Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
En fotografisk tidsrejse
Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 20-05-03 11:49

En fotografisk tidsrejse

Jeg har et meget stort arkiv med i tusindvis af op til 30 år
gamle farvedias, og da det kun er en mindre del af dem, der er i
formattet 24x36 mm, så har jeg gennemsøgt makedet for scannere,
der også kunne ta' mellem- og storformat dias og negativer (6x6
cm og 4x5 tommer), og som har en dynamisk range på over 4.0, men
det har vist sig, at sådanne scannere ligger i prisklassen over
50.000 kr.

Jeg har naturligvis også tjekket op på markedet for brugte
scannere, og her er prisniveauet noget lavere, men ulemperne er,
at det er ældre langsomme scannere, og der er ingen garanti, så
man kan risikere at købe en brugt scanner til 10 - 15.000 kr.,
som går i udu 14 dage efter anskaffelsen.

Det har i første omgang resulteret i, at jeg har eksperimenteret
med nogle billigere flatbed scannere med diaslåg, men
resultaterne har ikke været acceptable, så mine dias måtte
forblive i venteposetion, medens jeg overvejede situationen.

Så var det, at jeg kom til at tænke på, at jeg også kunne
eksperimentere med at affotografere mine dias med mit digicam,
for hvis det kunne lave en en god digital reproduktion af mine
mellem- og storformat dias, så kunne jeg nøjes med at investere i
en god 24x36 mm diasscanner, da scannere i det format ligger i et
mere overkommeligt prisleje.

Jeg har nu afprøvet min idé, og jeg må sige, at jeg er meget
overrasket over hvor godt resultatet er, en affotografering giver
virkelig et godt dynamisk omfang, der nok ligger omkring eller
lige over D-max 4. 0, farvegengivelsen og skarphed er også helt i
top, og metoden er også meget hurtigere end ved scanning, den
eneste begrænsning er kameraets max opløsning.

Mit indledne eksperiment har været utroligt spændende, ja det
har været som en fotografik tidsrejse, at affotografere billeder
fra min ungdom i 70'erne, men jeg har også måttet konstatere, at
mine aller ældste dias er begyndt at lide af aldedom, de er
begyndt at miste noget af farven, det er især de gule og røde
farver som er svækket.

Jeg har lagt over 300 affotograferinger på flg. URL:
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/nye_scanninger/new_scans/preview_01of27.html

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Loumann

Dato : 20-05-03 12:12

On Tue, 20 May 2003 12:48:51 +0200, Niels Ebbesen PowerBook
<niels@niels-ebbesen.net> wrote:

>Jeg har lagt over 300 affotograferinger på flg. URL:
>http://www.photo-gallery.dk/oversigt/nye_scanninger/new_scans/preview_01of27.html

Ja, de ser udmærkede ud. Apropos tråden om foto af personer:
- en meget sød pige på
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/nye_scanninger/new_scans/_badning-62.html
- og en meget ung morris minor-freak på
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/nye_scanninger/new_scans/_bilreparation-99.html

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 20-05-03 12:23

Peter Loumann wrote:

> Ja, de ser udmærkede ud. Apropos tråden om foto af personer:
> [...]

Jeg har 100% styr på hvem det er som er på billederne, og de er
begge så gamle, at de med glæde tænker tilbage på deres ungdoms
skønhed.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Loumann

Dato : 20-05-03 12:35

On Tue, 20 May 2003 13:22:32 +0200, Niels Ebbesen PowerBook
<niels@niels-ebbesen.net> wrote:

>Jeg har 100% styr på hvem det er som er på billederne,

Ja, det regnede jeg også med. Jeg kan endda kende den ene

>og de er
>begge så gamle, at de med glæde tænker tilbage på deres ungdoms
>skønhed.

Ja, det kender jeg godt. Måske glemte jeg en smiley eller to

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-05-03 12:46

Tue, 20 May 2003 13:34:51 +0200, skrev Peter Loumann:

>Ja, det regnede jeg også med. Jeg kan endda kende den ene

Hva' faen?!!! Hvor kender du min mor fra? Hvilken blodtype har du, for
nu er jeg da ved at blive lidt smånervøs

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas H.

Dato : 20-05-03 12:20

"Niels Ebbesen PowerBook" <niels@niels-ebbesen.net> wrote in message
> [...]
> mellem- og storformat dias, så kunne jeg nøjes med at investere i
> en god 24x36 mm diasscanner, da scannere i det format ligger i et

Kan du kort forklare hvordan du gør det !? Du må da bruge en eller anden
form for specielt udstyr, ellers jeg kan ikke forstå, hvordan det kan lade
sig gøre.

Med Venlig Hilsen
Thomas H.
Erstat xx'erne med dk ved direkte mail.

Fra : Peter Andersen

Dato : 20-05-03 12:25

Niels Ebbesen PowerBook wrote:
> [...]
> farver som er svækket.
>
> Jeg har lagt over 300 affotograferinger på flg. URL:

Så vidt jeg kan se er der en der vil sælge en LS-2000 for 1500kr på
fotokritik.dk
Den pris er værd at løbe langt efter!!

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 20-05-03 12:42

Peter Andersen wrote:

> Så vidt jeg kan se er der en der vil sælge en LS-2000 for 1500kr på
> fotokritik.dk
> Den pris er værd at løbe langt efter!!

Hvad er en LS-2000...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Alex Linaa

Dato : 20-05-03 12:55

"Niels Ebbesen PowerBook" <niels@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

> Hvad er en LS-2000...?

Google giver dig svaret:

http://www.google.com/search?q=LS-2000&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s
%C3%B8gning&lr=

/Alex

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 20-05-03 13:02

Alex Linaa wrote:

> Google giver dig svaret:
>
> http://www.google.com/search?q=LS-2000&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s
> %C3%B8gning&lr=

Linket dur ikke...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Th Frydensberg

Dato : 20-05-03 13:35

http://shor.ter.dk/764888120

Fra : Flemming Joensson

Dato : 20-05-03 13:37

> Linket dur ikke...

Jo det gør, du skal bare have det hele med - eller bruge en newsreader der
kan se at linket wrapper.

Alternativt kan du nøjes med denne del af linket - resten er ikke
nødvendig:
http://www.google.com/search?q=LS-2000

Mvh.
Flemming

Fra : Thomas H.

Dato : 20-05-03 13:41

"Niels Ebbesen PowerBook" <niels@niels-ebbesen.net> wrote in message

http://www.google.com/search?q=LS-2000&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s

> Linket dur ikke...

Jow jow, man skal bare samle det rigtigt.. du skal bare kopiere den nederste
linie op bag resten af linket i f.eks notepad, og så kopiere det over i din
explorer bag efter.

--
Med Venlig Hilsen
Thomas H.

Fra : Jytte Kvitle

Dato : 21-05-03 08:28

den virker helt udmærket - bare en tager med hele linken- du glemte vel
sidste del , og hvis en bruker en af de 40,700 treff som var så får en
blandt de første dette:
http://www.sphoto.com/techinfo/ls2000.html

Nikon LS2000 Film Scanner
User's Review
Table of Contents:
Comments on Hardware, Software and Installation
Nikon Color Management with The Newest Nikon Scan 2.5
Nikon Scan's Graphical User Interface
Scanner Extras Options
Nikon Scan Preferences Settings
Comparison Slide Scans Between LS2000 and HP PhotoSmart Scanners
Comparison Negative Scans Between LS2000 and HP PhotoSmart scanners
Automatic Defect Correction Scan Examples
16X Sampling Scan Examples
More links
SilverFast and VueScan Aftermarket Scanner Control Software

Steve Hoffmann's Nature and Scenic Photography

===== Original Message from niels@niels-ebbesen.net at 20.05.03 14:01

>Linket dur ikke...
>
>--
> Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
> http://www.niels-ebbesen.net - Free-lance grafik & webdesign
>http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

Med vennlig hilsen
Jytte Kvitle
Høgskolen i Oslo (HiO)
e-mail jobb : Jytte.Kvitle@su.hio.no, http://home.hio.no/~jytte/
tlf + 47 22453720 privat 22654642
i Oslo, Avdeling for sykepleierutdanning
Postadresse: Pilestredet 52, 0167 OSLO
Besøksadresse:Pilestredet Park 33(Thonbygget), rom 7-045

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 20-05-03 14:03

Peter Andersen wrote:

> Så vidt jeg kan se er der en der vil sælge en LS-2000 for 1500kr på
> fotokritik.dk
> Den pris er værd at løbe langt efter!!

Ok en LS-2000 er en 24x36 mm Nikon dia-scanner, jeg har ikke
tjekket den pågældne model, men det man skal focusere på, er
scannerens dynamiske omfang, mange billige scanner mærker oplyser
slet ikke det dynamiske omfang.

Et godt farvedias har typisk et dynamisk omfang fra 0.0 til 4.5,
og hvis scanneren kun går op til f.eks. densiti 3.4, så mister
man alt tegning i området fra 3.4 til 4.5, som så blokker helt sort.

Jeg kunne iøvrigt godt være interesseret i, at vi var en 3 - 4
stykker som købte en god 24x36 mm diascanner i fællesskab, for
jeg har et begrænset antal dias og negativer i det format, og når
de er indscannet, så har jeg ikke mere brug for scanneren, og
hvis andre har et tilsvarende behov, så kan vi jo spare en del penge.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Andersen

Dato : 20-05-03 14:43

> [...]
> tjekket den pågældne model, men det man skal focusere på, er
> scannerens dynamiske omfang, mange billige scanner mærker oplyser

Det undre mig at det virker som om du har undersøgt markedet for scannere og
taler om Dmax og ikke kender til LS-2000. Efterfølgeren til den hedder
LS-4000 og har et Dmax på 4 vist nok. Men den koster altså også kassen og
det er total overkill hvis du skal scanne ældre dias. Nypris for LS-2000 var
i sin tid 12.000kr, vist lige under samme pris som LS-4000 koster i dag.

LS-2000 er ikke nogen discount scanner. Den har et Dmax på 3.6 så vidt jeg
husker, ICE (som er et MUST!) og meget andet godt. Har selv en LS-2000, men
ville godt ha en 4000 men det rækker pengene ikke til.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 20-05-03 15:15

Peter Andersen wrote:

> [...]
> i sin tid 12.000kr, vist lige under samme pris som LS-4000 koster i dag.

Jeg har kun undersøgt markedet for scannere, der ka' scanne dias
og negativ formater, som er større end 24x36 mm, og det er altså
et helt andet marked.

> LS-2000 er ikke nogen discount scanner. Den har et Dmax på 3.6 så vidt jeg
> husker, ICE (som er et MUST!) og meget andet godt. Har selv en LS-2000, men
> ville godt ha en 4000 men det rækker pengene ikke til.

Et D-max på 3.6 er for lidt efter min smag....

Prøv at se forskellen på flg. to ver. af det samme billede, det
første er scannet, og viser hvad man får med et begrænset D-max,
det næste billede er affotografering, som har et meget bedre
tegning i de mørke områder.

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/mennesker_%26_miljoeer/mennesker_miljoeer/_blomster_til_bedstemor-01.htm

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/nye_scanninger/new_scans/_bedstemor-42.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Andersen

Dato : 20-05-03 16:06

Niels Ebbesen PowerBook wrote:

> Jeg har kun undersøgt markedet for scannere, der ka' scanne dias
> og negativ formater, som er større end 24x36 mm, og det er altså
> et helt andet marked.

Ok.

> [...]
> første er scannet, og viser hvad man får med et begrænset D-max,
> det næste billede er affotografering, som har et meget bedre

Ja, ok så er vi også ude i yderlighederne. Den scanner du har haft fat i der
er jo heller ikke andet end legetøj og har intet med fotoscaning af gøre.

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 20-05-03 16:33

Peter Andersen wrote:

> Ja, ok så er vi også ude i yderlighederne. Den scanner du har haft fat i der
> er jo heller ikke andet end legetøj og har intet med fotoscaning af gøre.

Dem der producerer og sælger scanneren annoncer ellers med at den
kan scanne negativer og dias...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Andersen

Dato : 20-05-03 17:15

Niels Ebbesen PowerBook wrote:

> Dem der producerer og sælger scanneren annoncer ellers med at den
> kan scanne negativer og dias...

Fantastisk...

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Madsen

Dato : 20-05-03 17:20

Niels Ebbesen PowerBook skrev:

> Dem der producerer og sælger scanneren annoncer ellers med at den
> kan scanne negativer og dias...

Jeg har en scanner med en Dmax på >3.4 og jeg vil vove at påstå at
den kan rykke væsentlig flere detaljer ud af det billede end du har
fået. Umiddelbart ser det nærmest ud til at den scanner er stillet
helt hen i skoven rent farvejusteringsmæssigt. Skyggerne inde i
skoven er jo nærmest grønne.

Madsen.

Fra : Sven Ole Pedersen

Dato : 20-05-03 17:38

Måske dette link kunne give en ide ang. scanning i formater størrer end
24x36.
http://www.arch-pix.dk/opemus/dk/
Med venlig hilsen
Sven Ole Pedersen