Rensning af hornfisk
Fra : Anders Boutrup

Dato : 22-05-03 16:50

Nu har jeg så været så heldig at fange et par hornfisk, som gerne skulle på
middagsbordet, der er bare et lille problem.

Hvordan udbener en hornfisk? De gange vi har spist dem "hele" har der været
så mange ben i, at det har ødelagt fornøjelsen.

Mvh.

Fra : hansi.christiansen

Dato : 22-05-03 18:39

"Anders Boutrup" skrev d. 22-05-03 16:50 dette indlæg :
> [...]
> så mange ben i, at det har ødelagt fornøjelsen.
>
> Mvh.
> Du renser dem først, så skærer du dem i passende stykker
ca.10cm.lægger dem med ryggen opad, og trykker dem hårdt hen over
ryggen, vender dem om, nu kan du let fjerne størsteparten af benene.
velbekomme!

http://www.kandu.dk/

Fra : 7C

Dato : 22-05-03 22:34

Der finde et "udbenerjern", som efter sigende skulle fjerne alle ben. Har
ikke set den i funktion, men det lyder ret fixt.
Jeg ved, at Grejbiksen ligger inde med det og at det er lidt smådyrt. Prisen
ligger vist omkring 250,- for noget der ligner et minhaveredskab.

Hvis der er nogen her i gruppen der har erfaringer med "jernet" (skal nok
kaste lidt sjove kommentare af sig), så vil jeg gerne høre om det er pengene
værd.

Vh.

Søren

Fra : Jesper Hansen

Dato : 22-05-03 23:46

Jeg har gode erfaringer. Det kræver lidt øvelse og at man skærer ½-delen af
"slaget" af, men det fungerer perfekt.

Jesper Hansen

P.S. Jernet har i mange år kostet 119,- men nu koster det 250,- alle steder,
og mit er blevet væk

Fra : PAR

Dato : 23-05-03 09:14

Jeg havde ét, men synes ikke det virkede rigtigt på de små hornfisk, som man
fanger om foråret ved kysten.
Jeg solgte det - men åbenbart for billigt efter den pris det har nu!

PAR

Fra : hansi.christiansen

Dato : 23-05-03 12:15

> [...]
>
> Mvh.
>For at få bedst udbytte af jernet skal hornene have en hvis størelse,
og bedste resultat opnåes når fiskene er et par dage gamle, eller har
været en tur i fryseren først !

http://www.kandu.dk/

Fra : Henning Hviid

Dato : 29-05-03 22:00

Her er min metode:

Spræt fisken op fra gat til hovedet, fjern indvolde. Skær halen af 5-6 cm,
skær hovedet af. Læg hornfisken fladt på "maven" med ryggen op og siderne
ud, skær det tyndeste af hver af siderne ca. 1 cm. Læg kniven fra dig. Hold
fisken med venstre hånd, eller rettere sagt pres den ned mod bordet. Tag
højre hånds tommel og pegefinger og pres dem ind under kødet ned mod benene
og mas dine fingre hele vejen ned langs rygsøjlen. På denne måde "skræller"
du kødet fra benene i én lang pæn filét. De første gange bliver det noget
værre mos, men efter et par stykker så køre det bare og de er totalt benfri.

Eneste problem er ens fingre, efter 30 hornfisk så er de totalt smadret,
mine er ihvert fald, men ok jeg er også kontormand =

Tilberedning: salt og peber, rul filén med persille(skindsiden ud), rul et
stykke bacon om, bind madsnor om, eller brug en kødnål/tandstik. Steg dem på
panden, de skal have ret lang tid, mindst 20 min. tror jeg jeg giver mine,
server med nye danske kartofler, det smager bare så godt.

Den med Bacon er ny for mig, et tip jeg fik, faktisk første gang jeg har
prøvet det, men det er helt vildt så godt det smager, det skal simpelthen
bare prøves. Jeg tror ikke jeg kommer til at lave hornfisk uden bacon mere.

Hilsen
Henning