Hornfisk - hvor længe endnu?
Fra : kautaq

Dato : 22-05-03 01:30

Hej

Jeg har fulgt gruppen i en uge nu, fordi jeg aldrig har
prøvet at fange en hornfisk.

I morgen vil jeg tage ud til kysten mellem Tangkrogen
og Moesgård (Århus) og prøve ved højvande.

Men er der flere tilbage?

Jeg har ingen vaders, men går det ikke alligevel?
Kan jeg være heldig at fange en havørred på den måde?
Jeg har kun nogle tunge tobis/blink, skal jeg sætte
specielle kroge på dem, eller er det lige meget?

Med venlig hilsen
Mike
Århus

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Michael

Dato : 22-05-03 08:43

Jeg er ikke lokalt kendt på det område du beskriver, men jeg kan da med
sikkerhed fortælle dig at hornfisken stadig er der... Med hensyn til
blinket, så ville jeg vælge et langt slankt sølvfarvet blink... Dertil er
det en meget god ide at montere ca. 5 cm line (stærkere end hovedlinen)
mellem blink og krog... På den måde mangedobler du dine chancer for at kroge
hornfiske, da krogen vil komme ned bag det stenhårde næb de har...

Fra : Michael

Dato : 22-05-03 14:55

Blinkene er fine nok hvis bare de har en blank bagside eller noget
glimmerværk eller sådan på sig.. Jeg plejer bare at montere en lidt mindre
sylespids trekrog... det er lidt nemmere end at binde line osv efter og det
fanger os bare mere møg hvis der er det i vandet... men husk at spinne lidt
hurtigere ind.. Men syns efterhånden de kun er legesyge og svære at få til
direkte at bide os selvom jeg har brugt sild de vil kun hoppe rundt om det
og smånappe lidt i det...

Fra : kautaq

Dato : 23-05-03 02:57

Michael wrote:
> Michael skrev i en meddelelse

[snip]

Tak for jeres gode råd, nu tror jeg nok det skal
lykkes en dag.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Alex Linaa

Dato : 22-05-03 16:13

"Michael" <currant@mail.dk> wrote in message
> Jeg er ikke lokalt kendt på det område du beskriver, men jeg kan da med
> sikkerhed fortælle dig at hornfisken stadig er der...

Jeg ville nok tage længere sydpå, nærmere bestemt til Mariendal/Ajstrup.
Her plejer at være det bedste fiskeri efter hornfisk, og der er desuden
bundforhold så waders ikke er nødvendige.

vh Alex

Fra : kautaq

Dato : 23-05-03 02:51

Alex Linaa wrote:

> Jeg ville nok tage længere sydpå, nærmere bestemt til Mariendal/Ajstrup.
> Her plejer at være det bedste fiskeri efter hornfisk, og der er desuden
> bundforhold så waders ikke er nødvendige.

Ok, tak for det. Jeg var der ude i dag (Moesgård) og prøve
et par timer ved højvande. Der var ikke et eneste hug.
Da jeg ikke har bil for øjeblikket, bliver det for omfattende
at rejse til Ajstrup, men det kan jeg så gøre til oktober.

Men hvor ville jeg dog gerne prøve at fange en Hornfisk.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Alex Linaa

Dato : 23-05-03 07:38

> Ok, tak for det. Jeg var der ude i dag (Moesgård) og prøve
> et par timer ved højvande. Der var ikke et eneste hug.

Du skal lige være opmærksom på, at der løber en å ud ved Moesgård, med deraf
følgende 500 meters fredningsbælte. Så du skal fiske nord for kiosken, eller
syd for den første høfde.

> Da jeg ikke har bil for øjeblikket, bliver det for omfattende
> at rejse til Ajstrup, men det kan jeg så gøre til oktober.

Ellers prøv at bevæge dig ud på ydermolerne på havnen, og fisk på ydersiden.

/Alex

Fra : Rene Bendixen

Dato : 24-05-03 06:59

Hej Mike

Hvis du stadig har mod på at prøve igen ville jeg nok lytte til Alex ang.
valg af plads.
Dernæst vil jeg garanterer dig at hvis du skifter blinket ud med
bobleflåd/bombarda og sildestrimler så virker det.
Monter krogen med sild bare 30-40 cm efter flådet og kør langsomt ind...Så
skal du bare se

Mvh. Rene

Fra : kautaq

Dato : 25-05-03 23:46

Rene Bendixen wrote:

> Hvis du stadig har mod på at prøve igen ville jeg nok lytte til Alex ang.
> valg af plads.

Ja, især det med at jeg fisker ulovligt

> Dernæst vil jeg garanterer dig at hvis du skifter blinket ud med
> bobleflåd/bombarda og sildestrimler så virker det.

Jeg har kun noget gammelt ABU-udstyr - enhåndsstang med lukket
hjul. Den var god (den bedste) til at fange fjeldørreder i
Grønland, men uegnet til kystfiskeri er den jo nok. Det burde
dog være muligt alligevel.
Min pointe er: Busbillet 50,- (Ajstrup), Ny fiskestang 200,-
Ny fiskegrog 35,- osv. osv. Fiskestang + cykel = 0,-

> Monter krogen med sild bare 30-40 cm efter flådet og kør langsomt ind...Så
> skal du bare se

Dit råd er lagret i hukommeren, tak for det. Det var i øvrigt
den fjerde forklaring jeg har fået, så det burde vel ikke være
så fandens svært at fange disse spidsfisk

Mike

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : Christian jacobsen

Dato : 26-05-03 07:02

Her nede på Als er , eller ser det næsten ud til at hornfisken er drevet
forbi , men den med sildestykkerne efter et bobleflåd kan jo også give
ørred.
Med venlig hilsen
Christian Jacobsen