Rudkøbing
Fra : Evald Adamsen

Dato : 20-05-03 19:47

Hej

Jeg søger oplysninger om Maren Nielsen, født i Rudkøbing omkring 1859 ( og
oplysninger om hvem hendes forældre var)

Maren bliver gift med Ole peter Andreas Adamsen i 1885
Iflg. FT 1890 bor de i Aalborg

Hvordan mon hun er havnet i Aalborg ??

Evald Adamsen
adamsen@klarupnet.dk

Fra : aafe

Dato : 20-05-03 21:12

"Evald Adamsen" skrev:

> Jeg søger oplysninger om Maren Nielsen, født i Rudkøbing omkring 1859 ( og
> oplysninger om hvem hendes forældre var)

Jeg ved ikke, hvor sikker du er på "M" i Maren,
men i FT 1860 for Rudkøbing, er det nærmeste
du kommer, nok 2 årige Karen Nielsen på kort
00858.tiff

Familien N218
Hans Nielsen Møller, 59 år, gift, f. Wemmenæs Tåsinge?
Forsørges af Fattighuset Huusfader
Cicilie Christensen, 44 år, gift, f. Rudkjøbing, Huusmoderen
Niels Hansen Møller, 25 år, ugift, f. Rudkjøbing, Søn?
Ingeborg Maria Nielsen, 17 år, ", ", Datter
? Nielsen, 15 år, ", ", Søn
Christian Nielsen, 12 år, ", ", Søn
Matilde Nielsen, 10 år, ", ", Datter
Adeline Nielsen, 8 år, ", ", Datter
Hans Nielsen, 5 år, ", ", Søn
Karen Nielsen, 2 år, ", ", Datter

Derudover er der et par 1 årige udøbte børn
af ugifte mødre rundt omkring, hvor det jo ikke
er til at vide, hvad disse børn kom til at hedde.

mvh
Arne

Fra : aafe

Dato : 21-05-03 02:13

"aafe" skrev:

> Hans Nielsen Møller, 59 år, gift, f. Wemmenæs Tåsinge?
> Forsørges af Fattighuset Huusfader

Alderen skal nok snarere være 57 år, og
Fattighuset skal nok snarere være Fattigvæsenet.

Teoretisk kunne det så også være denne familie
fra FT 1845:

Svendborg, Langelands Nørre, Rudkøbing Købstad, Rudkiøbing Kiøbstad, ,
Ramsherred no 198, , FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Hans Nielsen, 42, Gift, , skipper, Bjerrebye, Svendborg Amt
Sidsel Christensen, 30, Gift, , hans kone, Snøde sogn, Svendborg Amt
Niels Hansen, 9, Ugift, , deres børn, Rudkiøbing
Marie Nielsen, 7, Ugift, , deres børn, do [Rudkiøbing]
Christen Nielsen, 5, Ugift, , deres børn, do [Rudkiøbing]
Inger Nielsen, 3, Ugift, , deres børn, do [Rudkiøbing]

Det kan bemærkes, at Vemmenæs ligger i Bjerreby
Sogn på Tåsinge.

Hvorvidt det her er den samme kone som i FT 1860,
må vist være et åbent spørgsmål.

Den ældste dreng, Niels Hansen, stemmer med 1860.
Den 7 årige Marie Nielsen, den 5 årige Christen
Nielsen er ikke med i 1860 - men, deres alder taget
i betragtning, er det vel meget naturligt.

Den i 1845 3 årige Inger Nielsen, kan vel så være
den i 1860, 17 årige Ingeborg Maria Nielsen.

Efter IGI blev der gift en 32 årig Hans Nielsen
med en 24 årig Sidsel Christensdatter i Bøstrup
(nabosogn til Snøde) d. 26 april 1835.

Iflg. IGI blev der født en Hans Nielsen i Bjerreby
12 DEC 1802 døbt 19 DEC 1802 Bjerreby
far: NIELS HANSEN PELLE
mor: MAREN HANSDR

Men, iflg. IGI blev der også født en Hans Nielsen
i Bjerreby 10 NOV 1803 døbt 27 NOV 1803 Bjerreby
far: NIELS RASMUSEN
mor: MAREN RASMUSDR

Og, iflg. IGI, blev der sandelig også født en Hans Nielsen
i Bjerreby 13 AUG 1803 døbt 22 AUG 1803 Bjerreby
far: NIELS RASMUSEN
mor: ANE MARGRETHE RASMUSDR

Og, om ikke IGI også har en Hans Nielsen født i Bjerreby
21 MAY 1803 døbt 30 MAY 1803 Bjerreby
far: NIELS HANSEN
mor: INGER ERICSDR

IGI har så også en Hans Nielsen født i Bjerreby i 1805 ...

Det nærmeste der kan findes i IGI vedr. Sidsel, er en
Sidsel Kristensdatter døbt 20 OCT 1815 Stoense
(nabosogn til Snøde),
far: Kristen Kristensen
mor: Maria Kirstine Sørensdatter

med venlig hilsen
Arne

Fra : Evald Adamsen

Dato : 24-05-03 19:04

Hej

Tak for oplysningerne

Jeg håber snart at kunne komme på arkiv, og muligvis finde vielsen og håbe
på at Marens forældre er nævnt

Hvor sikkert er det i 1860 erne ??

Evald Adamsen
adamsen@klarupnet.dk