Surfe privat fra arbejds-PC
Fra : John Jessen

Dato : 21-05-03 17:14

Jeg ønsker at kunne se mine private mails i min eksterne postkasse fra min
arbejdsplads i frokostpauser. Men vel at mærke uden at arbejdgiveren har
mulighed for at kunne se med.

Teknisk kunne dette vel løses ved at koble op til en website med SSL
sikring, og så herfra kalde min webmail udbyder. Men om sådanne findes ved
jeg ikke.

Mere elegant kunne være at danne en VPN-tunnel inde fra virksomheden via min
Contivity VPN klient og så lave en Citrix ICA opkobling mod en host som
tilbyder at kunne surfe herfra.

Håber idéen er klart beskrevet, og at der evt. er nogle gode forslag til at
realisere den.

--

Venlig hilsen
John

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 21-05-03 17:29

Afhængig af hvad du ligger din mail på har jeg nogle forslag her:

- Lav server med IMAP og lig en http-ssl webmail klient
- Brug windows XP, og brug remote desktop(fjernskrivebord) og log på din
egen hjemme PC.

- Min egen løsning:
En debian box som hoster alt min mail og domæne, der ligger
apache-ssl,courier-imap-ssl+squirrelmail+exim. Rimelig nemt at opsætte.

Derudover keder din arbejdsgiver sig vidst rimelig meget hvis han sidder
og læser traffiken på port80.

/mikkel

Fra : John Jessen

Dato : 21-05-03 18:02

> [...]
> apache-ssl,courier-imap-ssl+squirrelmail+exim. Rimelig nemt at opsætte.
>
> Derudover keder din arbejdsgiver sig vidst rimelig meget hvis han sidder

Hej Mikkel,

Tak for svaret. Nu er jeg ikke nogen teknisk ørn, men det lyder da tæt på
genialt hvis man kan fjernstyre sin hjemme-PC fra arbejdet uden at
arbejdsgiver har en jordisk chance for at følge med. Har du en lidt mere
jordnær beskrivelse af hvordan, eller link til et sådant sted ?
Jeg formoder at jeg skal installere serversoftware på min hjemme-PC med
SSL-software, og så logge på denne hjemmeservia via internettet med XP's
remote desk-top.

Vedr. om min arbejdsgiver keder sig tror jeg ikke, men jeg er i en lidt
speget jobsituation, og faktisk er det sådan i UK i øjeblikket af over
halvdelen af alle opsigelser/bortvisninger begrundes med privat surf/e-mail
! Kald mig bare paranoid, men jeg vil kan bare godt lide at være på den
sikre side. Better safe than sorry!

John

Fra : Calle.

Dato : 21-05-03 18:20

John Jessen wrote:

> [...]
> privat surf/e-mail ! Kald mig bare paranoid, men jeg vil kan bare
> godt lide at være på den sikre side. Better safe than sorry!

Jeg kan forestille mig, at din arbejdsplads spærer for de porte, der
kræves til fjernstyringen
--
Calle

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 21-05-03 20:52

Fjernskrivebord i windows XP er faktisk ganske nemt, det skal blot slåes
til. Derefter kan du fra enhver XP maskine
start->program->accessories->communication->remote desktop connection.

Programmet kan også køre under windows 2000 og jeg mener også i windows 98.

mener du slår det til ved at højreklikke på my computer og derefter
vælge properties/egenskaber .

Mener port 3389 skal være åben udadtil på din arbejdsplads. Men det er
da blot at afprøve dette. Du skal på din maskine åbne op for de
forskellige porte. Eller undlade at bruge firewall :)

Sikkerheden(krypteringen) Er vidst ikke den største i remote desktop i
windowsXP, på den anden side er det vidst rimelig ligegyldig da man
fanme skal kede sig, hvis man vil bryde krypteringen, for at få vidst
hvad der sker på et skrivebord.

Ingen arbejdsplads ville alligevel gøre dette.

/mikkel

Fra : Ukendt

Dato : 21-05-03 21:39

"Mikkel Bundgaard" <invalid@invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> da blot at afprøve dette. Du skal på din maskine åbne op for de
> forskellige porte. Eller undlade at bruge firewall :)

Principielt kan han vel ligeså godt køre VNC.
http://www.uk.research.att.com/vnc/download.html
Man behøver ikke at udfylde noget som helst, bare click på download
linket i toppen, afkryds flueben til hvilken version og man er klar til
download.
Det kræver jo bare en Java-browser dvs. IE eller lign. på remote-PC-en
dvs. arbejdspc-en, mens han på maskinen derhjemme kan køre Server delen.
Derhjemme kræver det at port 5800 og 5900 er åbne, men der er intet krav
fra arbejdspladsens side da man kører via IE / port 80.
Det virker i hvertfald fint hos mig gennem flere firewalls på
remotesiden.

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 22-05-03 19:53

> Principielt kan han vel ligeså godt køre VNC.

Helt sikkert :)

Bruger det selv, dog kører vnc ikke ligeså hurtigt som windows XP's.

Bruger dog selv VNC :)

/mikkel

Fra : Steffen Moeller

Dato : 22-05-03 12:14

On Wed, 21 May 2003 19:02:05 +0200, "John Jessen"
<John_Jessen2003@yahoo.com> wrote:

> [...]
>! Kald mig bare paranoid, men jeg vil kan bare godt lide at være på den

En eller anden dag, så kommer din chef ind på dit kontor, og ser
tilfældigvis skærmbilledet på din pc. - Spørgsmålet er kun hvornår det
sker - Kryptering eller ej

En lidt klogere ting ville måske være at tale med dem om tingene, og
så få afklaret om det kunne være iorden i pauserne?? - Hvis firmaet's
politik er at det må man ikke, så var det måske den klogeste løsning
at lade privat post blive derhjemme, således at der ikke senere opstår
misforståelser der kan påvirke din ansættelse i negativ grad.

Hvis du etablerer en krypteret forbindelse ud af huset, og det ikke er
normalt at man gør dette fra enkeltstående arbejdsstationer, så vil
der være en der undrer sig over hvad der foregår, så kan mange godt
finde på at inststallere værktøjer der laver screendumps eller på
anden måde overvåger din skærm. (Backorifice, netbus etc.)

Mange virksomheder benytter diverse software til at overvåge hvilke
trafiktyper der benytter båndbredden, og hvis der så en dag er trafik
på en unormal protokol - så starter der omgående en undersøgelse for
at se hvad det er for en service der kører.

/Steffen

Fra : John Jessen

Dato : 22-05-03 16:25

Tak for svarene allesammen. Så er der lidt at tænke over samt prøve af!

John