Bundkort og RAM ?
Fra : Per

Dato : 22-05-03 09:10

Hej

Jeg tænker på at bygge en maskine med et
Soltek SL-75FRN2-L bundkort og en XP2400 CPU,
men hvilken type ram skal/kan jeg køre med ?
Jeg vil nemlig helst holde prisen så langt nede
som muligt og samtidigt mest muligt for pengene.

CPU'en kører jo med 133/266 MHz FSB. Vil det
så sige at rammen max kan køre 266MHz eller kan
jeg også løre 333 og 400 MHz på rammen som kortet
understøtter ? Maskinen skal ikke overclockes, så
jeg vil helst ikke bruge penge på dyrere ram end jeg
får brug for.

Er der forresten nogen som kender ram mærket
"Green Memory" som Midtdata sælger ? Det er billigt,
men duer det eller er det noget crap som man bør
holde sig fra ?

mvh Per

Fra : JK

Dato : 22-05-03 09:46

On Thu, 22 May 2003 10:09:54 +0200, Per <nospam@nospam.here> wrote:

> [...]
>understøtter ? Maskinen skal ikke overclockes, så
>jeg vil helst ikke bruge penge på dyrere ram end jeg

Du kan stille ram til at køre 100 %, dvs. synkront, eller hurtigere.

Jeg ville købe twinmos pc2700 ram hos www.databutikken.com/dk

Det er meget billigt.

Det bruger jeg på bundkortet FRN2-L, kører 200 MHz med det, DDR400.

mvh

John

crap ram er ialfald spild af tid.

Fra : Per

Dato : 22-05-03 10:29

On Thu, 22 May 2003 10:45:38 +0200, JK <johnknuhtsen@mail.dk> wrote:

>Jeg ville købe twinmos pc2700 ram hos www.databutikken.com/dk
>
>Det er meget billigt.

Rammen er billig ja, men der skal jo også
betales både fragt og efterkravsgebyr.
De tager jo åbenbart ikke dankort eller Visa.

Så er det vist billigere at købe alle stumperne
samme sted, f.eks. hos Midtdata hvor jeg
plejer at handle

Men ellers tak for tippet om Databutikken.
Den kendte jeg ikke.

mvh Per

Fra : Jakob M

Dato : 22-05-03 13:24

> CPU'en kører jo med 133/266 MHz FSB. Vil det
> så sige at rammen max kan køre 266MHz eller kan
> jeg også løre 333 og 400 MHz på rammen som kortet
> understøtter ?

Rammen kan godt køre asynkront med FSB, dvs at hvis FSB er 133Mhz kan rammen
fint køre 166Mhz, men hastighedsmæssigt får du intet ud af det. Sokkel A
bundkort er begrænset af FSB båndbredden, derfor nytter det ikke noget sætte
rammen til at køre hurtigere.
http://www.overclockers.com/tips00157/

Mvh
Jakob

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 22-05-03 22:22

> [...]
> fint køre 166Mhz, men hastighedsmæssigt får du intet ud af det. Sokkel A
> bundkort er begrænset af FSB båndbredden, derfor nytter det ikke noget

Jeg er enig i ovenstående, så er det bedre at finde noget DDR266 Ram der kan
køre CL2.
Det er faktisk bedre end DDR333 CL2,5

Rune