Overskrift uden linieskift??
Fra : John Klindt

Dato : 21-05-03 11:21

Hej - super newsgroup tak for alt den hjælp dette giver.

På min hjemmeside laver jeg forskellige tekstindlæg med
hovedoverskrift og underoverskrifter. Jeg vil gerne have at
underoverskrifter ikke automatisk giver et ekstra linieskift til
brødteksten. Hvis jeg bruger den med no-white, fylder teksten hele
siden og min menu forsvinder nedenud. Nogen ideer?
Se evt.: http://www.klindt.dk/tema/Generationsskifte.shtml

pft John Klindt

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-05-03 12:19

John Klindt skrev:

> På min hjemmeside laver jeg forskellige tekstindlæg med
> hovedoverskrift og underoverskrifter. Jeg vil gerne have at
> underoverskrifter ikke automatisk giver et ekstra linieskift
> til brødteksten.

Altså at brødteksten følger umiddelbart efter (og ikke under) en
overskrift?

> Hvis jeg bruger den med no-white,

Hvad er "den med no-white"?

> Nogen ideer?

Flere.

En hel simpel mulighed er at udskifte din <div class="p4"> med en
inline-element, derfor kommer der ikke linjeskift efter det.

Det vil være bedre at markere din overskrift som en overskrift -
det vil sige at bruge hx (h1, h2, h3, h4, ...) til at markere
betydningen af teksten. Hx er i lighed med div og p et blok-
element, så for at få den ønskede effekt skal du omdefinere både hx
og p:

CSS:
   h3.p4, p.afsnit{ display: inline; }

HTML:
<h3 class="p4">Overskrift her</h3>

Eftersom begge ovenstående elementer nu er defineret som inline,
vil du formentlig mangle en blokafgrænsning af de enkelte afsnit
(flere afsnit formateret som ovenstående vil følge umiddelbart
efter hinanden, uden linjeskift før en ny overskrift). Det kan du
undgå ved at pakke afsnittene ind i en blok:

   <h3 class="p4">Overskrift her</h3>

- og så definere passende margen og padding på div-blokken.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : John Klindt

Dato : 22-05-03 19:51

> Altså at brødteksten følger umiddelbart efter (og ikke under) en
> overskrift?
Nej, ikke sådan:

Overskrift

Brødteksten vil så stå her ....

MEN sådan:

Overskrift
Brødteksten vil så stå her ....

altså uden det sædvanlige linieskift efter "blokken".

> Hvad er "den med no-white"?

sorry - jeg mente no-wrap!

Okay - jeg prøver dine ideer, tak.
mvh John

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-05-03 20:45

John Klindt skrev:

> MEN sådan:
>
> Overskrift
> Brødteksten vil så stå her ....
>
> altså uden det sædvanlige linieskift efter "blokken".

O.k. - det er heldigvis noget lettere at lave. Her skal du blot
justere margen og fyld (margin/padding) for de involverede
elementer.

Hvis du bruger browseren Mozilla, kan du med værktøjet DOM
Inspector hurtigt få overblik over om "luften" mellem to elementer
skyldes det ene eller det andet element.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 22-05-03 22:56

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> [...]
> Inspector hurtigt få overblik over om "luften" mellem to elementer
> skyldes det ene eller det andet element.

In dette tilfælde er det nok begge.
Det du skal pille ved er margin-bottom på h1-elementet og margin-top
på p-elementet. Eksempel:

h1 {margin-bottom:0em;}
p {margin-top:0em;}

Det er måske lidt overdrevet med 0px, fiffel selv med hvor stor
margin du vil have. I moderne browsere kan man sætte marginen
specielt for den første paragraf efter en overskrift:

h1 + p {margin-top:0em;}

/L