Beregning af riffelkuglers eksterne ballis~
Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 27-03-01 09:50

Så fik jeg endelig købt min første riffel (fuldskæftet Krico med
stiksnelle, cal. 308. med Schmidt og Bender kikkert (1,2-6X42)) - så nu kan
jeg kun håbe på at jeg kan lære at ramme!

Nå - foruden det at jeg i praktik skal lære at skyde, er jeg også blevet
interesseret i den mere teoretisk side af det.

Der findes et enormt udvalg af ammunition, som jeg godt kunne tænke mig at
sammeligning. Jeg har derfor tænkt mig at lave et Excel ark hvor jeg kan
putte 3 - 4 forskellige standard patroner ind i og se deres bane grafisk
repræsenteret. For alle former for ammunition er der ballistiske tabeller
der viser det jeg ønsker - men jeg kunne godt tænke mig det grafisk i
stedet for.

Det jeg ønsker plottet er kuglebanen som funktion af afstand og
indskydningsafstand.

Jeg har følgende input:
Kikkertens højde fra centrum af løbet.
Kuglediameter
Kuglevægt
Mundingshastighed
Ballistik Coefficient for kuglen (eller et par punkter på kuglens bane så
jeg kan regne B.C. ud)

Jeg håber på der er en her der ved hvor på nettet hvor jeg kan finde de
nødvendige formler til beregningen.

Klart at det hele kan krydres med luftens temperatur, lufttrykket,
vindhastighed og -retning o.s.v. - og det gør da ikke noget hvis jeg kan få
det med.

Alternativt kunne jeg bruge et forslag en bog/bøger der behandler emnet på
en let tilgængelig måde - det kunne f.eks. være noget i stil med en tittel
"Small Arms Ballistics for Dummies"

Inden der er nogen der siger "teoretikker - SUK!", vil jeg godt understrege
at det er for sjov/nysgerrighed og at jeg ved at det eneste der rigtigt
tæller er tid på skydebanen.

PS: der findes en masse software til beregning i forbindelse med
hjemmeladning, men de anvender enten engelske mål eller kan kun plotte
"trajectory" for én kugle/ladning ad gangen. Og så har de natruligvis fokus
på de ting der er nødvendige for hjemmeladning, men så langt er jeg ikke
nået (endnu).

Mvh Steen

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 27-03-01 15:00

> Jeg håber på der er en her der ved hvor på nettet hvor jeg kan finde de
> nødvendige formler til beregningen.

Hej Steen ...det kan du på http://www.norma.cc/htm_files/javapage.htm ...det
er Norma's ballistik udregnings-dims og den virker aldeles glimrende

mvh
Kim Frederiksen

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 27-03-01 15:21

Hej Kim

Jeg kender den godt og har "leget" med den - den er som du beskriver ganske
udmærket, men dækker naturligt nok kun Normas program.

Mvh Steen

Kim Frederiksen <kim@the-coffeeshop.dk> wrote in article
<151w6.1242$94.321722@news010.worldonline.dk>...

Fra : J Nielsen

Dato : 27-03-01 17:13

On Tue, 27 Mar 2001 08:50:04 GMT, "Steen Th. Pedersen"
<steen-p@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Jeg håber på der er en her der ved hvor på nettet hvor jeg kan finde de
>nødvendige formler til beregningen.

Prøv diverse søge maskiner og søg f.eks. på "Ballistic formulas"

www.google.com og www.go.com plejer at give gode resultater.

Jeg erindrer at have set en hjemmeside med de formler du nævner,
men jeg har forlængst glemt hvor.

--
Knæk og bræk

J. Nielsen