/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Gråkort
Fra : René Ernst Nielsen


Dato : 21-05-03 14:27

Hej

Jeg har nu læst lidt om alle fordelene ved at bruge gråkort til tid og
blænde indstilling, mit spørgsmål går på, hvorhenne skaffer jeg mit et sådan
gråkort ?

Jeg bor i Odense, findes der mon en butik her der kan klare det, eller skal
jeg et andet sted hen (måske en netbutik ?)

Jeg har forsøgt mig hos japanphoto og merlin som jeg var forbi i går ?!?!?



--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962



 
 
Rune B. Broberg (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Rune B. Broberg


Dato : 21-05-03 14:44

"René Ernst Nielsen" <cigarer@worldonline.dk> wrote:
> Hej
>
> Jeg har nu læst lidt om alle fordelene ved at bruge gråkort til tid og
> blænde indstilling, mit spørgsmål går på, hvorhenne skaffer jeg mit et sådan
> gråkort ?
>
> Jeg bor i Odense, findes der mon en butik her der kan klare det, eller skal
> jeg et andet sted hen (måske en netbutik ?)
>
> Jeg har forsøgt mig hos japanphoto og merlin som jeg var forbi i går ?!?!?

Et gråkort er, så vidt jeg er orienteret, et mat stykke 18% grå karton -
så måske din lokale papir-handler?

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

René Ernst Nielsen (21-05-2003)
Kommentar
Fra : René Ernst Nielsen


Dato : 21-05-03 15:05

det er selvfølgelig rigtigt, men er det ikke noget med at kodak har lavet et
(jeg tror at papirhandleren vil kigge mærkeligt på mig, hvis jeg kommer ind
og spørger efter et 18 % gråt stykke papir...)

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962
"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> wrote in message
news:bafvq7$gfd$1@news.mihtjel.dk...
> "René Ernst Nielsen" <cigarer@worldonline.dk> wrote:
> > Hej
> >
> > Jeg har nu læst lidt om alle fordelene ved at bruge gråkort til tid og
> > blænde indstilling, mit spørgsmål går på, hvorhenne skaffer jeg mit et
sådan
> > gråkort ?
> >
> > Jeg bor i Odense, findes der mon en butik her der kan klare det, eller
skal
> > jeg et andet sted hen (måske en netbutik ?)
> >
> > Jeg har forsøgt mig hos japanphoto og merlin som jeg var forbi i går
?!?!?
>
> Et gråkort er, så vidt jeg er orienteret, et mat stykke 18% grå karton -
> så måske din lokale papir-handler?
>
> --
> Rune B. Broberg
> Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD



Rune B. Broberg (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Rune B. Broberg


Dato : 21-05-03 15:09

"René Ernst Nielsen" <cigarer@worldonline.dk> wrote:
> det er selvfølgelig rigtigt, men er det ikke noget med at kodak har lavet et
> (jeg tror at papirhandleren vil kigge mærkeligt på mig, hvis jeg kommer ind
> og spørger efter et 18 % gråt stykke papir...)

Du kan jo prøve? Jeg mener at huske at karton forhandles i forskellige,
procentvise gråtoner, og at 18% er forholdsvist normalt.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

René Ernst Nielsen (21-05-2003)
Kommentar
Fra : René Ernst Nielsen


Dato : 21-05-03 15:08

ok jeg prøver...


--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962
"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> wrote in message
news:bag19c$h01$1@news.mihtjel.dk...
> "René Ernst Nielsen" <cigarer@worldonline.dk> wrote:
> > det er selvfølgelig rigtigt, men er det ikke noget med at kodak har
lavet et
> > (jeg tror at papirhandleren vil kigge mærkeligt på mig, hvis jeg kommer
ind
> > og spørger efter et 18 % gråt stykke papir...)
>
> Du kan jo prøve? Jeg mener at huske at karton forhandles i forskellige,
> procentvise gråtoner, og at 18% er forholdsvist normalt.
>
> --
> Rune B. Broberg
> Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD



Klaus Madsen (22-05-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Madsen


Dato : 22-05-03 23:30

> det er selvfølgelig rigtigt, men er det ikke noget med at kodak har lavet
et
> (jeg tror at papirhandleren vil kigge mærkeligt på mig, hvis jeg kommer
ind
> og spørger efter et 18 % gråt stykke papir...)
>

Jo, du har ret i at Kodak laver 18 % gråkort og de kan købes i enhver
ordentlig fotoforretning ellers kan de jo skaffe det til dig.

Da jeg købte mit var der 2 stk. i pakningen (A4 størrelse).
Jeg gjorde det at jeg skar det ene midt over, da det jo så
ikke fylder så meget i fototasken.

Mvh. Klaus



2rb1 (21-05-2003)
Kommentar
Fra : 2rb1


Dato : 21-05-03 15:46


"René Ernst Nielsen" <cigarer@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:p9Lya.4140$YZ6.105693@news010.worldonline.dk...
> Hej
>
> Jeg har nu læst lidt om alle fordelene ved at bruge gråkort til tid og
> blænde indstilling, mit spørgsmål går på, hvorhenne skaffer jeg mit et
sådan
> gråkort ?
>
> Jeg bor i Odense, findes der mon en butik her der kan klare det, eller
skal
> jeg et andet sted hen (måske en netbutik ?)
>
> Jeg har forsøgt mig hos japanphoto og merlin som jeg var forbi i går ?!?!?
>
>
>
> --
> Venlig hilsen/best regards
>
> René Ernst Nielsen
>
> +45 66122111
> +45 28722962
>
>

Det er sq ugidelighed og uvidenhed at de ikke tilbyder dig at skaffe det
hjem, for selvfølgelig kan de det. de ved nok ikke hvad det er *LOL*

Mvh. 2rb1



Poul B-H (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Poul B-H


Dato : 21-05-03 20:01

Foto C og Photografica i København har det men det er dyrt. Der er
mange der hævder at pappet fra en A4 blok er ca. 18% grå. Jeg har
tænkt mig at prøve det men skal først have lånt en kalibreret
lysmåler.

Poul B-H
Odense


"2rb1" <fotografen@stamfoto.dk> wrote in message news:<3ecb9045$0$5143$
> >
> > Jeg har nu læst lidt om alle fordelene ved at bruge gråkort til tid og
> > blænde indstilling, mit spørgsmål går på, hvorhenne skaffer jeg mit et
> sådan
> > gråkort ?
> >
> > Jeg bor i Odense, findes der mon en butik her der kan klare det, eller
> skal
> > jeg et andet sted hen (måske en netbutik ?)
> >
> > Jeg har forsøgt mig hos japanphoto og merlin som jeg var forbi i går ?!?!?
> >
> >
> >
> > --
> > Venlig hilsen/best regards
> >
> > René Ernst Nielsen
> >
> > +45 66122111
> > +45 28722962
> >

> Mvh. 2rb1

Peter Andersen (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Peter Andersen


Dato : 21-05-03 16:13

René Ernst Nielsen wrote:
> Hej
>
> Jeg har nu læst lidt om alle fordelene ved at bruge gråkort til tid og
> blænde indstilling, mit spørgsmål går på, hvorhenne skaffer jeg mit
> et sådan gråkort ?
>
> Jeg bor i Odense, findes der mon en butik her der kan klare det,
> eller skal jeg et andet sted hen (måske en netbutik ?)
>
> Jeg har forsøgt mig hos japanphoto og merlin som jeg var forbi i går
> ?!?!?

Du har to muligheder:
1. du kan lave et selv. Gå ind i et tegne eller dtp program og lav en
firkant og fyld den med 18% grå farve og udskriv det på din laserprinter.
2. brug bagstykketfra sådan en linieret/kvadreret blok.

Så det meget nemmere end at skulle købe det ue i byen. Det er ik noget jeg
selv har fundet på, det står i politikens fotobog men da jeg slev har tænkt
mig at skal til at eksperimentere lidt med så vil jeg meget gerne høre
andres erfaringer.
Fx. hvordan arbejder i helt præcis med det?



--
Vh. Peter Andersen



René Ernst Nielsen (21-05-2003)
Kommentar
Fra : René Ernst Nielsen


Dato : 21-05-03 16:35

jeg regner med at bruge mit kamerar indbyggede lysmåler og så fokusere og
lave lysmåling på gråkortet. Herefter lave samme blænde og lukketids
indstilling med fokusering på mit motiv. Det er noget med at man skal vinkle
kortet så lyset falder på samme måde, men det regner jeg med at prøve mig
lidt frem med, og øvelse gør jo mester...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962
"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> wrote in message
news:bag51e$prq$1@sunsite.dk...
> René Ernst Nielsen wrote:
> > Hej
> >
> > Jeg har nu læst lidt om alle fordelene ved at bruge gråkort til tid og
> > blænde indstilling, mit spørgsmål går på, hvorhenne skaffer jeg mit
> > et sådan gråkort ?
> >
> > Jeg bor i Odense, findes der mon en butik her der kan klare det,
> > eller skal jeg et andet sted hen (måske en netbutik ?)
> >
> > Jeg har forsøgt mig hos japanphoto og merlin som jeg var forbi i går
> > ?!?!?
>
> Du har to muligheder:
> 1. du kan lave et selv. Gå ind i et tegne eller dtp program og lav en
> firkant og fyld den med 18% grå farve og udskriv det på din laserprinter.
> 2. brug bagstykketfra sådan en linieret/kvadreret blok.
>
> Så det meget nemmere end at skulle købe det ue i byen. Det er ik noget jeg
> selv har fundet på, det står i politikens fotobog men da jeg slev har
tænkt
> mig at skal til at eksperimentere lidt med så vil jeg meget gerne høre
> andres erfaringer.
> Fx. hvordan arbejder i helt præcis med det?
>
>
>
> --
> Vh. Peter Andersen
>
>



Peter Andersen (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Peter Andersen


Dato : 21-05-03 16:45

René Ernst Nielsen wrote:
> jeg regner med at bruge mit kamerar indbyggede lysmåler og så
> fokusere og lave lysmåling på gråkortet. Herefter lave samme blænde
> og lukketids indstilling med fokusering på mit motiv. Det er noget
> med at man skal vinkle kortet så lyset falder på samme måde, men det
> regner jeg med at prøve mig lidt frem med, og øvelse gør jo mester...

Jo, det virker jo meget logisk og er også min tanke. Så skal du bare huske
at bruge spotmåling på dit kamera, eller også lade gråkortet flyde hele
billedfladen når du måler.

Men så er spørgsmålet bare hvad ideen egentlig er, dvs. i forhold til bare
at lave en spotmåling i ansigtet af personen og om det vil blive lige så
godt.

Vil se billeder når du får eksperimenteret med det

--
Vh. Peter Andersen



René Ernst Nielsen (21-05-2003)
Kommentar
Fra : René Ernst Nielsen


Dato : 21-05-03 17:24



> Jo, det virker jo meget logisk og er også min tanke. Så skal du bare huske
> at bruge spotmåling på dit kamera, eller også lade gråkortet flyde hele
> billedfladen når du måler.
>
> Men så er spørgsmålet bare hvad ideen egentlig er, dvs. i forhold til
bare
> at lave en spotmåling i ansigtet af personen og om det vil blive lige så
> godt.

Ideen skulle være at det ikke er alle motiver der har en gennemsnitlig
mængde af lyst og mørkt (et billede af en hvis kirke vil ofte blive
undereksponeret), samtidig med en mørk bil vil blive overeksponeret ved brug
af den indbyggede lysmåler



>
> Vil se billeder når du får eksperimenteret med det
>
> --
> Vh. Peter Andersen
>
>



ab (21-05-2003)
Kommentar
Fra : ab


Dato : 21-05-03 16:58

> ........ Det er noget med at man skal vinkle
> kortet så lyset falder på samme måde, men det regner jeg med at prøve mig
> lidt frem med, og øvelse gør jo mester...
>

Det er kun spørgsmålet om at finde en fast reference, som du kan arbejde ud
fra - og så rette ind efter det i forhold til dine efterfølgende erfaringer.
Strengt taget kan du jo lige så godt bruge din håndflade at måle på (den er
jo endda altid "ved hånden").

Vil du så efterfølgende hjælpe din films spændvidde en smule, kan du jo hhv.
give den en blænde mere eller mindre alt efter om dit motiv skønnes at være
mørkere eller lysere end et gennemsnitligt motiv (her har vi de 18% igen) -
og så begynder du jo at være i nærheden af det din "7-punkts differentierede
overvejende pletmålingsteknik-regulerede"- automatik i forvejen kunne
fortælle dig.

Om du kommer frem til indstillingen via den ovennævnte teknik eller sjusser
dig til en indstilling, ja så er og bliver bl. 8 / og 1/250-del sek. altså
det samme (hvis det altså er det der i en given situation passer bedst til
den måde din film efterfølgende bliver behandlet på).

ab



Kristian Amby (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Kristian Amby


Dato : 21-05-03 18:22

Et gråkort er et stykke karton, der reflekterer 18% af lyset. Det
forhanles af Kodak. Købes hos fotohandleren, som sikkert ikke har det
hjemme, men nemt kan skaffe. Det er vel lidt af en overdrivelse at
kalde Merlin en fotohandel.!

I al beskedenhed er det det bedste fototilbehør, der kan købes for
penge, få penge endda. Fideusen er, at verdens bedste lysmåler ikke
ved, hvor lys eller mørkt et motiv er. Så holder man gråkortet i den
ene hånd og måler lyset på dette. Det virker HVER gang. I kan gå ind
på Ole Bo Jensens hjemmeside

http://www.photos4u.dk/p4u/

lysmåingen på alle hans billeder er netop lavet på denne måde.

Mvh
Kristian Amby

On Wed, 21 May 2003 17:57:53 +0200, "ab" <abc_ab@FJERNDETTEtdcadsl.dk>
wrote:

>> ........ Det er noget med at man skal vinkle
>> kortet så lyset falder på samme måde, men det regner jeg med at prøve mig
>> lidt frem med, og øvelse gør jo mester...
>>
>
>Det er kun spørgsmålet om at finde en fast reference, som du kan arbejde ud
>fra - og så rette ind efter det i forhold til dine efterfølgende erfaringer.
>Strengt taget kan du jo lige så godt bruge din håndflade at måle på (den er
>jo endda altid "ved hånden").
>
>Vil du så efterfølgende hjælpe din films spændvidde en smule, kan du jo hhv.
>give den en blænde mere eller mindre alt efter om dit motiv skønnes at være
>mørkere eller lysere end et gennemsnitligt motiv (her har vi de 18% igen) -
>og så begynder du jo at være i nærheden af det din "7-punkts differentierede
>overvejende pletmålingsteknik-regulerede"- automatik i forvejen kunne
>fortælle dig.
>
>Om du kommer frem til indstillingen via den ovennævnte teknik eller sjusser
>dig til en indstilling, ja så er og bliver bl. 8 / og 1/250-del sek. altså
>det samme (hvis det altså er det der i en given situation passer bedst til
>den måde din film efterfølgende bliver behandlet på).
>
>ab
>


www.analogfoto.dk La~ (21-05-2003)
Kommentar
Fra : www.analogfoto.dk La~


Dato : 21-05-03 18:57

"René Ernst Nielsen" <cigarer@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:p9Lya.4140$YZ6.105693@news010.worldonline.dk...
> Hej
>
> Jeg har nu læst lidt om alle fordelene ved at bruge gråkort til tid og
> blænde indstilling, mit spørgsmål går på, hvorhenne skaffer jeg mit et
sådan
> gråkort ?
>
> Jeg bor i Odense, findes der mon en butik her der kan klare det, eller
skal
> jeg et andet sted hen (måske en netbutik ?)
>
> Jeg har forsøgt mig hos japanphoto og merlin som jeg var forbi i går ?!?!?

Hej

Nej der er rigtigt, de ved nok ikke hvad det er man taler om. Kortet er ikke
bare 18% gråt, men reflekterer 18% af det indfaldene lys, dette er ca. et
gennemsnit af alm. motiver og det det giver størst chancer for tegning i
både højlys og skygge.

Obs !

Tænk lige over at hvis du fotograferer en hvid mur og der efter en sort mur
på automatik, så bliver de ens grå på negativet !


--
Venlig hilsen / Best regards
Leif Langgaard. E- Mail: langgaard@klarupnet.dk
Køb og salg af brugt fotoudstyr: www.analogfoto.dk
Jeg samler på kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

>
>
>
> --
> Venlig hilsen/best regards
>
> René Ernst Nielsen
>
> +45 66122111
> +45 28722962
>
>



Knud Nielsen (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Knud Nielsen


Dato : 21-05-03 19:33


hvorhenne skaffer jeg mit et sådan
> gråkort ?
>


Hej!

Jeg tror nok, at jeg har ét liggende ét eller andet sted.... jeg bruger det
ikke.... så.... send mig din adresse på min mail.... så....

Mvh
Knud Nielsen
kn@pc.dk



Ebbe Hansen (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Ebbe Hansen


Dato : 21-05-03 19:40

On Wed, 21 May 2003 15:26:44 +0200, "René Ernst Nielsen"
<cigarer@worldonline.dk> wrote:

>Hej
>
>Jeg har nu læst lidt om alle fordelene ved at bruge gråkort til tid og
>blænde indstilling, mit spørgsmål går på, hvorhenne skaffer jeg mit et sådan
>gråkort ?
klip
Det lyder interessant, er det til analog, eller også digital, er
det så ikke hvidbalancen man stiller, eller hvordan ?
mvh Ebbe

René Ernst Nielsen (21-05-2003)
Kommentar
Fra : René Ernst Nielsen


Dato : 21-05-03 19:58

Hej

Til et digital kamera skal du vel egentlig have 2 kort et hvidt kort (til at
indstille hvidbalancen til det lys der er der), og et kort så du kan finde
ud af din blænde og lukketidsindstilling (som det er beskrevet tidligere)

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962
"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:9shncvop6ga7i0t18chg9pk9ncfpg44lbv@news.stofanet.dk...
> On Wed, 21 May 2003 15:26:44 +0200, "René Ernst Nielsen"
> <cigarer@worldonline.dk> wrote:
>
> >Hej
> >
> >Jeg har nu læst lidt om alle fordelene ved at bruge gråkort til tid og
> >blænde indstilling, mit spørgsmål går på, hvorhenne skaffer jeg mit et
sådan
> >gråkort ?
> klip
> Det lyder interessant, er det til analog, eller også digital, er
> det så ikke hvidbalancen man stiller, eller hvordan ?
> mvh Ebbe



Jacob Waage (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Waage


Dato : 21-05-03 20:41

"René Ernst Nielsen" <cigarer@worldonline.dk> wrote in message
news:R%Pya.4256$YZ6.145876@news010.worldonline.dk...
> Hej
>
> Til et digital kamera skal du vel egentlig have 2 kort et hvidt kort (til
at
> indstille hvidbalancen til det lys der er der), og et kort så du kan finde
> ud af din blænde og lukketidsindstilling (som det er beskrevet tidligere)

For fotografer med digitalkamera er gråkort da over-kill.

Når man kan tjekke eksponeringen ved at lave et par testskud inden den
vigtige optagelse og tjekke højlyset, er der da intet behov for et sådant
kort!

--
Jacob W.



Jacob Waage (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Waage


Dato : 21-05-03 20:42

"René Ernst Nielsen" <cigarer@worldonline.dk> wrote in message
news:R%Pya.4256$YZ6.145876@news010.worldonline.dk...
> Hej
>
> Til et digital kamera skal du vel egentlig have 2 kort et hvidt kort (til
at
> indstille hvidbalancen til det lys der er der), og et kort så du kan finde
> ud af din blænde og lukketidsindstilling (som det er beskrevet tidligere)

Forresten kan et gråkort også sagtens bruges til at stille hvidbalance
efter.



www.analogfoto.dk La~ (21-05-2003)
Kommentar
Fra : www.analogfoto.dk La~


Dato : 21-05-03 20:02

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:9shncvop6ga7i0t18chg9pk9ncfpg44lbv@news.stofanet.dk...
> On Wed, 21 May 2003 15:26:44 +0200, "René Ernst Nielsen"
> <cigarer@worldonline.dk> wrote:

> >Jeg har nu læst lidt om alle fordelene ved at bruge gråkort til tid og
> >blænde indstilling, mit spørgsmål går på, hvorhenne skaffer jeg mit et
sådan
> >gråkort ?
> klip
> Det lyder interessant, er det til analog, eller også digital,

Det er fløjtende ligemeget om det er analog eller digital (det er derfor man
ikke bliver bedre fotograf af at få et digitalkamera ))

> er det så ikke hvidbalancen man stiller, eller hvordan ?

Nej det har ikke noget med det at gøre, men kun belysningen.

--
Venlig hilsen / Best regards
Leif Langgaard. E- Mail: langgaard@klarupnet.dk
Køb og salg af brugt fotoudstyr: www.analogfoto.dk
Jeg samler på kameraer og fotoudstyr, har du noget ?




MiBO (21-05-2003)
Kommentar
Fra : MiBO


Dato : 21-05-03 21:52

René Ernst Nielsen wrote:
> Hej
>
> Jeg har nu læst lidt om alle fordelene ved at bruge gråkort til tid og
> blænde indstilling, mit spørgsmål går på, hvorhenne skaffer jeg mit et sådan
> gråkort ?
>
Det er lige lovligt dyrt for et stykke karton :)

Men hvis du med spotmåling måler på din håndflade (_ikke_
håndryggen), og åbner 1 blænde op, så får du samme resultat.
Du skal bare dig at din hånd har samme belysning som motivet,
hvilket iøvrigt også gælder for et gråkort.

Det utrollige er, at praktisk taget alle menesker har samme
reflektering af lys i håndfladen, hvilket fotografer som David
Alan Harvey benytter sig af.

/michael


René Ernst Nielsen (21-05-2003)
Kommentar
Fra : René Ernst Nielsen


Dato : 21-05-03 22:01

Det er lige lovligt dyrt for et stykke karton :)


Hej

Knud Nielsen har været så venlig at donere et sådan kort til mig, så det
kommer ikke til at koste det store. Hvis ikke havde jeg nok købt det
alligevel, hvis jeg troede at det kunne hjælpe mine billeder....



--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962
"MiBO" <me@privacy.net> wrote in message
news:3ecbe614$0$48915$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> René Ernst Nielsen wrote:
> > Hej
> >
> > Jeg har nu læst lidt om alle fordelene ved at bruge gråkort til tid og
> > blænde indstilling, mit spørgsmål går på, hvorhenne skaffer jeg mit et
sådan
> > gråkort ?
> >
> Det er lige lovligt dyrt for et stykke karton :)
>
> Men hvis du med spotmåling måler på din håndflade (_ikke_
> håndryggen), og åbner 1 blænde op, så får du samme resultat.
> Du skal bare dig at din hånd har samme belysning som motivet,
> hvilket iøvrigt også gælder for et gråkort.
>
> Det utrollige er, at praktisk taget alle menesker har samme
> reflektering af lys i håndfladen, hvilket fotografer som David
> Alan Harvey benytter sig af.
>
> /michael
>



MiBO (21-05-2003)
Kommentar
Fra : MiBO


Dato : 21-05-03 22:13

René Ernst Nielsen wrote:
> Knud Nielsen har været så venlig at donere et sådan kort til mig, så det
> kommer ikke til at koste det store. Hvis ikke havde jeg nok købt det
> alligevel, hvis jeg troede at det kunne hjælpe mine billeder....

Gratis er altid en dejlig pris

Jeg har selv et gråkort, men 98% af tiden bruge jeg hånden.
Et lille forslag, test med kortet og hånden, og se at det
giver samme resultat. Mit gæt er at du efter det begynder at
bruge hånden.

Men alt havd der kan hjælpe en med at tage bedre billeder(1) er
legalt

/Michael

(1) hvad enten det er bedre rent teknisk (belysning, skarphed osv)
eller indholdsmæssigt/emotionelt (komposition, udtryk osv) eller begge


Ebbe Hansen (22-05-2003)
Kommentar
Fra : Ebbe Hansen


Dato : 22-05-03 07:56

On Wed, 21 May 2003 15:26:44 +0200, "René Ernst Nielsen"
<cigarer@worldonline.dk> wrote:
En masse dejlige tips, sikke en gruppe,
det med at bruge hånden synes jeg lyder tiltalende
mvh Ebbe

Kurt Hansen (22-05-2003)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 22-05-03 09:29

Thu, 22 May 2003 08:56:21 +0200, skrev Ebbe Hansen:

>En masse dejlige tips, sikke en gruppe,

Ja, det er herligt at gruppen ind imellem også handler om andet end
førstegangskøb af digitalkamera. Det viser sig jo - og det har jeg
også selv haft (og stadig har) glæde af - at hvis man spørger frit fra
leveren, så sidder der en masse kloge hoveder og putter sig. Herligt
med nogle gode spørgsmål om selve det at fotofrafere og almen
optageteknik.

>det med at bruge hånden synes jeg lyder tiltalende

Det bruger jeg også selv i nød og betryg

Venlig hilsen
Kurt Hansen
(Ret min spamsikring i e-mail adressen, hvis du skriver til mig direkte)

Max (22-05-2003)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 22-05-03 10:04

> Ja, det er herligt at gruppen ind imellem også handler om andet end
> førstegangskøb af digitalkamera. Det viser sig jo - og det har jeg
> også selv haft (og stadig har) glæde af - at hvis man spørger frit fra
> leveren, så sidder der en masse kloge hoveder og putter sig. Herligt
> med nogle gode spørgsmål om selve det at fotofrafere og almen
> optageteknik.

Måske skulle der laves en teknik.foto gruppe eller en råd_om_køb.foto gruppe


/Max



René Ernst Nielsen (22-05-2003)
Kommentar
Fra : René Ernst Nielsen


Dato : 22-05-03 10:28

kører det ikke fint nok her, jeg synes der er nok grupper til alt muligt,
hvis vi beholder denne gruppe kan alle komme og hygge her...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962
"Max" <maxses"ja det kan du tro@hotmail.com> wrote in message
news:bai3ns$fgc$1@sunsite.dk...
> > Ja, det er herligt at gruppen ind imellem også handler om andet end
> > førstegangskøb af digitalkamera. Det viser sig jo - og det har jeg
> > også selv haft (og stadig har) glæde af - at hvis man spørger frit fra
> > leveren, så sidder der en masse kloge hoveder og putter sig. Herligt
> > med nogle gode spørgsmål om selve det at fotofrafere og almen
> > optageteknik.
>
> Måske skulle der laves en teknik.foto gruppe eller en råd_om_køb.foto
gruppe
>
>
> /Max
>
>



Max (22-05-2003)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 22-05-03 11:04

> kører det ikke fint nok her, jeg synes der er nok grupper til alt muligt,
> hvis vi beholder denne gruppe kan alle komme og hygge her...

I know, læg mæske til i slutningen. Så længe vi ikke er flere, men synes
at nogle grupper tager overhånd med disse ting(ikke foto endnu).

/Max



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408602
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste