Måske lidt OT ?, Det levende søkort 2
Fra : B.

Dato : 19-05-03 16:12

Hej.
Jeg sidder med Det Levende Søkort Ver. 2.0, og ja det er en original version
!.
Jeg har det problem at når jeg forsøger at starte programmet op,
kommer det første opstartsbillede som det skal, og efter et stykke tid
kommer "kort vinduet" også op, men det lukker igen efter 1-2 sek.
Forsøg på at starte programmet igen, har samme resultat .
Er der nogen andre som har oplevet dette problem, og har en løsning ?
Jeg har kørt med DLSK Ver. 1 på maskinen uden problemer, operativ systemet
er WinXP.
Jeg har set lidt på www.kms.dk men har ikke kunne finde svaret.

Please anyone ?.

/Brian

Fra : Ole

Dato : 19-05-03 22:32

"B." <b_denmark@NoNoHotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der nogen andre som har oplevet dette problem, og har en løsning ?
> Jeg har kørt med DLSK Ver. 1 på maskinen uden problemer, operativ systemet

Prøv, og kommenter gerne:

Her hvad jeg har klippet gennem tiderne, men de findes også på dette link ?

http://www.levendedanmark.dk/public/dlsk/problem-install.html

Den pladsbesparende metode 1:

- mulighed for at anvende temaer fra Det levende Danmarkskort (DLDK) i Det levende Søkorts
(DLSK) installation, - med visse begrænsninger i brug af kort.

Du skal bruge DLSK som "master" da det giver flest fordele. Start derfor med at installere
DLSK og derefter DLDK. Kontroller at de begge virker.

Start derefter DLSK og vælg under Indstillinger knappen Tilføj tema. Sæt DLDK i dit cd-rom
drev og gå ned i kataloget >>INSTDATA\THEMES på cd-rom drev. Her kan du vælge mellem
forskellige temaer. Som eksempel vælger du at tilføje temaet "Skåne" og du kliker "OK".

Nu vælger du at starte temaet "Skåne" hvorefter der kommer en fejlmeddelelse:

PlaceNameDatabase file missing "C:\PROGRA~1\DETLEV~2\GUIBASICS\oerenavn.mdb"

For at temaet "Skåne" kan afvikles skal der installeres en stednavnedatabase i det katalog
der hedder "GUIBASIC". Du finder filen >>GUIBASIC\OERENAVN.MDB under installationen af
DLDK. Kopier den over i "GUIBASIC" under DLSK.

Herefter kan du skifte mellem DLSK og DLDK ved blot at skifte cd-rommen ud hver gang du
skifter til et tema der kræver enten DLSK eller DLDK. DLSK prompter dig når der skal
skiftes cd-rom. Bliver du irriteret over at autorun viser opstartsskærmen for de enkelte
produkter ved ny indsættelse af cd-rom, slå da autorun fra i Windows.

Vælger du temaet "Grønland" er problematikken den samme som for temaet "Skåne". Installer
temaet og kopier den

grønlandske stednavnedatabase (STDGROEN.MDB) over i >>GUIBASIC. For temaet "Færøerne"
gælder samme procedure (FARO100.MDB).

Alle temaer fra DLDK med undtagelse af temaet "Det levende Danmarkskort" kan installeres
og afvikles under DLSK som beskrevet ovenfor.

Temaerne "Forlystelser og underholdning", "Seværdigheder" og "Turistbureauer" fra DLDK er
i det store hele identisk med temaet "Aktiviteter på land" fra DLSK hvorfor disse måske
ikke er så spændende at have installeret i DLSK.

Bemærk at der ved metode 1 kun kan vælges kort efter hvilken cd-rom (hvilket tema) der er
valgt. Hvis du f.eks. har valgt temaet "København" fra DLDK så kan der ikke vælges andre
søkort end S/850000 Kort C. Dette kan vælges da det er installeret på din HD sammen med
"Satellitkort" og ""Stort oversigtskort" fra DLSK. Omvendt kan du ikke anvende
kortmaterialer fra DLDK hvis der er valgt et tema fra DLSK.

Hvis du har 2 cd-rom drev bliver det hele lidt nemmere. DLSK prompter dig for det ønskede
drev ved skift til et tema, der kræver det andet produkt.

Har du som de fleste kun eet cd-rom drev kan det være en løsning at installere DLSK via en
kopi af cd-rommen på din harddisk og tilføje temaer fra DLDK cd-rommen. Derved kan du have
adgang til alle temaer fra det samme produkt, men med de begrænsninger vedr.
kortmaterialet som er nævnt ovenfor.

Den lidt besværlige men bedste metode 2:

- en fuld integration af Det levende Søkort (DLSK) og Det levende Danmarkskort (DLDK)

Backup:

Inden du går i gang husk da at lave en backup af de temaer du evt. selv har lavet i DLSK
og DLDK.

Dine temaer skal gemmes udenfor det katalog hvori DLSK eller DLDK er installeret. Opret et
katalog f.eks. >>C:\TEMP\TEMAER til dine temaer. Temaerne gemmes ved at gå ind under
indstillinger og vælge "Gem kopi". Dine udvalgte temaer bliver "pakket" i en *.DLD fil,
som du senere kan installere igen ved at benytte funktionen "Indstillinger/tilføje tema".

Gem også de 3 stednavne databaserne omtalt (under Metode 1) fra GUIBASIC i DLDK samme
sted. Dem skal vi bruge senere.

Har du etableret logbøger, ruter eller waypoints under "Sejlplan", er disse registreringer
gemt i DLSK\USER.MDB. Gem også denne USER.MDB i >>C\TEMP\TEMAER.

Afinstallation af DLSK og DLDK:

Nu afinstallerer du både DLSK og DLDK. Fjern rester fra de mapper hvori programmerne har
være installeret. (Begge programmer opretter forskellige indexfiler når programmet startes
op.)

Hvis du er bekendt med brugen af programmet REGEDIT anbefales det også at fjerne evt.
rester under nøglerne "HKEY_LOCAL_MACHINE" og "HKEY_CURRENT_USER".

Kopiering af data:

Til kopiering af data skal der være 1 GB ledig diskplads. Opret 2 kataloger på din disk og
kald dem fx DLSK og DLDK. Kopier data fra begge cd-rommer ind i de respektive kataloger.

Efterfølgende kopieres data fra DLDK\INST_DATA\THEMES\*.DLD over i DLSK\INST_DATA\THEMES.
Undlad at kopiere filen LEVENDE.DLD.

Så kopieres alle mapperne fra DLDK\THEMES over i DLSK\THEMES (Disse mapper indeholder
billeder og specielle kort til temaerne.)

Endelig skal de 2 filer MAPNAMES.INI fra Katalogerne DLDK\MAPS og DLSK\MAPS samkopieres
således at alle kort lægges ind i de rigtige afsnit (husk først at fjerne READ_ONLY
attributten). Hvis dette er lidt for besværligt kan du downloade denne fil og kopiere den
ind i kataloget DLSK\MAPS hvor du overskriver den eksisterende.

Herefter kopieres alle kortfiler *.IT fra DLDK\MAPS til DLSK\MAPS. READ_ONLY attributten
fjernes fra filen DLSK\MAPS\MAPS.ITX som herefter slettes. Søg efter eventuelle andre
tilbageværende *.ITX filer som også skal slettes.

Start nu installationen af DLSK fra >>C\DLSK\SETUP.EXE Husk at cd-rommen skal være i
cd-rom drevet. Efter installation er det vigtigt at du booter din maskine.

Start herefter med at kopiere de 3 stednavnedatabaser fra mappen "TEMP\TEMAER" til DLSK
"installationsmappen\GUIBASIC".

Editering af filen THEME.INI for DLDK temaer:

Nu startes DLSK op ved f.eks. at dobbeltklikke på den ikon som er placeret på din desktop.
Kontroller at programmet kører som det plejer og at du kan vælge de sædvanlige temaer fra
DLSK. Prøv så at skifte til et tema fra DLDK. Programmet beder herefter om en sti til hvor
den kan finde temaet på disk. Selv om du skriver den rigtige sti så vil programmet ikke
acceptere den som gyldig. Årsagen hertil er den at der i temaet ligger en henvisning til
hvilket program temaet tilhører. Ved at editere i en enkelt fil i samtlige af de temaer
fra DLDK som du ønsker at bruge i DLSK kan denne forhindring overvindes.

I hvert tema under installationsmappen\THEMES findes en fil kaldet "THEME.INI". Luk denne
fil op med f.eks. notepad og tilføj følgende rettelse: Variablen DLDCDID ændres fra "Det
levende Danmarkskort 2001 til "Det levende Søkort". Prøv dette i f.eks. temaet DKC (Danske
Fortidsminder). Afslut DLSK og start det igen. Nu kan temaet Danske Fortidsminder vælges.
Bemærk at der ved denne type "saminstallation" opnås fordel af til alle temaer at have
alle de generelle kort til rådighed modsat hvad vi opnåede under metode 1. Temaspecifikke
kort kan dog stadig kun hentes frem ved valg af det enkelte tema. F.eks. temaet København
hvor de gamle kort hentes direkte fra temaet. Vær opmærksom på at View-funktionen for DLSK
og DLDK fungerer forskelligt og at de specielle kort under temaet Storebælt derfor ikke
kan åbnes.

Proceduren med at ændre DLDCDID i samtlige theme.ini filer færdiggøres.

Afprøv at samtlige temaer kører som ønsket.

Installation af temaet "Det levende Danmarkskort:"

Nu mangler vi kun at få installeret temaet "Det levende Danmarkskort" fra DLDK. Det skulle
gerne ligge alene tilbage som det eneste tema i din installationsmappe
"\DLDK\INSTDATA\THEMES".

Start med at fjerne temaet "Det levende Søkort" under indstillinger\fjern - vi
geninstallerer det igen senere. Luk programmet og start det igen. Under indstillinger
vælges tilføj tema og filen LEVENDE.DLD" fra "\DLDK\INSTDATA\THEMES" vælges. Hvis du
forsøger at vælge temaet "Det levende Danmarkskort" fra temalisten kan dette ikke lade sig
gøre af samme grund som det var tilfældet for de enkelte temaer.

Men denne gang er der flere andre ting der skal rettes førend de 2 levende temaer kan
sameksistere i samme program. Hold tungen lige i munden og lav følgende rettelser:

Afslut DLSK.

I filen " installationsmappen\THEMES\LEVENDE\THEME.INI" laves følgende 2 rettelser.

1. Variablen DLDCDID rettes fra Det levende Danmarkskort 2001 til Det levende Søkort

2.. Variablen ShortName rettes til LevDK
Åbn stifinder og omdøb følgende fil og katalog:

1.. Filen levende.mdb omdøbes til LevDK.mdb.
2.. Kataloget LEVENDE omdøbes til LevDK
Start DLSK igen og prøv at skifte til temaet Det levende Danmarkskort.

Nu installeres temaet Det levende Søkort ved at vælge tilføj under indstillinger og finde
filen "levende.dld" under \DLSK\INSTDATA\THEMES:

Nu skulle du kunne køre samtlige af de valgte temaer fra DLDK i DLSK. For ikke at svine
unødigt med pladsen på din disk mangler vi nu kun at fjerne unødvendige filer og mapper
fra dit installationskatalog. Brug stifinder og fjern hele installationskataloget "\DLDK".

> [...]
> henter yderligere information omkring dette i dokumentet readme.txt, som
> ligger på cd-rommen Det levende Søkort.
> Når du har geninstalleret Det levende Søkort kan du via produktet på
> "korttjenesten" og "opdateringer" hente exe-filen til opdatering. Mange exe
> filer bliver omskabt efter exekvering til dlx filer.
>
> Dldk2001
> Opdateringer finder du via Det levende Danmarkskort2001 ved at linke til
> "det levende Danmarkskort" (den med globussen). It-format er et internt KMS
> format og du kan ikke få et register over hvad de dækker. Det er ikke lavet

Ofte stillede spørgsmål og installationsproblemer
Spørgsmål og svar vedr. installation og brug af Det levende Søkort.

Installationsproblemer: _INS0432 (Access violation ...)

Installationsproblemer : Error loading drev:\zedelite.dll

Installationsproblemer : "drev:\\usericon\and.bmp"

Installationsproblemer : "InstExe does not exist"

Installationsproblemer: No maps in index

Failed to create object

Installation på harddisk ?

No MCI device open ?

Installation på MAC ?

Tekst- og baggrundsfarve ?

GPS virker ikke ?

Access violation at adress xxxxxxxx in module `DLD.EXE`. Read of adress FFFFFFF

Afinstallation

"Routes.vbs" skal placeres i følgende katalog: ..\Det levende Søkort\Gtheme\Scripts\

Luk programmet "Det levende Søkort"
Tryk på linket Hent opdatering: "dld.exe"

I pop-up billedet vælges: "Gem programmet på disken"
Tryk på "OK"
Gem og erstat programmet (dld.exe) i installationsmappen ..\Det levende Søkort\.

"Search.vbs" skal placeres i følgende katalog: ..\Det levende Søkort\Scripts\

Bemærk !
For at afvikle denne opdatering er det en nødvendighed,
at kortopdateringen fra maj 2001 er foretaget.

Da det stadigvæk er nyt, at søkort kan ajourføres elektronisk, vil vi gerne blandt
brugerne af Det levende Søkort afteste selve brugerfladen for ajourføringen. Af samme
grund vil opdateringen i en periode være gratis.

Opdateringen maj 2002 supplerer Det levende Søkort med:

Nye udgaver af søkort: Kort 60, 95, 101, 134, 154, 158, 171, og 188.
Nye søkort: Kort 123, 197 og 198. Kort 191 er annulleret med udgivelsen af kort 197
Nye udgaver af indsejlingskort over Holdnæs Snævring, Flensburg, Frederikshavn og
Fredericia,.
Kortdatabasen er blevet opdateret med nye informationer om ovennævnte søkort, herunder nye
kildediagrammer for kort 60. 95, 101, 123, 134, 197 og 198 som følge af indlagt ny
opmåling.
Beskrivelse:
Kort og informationer i din installation af Det levende Søkort bliver automatisk erstattet
af ajourførte data, ved at downloade og implementere efterfølgende opdatering.

Vær opmærksom på at opdateringen under implementeringen optager ca. 30 Mb plads på din
harddisk. Efterfølgende kan de filer slettes, som under udpakningen midlertidigt placeres
i biblioteket "c:\tempkort" (ca. 10 Mb),

Download foregår via din egen browser (Internet Explorer, Netscape eller lign.)
Her skal du bl.a. selv angive placering af opdateringsfilerne.
Er du ikke bekendt med håndtering af filer, læs da efterfølgende vejledning inden du
henter opdateringen.

Sådan gør du:

Tryk på linket Hent opdatering

I pop-up billedet vælges: "Gem programmet på disken"
Tryk på "OK"
Gem programmet i mappen "download" under installationen af Det levende Søkort.
Ved hjælp af stifinder findes filen
<Det levende Søkort/download/opdatkort_maj2002.exe>,
som du netop har hentet.
Dobbeltklik på filen <maj2001.exe> og du vil herefter blive guidet igennem selve
opdateringen.

Hvis du fortryder installationen af de nye kort og oplysninger, kan du fjerne
opdateringsfilen ved at afinstallere Det levende Søkort og derefter geninstallere det ved
hjælp af cd-rommen. Det anbefales dog, at du forinden henter yderligere information
omkring dette i dokumentet readme.txt, som ligger på cd-rommen Det levende Søkort.

Opdatering af havne m.m.

Denne opdatering er på grund af sin størrelse delt i 2 filer (A og B). Opdelingen i
filerne A og B er forhåbentlig medvirkende til at de nemmere lader sig downloade til
PC'en.
For at få et korrekt udbytte af opdateringen er det en nødvendighed at begge filer
downloades og implementeres før resultatet af ajourføringen kan bruges.

Opdatering A og B supplerer bl.a. din installation af "Det levende Søkort" med 3 nye
regionale havnelodser. Datoen for hvornår redaktionen sluttede er angivet i parantes:
Lillebælt og Farvandet Farvandet syd for Fyn (5. oktober 2001), - opdateret til og med
søkortrettelse 39/01.
Smålandsfarvandet og Østersøen (12. oktober 2001), - opdateret til og med søkortrettelse
40/01.
Østersøen omkring Bornholm (19. oktober 2001), - opdateret til og med søkortrettelse
41/01.
Rettelser til forbudsområder og skydeområder er ændret fra punkt- til arealangivelse
Beskrivelse:
Når du downloader og implementerer Opdatering A og B i din installation af Det levende
Søkort, vil havneoplysninger med tilhørende fotos og planer, automatisk blive erstattet af
ajourførte data.

Vær opmærksom på, at det er vigtigt at du henter begge filer og at opdateringen under
implementeringen optager ca. 39 Mb plads på din harddisk. Efterfølgende kan de filer
slettes, som under udpakningen midlertidigt placeres i bibliotekerne "c:\tempHavnA" og
"c:\tempHavnB (ialt ca. 13 Mb).

[...]

Tryk på linket Hent opdatering "A"
I pop-up billedet vælges: "Gem programmet på disken"
Tryk på "OK"
Gem programmet i mappen "download" under installationen af Det levende Søkort.
Tryk på linket Hent opdatering "B"
I pop-up billedet vælges: "Gem programmet på disken"
Tryk på "OK"
Gem programmet i mappen "download" under installationen af Det levende Søkort.

Ved hjælp af stifinder findes filen
<Det levende Søkort/download/OpdatHavnA_maj2002.exe>,
som du netop har hentet.
Dobbeltklik på filen <OpdatHavnA_maj2002.exe> og du vil herefter blive guidet igennem
selve opdateringen.

Herefter findes filen
<Det levende Søkort/download/OpdatHavnB_maj2002.exe>,
som du også har hentet.
Dobbeltklik på filen <OpdatHavnB_maj2002.exe> og du vil igen blive guidet igennem selve
opdateringen.

Hvis du fortryder installationen af de nye oplysninger, kan du fjerne opdateringsfilen ved
at afinstallere Det levende Søkort og derefter geninstallere det ved hjælp af cd-rommen.
Det anbefales dog, at du forinden henter yderligere information omkring dette i dokumentet
readme.txt, som ligger på cd-rommen Det levende Søkort.