Zappa, hvor starter jeg?
Fra : Morten Guldager

Dato : 19-05-03 19:15

Hejsa,

Tja, subject siger vel nærmest det hele.

Jeg kender stort set ikke andet til Frank Zappa end den med den
gule sne. (som jeg en gang lånte på en cd som jeg ikke kan huske
hvad hed)

Jeg intereserer mig mere for musikken end for ikonet.

Jeg er nok ikke til de mest udflippede syretrip. (som jeg har
fordomme om må være i blandt FZ's værker)

Hvor skal jeg starte uden at blive så forskrækket at jeg aldrig
vender tilbage?

Nå ja, det skal naturligvis være noget der er til at skaffe
hos min lokale musik-pusher. (GUF i City2)

/Morten

Fra : dino

Dato : 19-05-03 20:28

sheik yerbouti er nok hans mest tilgængelige værk. indeholder udover fz's
eneste kommercielle hit: bobby brown også mindeværdige numre som jewish
princess, broken hearts are for assholes samt ikke mindst: dancin' fool!
feeej plade!

dino

Fra : Jens Laursen

Dato : 19-05-03 21:20

> [...]
>
> Jeg kender stort set ikke andet til Frank Zappa end den med den
> gule sne. (som jeg en gang lånte på en cd som jeg ikke kan huske

Cd-en hedder Apostrophe, og er da også ret et godt sted at starte - ligesom
Sheik Yerbouti som dino nævner.

Ellers synes jeg også The Grand Wazoo er et lækkert funky album du bør se på
på et eller andet tidspunkt (ikke nødvendigvis som det første FZ album).

Ellers findes der jo også nogle opsamlingsalbum osv der måske kan bruges som
udgangspunkt. Dem kender jeg dog ikke.

> Jeg er nok ikke til de mest udflippede syretrip. (som jeg har
> fordomme om må være i blandt FZ's værker)
>
> Hvor skal jeg starte uden at blive så forskrækket at jeg aldrig
> vender tilbage?

Så skal du nok holde dig fra tresser-tingene i første omgang. For øvrigt er
stort set alt (?) af FZ genudsendt på Rykodisc, så det skulle være til at
skaffe uden problemer.

/Jens

Fra : Mikkel Breiler

Dato : 23-05-03 22:47

"Jens Laursen" <jflaursen@hotmail.com> wrote:

>Så skal du nok holde dig fra tresser-tingene i første omgang. For øvrigt er
>stort set alt (?) af FZ genudsendt på Rykodisc, så det skulle være til at
>skaffe uden problemer.

Og har man alligevel problemer kan man ringe 1-808PUMPKIN og spørge hans familie hvor
man man bedst skaffer det ;)

-breiler

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 19-05-03 23:52

Morten Guldager wrote:
> [...]
>
> Jeg kender stort set ikke andet til Frank Zappa end den med den
> gule sne. (som jeg en gang lånte på en cd som jeg ikke kan huske

Det var måske Joe's Garage?

> [...]
> vender tilbage?
>
> Nå ja, det skal naturligvis være noget der er til at skaffe
> hos min lokale musik-pusher. (GUF i City2)

Jeg anbefaler hermed "Roxy and Elsewhere" - en fuldstændig afsindigt
forrygende liveplade fra min yndlings Zappa-periode.

-Sune

Fra : Thomas Lund Hansen

Dato : 20-05-03 07:06

The weakest link "Sune Mika Salminen" <efternavn@doktor.dk>, dared to
write this anyway:

>Det var måske Joe's Garage?

Der er ingen gul sne på Joe's Garage, men bortset fra det er Joe's
Garage en fremragende plade. Måske ikke til begynder-stadiet, men helt
sikkert en til samlingen.

Shiek Yerbouti er også mit bud. Den dækker ret godt over hvad man kan
forvente af Zappa

I øvrigt en rigtig god ide at spørge, hvor man skal starte med Zappa.
Ellers køber man bare et eller andet vildt jazz album, og tror at det
er stilen.

Fra : Henrik Hansen

Dato : 20-05-03 18:26

Thomas Lund Hansen wrote:

> Der er ingen gul sne på Joe's Garage, men bortset fra det er Joe's
> Garage en fremragende plade. Måske ikke til begynder-stadiet, men helt
> sikkert en til samlingen.

Jeg tror faktisk helst jeg vil anbefale Joe's Garage. Den er lidt mere
mainstream end så mange andre, og kan man abstrahere lidt fra The
Central Scrutinizer, indeholder den også hitpotentialer: "Joe's Garage",
"Why does it hurt when i Pee", "A token of my extreme", "Watermelon in
eastern hay", samt mit personlige Zappa favoritnummer (udover "Pygmy
twylyte" i You can't do that on stage II versionen): "A little green
rosetta". Samt en del guitarlir specielt på acts II og III, hvis man er
til den slags.

Men ellers vil jeg anbefale et kig på Zappa FAQ'en på:
http://www.science.uva.nl/~robbert/zappa/faq/
specielt
http://www.science.uva.nl/~robbert/zappa/faq/main/main-2.html#ss2.2
Selvom den tager udgangspunkt i, at man allerede har et album, kan den
dog give et indblik i hvad man måske skal starte med. NB: opdateres ikke
længere (men det er jo nok også begrænset hvad der kommer af nyt
studiemateriale fra den kant).

> I øvrigt en rigtig god ide at spørge, hvor man skal starte med Zappa.
> Ellers køber man bare et eller andet vildt jazz album, og tror at det
> er stilen.

Enig. Zappa er svær at have med at gøre, hvis man ikke er lige vild med
alle hans forskellige stilarter.

Fra : Mikkel Breiler

Dato : 23-05-03 22:47

"Sune Mika Salminen" <efternavn@doktor.dk> wrote:

>Jeg anbefaler hermed "Roxy and Elsewhere" - en fuldstændig afsindigt
>forrygende liveplade fra min yndlings Zappa-periode.

Pudsigt - det var den første jeg købte. 40 kroner brugt i 1989 i Bogkælderen ved
torvet i Hillerød. Der efter gik det stærkt med at få anskaffet lidt af hvert.

Live in New York er en anden god liveplade. The Helsinki Concert (is serien You Can't
Do That On Stage Anymore) er endnu en god udgivelse.

Det første man gør er at købe nogle billige udgivelser, senere hvis det fænger kan
man suppplere med lidt rarities og måske endda krydre med lidt original vinyl - for
at høre sangene som de udkom første gang med originale instruemnter og mixning (Zappa
pillede ofte ved masterne og flere udgaver af samme album har forskellige mixninger,
det er der mange sjove diskussioner om på den engelsksprogede nyhedsgruppe:
alt.fan.frank-zappa
Og har man stille og roligt fundet det bedste man kan lide af det officielle kan man
jo altid samle 10-20 koncerter og nyde den umixede musik fra samme shows som
halvdelen af de officielle plader har. Lytte til jokes fra scenen, og stemningen fra
koncerterne - Zappa har jo givet den sidste solo for mange år siden, jeg tror sågar
at vi nærmer os ti-året for hans død - og vi kan således ikke vente flere albums fra
hans egen hånd eller gå til koncert og nyde musikken.

-breiler

Fra : Lars Bernau

Dato : 24-05-03 07:54

In article <p75tcvgitf53q2joiteo2hmp45b2d7ckmm@4ax.com>, mibm@image.dk
says...
> [...]
> torvet i Hillerød. Der efter gik det stærkt med at få anskaffet lidt af hvert.

Dr har jeg også købt en del plader. Bogkælderen var et fint sted at købe
brugte plader. Han havde ikke så meget, men til gengæld var de gerne
billige.

Fra : Mikkel Breiler

Dato : 24-05-03 14:30

Lars Bernau <bernau@invalid.dk> wrote:

>Dr har jeg også købt en del plader. Bogkælderen var et fint sted at købe
>brugte plader. Han havde ikke så meget, men til gengæld var de gerne
>billige.

Jeg har ikke været der i flere år jeg mindes ikke at have set noget over 40 kroner
dernede. Men da pldaer for ham er sekundært vil han hellere have et større gennemtræk
end vente flere år på at en die-hard Zappa fan som ikke har netop den udgave af en
plade han har kommer forbi og køber den.

-breiler

Fra : bonfils

Dato : 20-05-03 06:59

> [...]
> vender tilbage?
>
> Nå ja, det skal naturligvis være noget der er til at skaffe
> hos min lokale musik-pusher. (GUF i City2)

Hej Morten

Udover de plader, de andre har nævnt, kan jeg huske, at jeg dyrkede "One
Size Fits All" og (ikke mindst) "Overnite Sensation" - det var Zappa fra
hans mest melodiske og tilgængelige side. Og så altså "Apostrophe", som må
være den, du lånte i sin tid...

Opsamlingen "Strictly Commercial: The Best of Frank Zappa" var måske også et
bud - men den består af hans mest "kendte" fra hele karrieren - og altså
også en del af de mere underlige. Så den skal du nok lige lytte til, før du
køber...

God fornøjelse.

--
bonfils
http://bonfils.com

Fra : nd

Dato : 20-05-03 16:35

> [...]
> vender tilbage?
>
> Nå ja, det skal naturligvis være noget der er til at skaffe
> hos min lokale musik-pusher. (GUF i City2)

Han nåede at lave noget nær en komplet opsamlingsserie på seks? dobbelt
CD'er. De hedder "You can't do that on stage anymore 1-6". De dækker hans
koncerter fra midten at 60'erne til den sidste turné "Broadway the hard way
tour". Der er meget god Zappa musik for pengene

vh

nd

---

Fra : Poul

Dato : 21-05-03 14:28

> Jeg er nok ikke til de mest udflippede syretrip. (som jeg har
> fordomme om må være i blandt FZ's værker)
>
> Hvor skal jeg starte uden at blive så forskrækket at jeg aldrig
> vender tilbage?

Hej Morten
Herligt at høre der stadig kommer nye folk til.
Der findes desværre ingen genvej til Zappa.

Køb: "You Can't Do That On Stage Anymore, The Helsinki Tapes, Vol. II"
"Joe's Garage Acts I, II & III" og "Zoot Allures"

Tving dig selv til - kun - at høre disse plader i 14 dage. Hvis du en måned
efter ikke har fået flere, så sælg dem. Hvis der står 7, så velkommen i
klubben.

Med de bedste ønsker om 14 gode dage
Poul

Fra : Dallemusen

Dato : 14-08-03 09:33

Jeg lytter til Bebop Tango hver gang inden jeg skal ud at spille sætter det
hele lidt i perspektiv.....
Daniel Nielsen

Fra : Morten Guldager

Dato : 23-05-03 07:41

Mon, 19 May 2003 at 18:15 GMT Morten Guldager wrote

> Tja, subject siger vel nærmest det hele.

Ok, den er i vinkel nu. Jeg er hooked!
Jeg har indtil vidre købt mig
- Apostrophe (')
- Joe's Garage, Act I
- Over-nite Sensation
- Roxy & Elsewhere
- Sheik Yerbouti
- The Grand Wazoo

Og har i de sidste 4 dage ikke hørt andet.

> Nå ja, det skal naturligvis være noget der er til at skaffe
> hos min lokale musik-pusher. (GUF i City2)

De havde nogle fine japanske trykninger i nogle covers der ligner
en tro kopi af de originale LP'ers covers, blot mindre.

Eneste ulempe er at det er lidt bøvlet med en indercover i CD
størelse.

Men jeg har bare flyttet alle skiverne over i en cd-mappe, så er
de ikke helt så utilgængelige længere.

Men lyden, altså kvaliteten af optagelserne, er der ikke noget
at sætte sin finger på.

/Morten

Fra : Poul

Dato : 23-05-03 11:25

> Og har i de sidste 4 dage ikke hørt andet.

Så har du 10 fede dage tilbage eller flere

Mvh. Poul

Fra : Mikkel Breiler

Dato : 23-05-03 23:02

On Mon, 19 May 2003 18:15:02 GMT, Morten Guldager <spamtrap@mogul.dk> wrote:

>Jeg kender stort set ikke andet til Frank Zappa end den med den
>gule sne. (som jeg en gang lånte på en cd som jeg ikke kan huske
>hvad hed)

Jeg har en bootleg (i Zappas egen genudgivelse fra boksen 'Beat The Boots') som har
koncerten fra Schweiz, hvor en i publikum sætter ild til loftet og Zappa beder folk
om at gå mod udgangen.
Denne brand blev senere dokumenteret i en kendt Deep Purple sang - som Sussi & Leo
slet ikke kan komme i nærheden af at gengive korrekt i deres coverversion ;)

>Jeg intereserer mig mere for musikken end for ikonet.

Hmm, ok, musikkener ofte samlet omkring Zappa soloer som er meget imponerende som
sådan en som mig som ikke engang forsøger sig mig luftguitar. Så "Shut Up And Play
Your Guitar" 3CD med tadaaaaa guitar soloer, burde passe fint. Udover hans soloer så
er resten af musikken ofte svært selv for ensemblet men da han oftest udgav plader
efter en del tourneren så sidder selv de mest mærkelig melodier i hænderne på folkene
i hans band. For mig er Frank Zappa nok rocken's Miles Davis. Og jeg har da plader
med begge.

>Jeg er nok ikke til de mest udflippede syretrip. (som jeg har
>fordomme om må være i blandt FZ's værker)

Mjae hans sange omhandler også en del figurer som plejer omgang med en del ting
deriblandt stoffer....

>Hvor skal jeg starte uden at blive så forskrækket at jeg aldrig
>vender tilbage?

"Have I Offended Anyone?", er en kavalkade over hans karriere, hvilket giver adgang
til Zappas humoristiske univers. Denne er sammensat for at vise i hvor høj grad og
hvor langt Zappas sarkasme rakte.
Meget af Zappa humor genfindes i hans interviews (sjældne) og hans måde at omgås
andre. Han nåede faktisk at udgive en selvbiografi inden det lakkede mod enden. Jeg
har den faktisk ikke selv - hmm det kunne være jeg skulle skaffe den også.

>Nå ja, det skal naturligvis være noget der er til at skaffe
>hos min lokale musik-pusher. (GUF i City2)

Jeg købte "Have I Offended Anyone?" på Statoil i Sveg i midt-Sverige. Så det kan ikke
være så svært endda. Nu ved jeg godt at man i Sverige kan finde kvalitetsmusik i
supermarkedet og at det bedstemt ikke er tilfældet overalt i Danmark - jeg var
nærmerst imponeret over at finde både 'Have I Offended Anyone?" og Digipak udgaven
med booklet af "The Lost Episodes" i en Statoil placeret i kanten af en søvning lille
by imellem 1 milliard grantræer i midt-Sverige.

-breiler, Dental Floss, no Whipping Post, no Dental Floss.

Fra : Thomas Lund Hansen

Dato : 24-05-03 08:30

The weakest link Mikkel Breiler <mibm@image.dk>, dared to write this
anyway:

> [...]
>har den faktisk ikke selv - hmm det kunne være jeg skulle skaffe den også.

Jeg har læst Zappas bog og den kan varmt anbefales. Mange anekdoter,
og underlige tanker og en forklaring af hvad en Telefunken U47 er for
en fyr

De har den billigt og brugt hos amazon
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0671705725/qid=1053761030/sr=2-1/ref=sr_2_1/104-4802131-3392745

Fra : Mikkel Breiler

Dato : 24-05-03 14:34

Thomas Lund Hansen <thomas@BACKSPACETHISbendejo.dk> wrote:

>The weakest link Mikkel Breiler <mibm@image.dk>, dared to write this
>anyway:

>Jeg har læst Zappas bog og den kan varmt anbefales. Mange anekdoter,

Såsom hans møde med Jimi Hendrix hvor hans kone syede Jimis bukser da de gik i
stykker...

>og underlige tanker og en forklaring af hvad en Telefunken U47 er for
>en fyr

Ja, han havde en mani med at optage alt omkring sig, og ikke blot på scenen.

>De har den billigt og brugt hos amazon
>http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0671705725/qid=1053761030/sr=2-1/ref=sr_2_1/104-4802131-3392745

Hmm jeg er faktisk fristet, jeg lånte den engang for en del år siden af en fætter til
en kammerat som jeg desværre ikke har kontakt med mere. Han havde også en Zappa
samling. Større end min og til og med på CD, så den kan stå fremme uden direkte at
virke gammeldags som mest består af vinylplader.

-breiler

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-05-03 01:57

Morten Guldager skrev:
> Jeg er nok ikke til de mest udflippede syretrip. (som jeg har
> fordomme om må være i blandt FZ's værker)

FZ tog mig bekendt afstand fra de fleste stoffer, bortset fra
nikotinrøg.

Jeg blev "zappa-inficeret" med "Burnt Weeny Sandwich" (1969)
i februar 1971. Siden fulgte:

"Hot Rats" (1969) [flere fede, lange instrumentalnumre, et *must*]
"Mother's Day" (2-lp,ca.1971) [compilation, findes den på cd?]
"Chunga's Revenge" (1970)
"Ruben & The Jets" (1968)
"Weasels Ripped My Flesh" (1970)

.... o.s.v. ... o.s.v.
Ja, jeg er nok mest til "Mothers Of Invention"-årene.

Nogle har også kaldt FZ for "rockens Salvador Dali".

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Dallemusen

Dato : 14-08-03 10:23

Den eneste forskel på en professionel og en amatør er at amatøren stopper
når det ikke er sjovt længere.

Dybt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 14-08-03 12:15

Dallemusen toppostede:
> Nysgerrige Amatører - gør Verden sjovere
> Den eneste forskel på en professionel og en amatør
> er at amatøren stopper når det ikke er sjovt længere.
> Dybt

Hov.
Er den første linje ikke min "signatursætning" fra en tråd
i maj måned om FZ, der pludselig dukker op fra arkivet?

Er der noget nyt fra zappologiens verden? Hvis ikke,
kan vi zappologer jo markere den næste måned ved
at spille "Fountain of Love" (1968, fra "Cruising with
Ruben & The Jets"). Det er en fed, tung og drævende
"septembersang" med et rigtigt "FZ-glimt" i øjet.

Her er teksten til "Fountain of Love:

It was September, the leaves were gold
That's when our hearts knew that story untold
We were young lovers, strolling near
The fountain of love, fountain of love
Fountain of love, fountain of love

Do you remember, I held you so near
Our love's glowing ember so precious and dear
We were young lovers, strolling near
The fountain of love, fountain of love
Fountain of love, fountain of love

We made a wish and threw in a coin
And since that day our hearts have been joined
So all you young lovers, wherever you are
The fountain of love is not very far
We'll go on dreaming of that golden day
And remember the fountain is not far away

We were young lovers, strolling near
The fountain of love, fountain of love
Fountain of love, fountain of love

(Spoken)
We made a wish and threw in a coin
And since that day our hearts have been joined
So all you young lovers, wherever you are
The fountain of love is not very far
Fountain of love, oooo-oo-oo-oo-oo-oo
Fountain of love, oooo-oo-oo-oo-oo-oo
Fountain of love, oooo-oo-oo-oo-oo-oo
Fountain of love, oooo-oo-oo-oo-oo-oo

--
Med venlig hilsen og god FZ-fornøjelse
- også til september, Herluf Holdt

Fra : Dallemusen

Dato : 14-08-03 16:15

Det var nemlig din "signatursætning" jeg blev bare lige grebet af en
underlig lyst til at være lidt Zappa og nu er "Jazz is not dead, it just
smells funny" jo brugt så måtte man jo ty til andre metoder

people are either 1's and 3's or
2's n 4's...the 2's n 4's can swing.
Coltrane
Hipness is what it is. But sometimes hipness is what it ain't...
Adderly
Er selv jazz pianist og har ikke andet end ærefrygt for alt hvad Zappa har
lavet

Zappa forever!
Daniel Nielsen

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 15-08-03 16:30

Dallemusen wrote:
> [...]
> 2's n 4's...the 2's n 4's can swing.
> Coltrane
> Hipness is what it is. But sometimes hipness is what it ain't...

Det er da Tower of Power... Men derfor kan det jo godt være Adderly har
sagt det engang.

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : Dallemusen

Dato : 15-08-03 20:07

"So you want to jump out your trick bag
Ease into a hip bag
But you ain't just exactly sure what's hip.
Your starting to let your hair grow
Paid big bucks for your wardrobe
But somehow you know there's much more to the trip.

What is hip? Tell me, tell me, if you think you know.
What is hip? If you're really hip, the passing years will show you in a hip
trip.
Maybe hipper than hip.
What is hip?

You became a part of the new breed
Smoking only the best weed
And hangin' out with the so-called hipness set.
Seen with all the right faces
Seen in all the right places
You should be satisfied, but it ain't quite right...

[...]

You went to find you a guru
In an effort to find you a new you
And maybe even manage to raise your conscience level
But while your struggling to find the right road
One thing you should know
What is hip today might become passé

[...]

Think about it, y'all

Hipness is what it is
Hipness is what it is
Hipness is what it is
But sometimes hipness is what it ain't, yeah"

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 22-08-03 11:44

Dallemusen wrote:
> "Sune Mika Salminen" <efternavn@doktor.dk> skrev i en meddelelse

-Top posting korrigeret

> [...]
>
> What is hip? Tell me, tell me, if you think you know.
> What is hip? If you're really hip, the passing years will show you in

Yeah that's what i'm talkin' bout baby!!

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 15-08-03 17:21

Dallemusen skrev:

> people are either 1's and 3's or 2's n 4's...
> the 2's n 4's can swing. Coltrane

Hmmm, det lignede ellers ikke Coltrane at tale om "swing",
men det er da vise ord.

> Hipness is what it is. But sometimes hipness is what it ain't...
> Adderly

Her er så et citat fra trommeslageren Roy Haynes:

"Playing with John Coltrane was like a beautiful nightmare".

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
"Hellere smerteligt og smukt end glad og ligegyldigt".

Fra : Dallemusen

Dato : 15-08-03 20:06

> Hmmm, det lignede ellers ikke Coltrane at tale om "swing",
> men det er da vise ord.

Sorry man tænker jo John Coltrane, men det her var Ravi Coltrane