Sortlistede kenneler
Fra : Henrik Jensen

Dato : 26-03-01 22:54

Hej hundevenner

Vi har besluttet os for at få en Labrador Retriever og er parate til at
påtage os dette forholdsvise store ansvar. For at være sikker på at vi får
fat i den rigtige hund for os, er vi er i gang med en grundig undersøgelse
af markedet.
Det indebærer selvfølgelig besøg hos flere kenneler og familier med hvalpe
til salg. Da vi er nye aktører på denne scene, vil vi gerne vide om der i
"branchen" findes opdrættere/kenneler som vi bevidst skal undgå pga. dårligt
ry.

Samtidig er jeg da meget åben for anbefalinger fra jer hundeejere, hvis I
har haft godt oplevelser med kenneler/opdrættere/familier.

Mvh. Henrik

Fra : Anders

Dato : 27-03-01 15:57

Hej Henrik.

Jeg ville købe en hvalp af opdrættere der:
-har tæve og hvalpe inde i huset hos resten af familien
-sørger for at hvalpene er godt præget (på børn, biler, andre dyr, etc.)
-der stiller dig kritiske spørgsmål inden har beslutter om han vil sælge dig
en hvalp (det viser at han er interesseret hvalpens fremtid og ikke kun i
kolde kontanter)

Jeg ville ikke købe en hvalp af en kennel, hvor der var mange tæver, da det
så kan være svært at få den nødvendige tid til at præge det eller de kuld
hvalpe der måtte være (de andre hunde skal jo også luftes, fodres,
aktiveres, o.s.v.)

Mvh
Anders.

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 27-03-01 17:40

Hej Henrik

Jeg er enig med Anders. Jeg ville kun købe et sted, hvor de har et kuld ad
gange, hvor hvalpene bor inde i huset sammen med familien. Så er man rimelig
sikker på, at de har fået en god og alsidig prægningl. Jeg ville også sikre
mig, at der er avlet på sunde hunde (labber har vist HD-problemer og
problemer med albuerne (Kaldet AA) - altså at det er en opdrætter, der ved
hvad han/hun gør. Jeg ville gå efter kennler, hvor man satser på
arbejdsevner og ikke udstillingsresultater (arbejdsevner, fordi det er en
gardering mod sygdomme som HD og AA) - selvfølgelig må den også gerne være
racetypisk - men dette krav kommer langt nede hos mig. Jeg ville købe
hvalpen gennem en af kennelklubberne - de er meget dyrere end mange andre
steder, og det er heller ikke nogen garanti for 'kvalitet', men det er
alligevel mere sikkert end så meget andet.

Hundehandlere med flere forskellige racer og billige hvalpe er bare
fuldstændig bandlyst - de køber dem hjem fra udlandet, hvor de bliver taget
fra modere før de er 8 uger gl, og dermed går glip af en vigtig lære i
hundesprog. Disse hvalpe bliver jo så også transportret over lange afstande
med, hvad det giver af stress og dårlige oplevelser for så små hvalpe. Dette
er lovligt, når bare hundehandleren ikke sælger hvalpene i DK før de er 8
uger.

KH
Søs

Anders <anders@dch-holstebro.dk> skrev i en

Fra : Jens Vilhelm Larse~

Dato : 27-03-01 20:37

Det er meget rigtigt i det du skriver, men AA betyder at hunden ikke er
albuefotograferet, albuestatus er bedst hvis der står 0, og bliver ringere
jo
højre talne er.

Hilsen

Baloo og Tjalfe

Fra : Jo-Ann

Dato : 12-04-01 22:12

det er nu ikke helt korrekt !!

AA betyder "albueledsartrose"..og står der AA står der så også en status,
som kan være 0, 1, 2 eller 3..og ja, 0 er bedst og tre værst.

0 = Fri for albueledsartrose
1 = Svar grad af albueledsartrose
2 = Middel grad af albueledsartrose
3 = Svær grad af albueledsartrose.

- så skulle det være helt på plads ! Ja, og der er ingen krav om AA
fotografering ved labberne...er der faktisk ved en del racer idag (bla. min
egen) men altså ikke ved labber.

Mvh

Jo-Ann

Fra : Hanne Jensen

Dato : 29-03-01 18:45

Henrik Jensen <fahmeda@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:99oe05$rag$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Hanne Jensen

Dato : 29-03-01 18:48

Hej Henrik
Prøv at kigge på www.dejligst.dk hvor der står mange interessante ting, når
man interesserer sig for hunde, måske kan du bruge nogle råd derfra!
Hanne

Fra : Pia Nielsen

Dato : 29-03-01 23:57

Hej Henrik!!
jeg har lige fundet en god side på internettet som jeg tror du kunne have
gavn af at læse:

Valg af hund

Før man ønsker at anskaffe sig et kæledyr bør man overveje, hvilken
type hund man ønsker at købe. Får man anskaffet den forkerte hund, kan det
give familien store problemer.

Inden man beslutter sig for at anskaffe en hund, vil det være en god
idé at kontakte dyrlæge.

Følgende bør man overveje !

Ønsker man en mindre familiehund,- en hund til jagt, - en hund til
hundesport, og/eller skal det være en vagthund. Endvidere bør man overveje,
om det skal være en tæve eller hanhund.

Hvis man har besluttet sig for at anskaffe en hund er der flere
muligheder for at finde den hund, man påtænker at købe. I Dansk Kennelklub
har man hvalpelister, som løbende opdateres, således at man kan finde en
hund med kendt stamtavle.

Herudover kan man naturligvis se annoncer i aviser. Det vil være en
god idé at besøge den kennel, hvor hunden (hundehvalpen) er opdrættet. Her
kan man ofte se, hvordan de øvrige hvalpe ser ud i kuldet, samt se moderens
temperament og (evt. faderens).

Man må huske, at det ikke er lovligt at fjerne hvalpen fra moderen før
hvalpen er 8 uger gammel.

Der er naturligvis forbundet med økonomi at have en hund. Det vil alt
efter hundens størrelse koste, - i foderudgift, - ca. kr. 10,00 - 20,00 - om
dagen. Herudover kommer der en lovpligtig ansvarsforsikring. Det vil være
nødvendigt at få en mærkning af hunden, (tatovering og/eller chipmærkning).

Endvidere vil det være nødvendigt at få hunden vaccineret mod
forskellige sygdomme (se vaccination).

Endvidere kan man tegne en sygeforsikring, som også vil være forbundet
med en udgift.

Før man skriver under på en evt. købsaftale, vil det være en god idé,
at forevise denne for en dyrlæge.

Generelt: Man skal ikke underskrive en købekontrakt, hvor man får
rettighed til at levere hvalpen tilbage, ..... mod...., at man får
overdraget en ny hvalp.

Hvis sælgeren tilbyder denne ordning, - bør man afslå den -, for hvem
ønsker at aflevere en ny hund, som man måske har haft i et halvt år. Skulle
der opstå problemer mellem køber og sælger gælder købelovens almindelige
bestemmelser.

Fra : Stine

Dato : 12-04-01 23:11

"Pia Nielsen" <pia@pia-nielsen.dk> skrev i en meddelelse
> Før man skriver under på en evt. købsaftale, vil det være en god
idé,
> at forevise denne for en dyrlæge.

Hvorfor det ????
Hvad kan dyrlægen sige til købekontrakten ???

Stine