Telmore i udlandet
Fra : Henrik Ibsen

Dato : 20-05-03 10:38

Hejsa

I forbindelse med min konens Londonshoppingtur har jeg et par spørgsmål....:

Hvad koster det mig at sende en SMS til hendes mobil i England
Hvad ville det koste hende at svare på SMS´en
Hvis jeg ringer til hendes mobil i London fra min fastnet telefon her i
DK -er det så kun mig der betaler, eller skal hun også betale? -rent
teoretisk så er jeg vel ikke forpligtet til at vide at mobilen er "ud at
rejse" og derfor dyrere, vel.
Hvad vil det koste hende at ringe hjem?

Hvis I bare har en ide om cirkabeløb, er det fint. Bare så vii ikke bliver
vildt overraskede over den kommende telefonregning..

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 20-05-03 10:44

Henrik Ibsen skrev:

>Hvad koster det mig at sende en SMS til hendes mobil i England

20 øre, normal takst.

>Hvad ville det koste hende at svare på SMS´en

Pas.

>Hvis jeg ringer til hendes mobil i London fra min fastnet telefon her i
>DK -er det så kun mig der betaler, eller skal hun også betale?

Hun skal også betale.

>-rent
>teoretisk så er jeg vel ikke forpligtet til at vide at mobilen er "ud at
>rejse" og derfor dyrere, vel.

Korrekt, du betaler alm. mobiltakst, og hun betaler "resten af
gildet".

>Hvad vil det koste hende at ringe hjem?

Pas.

>Hvis I bare har en ide om cirkabeløb, er det fint. Bare så vii ikke bliver
>vildt overraskede over den kommende telefonregning..

Jeg vil tro ud kan finde oplysningerne på Telmores hjemmeside, ellers
kan deres hotline helt sikkert hjælpe.

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/
- låsesmeden til din mobiltelefon!

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 20-05-03 10:45

øhhhhh.....

er telmore så billigt at de ikke har den mindste service??? ring dog til
telmore og spørg dem! de burde jo vide lidt om det....

ikke surt ment men det er vel mest nærliggende at spørge dem om sådan
noget... nok oss det nemmeste og mest præcise svar du kan hente der!

mvh.

Nikolai R. Jensen

Fra : Per Bau

Dato : 20-05-03 10:45

"Henrik Ibsen" <41@c.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis I bare har en ide om cirkabeløb, er det fint. Bare så vii ikke bliver
> vildt overraskede over den kommende telefonregning..

Detr hele står på telmores hjemmeside, hvor du jo også skal huske at lukke
op for mulighed for at bruge telefonen i udlandet.

Du skal være inde på den personlige side, så vælger du info ud for
udlandstelefoni.

/Per

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 20-05-03 11:37

Henrik!

Henrik Ibsen wrote:
> Hvad koster det mig at sende en SMS til hendes mobil i England

Den bliver dansk og derfor koster det den almindelige takst - fra en anden
Telmore mobil 20 øre.

> Hvad ville det koste hende at svare på SMS´en

Afhængigt at det brugte net i London:

o2: kr. 2,30
T-Mobile: kr. 2,30
Vodafone: kr. 1,76
Orange: kr. 0,77

> [...]
> DK -er det så kun mig der betaler, eller skal hun også betale? -rent
> teoretisk så er jeg vel ikke forpligtet til at vide at mobilen er "ud

Hendes mobil er dansk og du ringer til et dansk nummer. Derfor bliver du
beregnet for et opkald til en mobiltelefon.

Når man er i udlandet skal man altid betale for at modtage opkald, medmindre man
bruger et lokalt taletidskort.

> Hvad vil det koste hende at ringe hjem?

Igen afhængigt af det brugte net i Storbritannien og tiden hun ringer.

> Hvis I bare har en ide om cirkabeløb, er det fint. Bare så vii ikke
> bliver vildt overraskede over den kommende telefonregning..

Da Telmore bruger TDC Mobils net, gælder der også deres roamingpriser som det
kan læses på http://www.telmore.dk/priser.html.

Alle prisinformationer for Storbritannien findes her:

http://www.tdcmobil.dk/roamingdata/output/postpaid_roaming/country/pdf/234.pdf

--
Rainer Schöbe (Germany)
using "E-Plus Professional Data GPRS/HSCSD" and "i-mode"

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 20-05-03 12:25

Rainer Schöbe skrev:

>Hendes mobil er dansk og du ringer til et dansk nummer. Derfor bliver du
>beregnet for et opkald til en mobiltelefon.

Ja.

>Når man er i udlandet skal man altid betale for at modtage opkald, medmindre man
>bruger et lokalt taletidskort.

Ja. Det skal lige pointeres, at man så selvfølgelig betaler i "den
anden ende", da der jo ringes TIL et udenlandsk nummer.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Fischer

Dato : 20-05-03 14:58

> Da Telmore bruger TDC Mobils net, gælder der også deres
> roamingpriser som det
> kan læses på http://www.telmore.dk/priser.html.

Jeg vil lige benytte lejligheden til at trække en af mine kæpheste af
stalden!

Det er ofte meget dyrt at bruge mobilen i udlandet og det kan godt betale
sig at kigge godt på prislisten inden man rejser udenlands.

1. Minutprisen er det man oftest kigger på. Læg mærke til at der kan være en
hel del forskel på dag- og aftentakst.

2. Opkaldsafgiften er ikke altid de 25 øre vi er vant til hjemmefra. F.eks.
i et populært ferieland som Italien kan det koste op til 3,80 kr. bare at
ringe op til DK og få forbindelse.
Andre steder er der ingen opkaldsafgift, og oftest koster det 1,00 kr. bare
det at modtage et opkald i udlandet.

3. Takseringsprincippet er også godt at holde øje med. Nogle udbydere
takserer blot pr. sekund - andre måske pr. 30 sekunder og minimum 1 minut.
Især ved korte opkald kan det altså betale sig at vælge en udbyder med lidt
højere minuttakst og taksering pr. sekund frem for den udbyder med laveste
minuttakst som takserer minimum 1 minut.
Så for at vende tilbage til Italien, vil et 5 sekunders opkald til DK via
'Blu' koste 8,77 kr.

4. Roamingafgift. Som de fleste allerede ved, er det ikke gratis at modtage
opkald på sin mobiltelefon i udlandet.
Men ofte er det langt billigere at modtage opkald end selv at kalde op. Det
er derfor som regel billigst (også totalt set) at lade andre ringe en op
mens man er i udlandet.

5. Mobilsvar. Husk at slå den fra inden du rejser. Hvis nogen ringer til
mobiltelefon og denne er viderestillet til mobilsvar, vil du typisk blive
opkrævet:
Afgift for at modtage opkald, roaming for samtalen, opkaldsafgift til DK og
samtaleafgift for samtale til DK. Og så en ekstra gang opkald og samtale til
DK når beskeden skal aflyttes!

*Fischer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-05-03 16:23

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> wrote in

> [...]
> takserer minimum 1 minut. Så for at vende tilbage til Italien,
> vil et 5 sekunders opkald til DK via 'Blu' koste 8,77 kr.

Netop de to er vigtige - i Singapore (svjh) er der et selskab der
opkræver hele 15kr for de første 6 sek. af samtalen og derefter
15kr/sek. og det er endda for lokale opkald foretaget at
udenlandske roaming kunder. Se det er hvad jeg kalder dyre opkald!

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 20-05-03 16:44

Henrik Stidsen skrev:

> [...]
>15kr/sek. og det er endda for lokale opkald foretaget at
>udenlandske roaming kunder. Se det er hvad jeg kalder dyre opkald!

Det lyder mærkeligt, at de første 6 sekunder er _billigere_ end hvert
enkelt af de efterfølgende?

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Jan-Erik

Dato : 20-05-03 17:08

Lasse Hedegaard wrote:

> Det lyder mærkeligt, at de første 6 sekunder er _billigere_ end hvert
> enkelt af de efterfølgende?
> Venligst,
> Lasse Hedegaard

Mon ikke han mener 15kr/min - det giver lidt mere mening i hvert fald

/Jan-Erik

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-05-03 21:21

"Jan-Erik" <jan-erik@rasmussen.FJERNESmail.dk> wrote in

> [...]

Jeg ved ikke hvorfor det er sådan, men det var sådan på mange af de
prislister jeg så dengang jeg undersøgte det.

> Mon ikke han mener 15kr/min - det giver lidt mere mening i hvert
> fald

Nej, jeg mener 15kr/sek - det er mobil roaming i udlandet, priserne
er virkelig horrible nogen steder i verden, specielt i østen.
Prisen er godt nok snart 2 år gammel, men mon den er blevet så meget
billigere siden dengang ? (det var via Oranges aftaler.)

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 20-05-03 23:16

Henrik Stidsen skrev:

>Nej, jeg mener 15kr/sek

Dvs. de første 6 sekunder kostede sådan set 1/6 af hvert af de
efterfølgende sekunder? Det lyder som en tyrkfejl ellers vil jeg tro
du har læst forkert - det giver jo absolut ingen mening.

Hvis det skulle forholde sig sådan, så ville det være billigere at
ringe op igen og igen (med mindre der selvfølgelig er en opkaldsafgift
på en halv bondegård).

>- det er mobil roaming i udlandet, priserne
>er virkelig horrible nogen steder i verden, specielt i østen.

Men så ulogiske? Jeg kan slet ikke gennemskue idéen.

>Prisen er godt nok snart 2 år gammel, men mon den er blevet så meget
>billigere siden dengang ? (det var via Oranges aftaler.)

Jeg tror nok det er blevet billigere - det er al telefoni jo stort
set.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-05-03 11:43

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote in

> Dvs. de første 6 sekunder kostede sådan set 1/6 af hvert af de
> efterfølgende sekunder? Det lyder som en tyrkfejl ellers vil jeg
> tro du har læst forkert - det giver jo absolut ingen mening.

Tro mig, mange telefontakster for udenlandske roamingkunder giver
ingen mening ude i verden - slet ikke for 2-2½ år siden hvor jeg fik
printet halvdelen af Orange butikkens liste over roamingaftaler med
tilhørende priser.

> Hvis det skulle forholde sig sådan, så ville det være billigere
> at ringe op igen og igen (med mindre der selvfølgelig er en
> opkaldsafgift på en halv bondegård).

Jeg kan ikke huske om der var opkaldsafgift - men Singapore var ikke
den eneste der havde den type afregning. Det vil da også blive en
gang træls samtale at skulle ringe op igen hvert 5-6 sekund, specielt
når man skal gennem en hel omstilling til f.eks. DK...

> Men så ulogiske? Jeg kan slet ikke gennemskue idéen.

Det kan jeg heller ikke - jeg læste det bare på papiret.

Fra : Fischer

Dato : 21-05-03 05:52

> [...]
> Prisen er godt nok snart 2 år gammel, men mon den er blevet så meget
> billigere siden dengang ? (det var via Oranges aftaler.)

Jeg synes også det lyder som en trykfejl!

I dag koster Singapore ca. 8 kr. pr. minut (min. 1 minut) og uden
opkaldsafgift.

De værste derovre er Indonesien og Sri Lanka til knapt 40,- kr. pr. minut.
Og så Uzbekistan til ca. 50,- kr. pr. minut. Korte samtaler tak!

*Fischer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-05-03 11:44

> I dag koster Singapore ca. 8 kr. pr. minut (min. 1 minut) og
> uden opkaldsafgift.

Det kan også sagtens være - husk det er to år gamle roaming priser på
Oranges aftale med et bestemt teleselskab derovre (kan ikke huske
hvilket).

Fra : Claus E Beyer

Dato : 20-05-03 19:07

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
..
..
..
> 5. Mobilsvar. Husk at slå den fra inden du rejser. Hvis nogen ringer til
> mobiltelefon og denne er viderestillet til mobilsvar, vil du typisk blive
> opkrævet:

Ja, ved at "ringe til" ##002# på mobilen. Jeg mener dog at der er noget med at
hos Orange kan telefonsvareren ikke slås fra på den måde, men man skal kontakte
kundeservice for at få den slået fra.

Du kan senere slå telefonsvareren til igen:

Ved optaget: **67*23232323#

Ved manglende svar: **61*23232323**20# (20 er her antallet af sekunder inden
viderestilling til telefonsvareren. Kan sættes til 5, 10, 15, 20, 25 eller 30.

Ved slukket eller manglende dækning: **62*23232323#

Alle opkald: **21*23232323#

Ved "Alle opkald" vil man ikke få ubehagelige roamingafgifter, men til gengæld
får man altså heller ingen opkald. Jeg bruger selv **21*23232323# når jeg er i
udlandet, da jeg kun bruger min Telmore til SMS i udlandet. SMS kommer stadig
igennem til udlandet, selv om "viderestilling af alle opkald" til
telefonsvareren er aktiveret.

23232323 er mit telefonsvarernummer hos Telmore. Andre skal indtaste det
telefonsvarernummer der gælder for deres eget abonnement.

Claus