dominerende rotweiler
Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 21-05-03 19:59

Hejsa

Vi var idag på besøg på et internat, og der så vi mange søde hunde, men
desværre var mange af dem meget nervøse, da de ikke har haft en nem start på
livet.

Vi så også en utrolig flot og legesyg rotweiler på lidt over 1 år, han var
indbragt af hans ejer da han var meget dominerede og de ikke turde beholde
ham, men historien meldte ikke på hvad måde.

Han har nu været på internatet et stykke tid da ingen tør spænde an med
ham, pga. hvad tidligere ejer har skrevet på infosedlen. han er ikke vant
til børn, men vores 2 store tumlede han nu godt med, men var måske lidt
voldsom , men igen han er ung. Vores mindste på 1½ år snusede han til og
slikkede så på fingerne, men var ellers ikke interesseret, han trænger helt
klart til nogen som vil gå til træning med ham og bruge tid på ham.

jeg tænker så på om hans adfærd som de kaldte dominerende egentlig ikke bare
er det samme som ingen opdraglese, da han når han møder en ny hund flyver
lige hen og vil hilse og faktisk ikke er så god til hunde sprog, men kan han
mon ikke lære det endnu, med god træning ?

Grunden til jeg spørger her er han helt sikkert er i mine tanker, mig der
eller ikke er så vild med lige den race, men igen udelukkende pga. der er så
mange skræk historie om den, min bror har selv en tæve på nu 7 år og hun er
lige så god som dagen er lang, så håber der sidder nogen rottefolk her som
kan fortælle lidt mere om racen og hvad som kræves for at hunden vil få det
godt.

Desværre kunne internatet ikke fortælle så meget om ham igen, andet end de
også mener han med den rette træning vil blive en god hund, men må indrømme
der selvfølgelig er mange tanker om hunden, da de tidligere ejere havde
fortalt dehavde haft 3 rotweilere før ham så kendte racen, men ham her ville
slet ikke høre efter , han kan være alene hjemme og er renlig og ellers så
kan han faktisk kun sit navn, så hvad tror i ?

ja ved jo nok godt han aldrig bliver vores, men vil alligevel gerne høre
jeres mening om det, da man faktisk flere steder høre noget lign. samme
historie om flere af de hunde som er på internaterne, så vil gerne høre
jeres erfaring.

MVH
Gitte

Fra : Benny Mortensen

Dato : 22-05-03 00:05

"Gitte S. Eriksen" <dk.sacala*fjernspam*@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> jeres mening om det, da man faktisk flere steder høre noget lign. samme
> historie om flere af de hunde som er på internaterne, så vil gerne høre

Hej Gitte

Jo jeg vil tro der nemt kunne laves en god hund ud af ham. Den dominerende
adfærd som det er blevet kaldt, tror jeg er misforstået, det virker som om
han søger kontakt, omend måske på en lidt desperat måde, men som du selv
udtrykker det, har han stort set kun lært hvad han hedder. Men det optimale
for ham, er jo nok ikke en første gangs hundeejer, da han jo gerne skulle
have indhentet noget af det forsømte. Men den lyder jo ikke til at have
agressive tendenser, så jo, den kan sagtens nå at blive en rigtig god hund.

M.V.H.....Benny..

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 22-05-03 06:24

> [...]
> have indhentet noget af det forsømte. Men den lyder jo ikke til at have
> agressive tendenser, så jo, den kan sagtens nå at blive en rigtig god

Hejsa Benny

Tak for dit svar det var nemlig også den opfattelse vi havde af ham, det
skal siges vi ikke er førstegangs hundejere men gemalen selv tidligere
har haft schæfer og vi sammen har haft en dejlig bl.af lab/golden, samt en
lille papillon, men selv om vi ikke er førstegangs ejere, så tvivler vi på
vi har det han har brug for, og derfor er han endnu også på internatet.

Jeg har snakket med den hundetræner som trænede mig og Max (golden/lab) samt
en veninde som selv er hundetræner og de det mener det samme som dig, så
håber da der findes et hjem til ham, min veninde vil tage ud og kigge ham
idag, for at se hvad for type hund han er og har brug for

MVH
Gitte

Fra : Leyna

Dato : 22-05-03 11:50

On Thu, 22 May 2003 07:24:07 +0200, "Gitte S. Eriksen"
<dk.sacala*fjernspam*@mail.dk> wrote:

> [...]

>håber da der findes et hjem til ham, min veninde vil tage ud og kigge ham
>idag, for at se hvad for type hund han er og har brug for

Jeg har fulgt lidt med fra sidelinien her, for jeg har aldrig haft en
rotte, men adfærden (den smule der beskrives her) kan jeg da sgatens
genkende fra min egen lab-x. Han er utroligt legesyg og han hilser
osse gerne på andre hunde helt uden fordomme, og så regner han med at
de allesammen vil lege med ham... HELE TIDEN! Der er ikke ondt skabt i
ham, og han har været ned på ryggen mange gange, fordi andre hunde
ikke lige gad at lege med ham. Det afholder ham dog ikke fra at
opfordre til leg 30 sek. senere. Det kan man så kalde nul opdragelse,
men personligt vil jeg kalde det ultimativ livsglæde, og han skal
selvfølgelig lære at læse andre hundes signaler (hvilket han også er
blevet væsentlig bedre til), men at dæmpe denne glæde og legesyge
synes jeg faktisk ville være synd.
Mht hunde og børn, så skal de lære at omgås hinanden. Min hund blev
for ganske nylig introduceret for sit første menneskebarn, og det gik
over al forventning. Vaks var meget mere forsigtig i omgangen med
dette lille menneske end han nogensinde har været overfor nye voksne
mennesker. Når han skal hilse vil han helst helt op og slikke en i
ansigtet, og det kan altså godt være ved at vælte en ind imellem. Vi
er dog i gang med at lære ham at det er en uvane at hoppe op ad folk,
men der hjælper det altså også hvis vores besøgende hjælper lidt til
og bukker sig ned, for at hilse på hunden...
Og det med at være førstegangshundeejer... Hvis man på forhånd er klar
over hvad man forventer af en hund, og forhører sig lidt om hvad der
kræves for at opnå dette, så tror jeg man er ret godt hjulpet. Jeg er
selv førstegangs hvalpe ejer og havde ærlig talt ingen ide om hvor
meget arbejde der ligger i det. At jeg så heller ikke har den store
tålmodighed gør jo ikke sagen bedre. Jeg synes f.eks. det tog ekstrem
lang tid at få hvalpen renlig, men reelt lærte han det på under en
måned, hvilket vist må siges at være rigtig flot. Men som ny hvalpe
ejer kommer man ofte i tvivl om man gør det rigtige, og når man
spørger eksperterne, så har de alle en mening om hvad man skal gøre,
men man bliver mere og mere frustreret over at det bare ikke virker.
Så hellere lære hunden sit "eget sprog", forstået på den måde, at når
bare hund og ejer forstår hinandens signaler, så gør det ikke så meget
at disse signaler måske ikke er dem der bliver brugt af eksempelvis
hundetrænere. Dette skal ikke forstås på den måde at jeg nedgør
hundetrænere eller deres erfaring, men hunde er lige som mennesker
individer, og nogle lærer anderledes end andre.
Rotten, som det hele jo handler om, er kun omkring et år gammel. Imo
kan den sagtens lære en masse ting, men man skal samtidig være klar
over at den stadig "kun" er en fjantet stor hvalp. Jeg ville såmænd
gerne selv have sådan en basse, men min mand er desværre bange for
rotter. *suk*
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 22-05-03 21:17

> [...]
> håber da der findes et hjem til ham, min veninde vil tage ud og kigge ham
> idag, for at se hvad for type hund han er og har brug for

Hej igen Gitte

Jeg håber i finder en god og holdbar løsning for ham, og dem som tager ham
til sig, også selv ved hvad de går ind til. Ikke fordi, jeg er helt sikker
på, der ligger en god hund i ham, men hvis en for grøn hundeejer får ham, og
opgiver, så vil det være et katastrofalt nederlag for hunden. Så for hundens
skyld, så en der har den tid det kræver, at få indhentet det forsømte. Ud
fra dine forklaringer skønner jeg ikke det bliver vanskeligt, at få ham up
to date, men det vil kræve lidt tid. Det er min opfattelse, at du beskriver
ham som en glad og venlig hund, men som virker lidt voldsom, men mest på
grund af hans størrelse. Syntes godt om børn, som har fået styr på sig
selv, og viser meget lille interesse for helt små børn, alt i alt, et godt
udgangspunkt, og man behøver ikke være bange for at se væk et øjeblik.
Så håber jeg, at jeg har skønnet nogenlunde korrekt, og så ligger der helt
sikkert en rigtig god hund i ham, som det absolut er værd at arbejde lidt
på.

M.V.H.....Benny..

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 22-05-03 08:31

Hej Gitte

Der kan sagtens blive en god hund ud af sådan en 'kalv' som du beskriver. Hvis
ikke jeg stod for at skulle rejse, var jeg fristet til at hente ham Dermed
ikke sagt at det er problem- eller risikofrit. Min moder fik for år tilbage en
Rottweilertæve på 17 måneder, og den måtte have 'vendt bunden i vejret' nogle
gange inden den anerkendte os. Alle Rottweilerne har de dominante træk i sig -
man må jo huske på at det ikke er sååå mange generationer siden man brugte dem
som kvæghunde. Når man nu har selvtillid til at styre en flok køer, så skulle
man da være et skvat hvis man ikke afprøver føreren?

Som Benny ganske rigtigt anfører er det ikke klogt at springe på en sådan opgave
som førstegangsejer, og med al respekt så tæller papillonen ikke i det spil, og
guldlappen tæller heller ikke i samme grad som schæferen. Her føler jeg mig
fristet til at fortsætte mit ridt selv om jeg nok allerede har trådt over flere
ligtorne, men visse schæfere specielt blandt tæverne er nogle 'små misser' i
forhold til en Rottweilerhan. (Ikke at det nødvendigvis siger alt, men
Rottweilerhannen er dobbelt så stor som schæfertæven.)

/Kim

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 22-05-03 08:38

> Der kan sagtens blive en god hund ud af sådan en 'kalv' som du beskriver.

Ja håber de finder den rette familie til ham, kan fortælle vores gl.
hundetræner selv er interesseret i ham og jeg ved at hun har helt tjek på
sådan en bøllespirer

> Som Benny ganske rigtigt anfører er det ikke klogt at springe på en sådan
opgave
> som førstegangsejer, og med al respekt så tæller papillonen ikke i det
spil,

*gg* nej det regnede jeg heller ikke med

og
> guldlappen tæller heller ikke i samme grad som schæferen.

nej det er jeg klar over.

Her føler jeg mig
> fristet til at fortsætte mit ridt selv om jeg nok allerede har trådt over
flere
> ligtorne,

Ikke mine, da vi som sagt allerede ved vi ikke er den rette familie til ham,
men håber at han får en klar/tydelig leder da jeg mener det er dethan ahr
manglet.

Men takker for dit input som alle er en hjælp.

MVH
Gitte

Fra : Leyna

Dato : 22-05-03 11:50

On Thu, 22 May 2003 09:31:01 +0200, Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> wrote:

> [...]
>forhold til en Rottweilerhan. (Ikke at det nødvendigvis siger alt, men
>Rottweilerhannen er dobbelt så stor som schæfertæven.)

Og en hunds størrelse skulle så være afgørende om hvor dominant den
er?
Jeg har haft en gravhund (den store oprindelige type) og en
dværgpincher-blanding og disse to hunde var væsentligt mere
dominerende end mit nuværende lab-x som er mindst 4 gange så stor som
dem. Mindes klart og tydeligt hvordan pincheren holdt både Schæfere og
Rotter i skak, så den dér med størrelse er jeg altså ikke enig i. Det
eneste der er sværere med en rotte er hvis den prøver at dominere
mennesker, for den er jo noget mere tung at tumle rundt med end en
dværgpincher!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Claus

Dato : 22-05-03 18:09

"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev i en meddelelse

> Og en hunds størrelse skulle så være afgørende om hvor dominant den
> er?

Overhovedet ikke men jeg vil tro at efter et bid fra en rotte så ville du
ønske at den var meget mindre.

Claus
Der er bange for at den rotte går en "krank" skæbne i møde.

Fra : Leyna

Dato : 23-05-03 00:42

On Thu, 22 May 2003 19:08:33 +0200, "Claus" <Mito.nospam@adslhome.dk>
wrote:

>"Leyna" <webmaster@big-girls.dk> skrev i en meddelelse

>Overhovedet ikke men jeg vil tro at efter et bid fra en rotte så ville du
>ønske at den var meget mindre.

Nu er jeg gudskelov aldrig blevet bidt af nogen hunde, men jeg kan
godt se hvad du mener...
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 23-05-03 09:21

Hej Leyna o.a.

Størrelsen burde naturligvis ikke spille nogen rolle, men for førstegangsejere
er risikoen for korporligheder større end ved mere erfarne hundeførere. Derfor
kan det ofte være en fordel med en mindre (målt i forhold til hundeføreren)
hund til begyndere - psykisk såvel som fysisk.

Tillige forholder det sig jo også sådan at jo mindre hunden er, jo lettere er
det jo også at undgå at blive bidt. Hvis en gravhund går A-M-O-K, kan man tage
den i nakkeskindet som en hvalp hvorfra den dårligt kan bide nogen. En hund på
60 - 70 kg skal man selv som halvstor mandsperson have 'rundt i en
halv-nelson', og derfra har den stadig mulighed for at få fat.

Jeg vil nødig have det til at lyde som om Rottweileren eller andre store hunde
er livsfarlige at have gående – jeg har før argumenteret mod dette. Jeg
forsøger blot at mane til besindighed og omtanke i forhold til erhvervelsen af
sådan et kæledyr!

/Kim

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 23-05-03 10:15

Kim Vestergaard Hornbech skriver:

> [...]
> forsøger blot at mane til besindighed og omtanke i forhold til erhvervelsen af

Hej Kim!
Du har ret i at folk ofte løber sur i en stor hund som førstegangsejere. Har da
flere gange set at folk er blevet overraskede over at stå med en fuldvoksen
schæfer, rottweiler osv. Den fik måske ikke lige den nødvendige hvalpetræning, for
den var jo så sød som lille... etc. etc.

Men jeg vil da lige komme med en mod-historie *smil*. Jeg har hele min barndom
været bange for hunde, og havde aldrig troet jeg selv en dag skulle få hund. Efter
et ophold på Grønland lærte jeg dog meget om hunde, hundeopdragelse og den glæde
man har af en god hund. Så jeg endte med at skulle have hund da jeg kom hjem. Og
når det nu skulle være en hund, så skulle det da også være en ordentlig hund,
ikke? Altså endte vi med en skt. bernhards hvalp. *grin*

Sådan en fyr er jo dejlig som lille, og hold da op hvor vokser de hurtigt! Vi
startede på hvalpehold da han var 12 uger, og har gået til lydighedstræning lige
siden. Nu har vi så udviddet repertoiret med agility og frie lydighedsøvelser. Og
vi er bestemt ikke løbet sur i det. Ofte ser jeg folk med deres aktive og mere
eller mindre hysteriske små hunde, og jeg priser mig lykkelig for den dejlige,
rolige okse jeg har gående ved min side *smil*.

Jeg ser i en anden tråd at I skal have hund med til Grønland. Hvordan foregår det
rent praktisk? Det er vel ikke lige nemt at få hund med til alle distrikter eller
hvordan? Jeg ville i hvert fald holde den langt væk fra de fleste "lokale" hunde,
de har det med at se ret strengt på det der med rangorden *smil*.

Held og lykke med opholdet, jeg er (temmeligt meget) misundelig!
Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

PS. Vores nu næsten voksne "okse" kan ses her:
http://www.megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=47159&kode=

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 22-05-03 13:32

> [...]
>jeres mening om det, da man faktisk flere steder høre noget lign. samme
>historie om flere af de hunde som er på internaterne, så vil gerne høre

,,,,,,,pas nu på med at tro at hunden bare kan formes som man vil have
den, hvis hunden nu engang har udviklet en dominerende adfærd så kan
det sagtens være umuligt at lave om på, bare fordi der er et par
stykker her der skriver at det sagtens kan lade sig gøre at lave den
til en god hund så er det ikke sikkert , de har jo ikke set hunden
!hanrotweilere er _gennerelt_ meget dominerende, så det er slet ikke
sikkert at der er noget i vejen med hunden !hunde man ved at bliver
dominerende kastrerer man lige før de er ½år for at undgå
dominansudviklingen hvis det altså er det man vil, hvis man gør det
senere er der tidt at det slet ikke hjælper. Men hvis man godt kan
lide at leve livet spændende så skal man da bare købe en brugt
hanrotweiler jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre at lave
den om eller at være heldig, men du ved trods alt ikke hvordan den er
blevet behandlet af de forige ejere og hvad den har været ude for, så
held og lykke til din veninde hvis hun køber sådan en.

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 22-05-03 13:40

> [...]
> stykker her der skriver at det sagtens kan lade sig gøre at lave den
> til en god hund så er det ikke sikkert , de har jo ikke set hunden

Nej det ved jeg skam godt, og er derfor også interesseret i alle råd jeg
igennem gruppen kan få ang. ja ikke bare ham men dominerende hunde i det
hele taget vi vil ikke selv købe en hund som vi kan se der er meget
dominerende , hvilket hænger sammen med vi altså også ahr 3 mindre børn, og
selv om vi godt kan være overhunde, er det jo ikke lige så let for børnene.

!hunde man ved at bliver
> dominerende kastrerer man lige før de er ½år

Han er kasteret som 8 mdr.

> held og lykke til din veninde hvis hun køber sådan en.

Kan fortælle hun nu har set ham og hun var også meget vild med ham, men tror
ikke han vil være så let at få til at arbejde sammen med sig eller være
sammen med ældre hanhunde, som hun altså også har brug for han skal lære, så
det var ikke noget for hende, hun vil sige at skal han i nyt hjem skal han
til en god leder og en stærk leder da han ellers liver svær at tummel, da
han ikke på nogen måder vil overgi sig, hun har jo altså lidt mere forstand
på disse ting end mig

MVH
GItte

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 23-05-03 11:14

Hej

Jeg ville blot lige gøre opmærksom på at det med at hunde er
dominante, kan være svært at afgøre for dem der ikke ved så meget om
dominans og usikkerhed, da størstedelen af de hunde der tolkes
dominante, faktisk er usikre men viser dominant adfærd, dette kan så
forværres fordi man fejltolker hunden totalt.

Og jeg mener at er man villig til at arbejde med en hund, kan man godt
ændre på en adfærd, men det tager tid, jo ældre de er...

Jeg har også selv haft en dominant hanhund, og efter at have set på
mange andre hunde har jeg lært at der faktisk ikke ER så mange der ER
dominante, de er usikre og viser det ved at indlede magtkampe med
andre, de dominante hunde gider ikke bruge krudtet sådan, de ved hvad
de selv er og derved behøver de ofte bare se på andre hunde der så
viger for dem...

At have en dominant hund er efter min mening det nemmeste, hvis man
forstår at respektere dens personlighed, at have en usikker hund er
hårdt arbejde(som jeg har nu), på andre områder end med en dominant,
jeg leder selv pt efter en dominant og selvsikker han hund, det har
jeg gjort i flere år, uden dog at finde den rette hund for mig...

At få en dominant hund til at overgi' sig er ikke et mål at have, for
det vil kun give konflikter, man bør hellere lære at forstå og
respektere sin hund på dens præmisser...min gamle hanhund har aldrig
overgivet sig, jeg vandt hans respekt som leder ved at vise jeg var
kompetent til at have pladsen i givne situationer hvor en leder bør
vise sit overblik. At prøve fysik at være overlegen er slet ikke
nødvendigt, hvis man lærer om adfærd kan man vinde på mentalt niveau,
og det er hvad en hund i den kalliber har brug for..

Og blot til orientering til den der har skrevet at man kastrerer hunde
man mener bliver dominante - det er da at give op som leder fra start,
at kastrere fordi man har et problem løser intet, prøv dog hellere at
lær om hundens adfærd og problem i stedet og hjælp den.

Håber I finder den rette hund til jer, iøvrigt kunne det måske hjælpe
at opsøge opdrættere der kunne fortælle om hunde adfærd i et
hvalpekuld, så kunne I måske blive sporet ind på hvad det er for
hundetype der passer jer bedst...

Mange hilsener

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 23-05-03 12:03

Hejsa Jeanette

Ja vi kan kun være enige viste jo allerede fra starten at rotweileren
ikke er for os, det vi selv søger er en hund som hovedageligt skal være
familiehund men som jeg naturligvis vil gå til træning med, vi har så nu
igen kig på de forskellige retriver racer, da jeg selv syntes det er lækre
hunde jeg er selv mest til de mindre racer, men lige de forskellige
retrivere kan jeg også godt lide, vi har så nu min hundetræner med på råd,
og da hun jo kender især flatteren godt vil hun mene det kunne være noget da
vi jo trods det er en familie/hyggehund stadig vil aktivere den igennem
træning og måske håbe vi blvier dygtige nok til lidt konkurrence, så vi
kigger videre og snakker med en masse opdrættere

MVH
Gitte

Fra : Battlefield´s

Dato : 23-05-03 19:26

> [...]
> træning og måske håbe vi blvier dygtige nok til lidt konkurrence, så vi
> kigger videre og snakker med en masse opdrættere

Hej Gitte
Hvis du godt kan lide lidt mindre hunde og samtidig synes om Retrievere var
det måske noget med en Nova Scottia Duck Tolling Retriever? Det er en dejlig
hund, let at træne og kun lidt større end en Cocker Spaniel. En Flatcoated
Retriever er efter min mening ikke en begynderhund. (men en dejlig hund i de
rette hænder).
Hilsen Vibeke (labber-ejer siden 1966)

---

Fra : Susanne

Dato : 23-05-03 20:50

> [...]
> Retriever er efter min mening ikke en begynderhund. (men en dejlig hund i

Hej Vibeke

Hvorfor mener du ikke at en flatcoated retriever er en begynderhund?
Jeg spørger fordi jeg godt kunne tænke mig hund nr. 2 om ca. 1 1/2 - 2 år,
og kan
jo selvfølgelig ikke lade være med allerede nu gå og overveje hvilken race
det skal være
Flatcoated er netop en af racerne på min "hit liste" da jeg kender et par
stykker fra træningspladsen,
og mit indtryk af racen herfra, er at det er en intelligent, aktiv og "blød"
(med "blød" mener jeg modsat "hård" som en terrier, hvis du forstår) race.
Men hvad kan man ellers sige om racen?

Jeg læste også et sted at egentlig skal en flat kun interessere sig for dødt
vildt og ikke for levende fugle/dyr. Er det korrekt og holder det også i
praksis?

Med venlig hilsen
Susanne

Fra : Battlefield´s

Dato : 23-05-03 21:14

"Susanne" <susanne_af_danmark@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
dødt
> vildt og ikke for levende fugle/dyr. Er det korrekt og holder det også i

Hej
Jeg er nok ikke den rette at spørge om Flat Coated, men igennem årene har
jeg da kendt nogle stykker. Min opfattelse er at det er en meget livlig
hund, der er "barnlig" (positivt ment) i lang tid, det betyder at den ikke
er verdens nemmeste hund at arbejde med. Samtidigt synes jeg at det er en
ret støjende hund. Vi har i hvert fald ofte oplevet Flattere på markprøve,
der ikke kan sidde i bilen og vente uden at gø højlydt.
Men det skal da også siges at der så sandelig findes super gode Flattere,
jeg tror bare at de kræver temmeligt meget af føreren (derfor mener jeg at
den ikke er en begynderhund).
Til Gittes valg synes jeg derfor en Toller ville egne sig meget bedre.
En Curly er også en speciel race. Dem jeg har mødt har desværre slet ikke
levet op til mine forventninger om at være en jagthund. Jeg har besøgt en
enkelt uofficiel prøve kun for Curlyer og jeg må indrømme at jeg var meget
skuffet over deres niveau. Det virkede ikke som om jagt overhovedet
interesserede dem. Undskyld de lidt håre ord, men jeg synes det er en skam
når en jagtrace fuldstændig mister sin oprindelige funktion måske p.gr.a for
meget udstillingsavl.
Bare min mening!
Hilsen Vibeke

---

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 23-05-03 21:24

> [...]
> hund, der er "barnlig" (positivt ment) i lang tid, det betyder at den ikke
> er verdens nemmeste hund at arbejde med.

Det er også den erfaring vi har emd dem vi kender og det samme vores træner
sagde

> [...]
> når en jagtrace fuldstændig mister sin oprindelige funktion måske p.gr.a

jeg vil sige at det også er hvad vi har hørt, de så gerne hunden skulle
bruges til avl, men at der tit slet ikke fra hundens side var den store
interesser i det, men igen der findes da sikkert uden tvivl også curlyer som
er vilde ed jagt

Så da det ikke er jagt vi vil gå på, syntes jeg lige nu godt om valget så er
spændt på at skal ud og møde deres hunde, vi søger jo det som man kalder en
familiehund men stadig en som jeg vil gå til lydighed med og aktivere på den
måde og måske engang konkurrence, men kun for sjovt

MVH
Gitte

Fra : Susanne

Dato : 24-05-03 12:41

> [...]
> hund, der er "barnlig" (positivt ment) i lang tid, det betyder at den ikke
> er verdens nemmeste hund at arbejde med.

Og det er netop hvad jeg synes er så charmerende ved dem Jeg har selv en
cairn terrier som er _meget_ barnlig af væsen (folk spørger mig altid om hun
er en hvalp selvom hun faktisk er 2 år) og altid lalleglad - når altså hun
ikke lige ligger og får sin obligatoriske eftermiddagslur.

Samtidigt synes jeg at det er en
> ret støjende hund. Vi har i hvert fald ofte oplevet Flattere på markprøve,
> der ikke kan sidde i bilen og vente uden at gø højlydt.

Det må kunne trænes væk?

> Men det skal da også siges at der så sandelig findes super gode Flattere,
> jeg tror bare at de kræver temmeligt meget af føreren (derfor mener jeg at
> den ikke er en begynderhund).

Hvis bare man er indstillet på at det er en hund med et højt
aktivitetsniveau, skulle der vel ikke være nogen problemer? Eller er der
også andre grunde?

Jeg læste et sted at en flat kun skal være interesseret i dødt vildt og ikke
i levende fugle/andre dyr. Er der nogen som kan afkræfte/bekræfte om dette
holder i virkeligheden og om det er en pointe man gør noget ud af i avlen?
Det er måske et tåbeligt spm.(jeg er ikke jæger og aner ikke pløk om brugen
af jagthunde til jagt - men vil selvfølgelig gerne lære), men jeg synes bare
at lød helt uroligt om en hund kun skulle være interesseret i dødt vildt.

Med venlige hilsner
Susanne

Fra : Battlefield´s

Dato : 24-05-03 18:11

> [...]
bare
> at lød helt uroligt om en hund kun skulle være interesseret i dødt vildt.

Hej Susanne

Jeg har aldrig hørt det rygte om Flattere. Jeg har derimod hørt om Flattere,
der klarer sig fint også på A-prøver (som er jagt med levende vildt). For
mange år siden var min mand på en sådan A-prøve med vores lab. Det var på
Fænø, som man skulle sejle til. Prøven begyndte allerede på færgen (en lille
åben en) hvor snorene skulle tages af hundene, en af Flatterne sprang i
vandet fra færgen, da han fik øje på en fugl på land, det betød desværre at
hunden ikke kunne være med på resten af prøven, da han viste sig umulig at
kalde ind igen. Så det var en kedelig prøve for ejeren, men hunden havde
vist haft det sjovt
Jeg tror bestemt at jagtlysten er ligeså stor på Flattere som på f.eks.
labbere.
Vi er netop kommet hjem fra en B-prøve (jagt med dødt vildt) og her lagde
jeg mærke til mange flotte Flatter-præmieringer. Må dog også lige prale
lidt:
Vores Cato fik en 1. præmie i åben klasse!!!
HIlsen Vibeke

---

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 23-05-03 20:54

> [...]
> Retriever er efter min mening ikke en begynderhund. (men en dejlig hund i

Ja ved godt flatteren ikke er en begynder hund og ser ikke os, som begyndere
da vi udover selv at have haft hund er opvokset med hunde, men derfor kan
man godt spørge og er glad for dit foreslag, gid alle ville være som
dig og de andre flinke der har svaret i tråden og ikke sendt mindre pæne
mails til mig om mit valg af hund, da jeg jo skriver at rotweleren slet ikke
er racen/hunden for os, men det er glippet fra mange tror jeg

Vi har nu indsnævret os til flatteren og den curly coated retriver, så må vi
se, har idag snakket med flere opdrættere og det skal ikke være en hemlighed
vi på søndag skal besøge en opdrætter af curlyen

Jeg er mest til mindre hunde, men igen hunde som kan/vil bruges .-) og
retriverne er helt klart en af de lidt større racer jeg godt kan lide og det
gælder faktisk som sådan alle racerne, måske fordi jeg altid har fået et
godt indtryk af dem jeg har mødt

MVH
Gitte

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 26-05-03 18:42

Hej

Jeg har blot en enkelt kommentar til det med "begynder hunde" -
hvilken race er det?

Jeg har selv haft border collie som min første hund og mange har også
den holdning i den race at dette heller ikke er for "førstegangs
ejere" - dog er det lykkedes for mange ejere at få dejlige hunde ud af
disse racer, der af andre betegnes som ikke gode som 1. hund, inkl.
migselv
Jeg kender også flatter ejere der er startet med den race som 1. hund
og nu har det skønneste seriøse opdræt af racen, så den med
"begynderhund" holder vist ikke rigtigt..

Jeg mener at det der er vigtigst er at man laver et godt arbejde i at
finde den rette race for en i starten, som også gitte vist er i gang
med...dejligt at der findes nogle stadig der gider lave et stykke
arbejde for at finde den rette race, og ikke bare ser en hund der jo
ser sød ud og MÅ eje den, førend de ved hvad type racen er...

Held og lykke i jeres søgen, håber I finder en dejlig guldklump der
passer i jeres familie!

Mange hilsener og smil fra

Jeannette Svensson/..asko

Fra : Berit Nielsen

Dato : 22-05-03 14:14

Nu har jeg siddet lidt og fulgt med, og syntes det blev min tur til at
svare.
Med alle internat hunde er det svært lige at sige hvad der gik galt.
Det kunne være et forkert match, imellem hund og familie.
Det kan være menneskets fejl,
men det kan altså også skyldtes hunden.
Spørgsmålet er altid hvor meget man har tid, lys og mulighed for at putte i
en hund.
Vælger man at lade hunden gå sine egne vege, som et medlem af familien, kan
man let få problemer.
Derimod kan man også få en hund som bestemt ikke er sat op til andet end
almindelig familiehund.

Med rottweilere kan det være lidt svært at udtale sig om netop en uden at
have set den.
Det vigtigste ved enhver hund er om den søger kontakt, eller om den bare
tillader du er der.
Nogle rottweilere kan være en` persons hunde, og giver sig 100% til den ene
person.
Andre er den mere eller mindre ligeglade med så længe de ikke forsøger at
overskride dens grænser.
Andre rottweilere fungerer fantastisk som hele familiens hund,
og er lige knytte til alle i familien.

Jeg ville aldrige binde an på at tage lige netop den hund ind i mit hus,
hvis jeg havde små børn.
Ikke fordi at jeg ville frygte noget, men fordi små børn tager tid, og det
gør hunden der også i stor stil.
Den har brug for faste rammer, og en/flere som kan hellige sig den med fuld
opbakning.

Desværre er der nogle mennesker der anskaffer sig en hund uden helt at
overskue konsekvenserne.
Der er også mange som længe har haft den dejlige gamle gode familiehund,
når den så dør skal den da erstattes med en af samme race.
Desværre ligger de kun ½ så meget arbejde i den, og så er det at problemerne
kan melde sig.
De er bare slet ikke klar over hvorfor problemerne kommer.

Nu har jeg jo et kuld hvalpe tilsalg,
og jeg har enda oplevet folk som gerne vil købe en hund ud fra et billede på
vores hjemmeside,
og så komme og hente den når den er gammel nok.
Der er også nogen der siger jamen jeg er helt fra sjælland, kan den blive
sendt....
Det er simpelthen chokerende.
Håber at andre sælgere også afviser sådanne folk.

Hilsen Berit N
http://www.familiehunde.dk

Fra : Pia J

Dato : 22-05-03 14:19

"Berit Nielsen" <berit_nielsen@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]

> og så komme og hente den når den er gammel nok.
> Der er også nogen der siger jamen jeg er helt fra sjælland, kan den blive

De aner da ikke hvad de går glip af. Max besøgte jeg 4 gange om ugen de
sidste 3 lange uger. Han kendte mig jo allerede og var slet ikke ked af at
komme med hjem. Den dag i dag hænger han i mine skørter!

:Pia