FSB 533 Bundkort & FSB 800 cpu ?????
Fra : JohnnyB [2k]

Dato : 21-05-03 14:11

hej

jeg har et Asus bundkort med FSB533, kan det køre med en af de nye FSB800
cpu'er uden nogen probs eller hastighedsnedsættelse ???

er der nogen form for komplikationer i denne sammensætning ???

johnny

Fra : JK

Dato : 21-05-03 14:29

On Wed, 21 May 2003 15:11:03 +0200, "JohnnyB [2k]"
<FJERNDETTEjohnnyb2000@sol.dk> wrote:

> [...]
>cpu'er uden nogen probs eller hastighedsnedsættelse ???
>
>er der nogen form for komplikationer i denne sammensætning ???

Ikke officielt ialfald. Måske som overclock. Det kommer an på hvilket
asus bundkort det er.

Ellers er bundkortet sådan indrettet, at det vil køre cpu'en med en
betydelig underclock, på 133/200 eller 66.6 % af nominel hastighed for
cpu'en, idet multiplier er låst til cpuhastighed/200MHz.

Der er en chance for at køre cpu'en med 100 %, især hvis dit ram er
pc3200, og dermed kan køre 200 MHz.

Bundkortet kører jo reelt med 200 MHz, når cpu'en er fsb800, idet
4x200 = 800. Det samme med fsb533, 4 x 133.

Så jeg vil sige: få dig et canterwood chipset bundkort til en fsb800
cpu.

Et interessant forum er:
http://www.asusboards.com/

mvh

John

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 21-05-03 15:20

JohnnyB [2k] wrote:

> jeg har et Asus bundkort med FSB533, kan det køre med en af de nye FSB800
> cpu'er uden nogen probs eller hastighedsnedsættelse?

Nej. Den vil køre med 66,6% af normeret hastighed, takket være en låst
multiplier.

At overclocke FSB fra 533 (133 MHz) til 800 (200 MHz) med et chipset der
ikke er beregnet til det er så godt som umuligt.

I en tilsvarende situation med AMD-processor kunne man have sat
multiplieren op.