Anden skrue/propel på 15 Hk Mariner??
Fra : Jaks

Dato : 21-05-03 19:42

Hej NG

Jeg har fået en anden skrue, som jeg påtænker at bruge til min gamle 15 Hk
Mariner påhængsmotor

Nu er spørgsmålet så bare - når den ikke har samme hældning som den gamle,
er det så skidt eller godt, og hvilke fordele/ulemper er der ved f.eks start
eller fuld gas?

Eller er der risiko for defekt på motor ved at bruge "meget" forskellig
skrue, fra den der er monteret nu ?

Den gamle hedder så vidt jeg kan se 9 1/4 X 10½ og
Den "nye" hedder 9 1/8 X 9-F

Håber der er nogen her i NG som kan give lidt oplysninger / forklaring, på
de to tal og virkningen, ved evt. skift.

Hilsen Jaks

Langsom sejlads kan også være godt

Fra : Klaus

Dato : 22-05-03 22:18

"Jaks" <smukfyr@popme.dk> skrev i en meddelelse news:baghal$61c$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Håber der er nogen her i NG som kan give lidt oplysninger / forklaring, på
> de to tal og virkningen, ved evt. skift.

Jeg fik på et tidspunkt at vide, at motoren skulle gå med "normaldrifts omdrejninger" når der blev givet 3/4 gas. Hvis den ikke gjorde dette skulle skruens stigning ændres.
Så min pointe er, at passer den gamle skrue til båden, kan du ikke bruge den nye til andet end reservepropel.
Klaus