Navman Fishfinder/log
Fra : anders

Dato : 19-05-03 14:21

Hej NG.

Følgende problem ønskes løst:

BÅD: Flipper 620 motorbåd med Tomahatsu 90 HK

Har monteret en Navman fishfinder med log & temp føler. Transduceren er
hækmonteret og jeg har fulgt monterings anvisningen meget nøje !!
MEN loggen (hastigheden i knob) driller. Den virker ok ved lave hasigheder -
2 til 6 knob men så snart båden er i plan eller på dertil udlæser loggen
ikke nogen fart.
Ved første øjekast skulle man tro at det skyldes at transduceren ikke
længere er i berøring med vandet, men jo det er den selv i fuld plan, ca. 30
knob.
Transduceren er monteret ca. 30 cm. fra udenbords motorens propel. Ifølge
producenten skulle dette ikke have noget at sige og umiddelbart ser der ikke
ud til at være synderlig megen vandturbulens omkring transduceren.
Transduceren er monteret ca. 20 cm under vandlinjen.

Nogle ideer ??

pft

Anders

Fra : jes rokkjær

Dato : 19-05-03 16:06

Hej Anders
Du skal være sikker på at fartgiveren (det lille skovlhjul) er placeret så
den stikker ned under båden
det gælder også for transduceren ellers kan den ikke vise noget når du
planer.

Jes Rokkjær

Fra : anders

Dato : 19-05-03 17:28

Hej Jes
Skovlhjulet er under vand, også når båden planer.
I mellemtiden er jeg blevet belært om vigtigheden af rigtig placering i
forhold til propellen ondrejning (højre/venstre).
Fik besked på at skovlhjulet med transducer skal placeres på den side af
motoren hvor vandet "skovles" hen. Min propel drejer højre om hvorfor
placering i bagbord side skulle være korrekt !
Håbe det er en korrekt konklusion.

Anders

Fra : jes rokkjær

Dato : 19-05-03 21:01

Hej Igen Anders
Den har jeg ikke hørt før hvis du har en påhængsmotor så er skruen da bagved
og kan ikke skovle vand op i den side men har du indenbords med fast aksel
så er der måske noget om snakken
du skal også være opmærksom på at der ikke noget der kan lave turbulens i
vandet, fremspring eller riller i bunden som laver luftstriber. Det gik jo
fint ved lav hastighed så der kan være noget som bryder vandet ved høj
hastighed
håber det kan bruges

Jes Rokkjær