Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket kamera - hjælp :-)
Fra : Janus Rønne

Dato : 20-05-03 16:34

Jeg skal have anskaffet et godt kamera, men kunne godt bruge lidt
vejledning/hjælp

Jeg har overvejet følgende kameraer:

Canon EOS 300
Canon EOS 3000
Nikon F55
Nikon F65
Nikon F75
Nikon F75D
Nikon F80
Nikon F80D
Nikon F80S

Jeg havde tidligere overvejet et digitalt kamera (bl.a. Canon PS G3),
men synes det blev for dyrt, hvis jeg skulle have noget ordentligt. Er
det helt tåbeligt at købe et 'gammeldags' spejlrefleks kamera ?

Jeg er amatør, men vil gerne have noget kvalitet. Håber I kan hjælpe
med at guide mig i den rigtige retning :)

Ps. Hvad er egentlig forskellen på de almindelige modeller og 'D' og
'S' modellerne ?

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-05-03 17:16

"Janus Rønne (slet JPNIX)" <Janusjr@JPNIXtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med at guide mig i den rigtige retning :)
>
> Ps. Hvad er egentlig forskellen på de almindelige modeller og 'D' og

Hej Janus

Hvis min mening spiller nogen rolle, så nej, det er ikke spor tåbeligt. Jeg
har selv begge dele, og flere af hver, og har ingen planer om at nedskære på
det analoge område. Nu har jeg selv kun en af de modeller du nævner. F 65
og det fungerer aldeles fortræffeligt, har også en F 50 som også fungerer
fortrinligt. Der ved siden af, nogle ældre modeller uden AF, men de har alle
det til fælles, at de hedder Nikon, dog undtaget et Minolta ( også håbløst
forældet ), men det tager lige som de gamle Nikon'er også nogle aldeles
fortræffelige billeder. Det eneste jeg ikke kan anbefale, er de første du
nævner. Jeg har på ingen måder haft positive oplevelser med Canon, og kan
derfor kun fraråde dig at investere i noget af det mærke. Men det er jo dig
der skal træffe beslutningen, og der kommer sikkert en masse som vil
anbefale dem. Men som jeg plejer at sige, 6 mdr med Canon, og utilfreds. 30
år med Nikon, og stadig tilfreds.

M.V.H.....Benny..

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 20-05-03 18:58

Hej

Lige for at at med min mening. Jeg elsker Canon, har fotograferet i nogle
år, startede, min spejlrefleks karriere, med et Canon EOS 5000, så kom der
et Canon EOS 300, et Canon 1000 FN, et Canon EOS 600 og nu et Canon EOS 5
(hvilket jeg er meget glad for). Jeg har endnu ikke haft nogle problemer med
nogle af kameraerne (jeg har stadigvæk EOS 5 og 600).

Min forslag ville være et købe et "billigt" brugt kamerahus (alt efter hvad
du vil bruge det til, hvis du skal bruge det på rejser osv. kunne det være
en idé at købe et mere eller mindre "prof" hus der kan klare en masse. Pas
dog lidt på med at købe af en professionel, da disse kameraer kan være MEGET
brugte). Herudover skal du bruge dine penge på nogle gode objektiver, en
standard linse (hvis du leder efter Canon kan jeg foreslå f.eks. en Canon EF
28-135 USM IS, (med indbygget image stabilizer (IS))og evt. nogle faste
objektiver (= ingen zoom, men med stor lysstyrke) , en ekstern blitz, en god
lidt stor taske (så du får plads til dine ting).

Herudover kunne man f.eks. suplere med et stativ og nogle film så du kan få
taget nogle billeder....

Hvis du er på jagt efter et MEGET billigt kamera hus har jeg et ekstra EOS
600 liggende, det kan du få for 700 kr... Det er lidt besværligt at bruge,
indtil man har lært det at kende, men det kan holde til en masse....

Du kan se meget mere omkring udstyr, hvad forskellige kameraer kan osv her:

Canon = http://www.photozone.de/bindex1.html
Nikon = http://www.photozone.de/bindex2.html

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : www.analogfoto.dk La~

Dato : 20-05-03 20:00

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Klip

> [...]
> der skal træffe beslutningen, og der kommer sikkert en masse som vil
> anbefale dem. Men som jeg plejer at sige, 6 mdr med Canon, og utilfreds.

Hej Benny.

Du har svært ved at holde seriøsiteten, når du på grundlag af dine egen
problemer med Canon i kun 6 måneder, generaliserer og fraråder alt og alle
at købe Canon. Jeg har i mere end 25 år brugt Canon, helt uden problemer,
lige fra de gamle FTb, EF, F1 og New F1 og nu EOS 1n, som er lagt på
hylden da jeg er mest glad for at bruge New F1 med spotmåler og en god
lysstærk fast optik uden autofokus.
Hvis Canon var noget lort, ville det jo ikke kunne sælges, og så hvidt jeg
ved, går det da vist udmærket.

Jeg ville gerne se nogle tal fra importørerne, det kunne være sjovt !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-05-03 11:04

"www.analogfoto.dk Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Køb og salg af brugt fotoudstyr: www.analogfoto.dk
> Jeg samler på kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

Hej Langgaard

Hvis jeg har svært ved at holde på serøsiteten, hvad skal jeg så sige om dig
???

Hvis erfaringer skal jeg så svare ud fra, hvis jeg skal være seriøs. Jeg
kan altså ikke svare ud fra andre end mine egne erfaringer, og med dem taget
i betragtning, ja så vil jeg fraråde enhver at købe Canon. Det er så
fuldstændigt frivilligt, om folk vil følge mine råd. Jeg var også glad for
mit, til det fik brug for hjælp. Den hjælp kunne Canon ikke yde. Så hvis det
de køber aldrig får brug for hjælp, så er Canon sikkert udmærket. Du har
aldrig haft brug for hjælpen, så du er tilfreds. Jeg fik brug for den, og de
magtede ikke opgaven, så jeg er utilfreds, og derfor vil jeg til enhver tid
fraråde folk at købe noget, hvor der står Canon på kassen. Der blev så vidt
jeg husker ikke spurgt om, hvem der solgte mest, så derfor er de tal du
spørger til, ikke sæligt relevante. Da vi jo bor ret så tæt på hinanden, så
er det jo ikke svært for dig, at konstatere, at Electric City ikke længere
handler med Canon, så lad mig gætte på, at jeg langfra var den eneste, så
hvis du er i tvivl om, at jeg er seriøs, så spørg dem, hvis du anser dem for
mere seriøse end mig. Jeg er nok ikke den eneste kunde, som Canon har
kostet dem.

M.V.H.....Benny..

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 21-05-03 12:18

> [...]
meddelelse

> Hej Langgaard
>
> Hvis jeg har svært ved at holde på serøsiteten, hvad skal jeg så sige om

Ja - lad os se på hvad du selv skriver her:

> Hvis erfaringer skal jeg så svare ud fra, hvis jeg skal være seriøs.

Du gav Canon et halvt år og Nikon 30, så hvidt jeg husker ?

> [...]
tid
> fraråde folk at købe noget, hvor der står Canon på kassen.

Hele historien - tak ! F.eks. ville Nikon måske også have svært ved at
hjælpe med udgåede eller paralel-importerede modeller.

> [...]
for
> mere seriøse end mig. Jeg er nok ikke den eneste kunde, som Canon har

Nu ved jeg udemærket at der er blevet enddog meget langt mellem de seriøse
fotoforhandlere.
Men ligefrem at regne Electric City for fotohandler er vist alligevel at
skrabe bunden.
Deres valg af mærker er med statsgaranti udelukkende afgjort af deres
profit-margen.
Altså ser de helt bort fra garanti-sager - dem kan de henvise til
importøren. Det afgørende er penge i kassen her og nu.
De har så mange kunder at tage af at de næppe bekymrer sig specielt om
kundens tilfredshed med varen.
Kunden - eller en anden - kommer sikkert igen og køber et andet mærke, næste
gang de har tilbud.
Dette er naturligvis ikke specielt for denn kæde !

Skulle du komme til at læse ældre tråde om netop samme religions-krig, vil
du se at begge lejre har deres lig i lasten.
Hvilke lig der så er mest reelt gengivet er jo umuligt at afgøre.

Jesper
----------
GS500E når når vejret spiller
Volvo når vejret spilder...

Fra : JH

Dato : 21-05-03 13:41

Jesper Hedegaard wrote:

> [...]
> mærke, næste gang de har tilbud.
> Dette er naturligvis ikke specielt for denn kæde !

Det kan jo også være, at det Canon,
som ikke vil handle med Electric City.
Nikon vil feks ikke handle med PhotoCare.
Iflg en ekspedient, jeg talte med i Glostrup.

JH

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 20-05-03 21:32

"Janus Rønne (slet JPNIX)" <Janusjr@JPNIXtdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> med at guide mig i den rigtige retning :)
>
> Ps. Hvad er egentlig forskellen på de almindelige modeller og 'D' og

Hej Janus

"Men som jeg plejer at sige, 6 mdr med Canon, og utilfreds. 30 år med Nikon,
og stadig tilfreds." som Benny skriver er jo en direkte opfordring til
hellig krig ! Og forresten uden hold i den virkelige verden.

Sjældent har jeg anset Nikon for at kunne levere banebrydende nyheder eller
bare nogenlunde modernede kameraer, holdbarheden har Nikon heller aldrig
kunnet levere bedre end Canon, ej heller fotografisk kvalitet.

Ud over en smule mærkekrig, som egentlig er helt overflødig, vil det være
mere passende at se på dine forventninger til de billeder, du vil tage.
Skal det bare være familie-og-ferie-og-fødselsdage-billeder vil du nok være
bedre tjent med et godt lomme-kamera.
Til "bredt" brug vil et godt kamera-hus (uanset mærke), men måske uden AF og
en masse programmer, samt et lille-men-godt udvalg af objektiver være godt.
Du behøver ikke en indbygget motor og en masse automatik samt AF for at tage
gode billeder - faktisk tager automatikken meget let magten over billedet
fra dig. Her i dette forum ser man jævnligt indlæg fra folk, som pga
automatikken ikke rigtigt kender sammenhænget mellem blænde, lukketid og
dybdeskarphed - og hvordan du kan styre og udnytte dette. På den måde mister
du en vigtig del af det værktøj til at lave billeder med, som et kamera
egentligt er !
Så både rent økonomisk og aht at udnytte de tekniske muligheder i at
fotografere er fuldt manuelle kameraer faktisk ret gode ! De skal dog ikke
være så manuelle at der hverken er lysmåler eller blænde- eller lukkestyret
program i dem.....der er dog grænser !
Canon's AE 1-P er et godt bud blandt Canon's gamle modeller. Solidt kamera
med de grundliggende ting i orden. Der kan fås en winder til det - men det
er ikke en rigtig motor ~ mener ikke den klarer mere end 2 billeder/sek.
Canon T90 er stadig et rigtigt godt bud på et all-round hus med
fuldautomatik. Men med mulighed for fuld manuel betjening og stadig med
markedets hurgtigeste indbyggede motor. Altså et man kan beholde i længere
tid.
Dertil nogle få, faste objektiver. Det er den eneste vej i mange tilfælde,
da du aldrig finder zoom-objektiver med samme lysstyrke - ikke hvis de skal
være til at betale ! Et fast objektive betyder jo heller ikke at du skal
skifte objektiv hele tiden - blot at du måske skal flytte dig i forhold til
motivet....
Der er så til gengæld ret mange at vælge imellem blandt Canon's egne - og
uoriginale ! Canon levere generelt ret god til perfekt kvalitet, så længe
man undgår de værste "turist-modeller", altså helst noget der er lave af
metal ! (når vi taler om den ældre FN-fatning).

Går du efter nyere modeller med AF bør du se dig godt for ! Selv blandt
Canon's modeller er der stor forskel på hastigheden af AF'en. Og en langsom
AF er altås meget dårligere end din venstre hånd ! Vil/kan du ofre lidt
kasse på det skulle du gå efter Eos5 eller en efterkommer til denne. Hurgtig
AF, hurgtig motor, et utal af programmer, men stadig med en solid mængde
manuelle muligheder. Og kontrollen over funktionerne er virkelig gode - det
bygger da også i høj grad på T90'eren.
Men med nyere AF kameraer kommer der et problem: faste objektiver eller
rigtig gode zoom-objektiver er stadigvæk temmelig dyre - også som brugte.
Sikkert fordi alle vil have dem og stadig kan bruge dem ~ Canon's EF-bajonet
bruger de jo stadig. Generelt er Canon's USM-objektiver både hurgtige og
gode. Og dyre
Og et andet AF-relateret problem: du skal tit kende din AF, før du ved
hvornår den stiller skarpt på noget forkert ! Mange kameraer har indbyggede
"sandsynglighedsberegning" for hvad du vil stille skarpt på - og du vil ikke
altid være enig ! Og du ser det sikkert først når billedet er fremkaldt....
Canon's Eos5 har øjenstyret AF - og det viker ! Funktionen er videreført i
nogle senere modeller. Absolut værd at have.

Endelig er der andre mærker - selvom du måske har gættet at jeg nok mest er
til Canon
Olympus har deres gamle OM-serie, hvor især Ti-modellerne stadig har en
særstatus, og deres objektiver fås også i fuld proffesionel kvalitet.
I den billige ende er der også kameraer fra den tidligere øst-blok. Enkelte
mærker - som jeg ikke lige kan huske - var faktisk rimeligt gode. Og havde
nogle ret gode objektiver - nogle af de rigtigt gamle, store mærker indenfor
objektiver kom faktisk derovre fra - men det var før det blev øst-blok !

Mht digi-cam burde du kaste et blik på Canon's A60 eller A70. Flotte
billeder og - igen - endeligt et rimeligt kamera med mulighed for fuld
manuel kontrol !

Men hvad du end ender med: husk at automatik er godt men (manuel) kontrol er
bedre Altså vælg modellen over turist-kameraet - du vil mangle det
vigtigeste værktøj ved at vælge et fuldautomatisk kamera uden mulighed for
selv at styre noget som helst.
Og god fornøjelse....

Mvh
Jesper
----------

Fra : Per M

Dato : 20-05-03 22:26

Hej Janus
Jeg vil ikke gøre mig klog på, hvad der bedst: Nikon eller Canon, jeg er
sikker på, at de begge laver rigtig gode ting.
Selv har jeg altid været Nikon-mand, så dem ved jeg mest om.
F80D har en databack, hvor du f.eks. kan få dato på dine billeder. F80S har
en mere avanceret databack, hvor du kan printe kameraets indstillinger for
hvert billede. Hvis du ikke har brug for disse ting, ville jeg vælge den
almindelige F80 eller den almindelige F75, hvis det skulle være et af
Nikonkameraerne. Du kunne også finde et brugt F90X (sådan et har jeg selv)
eller F100, eller F5, jeg kunne blive ved. Det, der er vigtigst, er at finde
ud af dine behov og så vælge efter det, ligemeget om du vælger Nikon eller
Canon. Men brug lidt penge på et par kvalitetsobjektiver, det betyder lige
så meget som kameraet.

Mvh
Per M
(fjern "fjerndette" ved mail)

Fra : Janus Rønne

Dato : 21-05-03 22:08

Hej :)

Tak for de mange gode svar !

Jeg tror så småt jeg har besluttet mig for at købe enten F75 eller
F80. Er dog stadig lidt i tvivl. F75 er jo en helt nu model, mens
F80'eren er en hel del ældre (noger der ved hvor gammel?). Jeg har
hørt at F80 sandsynligvis er det næste Nikon kamera der kommer i
en ny forbedret udgave (som F75 var det for F65).

Så hvad bør jeg købe ? Det er til amatørbrug, men hvor længe man
kan holde sig på amatør stadiet er jo svært at gisne om...

Et sidespørgsmål: Er der nogen der har prøvet at handle via
www.shopman.dk eller i EU på anden vis ? Man kan jo spare en
mindre formue ! Er der noget man skal tage forbehold for,
kameraene findes vel ikke i en udgave med tyske menuer eller noget
i den dur ;)