Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Holdbarhed på film?
Fra : Peter Andersen

Dato : 19-05-03 10:47

Jeg har efterhånden en del ubrugte diasfilm liggende som er blevet for
gamle. Så er spørgsmålet:
hvor gamle må film blive før de bør kasseres? 1 måned? 1 år 2 år mere?
hvad er symptomerne på film der har ligget for længe?
hvis det er farverne der bliver ødelagt, kan man så bruge filmen til S/H
uden problemer?

Jeg har et par Astica liggende som vist er udløbet i '99, men har ligget på
køl. Bør de bruges til noget fornuftigt?

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 19-05-03 10:51

Peter Andersen <peterandersen@mespilus.dk> wrote:
> [...]
> hvad er symptomerne på film der har ligget for længe?
> hvis det er farverne der bliver ødelagt, kan man så bruge filmen til S/H

Det kommer meget an på opbevaringen - jeg har hørt om 12 år for gammel
film, opbevaret på dybfrost, der virkede perfekt. Ligeledes om 3 måneder
for gammel film, opbevaret ved stuetemperatur, der gav ubrugelige
resultater - dog ikke nærmere specificeret hvad.

> Jeg har et par Astica liggende som vist er udløbet i '99, men har ligget på
> køl. Bør de bruges til noget fornuftigt?

Prøv med en - hvis den virker, og de har ligget sammen, gør den anden
nok også.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-05-03 13:34

Mon, 19 May 2003 09:50:44 +0000 (UTC), skrev Rune B. Broberg:

> [...]
>resultater - dog ikke nærmere specificeret hvad.

>Prøv med en - hvis den virker, og de har ligget sammen, gør den anden

Jeg har lige indleveret to diasfilm (Agfachrome CT100), som udløb i
1983. Da jeg fandt en snes stykker i en skuffe, ville jeg lige prøve.
Den ene er muligvis ueksponeret, men den anden fyrede jeg af her i
weekenden.

Sidst på ugen skal jeg gerne meddele resultatet

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Pico

Dato : 19-05-03 16:22

Kurt Hansen wrote:
> [...]
Klip.
> Sidst på ugen skal jeg gerne meddele resultatet

Jeg havde fået 2 Agfa dias film med fremkaldelse sidste år, jeg mener
udløbsdatoen var i slutningen af firserne. Jeg har eksponeret og fået
fremkaldt den ene. Den fejlede ikke spor. Før jeg fik dem ved jeg ikke
hvordan de har været opbevaret, men jeg opbevare altid film i køleskabet.
Pico