Første hund.
Fra : Ole

Dato : 20-05-03 11:14

Hej alle.
Jeg står overfor at skulle købe min første hund. Valget står lige nu
mellem en Dansk/Svensk gårdhund, en Jack Russel terrier eller en Fox
terrier.
Jeg bor i lejlighed, og hunden skal normalt max. være alene i ca. 4
timer ad gangen.
Jeg er adgang til stor have, hvor jeg regner med at bygge en
hundegård. Hvor højt skal sådan et hegn være?
Ud over dette, skal hunden også bruges til jagt måske 5-10 gange
årligt... Altså primært familiehund...
Hvilken, af de førstnævnte hunde, tror i, vil trives bedst i dette
miljø?
Hvor store udgifter skal man regne med i forbindelse med
ormekur/vacciner/chipning/forsikring?

Pfh. tak

/ole
*Brug rigtig endelse ved svar på e-mail*

Fra : Battlefield´s

Dato : 20-05-03 11:17

"Ole" <ole.l.bak@mail.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> miljø?
> Hvor store udgifter skal man regne med i forbindelse med

Hej Ole
bare lige en enkelt kommentar. Jeg har aldrig hørt om at man bruger
Dansk/Svensk Gårdhunde til jagt. Heller ikke den alm. Fox-terrier bliver
vist brugt ret meget til jagt nu om dage. Så det lader Jack Russel´en
tilbage. Det er en aktiv og livlig hund der uden tvivl kræver mere motion
end den kan få i en hundegård.
Held og lykke med valget!
Hilsen Vibeke

---

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 20-05-03 13:14

"Ole" <ole.l.bak@mail.danmark> wrote in message
> [...]
>
> Pfh. tak
>

> /ole
> *Brug rigtig endelse ved svar på e-mail*

Alle tre racer du nævner kan sagtens fungere som familiehunde, omend i den
mere krævende ende af skalaen - de er temmelig aktive og opfindsomme. Jeg
ved ikke hvilken type jagt, du påtænker at tage dem med på, men jeg tvivler
på, at nogen af dem vil blive godkendt som egnet apporterende hund. Hijagt
er de derimod ganske velegnede til - aner ikke, om det praktiseres i
Danmark - drev tror jeg også de kan bruges til, men først og fremmest er
især gårdhunden en rottehund, dvs. den finder og dræber "skadedyr".

At bo i lejlighed med dem er ikke noget problem - har selv en parson russell
terrier i en lejlighed, men det kræver selvfølgelig, at man aktiverer dem
meget. Dog skal du arbejde på at begrænse støjniveauet fra starten - ellers
bliver dine naboer nok temmelig træt af hunden.

Hegnet omkring min have er 180 cm højt...... det er løbende blevet højere,
da jeg startede med 120 cm - det kan han sagtens springe over! (han er 40 cm
høj).

De tre racer du nævner er meget ens, mht. de krav de stiller til motion osv.
Dog er der en tendens til, at de ruhårede varianter er en smule skarpere end
de glathårede. I øvrigt er der jo også en del mere pelspleje ved de
ruhårede, da de skal trimmes 4 gange om året.

Held og lykke med det

-Trine

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 20-05-03 15:49

Hej Ole

> [...]
> Jeg står overfor at skulle købe min første hund. Valget står lige nu
> mellem en Dansk/Svensk gårdhund, en Jack Russel terrier eller en Fox

Jeg er selv den lykkelige ejer at en Dansk/Svensk gårdhund, hvilket helt
igennem er en rigtig dejlig familie hund

Trine skrev:
>Alle tre racer du nævner kan sagtens fungere som familiehunde, omend i den
>mere krævende ende af skalaen - de er temmelig aktive og opfindsomme.

Jeg kan godt tilslutte mig at Trine skriver at det er nogen aktive hund
racer du nævner, men at den er mere krævende end andre er jeg ikke enig i.
Jeg har på intet tidspunkt følgt at vores var specielt krævende, og kender
da flere med D/S gårdhunde der heller ikke føgler det. Om så en jack Russel
og fox terrier er det, kan jeg så ikke helt udtale mig om

Nu kan jeg jo kun udtale mig om en Dansk/Svensk gårdhund, idet det jo er den
race jeg selv har. Om han specielt kan bruges som jagt hund ved jeg ikke,
men der er i hvert fald jagtinstinkt i ham, med stort J. Næsen er konstant i
jorden, og får han færden af noget ( egeren, mus, rotter, kaniner m.m ), er
han 100% på.

> Jeg bor i lejlighed, og hunden skal normalt max. være alene i ca. 4
> timer ad gangen.

Bor også selv i lejlighed, uden problemer overhovedet, og han kan sagtens
være alene hjemme. Det skal måske lige nævnes at det er en lidt opmærksom
race, sådanne en Dansk/Svensk gårdhund, der skal ikke mange lyde ude på
trappeopgangen før han lige skal fortælle hvem han er, men man kan også
vende dem til at det ikke er noget de skal blive ved med *G*

> Hvilken, af de førstnævnte hunde, tror i, vil trives bedst i dette
> miljø?

Er sikker på en Gårdhund sagtens kan trives i dit miljø.

Håber du kan bruge mit indlæg til noget

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 23-05-03 18:31

Hej igen Ole

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> skrev i en meddelelse
> "Ole" <ole.l.bak@mail.danmark> skrev i en meddelelse

sidder lige og læser i min bog om gårdhunden, og der står faktisk at en fox
terrier oprindelig er en jagthund, er fremavlet i slutningen af 1800 tallet
med det formål at gå ned i rævegrave og jage rævene ud til jagerne

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Ole

Dato : 23-05-03 21:47

> [...]
>terrier oprindelig er en jagthund, er fremavlet i slutningen af 1800 tallet
>med det formål at gå ned i rævegrave og jage rævene ud til jagerne

Tak skal i have alle sammen.
Igår hentede jeg så "bæstet"
Det blev til en dansk svensk gårdhund på 8 uger. En han som nu hedder
Magnus.
Hvor meget jagt det bliver til, vides ikke endnu, men den skal da have
forsøget.
Hvordan og hvorledes med vacciner? Hvad skal den have, og hvad kan
undværes? Ligedan med ormekur? Hvorfor giver man altid hvalpe det?
Vi (mig og kæresten) er ret nye på området, så det kan godt tænkes der
kommer flere "ny-begynder" spørgsmål.
Tak igen (og på forhånd tak for kommende svar)

/ole (og Trine og Magnus)
*Brug rigtig endelse ved svar på e-mail*

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 23-05-03 22:39

Hej Ole, Trine og Magnus

> Igår hentede jeg så "bæstet"
> Det blev til en dansk svensk gårdhund på 8 uger. En han som nu hedder
> Magnus.

Nejjjjj tillykke med ham, har i ikke et billed af ham jeg ( vi ) må se

> Hvor meget jagt det bliver til, vides ikke endnu, men den skal da have
> forsøget.

Jamen det skader jo heller ikke at give det et forsøg.

> Hvordan og hvorledes med vacciner? Hvad skal den have

Den gang vi fik Nicki hjem ( lidt over 2 år siden nu ( som tiden dog går )),
blev han faktisk vaccineret 3 gange, da han var 9, 12, 16 uger gammel.
Normalt er det kun når de er 12 og 16 uger, men grunden til vaccinationen da
han var 9 uger, skyldes at vi startede hvalpetræning da han var 10 uger, og
de krævede en vaccination inden start ( forståligt nok ). Grunden til
vaccination er så de selv danner et imumforsvar og ikke ragt al vendens
sygdomme til sig, de førster 8 uger er de jo "beskyttet" via moderne.

> Ligedan med ormekur? Hvorfor giver man altid hvalpe det?

Igen fordi deres imumforsvar ikke er så stabilt, og kan rage altmuligt til
sig.

> Vi (mig og kæresten) er ret nye på området, så det kan godt tænkes der
> kommer flere "ny-begynder" spørgsmål.

Spørg glad

Mange hilsner fra

Bolette og Nicki ( der også er en D/S gårdhund, og som siger at i IKKE vil
fortryde jeres valg af en gårdhund *G* )

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 23-05-03 22:41

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> skrev i en meddelelse

PS. lån eller køb evt bogen om Dansk/Svensk gårdhunden, som Dansk Kennel
klub har skrevet, den er rigtig go'

Fra : Ole

Dato : 24-05-03 06:37

>Nejjjjj tillykke med ham, har i ikke et billed af ham jeg ( vi ) må se

Selvfølgelig må i det.... Billeder i dk.binær under "vedr.
dk.fritid.dyr.hund - magnus"

Det er så magnus (som har sovet en HEL nat uden at skulle ud og
luftes

/ole (Trine og Magnus)
*Brug rigtig endelse ved svar på e-mail*

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 24-05-03 08:45

> Selvfølgelig må i det.... Billeder i dk.binær under "vedr.
> dk.fritid.dyr.hund - magnus"

Nåååååå han er sød, pludselig husker jeg hvor lille Nicki har været *G*
har selvfølgelig et hav af billeder af Nicki som hvalp ).

Nyd ham mens han er lille, det går så pokkers stærkt, og nyd ham
selvfølgelig også når han er stor .

Jeg håber at høre meget mere om/til ham, det er jo altid sjovt når det er af
samme race som ens selv.

Mange hilsner fra

Bolette og Nicki