Hunde og deres hvalpe
Fra : Jimmy

Dato : 22-05-03 16:41

Hej

Hvordan har hundefar og -mor det, når de har fået en hvalp og deres
menneskeejere tager hvalpen op for at nusse den?

Accepterer de det eller føler de sig truet?
Og hvor lang er en evt. periode, hvor de bliver sure?

Gæs bliver jo f.eks. enormt agressive, når man nærmer sig deres unger.

Mvh
Jimmy

Fra : Jytte

Dato : 23-05-03 08:50

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og hvor lang er en evt. periode, hvor de bliver sure?
>
> Gæs bliver jo f.eks. enormt agressive, når man nærmer sig deres unger.

Hej Jimmy.
Der er forskelligt fra tæve til tæve. Nogen lader alle klappe deres hvalpe,
og andrer knurrer endda af ejeren.
De fleste lader dog ejeren tage hvalpene op uden problemer.
Vi havde selv en dejlig venlig tæve, men hun slog os over fingrene hvis vi
prøvede at tage hendes nyfødte hvalpe. Når hvalpene var tre uger inviterede
hun selv alle til at se dem.
Vi har også erfaring med at hanhunden holder sig væk indtil hvalpene bliver
større.
Man skal også altid passe på at ikke andre tæver kommer til hvalpekassen,
selvom de normalt er gode venner, kan det gå grueligt galt. Hvis moderen er
der kan der komme et kæmpeslagsmål, og hvis hun ikke er der, kan man
risikere et par ihjelbidte hvalpe.
Katte derimod har meget glæde af hinanden, to hunkatte med killinger hjælper
hinanden og passer hinandens killinger.
Men det er sjældent med hunde, jeg har hørt om det, men aldrig oplevet det.

Hilsen
Jytte