Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Opladning
Fra : Leif Pedersen

Dato : 21-05-03 05:19

Jeg har nu anskaffet en digitalkamera, og der anbefales jo genopladelige
batterier,
Men jeg hat fået nogle forskellige svar på om hvad der er bedst.
Jeg får nu nogle 2000mh hjem, men der det bedst at lade dem langsom op, med
min gamle lader ca. 24 timer, eller skal man til at anskaffe en ny der lader
op på 3 timer.
En siger et, og en anden det modsatte, ang hvor lang tid batteriet holder.
Er der nogle der har nogle erfaring.

leif-pedersen@mail1.stofanet.dk

Fra : zigge

Dato : 21-05-03 06:21

"Leif Pedersen" <leif-pedersen@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Er der nogle der har nogle erfaring.

Svjh stod der på pakken, da jeg købte mine, at de kunne holde til 400
genopladninger og at det var bedst med langtidsladning.

Mvh
//zigge

Fra : Max

Dato : 21-05-03 07:28

> [...]
> op på 3 timer.
> En siger et, og en anden det modsatte, ang hvor lang tid batteriet holder.

Et batt. er jo ikke bare et batt., hvilken type snakker vi om?

/Max

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-05-03 07:34

"Leif Pedersen" <leif-pedersen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> op på 3 timer.
> En siger et, og en anden det modsatte, ang hvor lang tid batteriet holder.

Hej Leif

Det gælder vel stort set alle batterier, langtidsladningen er den mest
skånsomme for batteriet, så har man tid til at vente eller batterier nok, så
er det da at foretrække. Om det så også er det mest økonomiske, det bliver
nok mere og mere tvivlsomt, eftersom batterierne bliver billigere og
billigere, og samtidigt mere og mere bruger og miljøvenlige.

M.V.H.....Benny..

Fra : KASO

Dato : 21-05-03 07:55

"Leif Pedersen" skrev d. 21-05-03 05:19 dette indlæg :
> [...]
lader
> op på 3 timer.
> En siger et, og en anden det modsatte, ang hvor lang tid batteriet

Det mest skånsomme er en "overvåget" opladning - dvs. at der konstant
måles på batteriet og opladningen stopper, når batteriet er fuldt
opladet. Hastigheden betyder nok mindre i denne sammenhæng - og der er
desuden delte meninger om, hvad der er bedst. En 24timers oplader til
2000mAh NiMh lyder ikke godt - der er risiko for at ladestrømmen er så
lille, at batteriet aldrig bliver fuldt opladet.

Jeg har selv gode erfaringer med en hurtiglader (Ansmann Energi 16) -
den har dels givet nyt liv til gamle batterier og længere driftstid pr.
opladning på de nyere ifht. tidligere ladning med langsommere ladere.
Sørg for at vælge en lader, der måler på batterierne (ikke tidsstyret) -
enkeltvis. Mange billigere ladere måler på batterierne parvis - og lader
derfor udfra et gennemsnit. Når batterierne ikke er ens (og det er de
aldrig) betyder det, at det ene får for lidt og det andet for meget. Er
forskellen på batterierne stor, kan det give et rigtigt dårligt resultat.

http://www.kandu.dk/

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 21-05-03 08:55

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> aldrig) betyder det, at det ene får for lidt og det andet for meget. Er
> forskellen på batterierne stor, kan det give et rigtigt dårligt resultat.

Jeg har den billige (lader batterierne i par) men dog stadig intelligente
lader til 199,- fra www.batterier.dk samt et sæt af 4 Panasonic 1600 mAh
batterier (de har nogle på 2000 mAh nu) og jeg er *meget* glad for dem. Jeg
kan snildt tage over 100 billeder med konstant brug af LCD og mange med
blits. Som et eksempel kan jeg lige nævne, at jeg var i sommerhus med 5
andre i påske, hvor jeg fyldte mit 128 Mb kort (og det lille 8 Mb som fulgte
med) med kostant brug af LCD, og hvor folk ret tit lige skulle se billederne
igennem, uden at lade. Ret flot klaret, synes jeg.

Om det skal gå hurtigt eller langsomt ved jeg ikke. Min lader tager 2,5
timer per sæt af to batterier (der kan side 4 i den, men den lader dem op
parvis). Jeg plejer at trykke "aflad" først, hvor laderen så aflader
batterierne inden den lader dem op, med mindre at jeg har travlt, så får de
bare en opfriskning. Om dette også er gammel overtro fra NiCd dagene ved jeg
ikke. Jeg ved dog, at de lige skal oplades og aflades en 5-7 gange inden de
når opnår deres styrke.

mvh Frank,
som helt sikkert vil købe Panasonic batterier fra www.batterier.dk igen
næste gang, selvom at f.eks. Bilka og Harald-Nyborg sælger 2000 mAh noget
billigere.

Fra : Leif Pedersen

Dato : 21-05-03 17:33

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2000mAh NiMh lyder ikke godt - der er risiko for at ladestrømmen er så
> lille, at batteriet aldrig bliver fuldt opladet.

Vil det sige at vi skal ud og købe en ny lader?
Den vi har nu er nok 20-30 år gammel
Er det så en god ide med at lade dem i 14 timer?
har før haft dem stået i 30 timer.
Min Discman gør det på 5timer i følge manualen har aldrig selv prøvet.
Vi taler om AA batterier

Hilsen
Anders