WINS og en WINS-server ... jeg er lidt for~
Fra : cjt

Dato : 27-03-01 13:49

Hej!

Jeg er faktisk blevet lidt forvirret efter jeg er begyndt at
rode med Windows-netværk (NT 4)

Jeg har forstået det sådan, at en klient via en WINS-server kan få en
IP-adresse ud fra det pågældende Netbios-navn!
(Ret mig, hvis jeg er forkert på den

Forvirring synes jeg opstår, når der både er en DHCP- og WINS-server!

Lad os nu sige, at der i et Microsoft-netværk både er en WINS-server og
DHCP-server!

Starter klienterne først med at få tildelt en IP-adresse (af DHCP) for
derefter at lade sig registrere i en database i WINS-serveren (tabel med
Netbios-navne og IP-numre)!

Jeg kan ikke rigtigt forstå hvorfor det er nødvendigt med en WINS-server.
Det eneste skulle da lige være, hvis programmer/maskiner i et
Microsoft-netværk
kommunikerer via Netbios-navne! Gør de da det???
Og så er det jeg spørger: Hvorfor ???

Hvad er idéen med dette! Hvorfor kan maskinerne ikke bare kommunikere vha.
IP-numre?

Såfremt en evt. NETBeui-protokol ER fjernet, kan jeg ikke rigtigt se,
hvorfor man stadig skal bruge Netbios-navnet...

Jeg ved godt at man så med et NetBIOS-navn kan identificere den enkelte PC
unikt..
Men hvorfor så ikke bare give dem faste private IP-numre!
Om man skal rende og administrere NETBios-navne eller IP-numre, kan da være
ligegyldigt?

Jeg håber ikke spm. virker for dumt... jeg forstår det bare ikke! Måske kan
du være med til at kaste lidt lys over sagen for mig?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 27-03-01 14:53

"cjt" <cajuth(remove_this)@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
kan
> du være med til at kaste lidt lys over sagen for mig?

Ikke fordi jeg er den store haj, men fik engang at vide at WINS er
Microsoft's løsning på en DNS service, og alligevel ikke.

--
Bjarke Andersen

Fra : Anders Lund

Dato : 27-03-01 16:34

Uh,,,,nej... Jeg er helle ikke nogen stor haj til wins. Men jeg kan da sige
at wins og DNS er to HELT forskellige ting. WINS server holder styr på hvike
navne der høre til hvilke ip'er. På den måde skal clienten ikke til at
snarke med en anden client for at få at vide hvilken Workgroup,Netbios navn
og andet clienten har. På den måde vil det gå hurtigere for clienten!!

Dns server gider jeg ikke lige at forklare, men det er i hvert fald ikke det
samme!!

Mvh
Anders

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-03-01 17:22

Hej "Anders Lund" <webmaster@123grin.dk>

<crosspost ignored>

>Uh,,,,nej... Jeg er helle ikke nogen stor haj til wins. Men jeg kan da sige
>at wins og DNS er to HELT forskellige ting.

Nå, så forskellige er de nu ikke. De varetager den samme funktion,
selvom de gør det forskelligt. WINS er i modsætning til traditionel
DNS dynamisk og det giver visse fordele i et dynamisk miljø.

Med introduktionen af DDNS er WINS ved at have overlevet sig selv, og
så alligevel, der er visse ting fortsat i et Win2k miljø der *kræver*
WINS.

Formentlig er det dræbt helt i XP, nogle beta-testere der kan bekræfte
dette?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : cjt

Dato : 27-03-01 20:43

Hvorfor kan en "traditionel" DNS-server ikke klare de samme funktioner som
en WINS-server ?

Reelt set er det jo bare en tabel med navne - og tilhørende IP-adresser. Jeg
kan ikke rigtigt se forskellen på en WINS-server og en DNS-server!

Er den enste forskel at WINS er dynamisk og DNS er statisk ?

Tak for alle svar!

--
Med venlig hilsen / Best regards
Carsten

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-03-01 21:47

Hej "cjt" <cajuth(remove_this)@worldonline.dk>

>Hvorfor kan en "traditionel" DNS-server ikke klare de samme funktioner som
>en WINS-server ?

Det er der flere årsager til. For det første understøttes det ikke
(helt eller delvist) på klienterne, for det andet er traditionel DNS
statisk og for det tredje gemmes specielle records i WINS der benyttes
af windows networking.

Automatisk registring kan måske synes banalt, men tænk store miljøer
med hundrede eller tusinder af maskiner spredt over bygninger, byer
eller måske endda lande.

Forestil dig at vedligeholde en statisk database, ingen rar tanke,
vel?

>Reelt set er det jo bare en tabel med navne - og tilhørende IP-adresser. Jeg
>kan ikke rigtigt se forskellen på en WINS-server og en DNS-server!

De to største forskelle er at WINS benytter andre records og at den er
dynamisk. Det er dog også to meget væsentlige forskelle. Der er ikke
så meget at forstå, Microsoft har nu engang valgt at benytte WINS til
netbios-opslag og sådan er det.

>Er den enste forskel at WINS er dynamisk og DNS er statisk ?

Nej. Hvis du er interesseret i at læse mere detaljeret om WINS kan du
starte her:

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=wins
http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=winnet
http://www.hojmark.org/networking/applications.html#win

P.S.
Prøv lige at læse om citering, det gør det lettere at se hvad det er
du svarer på. http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Flemming Riis

Dato : 27-03-01 21:59

On Tue, 27 Mar 2001 22:46:35 +0200, Lars Kim Lund <larskim@mail.com>
wrote:

>og for det tredje gemmes specielle records i WINS der benyttes
>af windows networking.

Men srv records skulle gerne kompentere for det når en dag om xx år
alle MS klieter fatter hvad det er eller linux har overtaget verden

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-03-01 22:14

Hej Flemming Riis <flemming@riis.nu>

Jo, men det er ikke hvad jeg betragter som traditionel (klassisk) DNS.
Er srv-records ikke forholdsvist nyt?

>Men srv records skulle gerne kompentere for det når en dag om xx år
>alle MS klieter fatter hvad det er eller linux har overtaget verden

Det gør de jo allerede i dag ved lanman5 (win2k networking whatever),
men det hjælper jo ikke ret meget hvis man stadig har gamle og dumme
win9x klienter.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Flemming Riis

Dato : 27-03-01 22:44

On Tue, 27 Mar 2001 23:14:18 +0200, Lars Kim Lund <larskim@mail.com>
wrote:

>Jo, men det er ikke hvad jeg betragter som traditionel (klassisk) DNS.
>Er srv-records ikke forholdsvist nyt?

2782 A DNS RR for specifying the location of services (DNS SRV). A.
(Obsoletes RFC2052) (Status: PROPOSED STANDARD)

2052 A DNS RR for specifying the location of services (DNS SRV). A.
(Obsoleted by RFC2782) (Status: EXPERIMENTAL)

Ved ikke om det er normalt at benytte noget der ikke er skrevet i sten
eller det kun er MS

>Det gør de jo allerede i dag ved lanman5 (win2k networking whatever),
>men det hjælper jo ikke ret meget hvis man stadig har gamle og dumme
>win9x klienter.

Det var også det jeg mente also ikke 2k ting.

Fra : cjt

Dato : 01-04-01 21:48

> Men srv records skulle gerne kompentere for

Måske en af jer kan forklare hvad srv records er ?

--
cajuth(fjern_xx_dette)@worldonline.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-04-01 23:10

On Sun, 1 Apr 2001 22:48:16 +0200, "cjt"
<cajuth(remove_this)@worldonline.dk> wrote:

> Måske en af jer kan forklare hvad srv records er ?

Det er en måde for en DNS-klient at spørge om adressen på den
server, der tilbyder en given service. Fx. kunne en klient spørge
i DNS, hvilken server i et givent domæne, der tilbyder LDAP.

Se http://sunsite.dk/RFC/rfc/rfc2782.html

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-03-01 17:02

cjt wrote:

> Starter klienterne først med at få tildelt en IP-adresse (af DHCP) for
> derefter at lade sig registrere i en database i WINS-serveren (tabel med
> Netbios-navne og IP-numre)!

Ja. Microsoft kunne have valgt at integrere WINS med DHCP, men DHCP er en
udbredt standard, der findes på mange platforme, så man må rose MS for ikke at
have "forurenet" en Internet-standard med deres proprietære system.

> [...]
> Microsoft-netværk
> kommunikerer via Netbios-navne! Gør de da det???

Ja. De kan i hvert fald gøre det, og det kan i mange tilfælde være en fordel.

> Og så er det jeg spørger: Hvorfor ???

Fordi brugerne nemmere kan huske, at deres data ligger på \\server\data frem
for \\192.168.0.1\data

> Hvad er idéen med dette! Hvorfor kan maskinerne ikke bare kommunikere vha.
> IP-numre?

Jo - men det ville svare til, at vi ikke havde domæne-navne på internettet,
så man altid skulle bruge IP-adresser. Man slipper også for at ændre
konfigurationen på alle klienterne, hvis en server skifter IP-adresse.

M.v.h.

Jonathan

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-03-01 17:14

Hej Jonathan Stein <jstein@image.dk>

<crosspost til .stort fjernet>

> Ja. Microsoft kunne have valgt at integrere WINS med DHCP, men DHCP er en
>udbredt standard,

Nu er det jo to forskellige ting, men det er da integreret så meget at
man kan tildele WINS oplsyninger via DHCP.

Ydermere arbejder de (med mere eller mindre held) på at dræbe WINS til
fordel for DDNS, der er en integration af navne-opløsning og
adresse-tildeling.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-03-01 19:13

Lars Kim Lund wrote:

> Nu er det jo to forskellige ting, men det er da integreret så meget at
> man kan tildele WINS oplsyninger via DHCP.

Måske er jeg bare paranoid, men jeg kunne godt have forestillet mig et rent
proprietært miskmask. WINS oplysningerne bliver jo distruberet som almindelige
DHCP-options.

M.v.h.

Jonathan

Fra : cjt

Dato : 27-03-01 20:40

Hej

Kan du fortælle lidt mere om DDNS ???
(jeg kigger også lige på net-faq)

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-03-01 22:06

Hej "cjt" <cajuth(remove_this)@worldonline.dk>

>Kan du fortælle lidt mere om DDNS ???

Dynamisk DNS. Kort fortalt er det en integration mellem DHCP og DNS,
således at adresserne der tildeles af DHCP samtidig registres i DNS.
Der er også noget scavenging således at gamle og ubrugte records
automagisk slettes.

Forestil dig at du har en maskine (eller en printer) der hedder
karlknud og et domæne der hedder mitdomaene.dk.

Du sætter boksen på et netværk og den får tildelt en adresse, lad os
sige 10.0.0.1. Derefter kan alle maskiner på nettet slå denne maskines
adresse op med et lookup på karlknud.mitdomaene.dk

Du flytter dernæst maskinen til et nyt (logisk) netværk og den får en
ny IP-aresse, f.eks. 10.10.0.1. Men folk kan stadig slå adressen (den
nye) op med et lookup på karlknud.mitdomaene.dk.

Hvis man har oprettet de rette reverse zoner og har beder serverne om
det, så kan DDNS også registrere in-addr.arpa adresser automatisk. Det
betyder at man kan lave reverse DNS lookups på sine adresser. Givet at
du kender en IP-adresse men ikke ved hvilken maskine den tilhører.

Det kan du finde ud af ved at lave et lookup på IP-adressen.

Du gør dig således uafhængig af din L3 netværksstruktur og du kan
segmentere vildt og voldsomt, flytte rundt på ting uden at skulle
ændre på noget som helst fordi adresseringen foregår automatisk og
fordi de enkelte bokse i netværket benytter den logisk navngivning
istedet for de reelle adresser.

HTH,

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : cjt

Dato : 03-04-01 10:01

Hej Lars!

> Hvis man har oprettet de rette reverse zoner og har beder serverne om
> det, så kan DDNS også registrere in-addr.arpa adresser automatisk.

Hvad er
"in-addr.arpa adresser"

Tak for et godt og meget lærerigt indlæg om DDNS!

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 03-04-01 18:27

Hej "cjt" <cajuth(remove_this)@worldonline.dk>

>"in-addr.arpa adresser"

reverse dns.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : cjt

Dato : 01-04-01 21:44

Hvad står DDNS for - og hvad dækker det i forhold til traditionel DNS ?

Fra : Jesper Skriver

Dato : 01-04-01 22:19

On Sun, 1 Apr 2001 22:44:20 +0200, cjt wrote:
>Hvad står DDNS for - og hvad dækker det i forhold til traditionel DNS ?

Dynamic DNS, dvs. automatiske opdateringer i DNS.

En eller anden hjernedød amerikaner har enablet det pr. default i
windows2000, med dette som resultat ...

Apr 1 23:18:32 ns named[1566]: denied update from [195.249.84.116].2464 for "84.249.195.in-addr.arpa"
Apr 1 23:18:34 ns named[1566]: denied update from [195.249.125.126].2916 for "tele.dk"
Apr 1 23:18:34 ns named[1566]: denied update from [195.249.154.43].1365 for "154.249.195.in-addr.arpa"
Apr 1 23:18:41 ns named[1566]: denied update from [195.215.95.151].1095 for "95.215.195.in-addr.arpa"
Apr 1 23:18:48 ns named[1566]: denied update from [195.249.198.148].1237 for "198.249.195.in-addr.arpa"
Apr 1 23:18:49 ns named[1566]: denied update from [62.242.148.201].43892 for "168.192.in-addr.arpa"
Apr 1 23:18:50 ns named[1566]: denied update from [194.239.242.63].29805 for "168.192.in-addr.arpa"
Apr 1 23:18:50 ns named[1566]: denied update from [194.192.195.253].3288 for "195.192.194.in-addr.arpa"
Apr 1 23:18:51 ns named[1566]: denied update from [62.242.7.160].29367 for "168.192.in-addr.arpa"
Apr 1 23:18:51 ns named[1566]: denied update from [195.249.139.45].1796 for "139.249.195.in-addr.arpa"

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-03-01 23:33

On Tue, 27 Mar 2001 18:01:55 +0200, Jonathan Stein
<jstein@image.dk> wrote:

> [...]
> have "forurenet" en Internet-standard med deres proprietære system.

Idag er DHCP vældig fint integreret med DNS i det man kalder DDNS
(Dynamisk DNS). Man kan sige, at hvis Microsoft burde have brugt
DDNS i stedet for at opfinde WINS, men de er lovligt undskyldt,
for DDNS fandtes ikke, da Microsoft lavede WINS.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Jonathan Stein

Dato : 28-03-01 09:53

Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
> DDNS i stedet for at opfinde WINS, men de er lovligt undskyldt,
> for DDNS fandtes ikke, da Microsoft lavede WINS.

Ja - og nu hvor der er en RFC-standard, der løser problemet, ser det jo faktisk ud
til, at Microsoft migrerer fra deres proprietære løsning til RFC-standarden. Det var
dog helt utroligt så meget ros MS skal have i en enkelt tråd...

M.v.h.

Jonathan

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-03-01 17:20

Hej "cjt" <cajuth(remove_this)@worldonline.dk>

<crosspost fjernet, undlad venligst crossposts uden fut>

>kommunikerer via Netbios-navne! Gør de da det???

Ja.

>Og så er det jeg spørger: Hvorfor ???

Af samme årsag som at man benytter DNS på Internettet.

>Hvad er idéen med dette! Hvorfor kan maskinerne ikke bare kommunikere vha.
>IP-numre?

Det kan de også, men hvorfor mener du det er smartere end at bruge
let-genkendelige logiske navne?

>Såfremt en evt. NETBeui-protokol ER fjernet, kan jeg ikke rigtigt se,
>hvorfor man stadig skal bruge Netbios-navnet...

Netbios er en integreret del af Netbeui-protokollen. Du kan
transportere netbios over alt muligt andet, som f.eks. IPX og IP. Du
kan bedst sammenligne netbios med et 'sprog', det sprog som windows
computere benytter når de taler sammen i et netværk.

En mere korrekt betegnelse er API.

>Men hvorfor så ikke bare give dem faste private IP-numre!

Fordi det er håbløst at administrere. Hvad har det i øvrigt med WINS
at gøre, det er et spørgsmål om at benytte fast eller dynamisk
adressering.

>Om man skal rende og administrere NETBios-navne eller IP-numre, kan da være
>ligegyldigt?

Nej, navne er fleksible, du kan i en ruf flytte dem mellem subnets og
overlade IP-adresseringen til DHCP. Hvis du nogensinde har prøvet det,
så ville du vide at det ikke er sjovt at ændre på adresseringen af
meget mere end ganske få maskiner.

Tro mig.

--
Lars Kim Lund