MS Windows
briani 27239
com.fil
Fra : gert

Dato : 20-05-03 17:44

Hej Gruppe.
Er der en her i gruppen der kan fortælle mig lidt om com fil,
jeg hentede et program ude på nettet og da jeg skulle åbne
det var der ingen installer i det og under egenskaber sagde
den at filtype var en com ]-fil

Fra : Rudi Stegen

Dato : 20-05-03 18:19

Hej gert, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Er der en her i gruppen der kan fortælle mig lidt om com fil

Det er med nogle forbehold det samme som .exe-filer, dvs. filer der kan
køres ("programmer", meget firkantet sagt).
Et af forbeholdene er, at de ikke må være særlig store. Jeg husker ikke
den præcise grænse, da jeg ikke husker beregningsmetoden, men det er i
størrelsesorden under 100.000 bytes.

Den mest kendte .com-fil er formentlig Command.com (alle DOS-versioner
inkl. DOS-delen til Win9x).

(Den navn er iøvrigt rimelig spøjst, eftersom "com" står for command -
ligesom "exe" for executive - hvorved Command.com bliver til Commmand
command. Men det er jo også en slags overkommandør.)

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-05-03 00:32

64KB.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 22-05-03 00:45

Hej Jens Peter Karlsen, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> 64KB.

Ja, det var den (formentlig pga. den mere almene 64 KB-grænse i DOS).
Men et eller andet skete, så fx Command.com med Win95 blev større. Min
aktuelle Win98 SE's er endda på 94.770 bytes.

Har jeg ladet mig forvirre af netop Command.com, som jo er speciel på
adskillige måder, og andre com-filer stadig ikke kan overskride 64 KB-
loftet?

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-05-03 12:19

Formentlig. Netop den ringe størrelse er jo årsagen til at man ikke
rigtig ser så meget til denne filtype mere. Windows programmer er jo
oftest mange gange større.

On Thu, 22 May 2003 01:45:24 +0200, Rudi Stegen

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 21-05-03 16:55

"gert" <geem@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg hentede et program ude på nettet og da jeg skulle åbne
> det var der ingen installer i det og under egenskaber sagde
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Hej
Der er nogle virus der har filendelsen*.com

Mvh. Jørgen Nielsen jorgenbs@nielsen.tdcadsl.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-05-03 00:29

Nej. Der er nogle eksekverbare filer der ender på .com.
alle eksekverbare filer kan indeholde virus.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 22-05-03 16:00

> Nej. Der er nogle eksekverbare filer der ender på .com.
> alle eksekverbare filer kan indeholde virus.

Hej.
Det var faktisk hvad jeg mente, men det er jo ikke til at vide .Har haft
nogle filer der ender på .com hvor der har været virus i.

Mvh Jørgen Nielsen jorgenbs@nielsen.tdcadsl.dk