Trådløst net for svagt!!! Jeg mangler hjæ~
Fra : DeBoss

Dato : 20-05-03 21:48

Kort historie:
Jeg har investeret i følgende:

Trendnet trådløst netværk bestående af TEW-303PI (22Mbit PCI netkort) og
TEW-310APB (22Mbit Accesspoint / router mv)
(Bemærk at det er købt for ca 5 mdr siden, og derfor har jeg ikke det nyeste
AP http://www.trendnet.dk/home/wireless.asp)

Meningen er at min far og jeg kan være på net konstant. Han bor ca 120-150m,
i direkte luftlinie, herfra..
Fra mit stuevindue, hvor AP står, kan jeg se vinduet hvor hans computer
står, så der er intet der bryder signalet, andet end 2 * termoruder.

Jeg har sat det hele op herfra, og det spiller som en drøm.. Var meget
positivt overrasket.. Men nu har jeg flyttet hans computer tilbage, og så
kan den fadme ikke nå.. Der oplyses ellers 100-300m rækkevidde.. Jeg går i
min naivitet så ud fra, at det må betyde minimum 100m uanset bebyggelse.. og
op til 300 alt efter hvor meget der bryder på vejen, men den holder vist
ikke.

Jeg vil MEGET gerne høre nogle billige og effektive løsninger på dette
problem..
Jeg har set man kan få forskellige antenner til netkortet, men hvor dyr en
antenne skal eg bruge ?? og vil det evt hjælpe hvis jeg satte routeren op
under taget.. Går signalet nemmere igennem et tag, end et vindue..

Jeg mangler virkelig noget erfaring på dette område, og håber så meget at
der er et par venlige og kloge hoveder, der har spildt timer på dette før
mig, og evt fundet en superløsning...

Håber at høre en masse.
Mvh Dennis B

--
_________________________________

....Thank God I'm an atheist - Luis Bunuel

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 20-05-03 22:03

"DeBoss" <Dennis@SPAM_BLOCKbitnisse.dk> wrote:

> [...]

og
> op til 300 alt efter hvor meget der bryder på vejen, men den holder vist

Nej, det holder ikke, uden antenner.

> Jeg vil MEGET gerne høre nogle billige og effektive løsninger på dette
> problem..

Du kan prøve med en antenne på din fars PCI kort, antennen skal monteres
uden for vinduet så den peger imod dit Access Point.

> Jeg har set man kan få forskellige antenner til netkortet, men hvor dyr en
> antenne skal eg bruge ?? og vil det evt hjælpe hvis jeg satte routeren op
> under taget.. Går signalet nemmere igennem et tag, end et vindue..

Den optimale løsning var en antenne i hver ende, men jeg er ikke klar over
om dit Access Point kan onteres med en ekstern antenne, og hvis det kan, om
diversity kan slås fra.

> Jeg mangler virkelig noget erfaring på dette område, og håber så meget at
> der er et par venlige og kloge hoveder, der har spildt timer på dette før
> mig, og evt fundet en superløsning...

Jeg har har brugt ufatteligt mange timer på det, og den eneste måde du kan
finde et svar på dit problem er at prøve dig frem.

En antenne der passer til dit PCI kort finder du her:
http://www.proconsult.dk/go/netmc2411wrpsma04

> Håber at høre en masse.

Tja, nu hørte du lidt fra mig...

P.S.: Jeg arbejder i ovenstående firma, men har fri nu...

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam058@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Fra : DeBoss

Dato : 21-05-03 06:06

> [...]
> Med Venlig Hilsen
>
> Ulrik Lunddahl - nospam058@lunddahl.dk
> My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Hej Ulrik..

Tak for svaret.. og linket..
Min eneste anke ved at købe en sådan antenne er "hvad gør jeg hvis det ikke
er nok"..
Kan jeg returnere den i åbnet embalage efter forsøget... jeg er jo lidt
led ved at have en mindre forretning af løse dele til trådløst netværk
*GGGGG*
I annoncen skriver I jo 500-1000m.. Så det er da NOGET af en forbedring..
Det lyder da som om det skulle være nok.. Og dyr er den jo heller ikke...

Hvis bare jeg kan komme af med den igen, hvis det ikke er nok, er den solgt

Mvh Dennis

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 21-05-03 00:08

DeBoss wrote:

> [...]
> den holder vist ikke.
>
> Jeg vil MEGET gerne høre nogle billige og effektive løsninger på dette

Antenner er ret dyre i forhold til det øvrige udstyr.

1) Erstat din fars PCI netkort med en USB enhed.
2) Køb et ekstra accespoint til din far.
3) Lav en retningsbestemt antenne. Søg på Google.

Fra : Mads Bahrt

Dato : 21-05-03 01:12

Niels Elgaard Larsen wrote:
> 1) Erstat din fars PCI netkort med en USB enhed.
Enig - vær dog opmærksom på om du kan nå vindueskarmen med den
specificerede maksimallængde for et USB-kabel.

> 2) Køb et ekstra accespoint til din far.
Vær opmærksom på at to access points normalt ikke kan forbindes med
hinanden trådløst. Der er dog nogle få modeller der kan. Ellers kan du
købe en enhed i stil med Linksys WET11 og koble din far på den (den
kobles så til dit access point trådløst.)

> 3) Lav en retningsbestemt antenne. Søg på Google.
cantenna er et godt søgeord i den sammenhæng

Fra : DeBoss

Dato : 21-05-03 06:03

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> wrote in message
> Enig - vær dog opmærksom på om du kan nå vindueskarmen med den
> specificerede maksimallængde for et USB-kabel.

Vil vel ikke gøre en forskel, når jeg på nuværende tidspunkt kan se antennen
på min fars computer her fra mit vindue..

> [...]
> købe en enhed i stil med Linksys WET11 og koble din far på den (den
> kobles så til dit access point trådløst.)

Mit AP kan fungere som Bridge.. Det er vel det du mener.. Men igen kan det
kun placeres i samme afstand som kortet nu..
Er et AP bedre til at modtage/sende end et netkort ? (Desuden mener jeg ikke
det kan være rigtigt at det er nødvendigt at købe 2 AP og et netkort for
150m)

> cantenna er et godt søgeord i den sammenhæng

Det er absolut min favoritløsning.. Jeg gider bare ikke ofre en bondegård,
hvis eg kan nøes med en billigere model..
Ulrik har foreslået en model.. til det halve af hvad Trendnet tager for en
extern, så den vil eg lige kigge på..

Takf for svarene
Mvh Dennis

Fra : an

Dato : 21-05-03 20:48

1) Er det en mulighed at I bytter, så din far har Access-point og du
netkort.
Forudsat at du med netkorted kan nå vinduet, så kan din far bruge den længde
UTP-kablet giver mellem base og PC.

an