Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kodak - T400 CN film
Fra : Thomas

Dato : 22-05-03 14:26

Hej Ng'er

Jeg har læst følgende på nettet om T400 CN filmen:
http://wwwdk.kodak.com/global/en/professional/products/films/t400cn/t400cn.jhtml

Der stod følgende:
"....exposed at speeds from EI 25 to 1600....."
Dette gav mig indtrykket af at jeg kunne bruge den som en f.eks. 800 ISO
film. Hvordan ville jeg skulle gøre det? Jeg har et Nikon f60 at gøre godt
med. Håber i kan hjælpe.
--
Med Venlig Hilsen
Thomas Jansson

Fra : KNL DtP

Dato : 22-05-03 15:56

"Thomas" <tjansson80@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "....exposed at speeds from EI 25 to 1600....."
> Dette gav mig indtrykket af at jeg kunne bruge den som en f.eks. 800 ISO

Det er korrekt. I princippet kan du eksponere den som du vil, men Kodak anbefaler at
du holder dig inden for 25-1600 ISO.

Filmen er DX-kodet til 400 ISO, så når du smider den i dit F60, så vil den indstille
sig på denne ISO-værdi. Jeg har lige tjekket på nettet, og det ser ikke ud til at du
manuelt kan indstille ISO-værdien på kameraet. Det betyder dog ikke, at du ikke kan
køre filmen som 800 ISO:

På F60'eren skulle du manuelt kunne indstille lukketid og blænde. Når du har smidt
din T400-film i kamereaet, indstiller du den, så din lysmåler står på -1. Jeg kan se,
at der skulle være en knap ved siden af on/off kontakten med et + og et - på. Jeg går
ud fra, at du nu kan indstille den på -1,0 EV. Nu underbelyser du hvert billede med
et blændestop (nemlig forskellen mellem 400 og 800 ISO).

Eksempel: Hvis du før korrektionen kan måle 1/60 sek. f/5,6 - så skal du efter
korrektionen kunne måle 1/60 sek. f/8. Det vil være en fordel hvis du kun bruger S
(lukketid) eller A (blænde).

Når du så skal ha' fremkaldt filmen, så fortæller du fotohandleren, at filmen skal
fremkaldes som 800 ISO. For at kompensere for alle de underbelyste billeder, så
forlænger han fremkaldelse, så billederne kommer til at fremstå korrekt. Du skal dog
være opmærksom på, at kontrasten bliver øget (dvs. højlyset bliver meget hvidt og
skyggen bliver meget sort) og at billederne bliver lidt mere kornede.

Du må lige skrive igen, hvis du ikke fik fat i det - eller kameraet driller.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas

Dato : 22-05-03 21:36

Mange tak for det hurtige svar... Jeg må prøve at gøre det du sige med -1EV.

Med Venlig Hilsen
Thomas Jansson

Fra : Kim Sandahl Jensen

Dato : 23-05-03 16:35

KNL DtP skrev i meddelelsen <baioe8$19cg$1@news.cybercity.dk>:

>... Nu underbelyser du hvert billede med
>et blændestop (nemlig forskellen mellem 400 og 800 ISO).

Nu bliver jeg lidt i tvivl. Vil det sige at det er ét blændetrin hver
gang ISO tallet fordobles?

/Jensen

Fra : KNL DtP

Dato : 23-05-03 17:17

"Kim Sandahl Jensen" <sandahlREM@europe.com> skrev i en meddelelse

> Nu bliver jeg lidt i tvivl. Vil det sige at det er ét blændetrin hver
> gang ISO tallet fordobles?

Jep!

25 50 100 200 400 800 1600 3200 ISO

2,8 4 5,6 8 11 16 22 32 blænde

Altså - hvis du skifter fra en 50 ISO film til en 400 ISO film, så kan
du gå fra f/4 til f/11 - altså 3 blændetrin - ved samme lukketid.

ISO-værdierne, lukketideren og blænderne skifter alle i fordoblinger og
halveringer. Går man fra f/22 til f/16, lukker man altså dobbelt så
meget lys ind på filmen.

Derfor kan du fotografere under dårligere lysforhold ved at skifte til
en mere følsom film.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-05-03 09:28

> [...]
> film. Hvordan ville jeg skulle gøre det? Jeg har et Nikon f60 at gøre godt

Vil dog lige i denne forbindelse indskyde. Hvis du Speeder din film, så få
den fremkaldt hos en, hvor du taler med det personale der skal fremkalde
den. Kommer den til et lab, fremkalder de den normalt, uanset hvad der står
på posen, og uanset hvort stort et mas de skal have med at få den ud. De
returnerer heller ikke filmen ufremkaldt, man kunne fristes til at tro, at
de bevidst ødelægger din film. Jeg har ikke speedet film af samme årsag de
sidste mange år, hvor jeg ofte gjorde det førhen. Det kostede så dengang,
det dobbelte at få filmen fremkaldt, men det var jo også en lille pris at
betale, for at få nogle billeder man ellers ikke villet have kunne tage.

M.V.H......Benny..

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 23-05-03 11:20

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> wrote in

> Vil dog lige i denne forbindelse indskyde. Hvis du Speeder din film, så
> få den fremkaldt hos en, hvor du taler med det personale der skal
> fremkalde den. Kommer den til et lab, fremkalder de den normalt, uanset

Pointen med netop denne film (fx også Ilford XP2 Super som også er en C-41 s/h
film) er at den ikke skal "presses", men derimod kan fremkaldes ganske normalt
selvom den er skudt over eller under den påtrykte ISO hastighed.

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
http://www.darling.dk

Fra : MiBO

Dato : 23-05-03 13:21

Kenneth Darling Soerensen wrote:
> [...]
> film) er at den ikke skal "presses", men derimod kan fremkaldes ganske normalt
> selvom den er skudt over eller under den påtrykte ISO hastighed.

Kenneth,
giver det ikke tynde neg's? Jeg får den presset, typisk 800, så kommer
kontrasten også lige en tand op (hvilket jeg kan li')

/michael

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 23-05-03 13:54

MiBO <me@privacy.net> wrote in

> giver det ikke tynde neg's? Jeg får den presset, typisk 800, så kommer
> kontrasten også lige en tand op (hvilket jeg kan li')

Jo, og det er bestemt ikke optimalt hvis lyset er rigtig skidt. Men det kan gå
i mange situationer og i 10x15 cm kopier er det (meget) svært at se forskel på
400 og 800.

Jeg prøvede på et tidspunkt at skyde en Ilford Xp2 super ved 400, 800, 1250,
1600, 2400 og 3200. Det var meget svært at se forskel på billederne ved 400-
1250, men lyset var også "rimeligt".

Fra : jhh

Dato : 23-05-03 14:58

Dvs. at en T400CN kan eksponeres ved fx. 400, 800 og 1600 på samme film og
derefter fremkaldes normalt.
Har jeg forstået det rigtigt???
mvh. Jens

Fra : KNL DtP

Dato : 23-05-03 17:23

"jhh" <jhh@solrod-el.dk> skrev i en meddelelse

> Dvs. at en T400CN kan eksponeres ved fx. 400, 800 og 1600 på samme
film og
> derefter fremkaldes normalt.
> Har jeg forstået det rigtigt???

Nej. Hvis du vil skyde T400CN som en 800 ISO film, så skal du også
fremkalde den som en 800 ISO film - ellers bliver dine billeder jo bare
underbelyste.

Tager fra Kodak.com

PUSH PROCESSING
T400 CN Film can be rated at higher than normal exposure indexes for
photography in dim light or where fast shutter speeds must be
maintained. Push processing in Process C-41 results in acceptable
negatives from exposure indexes as high as 3200.

Exposure
Index Approximate
Developer Time
in Process C-41
400 to 800 3:15
1600 3:45
3200 4:15

.... i 800-ISO tilfældet kan filmen åbenbart klare undereksponeringen,
men jeg ville nok give den 3:30 hvis det stod til mig. I alle tilfælde
gælder det om at forlænge fremkaldertiden, så filmen bliver korrekt
fremkaldt.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : MiBO

Dato : 23-05-03 17:43

KNL DtP wrote:
> [...]
>

> Nej. Hvis du vil skyde T400CN som en 800 ISO film, så skal du også
> fremkalde den som en 800 ISO film - ellers bliver dine billeder jo bare

Sådan er jeg også opdraget, men Kenneths erfaring var tilsyneladende en
anden med Ilfords XP2.

Et klip fra Kenneth's mail: <<Jeg prøvede på et tidspunkt at skyde en
Ilford Xp2 super ved 400, 800, 1250, 1600, 2400 og 3200. Det var meget
svært at se forskel på billederne ved 400-1250, men lyset var også
"rimeligt".>>

Men jeg vil nok selv fortsætte med at presse den i fremkaldelsen, jeg
"elsker" tætte negativer, næsten lige så meget som fyldige dias :)

/michael

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 25-05-03 09:56

MiBO <me@privacy.net> wrote in news:3ece4ebf$0$48897
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Sådan er jeg også opdraget, men Kenneths erfaring var tilsyneladende en
> anden med Ilfords XP2.

Yes, og jeg må straks indrømme at mine udtalelser omkring T400CN's mulighed
for at gøre det samme er baseret på læsning hos Kodak og på Usenet og ikke
egen afprøvning:

http://wwwdk.kodak.com/global/en/professional/products/films/t400cn/qAndA.jhtm
l?id=0.3.8.20.12.8&lc=en
"Can I push process T400 CN film?
We've seen very acceptable prints from T400 CN film exposed at EI 800 and 1600
without push processing. Improved print quality at EI 1600 results from a 2-
stop push with Process C-41, and we strongly recommend this (push-2) procedure
if the film is exposed at EI 3200. "

http://www.ilford.com/html/us_english/bw.html kan hentes et spec sheet på
XP2 Super som bekræfter at den kan rates fra 50 til 800 ISO. ISO 1000 og 1250
var egne eksperimenter som under de givne forhold resulterede i yderst
acceptable resultater i 10x15 format.