MS Windows
briani 27239
manglende fil
Fra : PJ

Dato : 21-05-03 18:38

Min svoger har et problem med sin Win98. Han får ofte fejlmeddelelser om at
en fil "apps.inf" mangler. Og noget med autoexec.bat. Han sidder i den anden
ende af landet og har 0 forstand på putere. Jeg har en smule men tør ikke
guide ham ind i noget rod -så er der nogen, der har et bud på, hvad der er
galt og hvordan jeg bedst kan hjælpe ham?

mvh
pj

Fra : Rudi Stegen

Dato : 22-05-03 00:59

Hej PJ, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Min svoger har et problem med sin Win98. Han får ofte
> fejlmeddelelser om at en fil "apps.inf" mangler.

Den ligger i C:\WINDOWS\INF\APPS.INF og er ikke (hos mig da) ændret
hverken siden eller under installationen (samme datostempel som alle
andre uændrede Win98 SE-filer.
Mit gæt er, at den ligger på Windows-cd'en og blot bliver kopieret over
under installationen. Har du selv en Win98-cd liggende, kan du prøve en
søgning på denne (søg også i "pakkede filer"/"kabinetter").

> Og noget med autoexec.bat.

Det er lidt svært at sige, hvis han ikke kan fortælle, hvad den siger
om autoexec.bat.

> og hvordan jeg bedst kan hjælpe ham?

Hvis jeg skulle hjælpe en, som jeg kunne sætte mig hos, ville jeg prøve
oevnstående metoder (efter at have fået specificeret hvad pc'en skriver
om autoexec.bat).

Hvis jeg skulle fjernhjælpe en, der stort set ikke ved noget om deres
pc, ville jeg anbefale vedkommende at installere Windows oveni.
Dvs. starte Windows op, slå evt. virusscannere fra (de kan genere et
installationsprogram), smide win98-cd'en i og køre dens
installationsprogram (install.exe eller setup.exe) inde fra Windows.

Som hovedregel finder og udbedrer det diverse fejl og mangler ved
selve Windows.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : PJ

Dato : 22-05-03 09:08

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> under installationen. Har du selv en Win98-cd liggende, kan du prøve en
> søgning på denne (søg også i "pakkede filer"/"kabinetter").

Jeg har en Win98, men øh, hvordan får man den til at søge i pakkede filer
(kører selv Win2000)?

> Det er lidt svært at sige, hvis han ikke kan fortælle, hvad den siger
> om autoexec.bat.

"Autoexec.bat

Egenskaberne for dette program kan ikke kontroleres.
Filen Apps.inf mangler. Kopir filen Apps.inf fra
Windows-installationsdisketterne til mappen inf under Windows."

> [...]
> installationsprogram (install.exe eller setup.exe) inde fra Windows.
>
> Som hovedregel finder og udbedrer det diverse fejl og mangler ved

Jeg vil holde mig til det sidste -det er forholdsvis enkelt at guide ham
gennem dette. Tak for svaret.

mvh
pj

Fra : Rudi Stegen

Dato : 22-05-03 14:25

Hej PJ, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

[apps.inf]

> Jeg har en Win98, men øh, hvordan får man den til at søge i
> pakkede filer (kører selv Win2000)?

Det må du nok spørge om. Jeg kender ikke rigtig Windows' søgedims, da
jeg har anvendt Windows Commander allerede fra Win 3.1x og gør det
stadig (omend den nu hedder Total Commander pga. Microsofts krav på
Windows-navnet). Jeg troede egentlig, at Windows' søgedims også kunne
søge i pakkede filer (aktuelt .cab-filer), men umiddelbart kan jeg ikke
få den til det.

Windows Commander fandt den på min Win98 SE DK i (E-drevet er mit cd-
drev):
E:\win98\WIN98_47.CAB\apps.inf

Har du ikke noget, der kan pakke den ud, kan du lave en dos-prompt og
bruge Extract (som vist også følger med Win2000). Prøv:

Extract /?

for lige at se hvordan.

[Alternativt: Installere Windows oveni]

> Jeg vil holde mig til det sidste -det er forholdsvis enkelt at
> guide ham gennem dette. Tak for svaret.

Ja. Men tilsyneladende er det måske blot Apps.inf, der mangler. Du kan
evt. selv hive den ud og poste til ham, så han kan kopiere den over i
sit C:\WINDOWS\INF\APPS.INF

Virker det, er det fint og simpelt. Virker det ikke, er det ikke meget
tid at spilde.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : PJ

Dato : 22-05-03 19:30

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse

[SNIP] -en masse gode tips

> Virker det, er det fint og simpelt. Virker det ikke, er det ikke meget
> tid at spilde.

Jep, du har ret. Fandt en 30-dages trial af Total Commander og den klarede
opgaven som en mis. Nu har jeg sendt ham filen og guider ham lige igennem
med at få den placeret rigtigt. Tak for hjælpen.

mvh
pj