T310
Fra : Lorentz

Dato : 20-05-03 18:17

Overvejer at købe en T310, men jeg er lidt i tvivl om hvordan det der
email på en telefon fungerer.

For det første er min email server en IMAP server. Kan T310 godt finde
ud af det eller kan den kun tjekke pop3 servere.

for det andet: Er email klienten i 310 god

Jeg er også lidt i tvivl om - findes der en kalender i 310. På nogen
sider står der at der gør (f.eks. www.netget.dk hvor jeg havde tænkt mig
at købe den), men på Ericssons side synes jeg ikke det er helt klart om
der er en kalender.

Er der i øvrigt nogen der har nogen erfaringer de vil dele mht. denne
telefon.

mvh. Anders

Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 20-05-03 20:01

"Lorentz" <lorentzNOSPAMMING@ruc.dk> skrev i melding
> [...]
>
> For det første er min email server en IMAP server. Kan T310 godt finde
> ud af det eller kan den kun tjekke pop3 servere.

Den kan sjekke IMAP4.

> for det andet: Er email klienten i 310 god

Tja, jeg har kun prøvd e-mailklienter på Ericsson-telefoner. men jeg synes
de fungerer greit. De kan blant annet sjekke flere kontoer. Noe som er litt
dumt: Dersom man merker mail som skal slettes, tror jeg mailen som ligger på
serveren også blir slettes. Tror ikke man kan velge å beholde mail på
serveren, og kun fjerne de som ligger i telefonen. I så fall skal man først
kopiere mail fra e-postserverens innboks til andre mapper, sånn at de ikke
går tapt.

> [...]
> sider står der at der gør (f.eks. www.netget.dk hvor jeg havde tænkt mig
> at købe den), men på Ericssons side synes jeg ikke det er helt klart om

Nei, det er IKKE kalender. Det er dog en huskelistefunksjon, hvor man kan
legge inn påminnelser, og bli varslet med alarmtone. Man legger inn dato,
klokkeslett for alarm, emne-tekst, et lite ikon som viser hendelsen (f.eks
koffert, handlekurv, saks, møte, konvolutt, telefon, bursdagskakeblokmst,
hjerte, bil, kniv og gaffel, film, PC, ølkrus, kaffekopp m.m. Til slutt
legger man inn om alarmen skal lyde presis, fem min, før, 15 min før eller
ingen alarm. Så lagrer man, og lukker.

Man kan også spille inn en huskeliste som talememo, gi den et navn (f.eks
"innkjøpsliste", og så lage en påminnelse om å spille den av. Litt tungvint,
men man har i allfall muligheten.

> Er der i øvrigt nogen der har nogen erfaringer de vil dele mht. denne
> telefon.

Jeg har hatt T310 i ca 1 uke, og jeg er meget godt fornøyd med den. Liker
godt menysystemet til Ericsson (for selv om det er en Sonyericsson, er det
meste slik vi er vant med fra nyere ericssontelefoner, som f.eks T39, T65
eller T68).

Den er veldig fin å wappe med, siden man kan endre displaystørrelsen, slik
at man kan se 7 linjer tekst om gangen. Med volumknappen kan man scrolle én
hel side opp/ned om gangen. Den er en av de få telefonene som har WAP
versjon 2.0.

Ringetonene er flotte, og man kan finne masser av gratis ringetoner,
logoer/bakgrunner og fargetema på internett.

Jeg savner kalender, men til gjengjeld har man IR-port. Man kan også
tilkoble datakabel, men jeg tror IR-porten gir flere muligheter.Det går helt
fint å overføre bilder, logoer, fargetemaer og toner via IR eller wap.

Synes det hadde vært fint om man kunne skifte deksler; så dersom man vil ha
en annen farge, eller får risser i dekslet, skal det fagfolk til for å bytte
det, og det blir ikke billig. Utskiftbare deksler er en av grunnene til
Nokias suksess, men det vil ikke Ericsson forstå. Det er ikke mange
modellene de har hatt, hvor man kan skifte deksel.

Men telefonen har et meget elegant design.

Mvh

Thorolv Valentinsen

Fra : Søren C

Dato : 20-05-03 21:08

"Thorolv Valentinsen" <tva03.fight.spam@netcom .no> skrev i en meddelelse

> [...]

> modellene de har hatt, hvor man kan skifte deksel.
>
> Men telefonen har et meget elegant design.

Tak for info'en iøvrigt. Har selv lige bestilt en T310 til 249,- via nettet.
Men jeg tænker lidt på om det er en svaghed at den ikke har Java??
Og Hvor meget hukommelse har den egentlig? Man kan vidst have et billed af
sine venner, som den viser når de ringer men hvor mange??
Og hvordan med foto's når den kun har 256farver?? Tænker selv på det nok
ikke er så slemt når det er på så lille en skærm men hva mener i??

Venligst

Fra : Søren C

Dato : 20-05-03 21:10

"Søren C" <master.clio@12move.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og hvordan med foto's når den kun har 256farver?? Tænker selv på det nok
> ikke er så slemt når det er på så lille en skærm men hva mener i??

En ting mere... 256 farver er det hele paletten der kun har 256 farver,
eller er det bare skærmen der ikke magter mere på en gang??

Venligst

Fra : Thorolv Valentinsen

Dato : 20-05-03 21:36

"Søren C" <master.clio@12move.dk> skrev i melding

> [...]
> Og hvordan med foto's når den kun har 256farver?? Tænker selv på det nok
> ikke er så slemt når det er på så lille en skærm men hva mener i??

Den blir jo lansert som spill-telefon, multimediatelefon og ungdomstelefon,
så Java hadde vært å foretrekke. Det finnes jo etter hvert en hel rekke
spill og andre programmer i java på nettet. Men jeg klarer meg nok uten.

T310 har rundt 1mb minne. når man kjøper den, har den kanskje rundt 4-500 kb
ledig. Har sjekket i menyen, og når jeg legger sammen ledig minne med hva
som er brukt til bilder, tema, mms, ringetoner, spill, m.m., får jeg 1040
kb.

Antall bilder, lyder, spill etc, er avhengig av ledig minne. Vet ikke om det
er noe øvre grenser på antall bilder, utenom den begrensning ledig minne
setter.

Har sammenlignet noen bilder på T310 og N 5100 (som har 4096 farger).
Nokiaen viser noe kraftigere farger, men ellers synes jeg ikke det er noen
forskjell som fremhever Nokiaen spesielt. Ingen av skjermene er spesielt
gode til å vise fotos. Da skal man nok opp i 65000 farger, som på T610.

Men jeg synes jeg får mer ut av T310, ikke minst fordi den kan tilpasses mye
bedre enn mange farge-nokiaer. Tenker på fargetemaer. Nokias fargetemaer er
meget begrensede mht. tilpasning, mens på SE kan man endre bakgrunnsfarge,
skriftfarge, outline, legge på bakgrunnsbilde i menyene, osv.

Man velger ut fra en palett på 256 farger, men ikke alle blir vist skikkelig
når fargetemaet vises i telefondisplayet. Dog ser det ut at skjermen klarer
256 farger.

Mvh

Thorolv Valentinsen