/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
Mellemrum mellem ord
Fra : Rikke


Dato : 21-05-03 12:44

Jeg har en side, hvor jeg har forskellige links. Ordene/linksene står på en
linje, og jeg kunne godt tænke mig at lave mellemrum mellem dem. Som de er
nu er det:

forside links adresser mail

I stedet ville jeg gerne have

forside links adresser mail

Kan dette lade sig gøre. De virker ikke bare at lave mellemrum, altså f.eks.
<p> </p>
eller
<p>forside </p>
for den sags skyld. Nogle gode råd???

- Rikke =)



 
 
Jens Gyldenkærne Cla~ (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 21-05-03 13:01

Rikke skrev:

> Ordene/linksene står på en linje, og jeg kunne godt tænke mig
> at lave mellemrum mellem dem. Som de er nu er det:

> Kan dette lade sig gøre.

Bestemt. Der er flere muligheder:

Tabelopstilling:

<table>
   <tr>
       <td>forside</td>
       <td>links</td>
       <td>adresser</td>
       <td>mail</td>
   </tr>
</table>

En ustylet tabel som ovenfor giver ikke megen forskel - men du kan
style den med css for at opnå forskellige resultater. Det kan være
således:

CSS:
/* Fast bredde på alle celler */
   td { width: 4em; }

/* Fast mellemrum mellem cellerne */
   td { margin-right: 1em; }


Tabelopstillingen er oplagt hvis du skal have noget til at flugte
med dine links - sådan at der opstår kolonner på siden.


En anden mulighed er at benytte egenskaben word-spacing:

CSS:
   p.spredt { word-spacing: 2em; }

HTML:
   <p class="spredt">forside links adresser mail</p>



> De virker ikke bare at lave
> mellemrum, altså f.eks. <p> </p>

Nej, i html bliver grupper af blanktegn (linjeskift, mellemrum,
tabulator mm.) normalt slået sammen til ét mellemrum. Der er to
muligheder for at ændre det: Man kan indsætte koden &nbsp; (non-
breaking space) som ikke kollapses. Eller man kan omdefinere css-
egenskaben white-space, således at grupper af blanktegn ikke
kollapses. Det er dog *ikke* en god måde at lave indryk på.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Erik Ginnerskov (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 21-05-03 13:04


"Rikke" <RikkeBendlinNoSpam@mail.dk> skrev > Jeg har en side, hvor jeg har
forskellige links. Ordene/linksene står på en
> linje, og jeg kunne godt tænke mig at lave mellemrum mellem dem. Som de er
> nu er det:
>
> forside links adresser mail
>
> I stedet ville jeg gerne have
>
> forside links adresser mail
>
> Kan dette lade sig gøre. De virker ikke bare at lave mellemrum, altså
f.eks.

Ja. Du har to muligheder:

1: Du indsætter koden for et mellemrum &nbsp; det ønskede antal gange.
2: Du indsætter en usynlig gif med en højde på max 8px og med den ønskede
bredde, hvor du vil have luft i teksten.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://www.hjemmesideskolen.dk - http://www.html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin



Jens Gyldenkærne Cla~ (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 21-05-03 13:06

Erik Ginnerskov skrev:

> Ja. Du har to muligheder:

Der er flere.

> 1: Du indsætter koden for et mellemrum &nbsp; det ønskede
> antal gange.
> 2: Du indsætter en usynlig gif med en højde på
> max 8px og med den ønskede bredde, hvor du vil have luft i
> teksten.

3: Brug en tabel + css

4: Brug css-egenskaben word-spacing.

(se mit andet svar for detaljer).
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Erik Ginnerskov (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 21-05-03 13:13


"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

> 4: Brug css-egenskaben word-spacing.

Den kendte jeg ikke.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://www.hjemmesideskolen.dk - http://www.html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin



Jens Gyldenkærne Cla~ (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 21-05-03 13:21

Erik Ginnerskov skrev:

>> 4: Brug css-egenskaben word-spacing.
>
> Den kendte jeg ikke.

Jeg tjekkede lige understøttelsen af egenskaben. Ifølge
<http://www.blooberry.com/indexdot/css/properties/text/wordspace.htm>
forstår IE <6 samt (mindre overraskende) Netscape 4.x den ikke.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Erik Ginnerskov (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 21-05-03 15:05


"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev
> >> 4: Brug css-egenskaben word-spacing.
> >
> > Den kendte jeg ikke.
>
> Jeg tjekkede lige understøttelsen af egenskaben. Ifølge
> <http://www.blooberry.com/indexdot/css/properties/text/wordspace.htm>
> forstår IE <6 samt (mindre overraskende) Netscape 4.x den ikke.

Jeg skal ikke kunne sige mht. N4, men IE5.5 vil ikke lave det nummer.

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://www.hjemmesideskolen.dk - http://www.html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin



Toke Eskildsen (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Toke Eskildsen


Dato : 21-05-03 13:14

Rikke wrote:

> forside links adresser mail
>
> I stedet ville jeg gerne have
>
> forside links adresser mail

Det er liste:

<ul class="linkliste">
<li>forside</li>
<li>links</li>
<li>adresser</li>
<li>mail</li>
</ul>


Udseendet styres med CSS:

ul.linkliste li {
display: inline; /* Vis dem efter hinanden */
width: 8em; /* med fast bredde */
}
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Martin Hintzmann And~ (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Martin Hintzmann And~


Dato : 21-05-03 14:29

Toke Eskildsen wrote:
>
>
> <ul class="linkliste">
> <li>forside</li>
> <li>links</li>
> <li>adresser</li>
> <li>mail</li>
> </ul>
>
> Udseendet styres med CSS:
>
> ul.linkliste li {
> display: inline; /* Vis dem efter hinanden */
> width: 8em; /* med fast bredde */
> }

Rikke: Jeg ville helt klart vælge Tokes metode, hvis jeg var dig.

Den er semantisk pænest opbygget og den tager sig også pænt ud i ældre
browsere (som ikke forstå CSS) og i tekst browsere.

Og hvis du senere beslutter dig for at links'ne skal stå under hinanden,
er det meget nemt at ændret dette i dit stylesheet.

Hintzmann c",)


Kenneth Kristensen (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Kenneth Kristensen


Dato : 21-05-03 13:28

Rikke wrote:
> Jeg har en side, hvor jeg har forskellige links. Ordene/linksene står på en
> linje, og jeg kunne godt tænke mig at lave mellemrum mellem dem. Som de er
> nu er det:

Du kan lave mellemrum i HTML vha &nbsp;
Husk semikolon til sidst ellers udskrives der bare &nbsp i nogle browsere.


--
/kenne
unix# cat beer
cat: cannot open beer


Bertel Lund Hansen (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 21-05-03 14:01

Kenneth Kristensen skrev:

>Husk semikolon til sidst ellers udskrives der bare &nbsp i nogle browsere.

Ja, selvfølgelig. Det er jo slet ikke en HTML-kode uden
semikolon. Det er en fejl hvis en browser laver &nbsp om til et
mellemrum.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kenneth Kristensen (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Kenneth Kristensen


Dato : 21-05-03 17:19

Bertel Lund Hansen wrote:

>>Husk semikolon til sidst ellers udskrives der bare &nbsp i nogle browsere.
>
> Ja, selvfølgelig. Det er jo slet ikke en HTML-kode uden
> semikolon. Det er en fejl hvis en browser laver &nbsp om til et
> mellemrum.

Det er korrekt, men jeg syntes bare at jeg så tit ser det uden
(DVS der står &nbsp i browseren).
Det skyldes at webmasteren kun tester med IE, som netop laver &nbsp om til &nbsp;
Men nu er IE jo heller ikke verdens bedste browser (hvis det da overhovedet er
en browser

--
/kenne
Backup not found.
[A]bort, [R]etry, [P]anic...


Bertel Lund Hansen (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 21-05-03 18:47

Kenneth Kristensen skrev:

>> semikolon. Det er en fejl hvis en browser laver &nbsp om til et
>> mellemrum.

>Det er korrekt, men jeg syntes bare at jeg så tit ser det uden
>(DVS der står &nbsp i browseren).

Da jeg skiftede bank og læste deres betingelser, faldt jeg netop
over den fejl. Jeg skrev til webmaster, og der røg en del mails
frem og tilbage inden det gik op for hende at der faktisk *var*
en fejl. Det så jo godt nok ud på hendes system ...

Hun sagde da også pænt tak og lovede at rette det. Men fejlen er
der stadig.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Ole S (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Ole S


Dato : 21-05-03 13:46


"Rikke" jeg kunne godt tænke mig at lave mellemrum Nogle gode råd???
>
Jeg har selv brugt den letteste løsning
og skrever med samme farve som min baggrund

Fordelen er : at sammenhænge ordene nr_1__________nr_2
i forskellige vindues størelser



Rikke (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Rikke


Dato : 21-05-03 15:28

Tak for hjælpen allesammen. Den med word-spacing havde jeg selv prøvet,
problemet var bare at ordene ikke var inden for den samme tag. Men jeg har
fundet ud af det nu...

Så tak for hjælpen ... - Rikke =)


"Rikke" <RikkeBendlinNoSpam@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3ecb6664$0$48903$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg har en side, hvor jeg har forskellige links. Ordene/linksene står på
en
> linje, og jeg kunne godt tænke mig at lave mellemrum mellem dem. Som de er
> nu er det:
>
> forside links adresser mail
>
> I stedet ville jeg gerne have
>
> forside links adresser mail
>
> Kan dette lade sig gøre. De virker ikke bare at lave mellemrum, altså
f.eks.
> <p> </p>
> eller
> <p>forside </p>
> for den sags skyld. Nogle gode råd???
>
> - Rikke =)
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177505
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408554
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste