i hvert fald mig) sin til, dog må
man acceptere, at der er nogle billeder, som ikke kommer i kassen. Den korte
focal længde giver også større dybteskarphed, hvilket også i visse tilfælde
kan give problemer. Men lad dig nu endelig ikke afskrække, jeg er meget glad
for mit digitale kamera

Og så tror jeg nok, at det er en lille f-værdi, der giver en større åbning.
Right?

Hvad skal du i øvrigt bruge det til (ja, tage billeder, det er jeg godt klar
over ? Og hvor mange penge vil du bruge?

mvh Frank

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 23-05-03 10:03

Frank K. Jensen <fkj@ifa.au.dk> wrote:

> Og så tror jeg nok, at det er en lille f-værdi, der giver en større åbning.
> Right?

f er objektivets fokale længde - afstanden fra negativet (eller sådan)

f/x giver så blændeåbningens størrelse (diameter?) - altså, den fokale
længde divideres med et tal - f.eks. er f/1.4 en større åbning end f/2 -
hvis man prøver at arbejde fuldt manuelt med et kamera i bare et par
timer, får man hurtigt forståelsen for det ;)

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Flemming

Dato : 23-05-03 20:29

Rune B. Broberg <usenet@mihtjel.dk> wrote in message

> [...]
> f/2 - hvis man prøver at arbejde fuldt manuelt med et kamera i bare
> et par timer, får man hurtigt forståelsen for det ;)

Det vil altså sige jeg skal finde et kamera med så lille en F-værdi. Hvilket
denne side vist også prøver at sige :
http://www.dpreview.com/learn/key=aperture

Nu kan jeg jo se at et A70 har en F2.8 , og en A200 også har en f-værdi på
F2.8. Det forstår jeg ikke, linsen ser da væsentligt større ud på A70 ?

Hvis man derimod kigger på en Casio QV-R3, så har denne en f-værdi på F2.6,
vil det så sige den er (lidt) bedre til at "suge" lyset ind ?

--
Mvh. Flemming

Fra : Flemming

Dato : 23-05-03 20:14

Frank K. Jensen <fkj@ifa.au.dk> wrote in message

> Hvad skal du i øvrigt bruge det til (ja, tage billeder, det er jeg
> godt klar over ? Og hvor mange penge vil du bruge?

Jeg skal hovedsagligt bruge det til at tage billeder når jeg er ude og rejse
(her ønsker jeg ofte ikke at blive bemærket hvis man er i mindre bemidlet
lande....= ingen blitz), men også til normalt hverdagsbrug. Jeg mener 3
Mpixel er nok til mit brug, og vil således hellere overføre penge fra CCD
til linsen. Min smerte grænse ligger nok ved 6K, men gerne mindre.
Af sjove features syntes jeg da det er fikst at kunne optage små video
bidder, men jeg ved ikke hvor meget man vil bruge det. Jeg er mest til
CompactFlash, da jeg allerede har disse, men det skal ikke styre mit valg.

--
Mvh. Flemming