Hundetræning - ustyrlig hund?
Fra : Annette Skovbon

Dato : 22-05-03 00:48

Hejsa,
Jeg bor i Fredericia. Har tidligere fortalt jer om min gravhunde/yorkshire
terrier-blanding, hentet fra Dyrenes beskyttelse sidste år. Sagen er nu
den at foråret er kommet og jeg havde lovet ham at komme til en form for
træning, så han kunne lære at omgåes andre hunde. pt. går han A-M-O-K
når han ser en anden hund, rejser børster hvis han ser en hund, gør
efter den og kan han nå den, hopper han i halsen på den. - Det duer ikke
og det vil jeg mægtig gerne have arbejdet på. Spørgsmålet er så, hvor
skal jeg henvende mig? Kan jeg overhovedet få adgang til en
træningsplads med sådan et monster?
Vh. Annette

Fra : Therese

Dato : 22-05-03 11:13

"Annette Skovbon" <annetteskovbon@yahoo.dk> skrev
> [...]
> og det vil jeg mægtig gerne have arbejdet på. Spørgsmålet er så, hvor
> skal jeg henvende mig? Kan jeg overhovedet få adgang til en

Vi har et sådant "monster" på vores unghundehold i DKK-regi.
Den har også fuldstændig uprovokeret faret i flæsket på nogle af de andre
hunde på holdet. Det gjorde naturligvis os andre på holdet utrygge, men da
der nu bliver taget ekstra forholdsregler i forbindelse med indkald (den får
en flagsnor på) og den går ikke fri ved fod, føler vi andre os meget mere
trygge.

Det kan være irriterende at have en sådan på holdet, men på den anden side
er træning med andre hunde jo den eneste vej frem, hvis man vil have en
"bedre" hund. Derfor er det selvfølgelig i orden at hunden er på holdet.

Snak med en hundetræner i en klub eller en adfærdsbehandler og kast dig ud i
træningen. Så længe man er opmærksom på problemet og fortæller de andre
hundeejere på holdet om det, er det kun et spørgsmål om at have fornuftige
forholdsregler

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Ditte K

Dato : 22-05-03 12:36

Jeg synes også du skal prøve at høre en hundetræner ad, hvad dine muligheder
er, samt at forhøre dig hos en adfærdsterapeut om der kan gøres noget.

En lille tanke er også at måske prøve på et hold, hvor der ikke er så mange
hunde, så er det måske lettere at holde styr på din egen? Og Thereses råd om
hvordan de gør på hendes hold, lyder også som en ide. Men igen snak med en
træner

Mvh Ditte

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 22-05-03 13:29

"Annette Skovbon" <annetteskovbon@yahoo.dk> wrote in message
Kan jeg overhovedet få adgang til en
> træningsplads med sådan et monster?
> Vh. Annette

Hej Annette

Først og fremmest vil jeg sige, at det er en rigtig god idé, at gå til noget
træning med ham.

Jeg er selv instruktør hos DKK (samme sted som Therese træner). Jeg har
gjort det, at hvis jeg får hunde ind, der slet ikke kan slappe af, så får de
"enetime" i starten. Ikke nogen egentlig undervisning, men simpelthen en tom
bane, så de kan lære omgivelserne at kende. Der er hunde på den anden bane,
så lidt forstyrrelser er der, men ikke flere end at hunden kan forholde sig
til dem.

Når det går fint, og hunden når et stressniveau, hvor indlæring kan finde
sted (stress skal der til for at hunden kan lære, men hvis det er for meget,
så blokerer den), kan den så begynde at komme med på et hold. Selve
indlæringen stilles der ikke så store krav til, men mere det, at han kan
være på banen uden at stresse op, dette roses og belønnes der så en masse
for. Senere kan man begynde at træne små, lette øvelser, som hunde kan
hjemmefra, så den kan opleve nogle successer.

Håber du kan finde en god træningsplads.

-Trine

Fra : Søren Rasmussen

Dato : 23-05-03 10:19

Jeg gider ikke gå til hundetræning mere - for først min stakkels, uskyldige
hund overfaldet af en bidsk køter... og bagefter fik jeg skideballe af
træneren for at hive min hund til mig, når dræberhunden kom tæt på. For at
det ikke skal være løgn, gav træneren den arrige overfaldshund en godbid når
den gik amok...

Så gik jeg hjem...

Fra : Therese

Dato : 23-05-03 10:53

"Søren Rasmussen" <friends@orbiter.dk> skrev
> [...]
> det ikke skal være løgn, gav træneren den arrige overfaldshund en godbid

Start til træning et andet sted. Den inkompetente opførsel fra trænerens
side skal ikke gå ud over din hunds og dit samvær sammen. Det fælleskab og
bånd der knyttes fører og hund imellem kan ikke erstattes af noget andet
(IMO)
--
Mange hilsner
Therese

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 23-05-03 10:28

Hej Annette

Det er lidt af et arbejde du har der, men har du tid og tålmodighed så
er det ikke umuligt at få ham til at kunne passere andre uden
problemer.
Din hund lyder som om den er usikker og når han har den adfærd, prøver
han at fortælle han er bange og derfor angriber han først.

Du skal først undgå at sætte ham i disse situationer hvor han føler
sig presset og du må finde hans "radius" for hvornår han begynder
denne adfærd. Jeg har selv haft en hund der har haft samme problem,
han blev overfaldet i en ung alder og jeg var ikke så klog dengang så
jeg forstærkede hans angst ved at skælde ud og sætte ham i situationer
hvor han blev bange.

Du skal dels aflede hans opmærksomhed med noget han godt kan li' -
dette har du ALTID med dig og hver gang han viser den adfærd du ikke
vil have, afleder du hans opmærksomhed. Du bør også i starten gå helt
uden om de hunde han reagerer stærkt overfor - hellere gå en helt
anden vej og give hunden en glad oplevelse end at sætte ham under
pres..herved lærer han at du er en god fører der har et godt overblik,
for du beskytter ham.
Langsomt kan du så øge presset når han er tryg ved dig og du kender
hans "pladsbehov" - langsomt kan du komme nærmere andre, men det skal
virkelig være langsomt, for gør du det for hurtigt, sætter du jer 5
skridt tilbage i indlæring, sådan er det desværre med usikre hunde...

Så bør du, hvis du kommer i situationer hvor løse hunde løber hen til
dig og din hund, altid tage ham i snor og sørge for at han er bag dig
- dvs at du er mellem den opsøgende "fare" og ham, beskyt ham med alt
hvad du har, sørg for at den løse hund ikke kan komme til ham før dig,
prøver den at komme til at snuse bagfra, vender du hele tiden rundt,
så din hund ser at han ikke er i fare, for hans ejer er en god
leder...og skubber evt. den anden hund væk med foden til ejeren henter
den bortkomne hund..

Hele tiden handler det om at du skal beskytte ham og tænke som en
flokleder, han har brug for stabile rammer...ikke nogen "gråzoner"
hvor han selv skal beslutte hvad han skal, for det er også et pres for
ham...du er leder og du beskytter flokken for fare.

Jeg arbejder selv med positiv forstærkning frem for negativ og jeg har
selv brugt dette på begge de hunde jeg har haft, den sidste jeg har
tilbage var også ustabil og kunne ikke være nær andre hunde, nu kan
jeg gå løs med ham uden han ænser andre, selv hvis de er hunde der
knurrer og farer ud i linen, så du kan sagtens ændre på hans adfærd..

Håber dette hjælper og beklager det blev lidt langt, men det er jo
lidt svært at forklare uden og håber at det er forståeligt...held og
lykke med det..

Jeannette Svensson/..asko