K7S5A - hurtigste cpu
Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-05-03 08:31

Hej alle

Hvilken cpu er den største, der kan sidde i dette mobo?

Det skal være uden forandringer eller andet hokus-pokus og naturligvis køre
stabilt.

Claus

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 22-05-03 09:38

Claus Tersgov wrote:
> Hvilken cpu er den største, der kan sidde i dette mobo?

Det kommer an på hvilken rev. boardet er. Det skulle meget gerne stå på
printet - der er lavet en del versioner af netop det board.

> Det skal være uden forandringer eller andet hokus-pokus og
> naturligvis køre stabilt.

Det eneste der måske skal til er en BIOS opgradering - men det er vel også
lige til at klare

--
Martin K

Fra : JK

Dato : 22-05-03 09:42

On Thu, 22 May 2003 09:30:40 +0200, "Claus Tersgov"
<clausnews@hotmail.com> wrote:

>Hej alle
>
>Hvilken cpu er den største, der kan sidde i dette mobo?
>
>Det skal være uden forandringer eller andet hokus-pokus og naturligvis køre
>stabilt.

Check med www.ecs.com.tw

For version 1x/3x vil sidste bios give support for hurtigste fsb266
cpu'er, som er ca. 2400+ (eller den sjældne 2600+ i fsb266 version).
Læg mærke til at det er en ami bios, og hent flasheren på hjemmesiden
også.

Jeg har selv prøvet en 2400+ på version 3.0 af bundkortet. Med ddr
ram, een klods 512 Mb. Ingen problemer.

Vi brugte in-a-box køleren og en 300W power supply.

Man har næppe meget glæde af at bruge hurtigere ram end pc2100. Det
kan køre, men man kan dårligt udnytte det (men med OC bios til fsb
150).

mvh

John

Fra : Leony

Dato : 22-05-03 13:37

http://www.ecs.com.tw/support/cpu.htm?submenu_id=37&function_id=2

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-05-03 09:45

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> skrev i en meddelelse news:Fv3za.4583

> http://www.ecs.com.tw/support/cpu.htm?submenu_id=37&function_id=2

Hvorfor sender du det link?

De oplysninger, du linker til, er de samme, som der står i manualen, nemlig at
boardet på produktions tidspunktet kører med 1,2 ghz cpu og det er jo
uinteressant.

Det er ikke det jeg spørge om, jeg spørger om, hvilken cpu der max kan sidde i
kortet og som folk *ved* at det kan køre stabilt med - uden noget
forandringer...

Med andre ord, kan kortet køre problemfrit med f.eks. 1500, 1600, 1700, 1800 og
1900 AMD cpu'er?

Det siger dit link ikke en dyt om...

Claus

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 23-05-03 22:18

> [...]
> uden noget forandringer...
>
> Med andre ord, kan kortet køre problemfrit med f.eks. 1500, 1600,

Den kan køre med en XP2000,problemfrit,hmm.
Det er jo en K7S5A som er kendt for bøvl,såååå,hvem ved?

//Henrik

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-05-03 11:19

"Henrik Sørensen" <sam@fjerndettegames.dk> skrev i en meddelelse

> Den kan køre med en XP2000,problemfrit,hmm.
> Det er jo en K7S5A som er kendt for bøvl,såååå,hvem ved?

Er der så meget bøvl med det kort?

Hvis man først har fundet nogle stumper, som spiller sammen, så kører det vel
meget gordt, eller hva'?

Nu har jeg bestilt en xp 1900, så må vi se med det..

Claus

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 24-05-03 13:24

Claus Tersgov skrev :

> [...]
vel
> meget gordt, eller hva'?
>
> Nu har jeg bestilt en xp 1900, så må vi se med det..

Bundkortet kan tage XP'er med FSB på 133 MHz (266) og ældre XP/Duron'er, men
ikke de nyeste XP'er med 166 MHz (333), men det kræver nyeste bios.

ECS K7S5A familien er verdens mest solgte bundkort og derfor vil der også
være mange fejl - set i styktal. Set i procent er det ikke værre eller bedre
end så mange andre.

Der er to - tre typiske fejl som brugerne laver. Der er plads til SD og DDR
ram. Men men kan ikke bruge begge dele samtidig og det vil folk ikke forstå,
hvilket skyldes at der kun er to ram sokler (pr type) og ikke som man er
vant til 3-4 sokler og så prøver folk alligevel om ikke de kan mixe rammen.
Bundkortet er desuden noget kritisk med hvad ram man putter i. Brug ikke ECC
og special ram. Køb ganske almindelig SD (133 MHz) eller DDR (PC2100) ram.
Og sidste punkt med rammen - fsb frekvensen kan ikke vælges specielt frit.
Man kan vælge 100 (200) / 133 (266) MHz, men det går galt hvis man har en
CPU med fsb på 133 MHz og ram på 100 Mhz. Den kombination virker ikke.

Endelig er der problemer med USB pindene nederst på bundkortet. De følger
ikke nødvendigvis alle andre bundkort i layout. Og jeg har set en del
problemer med forbindelse til USB front porte. Det kan faktisk betyde at man
ikke kan installere W98/ME/W2k/XP/W2k3 med mindre man slår USB fra i bios.

Jeg sidder faktisk og er i tvivl om hvordan jeg skal forbinde en USB front
til pindene. Jeg sidder med en kabinet vejledning der giver 4 muligheder -
og jeg har ikke en bundkort vejledning ved hånden.

Måske kan du give mig svaret - hvad skal på hvilke pinde?

O O O O O
O O O O

5 4 3 2 1
9 8 7 6

Set oppe fra!

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-05-03 13:16

"Michael Lund Sørensen" <hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> skrev i en
meddelelse

> O O O O O
> O O O O
>
> 5 4 3 2 1
> 9 8 7 6

tallene passer ikke!

O O O O O usb1
1 O O O usb2

Men pyt med det. Fra venstre:

Rød- hvid- grøn- sort rækkefølgen er den samme i begge rækker.

1tallet er pin 1 ifølge manualen. Sidste ben til højre bruges ikke

Claus

Fra : Leony

Dato : 25-05-03 10:55

> Hvorfor sender du det link?

Fordi det giver svar på dit spørgsmål.

> De oplysninger, du linker til, er de samme, som der står i manualen,
> nemlig at boardet på produktions tidspunktet kører med 1,2 ghz cpu og
> det er jo uinteressant.

Hvor ser du det henne?

For jeg ser nemlig dette:
Model Name PCB Ver. Since BIOS 133MHz 133MHz
(0.13µ)
K7S5A 1.X / 3.1A 02/08/09 2100+
2600+
http://www.ecs.com.tw/support/techcpu/athlonxp.htm

Det fremgår at du kan bruge en 2100+ Palomino og en 2600+ T-Bred.
Så er der svaret på hvad den største cpu er boardet kan klare.

> Det er ikke det jeg spørge om, jeg spørger om, hvilken cpu der max
> kan sidde i kortet og som folk *ved* at det kan køre stabilt med -
> uden noget forandringer...

Hvis du ikke vil opdatere BIOS (det tolker jeg så som hokus pokus), så
har du jo allerede selv svaret på dit spørgsmål.
Du kan bruge en 1,2 GHz cpu. Derfor en tabel over hvilke cpu'er der så
kan bruges vel rimelig interessant.

Du kan også prøve at finde ud af hvilken BIOS du har, det kan være at
forhandleren har opdateret BIOS inden boardet blev solgt.
Derefter kan du i BIOS download sektionen se hvilken CPU'er din BIOS
understøtter.

> Med andre ord, kan kortet køre problemfrit med f.eks. 1500, 1600,
> 1700, 1800 og 1900 AMD cpu'er?

Jeg tror ikke det er processorerne der er skyld i alle problemerne, det
er snarere boardet den er gal med.
Derfor burde det ikke betyde noget hvilken CPU du vælger.

Hvis du søger i gruppen på k7s5a, så tror jeg ikke du finder en eneste
som skriver at boardet kører stabilt med en 1700+ fremfor en 1500+.

> Det siger dit link ikke en dyt om...

Nej, det kan du selvfølgelig have ret i. Det var sikkert mig der
misforstod dit simple spørgsmål.
Jeg undskylder mange gange jeg prøver at hjælpe.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-05-03 12:40

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> skrev i en meddelelse news:Hp0Aa.14997

> Hvor ser du det henne?

Undskyld, jeg har fuldstændig overset den mulighed, der hedder Athlon XP
support, jeg har klikket på det, der hedder Athlon Palomino support...

*Jeg undskylder mange gange*...

(Det er sgu ikke til at finde rundt i alle de åndsvage cpu betegnelser )

Claus

Fra : Leony

Dato : 25-05-03 19:28

> Undskyld, jeg har fuldstændig overset den mulighed, der hedder Athlon
> XP support, jeg har klikket på det, der hedder Athlon Palomino
> support...
> *Jeg undskylder mange gange*...

Det er helt i orden.

> (Det er sgu ikke til at finde rundt i alle de åndsvage cpu
> betegnelser )

Der findes en del efterhånden.