Strømforbrug
Fra : anders

Dato : 20-05-03 22:17

Håber emnet ikke er alt for OT for denne gruppe

Skal fyen rundt på Torsdag.

I båden er der et fuldt opladet 70 Amp batteri.
Jeg ønsker at drive en bærbar PC i 24 timer.
Jeg har følgende:
en Supertech inverter (12vdc til 220 V) som vedvarende kan levere 140 watt.
Almindelig strømforsyning til den bærbare PC.
Batteriet vil IKKE blive ladet undervejs !
Hvor lang tid har vi strøm til ?????
Jeg kender desværre ikke strømforbruget på den bærbare PC. Skal undersøges
nærmere imorgen !
Er der en strømkyndig person i gruppen der kan kaste lidt lys over den gåde
?
Anders

Fra : Leon Hulstrøm \(4220~

Dato : 20-05-03 23:32

Hej Anders,

Jeg har gjort noget andet

Da ryggen på en bærbar ikke er stabil/stærk nok, har vi valgt at bruge en
15" tft skærm.
Til dette er monteret en 12dc->12dc hvor både skærm og bærbar er tilsluttet,
så kan man klappe skærmen ned og skal ikke bekymre sig over om hængslerne
kan holde.
Du skal også vide at saltvandsmiljø'et ikke er særligt godt for en bærbar,
men der kommer vel en dryp/stød venlig version ala Nokia mobilos.

Jeg går ikke ud fra at du trækker 140w på en bærbar, hvormange amp. er dens
strømforsyning på ? som du vil tilslutte inverteren til.

--
-Leon

Q: Could you really run a nuclear powerstation on a ZX81?
www.fourwinds.dk

Fra : Claus og Susanne

Dato : 21-05-03 08:36

> Du skal også vide at saltvandsmiljø'et ikke er særligt godt for en bærbar,
> men der kommer vel en dryp/stød venlig version ala Nokia mobilos.

Er da allerede kommet - men priserne.... Det er godt nok dyrt.
Jeg mener at jeg på bådmessen så på PC tilpasset det maritime miljø til
omkring 50-60.000 kr.

Iøvrigt mht strømforbrug, så husk at dit batteri har bedst af ikke at bruge
mere end 30-50% af dets kapacitet. Hvis du gør (lige som næsten alle andre
på fyn rundt) så får batteriet en kortere levetid

S. Jørgensen

Fra : Anders

Dato : 21-05-03 09:26

Hej Leon
Har selv haft samme ide pga. den bærbare PC´s sårbarhed. I det
påkommende tilfælde, Fyen Rundt, har jeg ikke tid til at sætte den
konfiguration op.
På min adapter til HP Omnibook 6100 står der:
Input 100-240V ~ 1500mA
50-60Hz
Output 19V---3950mA
75W (w/pfc)

På PCéns bund er der anført:
Input 19V ---3,16-3,30A

Håber det giver lidt bedre baggrund.

Anders

Fra : Leon Hulstrøm \(4220~

Dato : 21-05-03 11:07

Jeg har forsket lidt i HP..

Cigarat til omnibook 6100 (part: F1455-80003) pris 1275,- + moms/fragt

Hvis du påregner 4A forbrug i timen på et 70A batteri så giver det max 17.5
time, så er det vel og mærke også helt fladt. så minimum et batteri mere og
du skal KUN trække bærbar på det, ikke andet.
Men du fortalte vist ikke noget om at det var en motorbåd, så jeg går ud fra
at du ikke kan lade undersejlads.
Jeg ville gøre det at jeg havde 6 batterier i sæt af 2, til båddrift
(lanterner, lænsepumper mm..), belysning (forbrug læ) og bærbar. Uden at
vide have du har i forvejen, så ville jeg tro at en sådan nyinstallation
koster fra 5000-7500,- alt efter batteri valg.

--
-Leon
www.fourwinds.dk

Fra : Ole Pagh

Dato : 21-05-03 04:48

anders wrote:
> en Supertech inverter (12vdc til 220 V) som vedvarende kan levere 140
> watt. Almindelig strømforsyning til den bærbare PC.

At først convertere 12V til 230V og derefter igen tilbage til ca. 18 V vil
efter min erfaring knapt fordoble din PC's strømforbrug.
Det er meget på en 24 timers sejlads.

Min ældre bærbare IBM 760EL kan med lidt skærmflimren køres _direkte_ på
bådens 12 V og bruger da, så vidt jeg husker omkring 1,5 A.
Bedre, men med lidt større forbrug er en 12 - 20 VC (indstilbar) adapter,
primært beregnet til auto brug. Så får PC'en den spænding den behøver (eks
18 V).
Forbruget er så på 12 V siden ca 2-2,2 A.

Da dit batteri skal drive både PC og lanterner, og sikkert andet elektronik,
ville jeg tage et ekstra med hvis muligt.

En original inverter er normalt dyr, men en fra Topdane opfyldte mit behov
til en fornuftig pris.
(ca. 500 kr.)

-Øv jeg kan ikke finde den på deres hjemmeside mere. Måske fører de den ikke
længere.

hilsen
Ole P.

Fra : Ole Pagh

Dato : 21-05-03 08:09

"Ole Pagh" <ole.pagh@mail.tele.dk> wrote> -Øv jeg kan ikke finde den på
deres hjemmeside mere. Måske fører de den ikke
> længere.

Det var for tidligt til at øjnene så rigtigt.
Linket er her:
http://www.topdane.dk/GpsForPC.htm

Se nederst på siden

Ole P.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-05-03 12:39

> [...]

> Almindelig strømforsyning til den bærbare PC.
> Batteriet vil IKKE blive ladet undervejs !

Hvis du regner med en belastning på batteriet omkring ca 100 watt inkl
omsætnings tab osv, så er der strøm til ca 5-7 timer...

Sætter du den direkte på batteriet vil jeg gætte på, at den kan køre ca. 16
timer.

Det er naturligvis en forudsætning, at dit batteri er fuldt opladet, at det er
i rimelig god stand og at det *ikke* bliver brugt til andet undervejs...

Claus

Fra : Per

Dato : 21-05-03 17:31

Du kan hjælp med at nedsætte forbruget:

Så harddisk så den gå i davle mode efter 1-2 min. det gør maskine lidt sløv
når den skal start igen.
Sikre dig at alle unødvendig programmer ikke kører - ingen antivirus - osv.
Skru bagrundslyset ned til et minium.

Hvis du ikke hele tiden skal se på skærmen - så sluk den - men ikke ved at
lukke låget - da det typisk medfører davle tilstand.

Jeg har benyttede denne teknik på en Sjælland Rundt ( 36 timer) - uden at
lade undervejs - jeg havde dog sikret mig at maskines normale batteri var
fuldt opladet - og jeg tilkoblet 12 volt direkte til PC'er med et stik
cigartænder stik til et normalt DC-stik - De fleste bærbare skal have mellem
14.4 - 18 volt - men det er for at lade - hvis du giver den 10,5 -14,40 volt
vil pc'er ikke lade, men den vil holde sig gående.

) Per

Fra : Peter

Dato : 21-05-03 23:03

"Per" <Per@jungersen.net> skrev i en meddelelse
> Du kan hjælp med at nedsætte forbruget:

klip - - - -

> [...]
volt
> vil pc'er ikke lade, men den vil holde sig gående.

Måske er det en ide, at fjerne den bærbares batteri når det er fladt, - og
så slutte maskinen direkte til 12 V

Dem jeg har prøvet kører fint på 12 V
(jeg ville dog lige checke med fabrikant/importør)

Mvh. / Peter

Fra : Lars Bonde

Dato : 21-05-03 22:56

det er ikke så svært. Jeg her sejlet rundt med pc i båden i 4 år og her
prøvet det hele. Jeg er faldet tilbage til min gamle inverter. det er det
mest stabile og så ødelægger du ikke din batteri i den bærbar.

du mister sa. 5 % i en inverter så det regner vi ikke med. Du skal regne med
at du bruger sa. 90w ( 4 Amp ) . Du må bruger 30% af batteriet ( 22 Amp)

Du kan alså bruger din pc i ca. 5½ time.

VH Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-05-03 23:29

"Lars Bonde" <hejlachris@mail.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> du mister sa. 5 % i en inverter så det regner vi ikke med. Du skal regne med

Det tror jeg ikke er nok, dem jeg har haft med at gøre, havde en virkningsgrad
på 90 %, så man skal nok regne med et tab på nærmere 10 %.

Og igen, det er naturligvis ved fuld batterispænding, falder spændingen, falder
virkningsgraden også...

Claus

Fra : Lars Bonde

Dato : 21-05-03 23:47

> Det tror jeg ikke er nok, dem jeg har haft med at gøre, havde en
virkningsgrad
> på 90 %, så man skal nok regne med et tab på nærmere 10 %.

jeg her målt på 3-4 forskellige og det her været det samme hver gang.
Virkningsgrad faldet på de sidste 30% af hvad inverter kan klare på grund af
den store varmeudvuikling. Da han her en på 140w skulle det ikke være noget
problem. Den jeg selv bruger falder ikke i virkningsgrad ved faldende
batterispænding. ( fra 12.7v - 12.2 ) Jeg her målt på det.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 23-05-03 20:20

At måle effektiviteten er ikke en triviel sag, da de ikke afgiver en hel
jævn spænding.

Hvis Lars' konstruktion bruger 4 amp, er det enten en usædvanlig "sulten"
PC'er eller også er tabet måske større end Lars har konkluderet dig til.

Jeg har testet 3 forskellige PC'ers strømforbrug. Resultatet kan læses på:

http://www.maximalt.dk/Artikler/laptop/PCTest.htm

Som tommelfingerregel kan du regne 2 amp til PC'en og for en enkelt gangs
skyld kan du jo godt hive mere end 1/3 ud af kapaciteten, men det kan jo
også være at batteriet ikke er helt 100% frisk, så du skal nok kun regne med
25 amp.timer og så bare håbe på noget mere. Det giver 25amp.time/2amp = 12
timer.

MEN, hvis du også skal trække GPS'en og lanterne på samme akkumulator, så
skal du nok trække en del fra.

Iøvrigt viser ovenstående test, at det ikke er nødvendigt at stoppe
disken'en helt. Kunsten er at sørge for, at der ikke er flere læse/skrive
end højst nødvendigt. Nedlukning af fx virescanner er en god ide.

/Bjarke