Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lyse farver flyder over i mørke
Fra : Jens Christensen

Dato : 20-05-03 19:05

Hej.

Jeg have, indtil for ikke så lang tid siden, et Canon Powershot A70, men jeg
retunerede det da jeg synes at farverne "flød" over i hinanden ved
kontrastrige overgange.
Jeg lagde mærke til det da jeg tog et billede af en havestol på noget græs,
og den hvide farve fra stolen flød over i det grønne så det nærmest så ud
som om den stod og "glødte". Er dette normalt eller er det en fejl på mit
digicam? kan jeg forvente mig det samme hvis jeg får et nyt? jeg tog flere
test billeder med det, og farverne flød over i næsten alle billeder med
skarpe overgange.

Jeg har lagt nogle testbilleder på www.dksoft.dk -klik på Billeder
Derinde er så en liste under "fejl" som illusterer fejlen utroligt godt
(synes jeg). Fotohandleren jeg købte det hos gav mig ret i at det ikke
skulle se sådan ud, og gav mig pengene retur uden problemer.
Jeg vil meget gerne, hvis i lige vil kommentere de "glødende" overgange, for
jeg vil jo gerne have et digicam, og Canons A70 virkede som det helt
rigtige. Undskyld den lange tråd

Mvh.
Jens Christensen

Fra : Sune Kjærgård

Dato : 20-05-03 19:44

Det ser da godt nok helt forkert ud. Hvis du går ind på fotokritik.dk kan du
under kameraliste finde billeder taget med så godt som enhver form for
kamera. Dette billede er taget med et a70, og der synes jeg da ikke
problemet eksisterer.

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=27736

Mvh Sune Kjærgård

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 20-05-03 20:33

"Jens Christensen" <nospam@nospam.no> wrote in message
> [...]
for
> jeg vil jo gerne have et digicam, og Canons A70 virkede som det helt

Hej Jens
Jo - det er en fejl ! For mig ser det lidt ud til at kunne være en defekt
billed-chip. Ja - altså egentlig ikke selve chippen, men da opbygningen af
den med 4 kvadratisk anbragte celler for hver pixel gør at der ville blive
for langt mellem hver pixel, har man anbragt et net af små spredelinser
foran chippen. Derved får man - populært sagt - udjævnet nettet meget ~ de
enkelte pixel kan flyde bedre sammen.
Men hvis dette net at små spredelinser ikke anbringes rigtigt har jeg en
mistanke om du kan få sådanne fejl, men måske kan elektronikken lave samme
fejl. Signalerne fra hver af de tre (fire) celler blandes jo elektronisk og
en fejljustering eller en defekt kreds kan vel osse lave rav i det. Og jeg
mener tre: shjh kører A70 med RGB - altså udnytter kameraet kun tre ud af de
fire celler til hver pixel.

Jeg ville uden tøven skaffe et nyt A70'er - alle de test-foto, jeg har
kunnet finde på nettet, er kanon. Efter at have hentet næsten 1 Gb (!)
testbilleder rundt omkring fra mange forskellige digi-cams er jeg sikker på
at det skal være A70 eller A60, når jeg får taget mig sammen til at købe et.
Selv A60'eren giver rigelig opløsning til A4-papirbilleder, og kameraenes
indstillingsmuligheder er absolut uovertrufne i prisklassen. Det to modeller
er for resten ens - bortset fra opløsningen (fremgår ret tydeligt alle
steder) OG bedste opløsning på video-clip. Men da video af denne art er
legetøj kan man vel osse være ligeglad med kvalitets-forskelle på den front.
Fremtidens dogme-film bliver forhåbentligt aldrig taget med sådant et kamera
alligevel.....

Og som du kan se har du ingen grund til at undskylde et par linier mere
eller mindre
Jesper
----------
GS500E når når vejret spiller
Volvo når vejret spilder...

Fra : H. P. Holm

Dato : 21-05-03 00:52

Jesper Hedegaard skrev:

> "Jens Christensen" <nospam@nospam.no> wrote in message
[...]

> Jo - det er en fejl ! For mig ser det lidt ud til at kunne være en defekt
> billed-chip.

De øvrige billeder af chiliplanter og kaktus er jo OK. Jeg tror mere
det er et spørgsmål om reflekser fra de hvide ting og overbelysning af
billedchippen og elektronikken, så den giver op og laver grums. En
nedblænding med 1/3-2/3 blænde ved fotografering af hvide ting giver
sikkert et mere brugbart resultat.

Billederne fra 2003 på <http://hjem.get2net.dk/hpholm/billeder/> er
taget med et Canon A300, der vistnok har samme chip og elektronik som
A70, bare med en billigere, fast optik.
<http://hjem.get2net.dk/hpholm/billeder/Rydberg/05100061.jpg> viser
hvad der sker når blitzen rammer nummerpladen på en motorcykel.

<http://home1.inet.tele.dk/hpholm/rydberg_270.wmv>! Der ligger også
en rydberg_50.wmv til dem med modem.

--
Hans

Fra : Jens Christensen

Dato : 23-05-03 07:32

Tak for svarene!

Jeg har bestilt et nyt A70 og venter nu bare på posten, så må vi se om
fejlen (eller hvad det nu var) også er på det nye kamera. Tak for hjælpen.

Mvh.
Jens Christensen