begreb
Fra : Peter

Dato : 19-05-03 15:39

Håber ikke at dette er OT. Jeg leder efter litteratur eller et sted på
nettet, hvor begrebet "den intelligente seer" er beskrevet, hvis ellers en
sådan beskrivelse findes af begrebet i forbindelse med film.
På forhånd tak.

-Peter

Fra : Brian Petersen

Dato : 19-05-03 15:59

Jeg ved ikke om det lige er hvad du er ude efter, men Umberto Eco bruger
begrebet Den dobbelte Mønsterlæser, den naive og den kritiske - bl.a. i The
Role of the Reader og Fornyelse i det serielle.
/b.

Fra : Peter

Dato : 20-05-03 22:11

"Brian Petersen" <kanal@klog.dk> wrote in message
> [...]
The
> Role of the Reader og Fornyelse i det serielle.

Tak for svaret.
Det lyder lidt som det samme, efter hvad jeg kan finde om det. Jeg kunne
bare godt tænke mig at vide, om der findes en ligende definition af "den
intelligente seer".

-Peter

Fra : Brian Petersen

Dato : 20-05-03 23:26

"Peter" skrev:

> Tak for svaret.
> Det lyder lidt som det samme, efter hvad jeg kan finde om det. Jeg kunne
> bare godt tænke mig at vide, om der findes en ligende definition af "den
> intelligente seer".

Det gør der mig bekendt ikke. Når Eco taler om "tekster", tænker han
imidlertid ikke blot på litteratur, men på fiktion i bred, tværmedial
forstand - det være sig tv-serier, film eller tegneserier. I "Fornyelse i
det serielle" bruger han fx begrebet til at skelne mellem forskellige
niveauer i Indiana Jones-filmene og skriver også en del om tv-serier. I al
beskedenhed har jeg selv foreslået Ecos sondring anvendt på tv-serier i en
lidt lang-i-spyttet-artikel i det kommende nummer af Kosmorama (som er på
gaden først i juni):

Med... et lån fra Eco er der i serieteksten, som i alle tekster, indskrevet
en "dobbelt Mønsterlæser": Den naive læser "bruger værket som en semantisk
indretning, og... er offer for forfatterens strategier, der skridt for
skridt fører ham gennem en lang række forudsigelser og forventninger;"
hvorimod den kritiske læser "vurderer værket som en æstetisk frembringelse
og vurderer de strategier, som teksten har sat i værk for at konstruere
Mønsterlæseren på første niveau." (Eco 1990: 126). I en receptionsmæssig
sammenhæng ville den kritiske seer kunne oversættes til 'the happy few', de
trofaste seere, der forstår at nyde en series serialitet og indlagte
belønninger i form af f.eks. referencer tilbage i serieteksten (som Eco
bemærker, forventer tv-stationerne, at disse "få" udgøres af millioner). Den
naive tilskuer er omvendt den kursoriske seer, som ingen forudsætninger har
for at nyde denne seriens potentielle merværdi, men som finder andre
meninger og nydelser (eller idiosynkrasier) i et vilkårligt enkeltstående
afsnit."

/b.