Hvorfor er min pc død
Fra : Brian Jensen

Dato : 20-05-03 13:10

Hej

Når jeg starter min pc kommer der 3 hurtige beep-lyde, og så sker der ikke
mere. Skærmen når end ikke at tænde.
Jeg har prøvet at resette min cmos, og jeg har tjekket mine ram. Jeg har
haft koblet alt fra, hvad der er af
Hd, grafikkort, netkort osv.
Men den vil kun sige 3 hurtige beep.

Er der nogen der har prøvet noget lignende?
Er mit bundkort eller processor brændt af?

Jeg har lagt mærke til at der er en lille køler på bundkortet, og at stikket
til den sad løst. Så den har sikkert ikke kørt.

Det mærkelige er at computeren stod tændt lørdag aften, og virkede
upåklageligt. Men da jeg startede den
søndag morgen var den død.

Mit bundkort er et Abit kt7a-raid og processoren er en Athlon thunderbird
1200

Råd og erfaringer modtages gerne.

MVH
Brian B Jensen

Fra : den glade dreng

Dato : 20-05-03 14:58

hejsa

I gamle dage betød 3 beep at der var noget galt med dine ram, ved
ikke om det er det samme mere.

Tjek evt i bios

VH

Per

Fra : Brian Jensen

Dato : 20-05-03 15:16

Jeg tror ikke det er mine ram den er galt med. Jeg har 3 ramblokke, og jeg
har prøvet dem alle af i en anden computer.
Desuden kan jeg ikke komme ind i bios. Der kommer kun 3 beep, så sker der
ikke mere.

Mvh
Brian B Jensen

Fra : CS

Dato : 20-05-03 15:58

> Jeg har 3 ramblokke>

Har du prøvet bare med en ram blok? og har du tjekket i manualen til
bundkortet hvad de 3 beep betyder?

CS

Mangler du en ven, så prøv http://groups.google.com/

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-05-03 16:26

Brian Jensen (blach@pc.dk) skrev følgende:
> [...]
> ikke mere. Skærmen når end ikke at tænde.
> Jeg har prøvet at resette min cmos, og jeg har tjekket mine ram. Jeg

Her er lidt at kigge på:

------------------------------------
1 beep: DRAM refresh failure. The memory refresh circuitry on the
motherboard is faulty.
2 beeps: Parity Circuit failure. A parity error was detected in the base
memory (first 64k Block) of the system.
3 beeps: Base 64K RAM failure. A memory failure occurred within the
first 64k of memory.
4 beeps: System Timer failure. Timer #1 on the system board has failed
to function properly.
5 beeps: Processor failure. The CPU on the system board has generated an
error.
6 beeps: Keyboard Controller 8042-Gate A20 error. The keyboard
controller (8042) contains the gate A20 switch which allows the computer
to operate in virtual mode. This error message means that the BIOS is
not able to switch the CPU into protected mode.
7 beeps: Virtual Mode (processor) Exception error. The CPU on the
motherboard has generated an Interrupt Failure exception interrupt.
8 beeps: Display Memory R/W Test failure. The system video adapter is
either missing or Read/Write Error its memory is faulty. This is not a
fatal error.
9 beeps: ROM-BIOS Checksum failure. The ROM checksum value does not
match the value encoded in the BIOS. This is good indication that the
BIOS ROMs went bad.
10 beeps: CMOS Shutdown Register. The shutdown register for the CMOS
memory Read/Write Error has failed.
11 beeps: Cache Error / External Cache Bad. The external cache is
faulty.

andre fejl:
2 short beeps: POST failed. This is caused by a failure of one of the
hardware testing procedures.
1 long & 2 short beeps: Video failure. This is caused by one of two
possible hardware faults. 1) Video BIOS ROM failure, checksum error
encountered. 2) The video adapter installed has a horizontal retrace
failure.
1 long & 3 short beeps: Video failure. This is caused by one of three
possible hardware problems. 1) The video DAC has failed. 2) the monitor
detection process has failed. 3) The video RAM has failed.
1 long beep: POST successful. This indicates that all hardware tests
were completed without encountering errors.

--
Martin Petersen

Fjern "FJERN" ved privat svar...

Fra : Ukendt

Dato : 20-05-03 16:48

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]vvs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
base
> memory (first 64k Block) of the system.
> 3 beeps: Base 64K RAM failure. A memory failure occurred within the

Mener det er Award Bios og ikke AMI bios der bruges på pågældende Abit
board.
Prøv at se her vedr. beep-codes
http://www.computerhope.com/beep.htm#05

Hvis der er 3 korte beeps - så tyder det lidt på RAM-ene alligevel.
Måske du skulle prøve at fjerne CPU-en og så se hvad den laver... Er det
samme fejlbeeps, så er det nok CPU-en der er brændt af.... Måske
boardet - men det er jo bedst at teste med en fungerende CPU...Heldigvis
er AMD-erne jo ikke specielt dyre

Mvh. Martin

Fra : Brian Jensen

Dato : 21-05-03 07:38

> [...]
> samme fejlbeeps, så er det nok CPU-en der er brændt af.... Måske
> boardet - men det er jo bedst at teste med en fungerende CPU...Heldigvis

Hej

Tak for oplysninger og forslag.

Jeg har prøvet alle forslag, og intet virker.
Når CPU'en er fjernet, er der ingen lyde overhovedet.
Men når jeg hører rigtigt godt efter, kan jeg høre at det første beep er
lidt længere end de sidste 2
Det betyder jo ifølge computerhope.com at:
"Indicates a video error has occurred and the BIOS cannot initialize the
video screen to display any additional information"

betyder det at jeg skal ud at købe et nyt bundkort?

MVH
Brian B Jensen

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 21-05-03 08:01

Brian Jensen wrote:

> [...]
> video screen to display any additional information"
>
> betyder det at jeg skal ud at købe et nyt bundkort?

Ikke nødvendigvis.
Jeg vil tolke det som om du skal teste dit grafikkort i en anden pc.
Eller bare checke at det er skubbet helt i bund.

Fra : BBJ

Dato : 21-05-03 09:32

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Ikke nødvendigvis.
> Jeg vil tolke det som om du skal teste dit grafikkort i en anden pc.
> Eller bare checke at det er skubbet helt i bund.

Hej igen

Det virker!!!
Da jeg satte et tudsegammelt grafikkort i dyret startede den op
Så er mit elskede Matrox g400 åbenbart udåndet.

Tak for hjælpen til alle med forslag.

Mvh
Brian Jensen

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 21-05-03 15:04

BBJ wrote:

> Det virker!!!
> Da jeg satte et tudsegammelt grafikkort i dyret startede den op
> Så er mit elskede Matrox g400 åbenbart udåndet.

Måske ikke.
Det hænder en sjælden gang at der går kuk i firmware/bios på Matrox kort.
Hvis du kan sætte det i, sammen med et PCI-grafikkort og hente nyeste
firmware/bios til dit G400, så kan det måske komme til at virke igen.

Bundkortet skal så nødvendigvis sættes til at boote på PCI.