Zalman CNPS7000-cu
Fra : Stig Mogensen

Dato : 22-05-03 14:10

Jeg monterede subj. i formiddags, med Arctic Silver 3. AS3eren blev smurt på
CPUen med tommelen, og overskydende blev skrabet af.

Lige ved siden af, sidder nu også en Papst 12db kabinetblæser, og puster
(næsten) direkte ind på 7000eren, og på min Zalman HM80 VGA køler.
Se signatur for yderligere systeminfo.

Støj udmærker sig ved sit fravær

Min CPU ligger nu på 35c idle(ved silent mode). Men, ved 100% CPU load
uafbrudt i 20 minutter(SETI@home), målte jeg 49c(stadig silent mode) !?!

Det synes jeg er lige rigeligt lunt....desværre har jeg ikke nogen målinger
med SETI@home, på standard in-a-box køleren, så jeg aner ikke hvor varm den
blev dér - men spil kunne godt drive den op på 46c.

Når nu jeg har en ekstra blæser til at blæse ind på køleren, med luft udefra
kabinettet, havde jeg forventet noget der ligner 42c - 44c v/100% CPU load.

Hvorfor har jeg så stort et spænd mellem idle og full load?

Hvad er jeres erfaringer med den køler?

/Stig
--
* SuSE Linux 8.1 Prof, KDE 3.0.5, GeForce4 TI-4800SE *
* P4S333, P4 1.6ghz NW, 256mb DDR333, 80gb Seagate, 20gb IBM *

Fra : Leony

Dato : 23-05-03 08:32

"Stig Mogensen" <norman_bates@forum.dk> skrev i en meddelelse

> Min CPU ligger nu på 35c idle(ved silent mode). Men, ved 100% CPU load
> uafbrudt i 20 minutter(SETI@home), målte jeg 49c(stadig silent mode)
> !?!

Du skal op på 70 grader før det bliver kritisk.
Hvis systemet er stabilt og kører som det skal, så nyd stilheden.

> Når nu jeg har en ekstra blæser til at blæse ind på køleren, med luft
> udefra kabinettet, havde jeg forventet noget der ligner 42c - 44c
> v/100% CPU load.

Prøv at eksperimentere med din ekstra blæser.
Det er ikke sikkert at den har fået en optimal placering i di system.

> Hvorfor har jeg så stort et spænd mellem idle og full load?

Måske måler proberne på bundkortet forkert/for højt.
Asus har denne tendens.

Måske har du brugt for eller for meget AS3.

Fandt en test af din køler http://www.bit-tech.net/review/190/3 her
måler de 47 grader ved full load i Silent Mode på et board monteret i
fri luft.
Jeg synes absolut ikke der er grund til bekymring.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Stig Mogensen

Dato : 23-05-03 08:51

> Du skal op på 70 grader før det bliver kritisk.
> Hvis systemet er stabilt og kører som det skal, så nyd stilheden.

Ingen problemer med stabilitet - alt kører fint.

> Prøv at eksperimentere med din ekstra blæser.
> Det er ikke sikkert at den har fået en optimal placering i di system.

Den kan desværre kun sidde på én måde, og enten suge eller puste. At puste
må være det logiske, specielt da der ellers ville blive suget luft ind i
gulvhøjde, og derved give mig et støvproblem.

> Måske måler proberne på bundkortet forkert/for højt.
> Asus har denne tendens.

Måske. Men lm_sensors bakker det op.

> Måske har du brugt for eller for meget AS3.

Kan dårligt have brugt mindre tror jeg. Alt overskydende blev skrabet af.

> Fandt en test af din køler http://www.bit-tech.net/review/190/3 her
> måler de 47 grader ved full load i Silent Mode på et board monteret i
> fri luft.

Men det er på en 2,8ghz - min er 1,6ghz. Min burde varme mindre?

> Jeg synes absolut ikke der er grund til bekymring.

Ok....

/Stig

Fra : Leony

Dato : 25-05-03 10:37

> Den kan desværre kun sidde på én måde, og enten suge eller puste. At
> puste må være det logiske, specielt da der ellers ville blive suget
> luft ind i gulvhøjde, og derved give mig et støvproblem.

Det var derfor Gud opfandt støvfiltre
Brug en gammel nylonstrømpe hvis du ikke vil investere i et dyrt filter.

> Måske. Men lm_sensors bakker det op.

Det er et program, som bruger de samme prober som alle andre programmer,
derfor vil temperaturen sikkert måles til det samme.
Jeg har selv oplevet et temperaturfald på 10 grader ved opgradering af
BIOS på mit Asus CUV4X.

> Men det er på en 2,8ghz - min er 1,6ghz. Min burde varme mindre?

Gik ud fra at du havde clocket den til 2,8 - du har ret en 2,8'er burde
være lidt varmere

Jeg kommer lige i tanke om noget:
Kølepasta'en skal "køres til" (dette står også i vejledningen til AS).
Afhængigt af hvor meget du bruger din computer kan det tage 1 - 2 uger.
Når pasta'en er "kørt til", så vil den overføre maksimal varme og du
burde opleve et temperaturfald på 10 - 15 grader (alt afhængig af en
masse ting selvfølgelig).

Så jeg tror du skal se tiden an, så skal temperaturen nok falde. Jeg har
i hvert fald altid oplevet ovenstående "tilkørselsproblem" på alle de
cpu'er jeg har monteret.

Fra : Stig Mogensen

Dato : 25-05-03 17:34

> Gik ud fra at du havde clocket den til 2,8 - du har ret en 2,8'er burde
> være lidt varmere

Jeg har ikke OCet den - endnu. Havde min 1.6er spændet 2.8, så havde jeg
været glad hvis den kun blev 49 grader

> [...]
> Når pasta'en er "kørt til", så vil den overføre maksimal varme og du
> burde opleve et temperaturfald på 10 - 15 grader (alt afhængig af en

Det er muligt du har fat i noget dér. Har oplevet et temperaturfald på 3
grader ved 100% CPU load, siden da.

/Stig

Fra : Leony

Dato : 25-05-03 19:27

> Det er muligt du har fat i noget dér. Har oplevet et temperaturfald
> på 3 grader ved 100% CPU load, siden da.

Giv den en uges tid mere, så bliver det garanteret bedre endnu.
Du kan bruge et program der belaster cpu max, hvis du vil forkorte
ventetiden.