Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 10D købt i USA
Fra : Morten

Dato : 18-05-03 20:30

Jeg skal ha' nyt kamera (Canon 10D) og hurra hurra...

Og har efter nogle dages overvejelser valgt at prøve lykke (og spare lidt
penge) ved at bestille det på nettet i USA.
Hvis mine beregninger med hensyn til moms + told + shipping+diverse gebyrer.
har jeg kommet frem til at det faktisk næsten koster halvt så meget derover
som herhjemme. Og da jeg alligevel står og skal ha' nyt objektiv ja så
regner jeg med at sparer en ca. 5000 - 7000 kr (som jo i rent faktisk kunne
betale en tur derover og hjem igen, men har ikke lige tid til det øv øv).

Nå, men nok om det, ville bare lige høre om der er nogen der har gjort
erfaringer med at købe kamera over nettet?

Jeg er mest bekymret over garantien... På Canon's amerikanske side står der,
citat:

.... .Q. What is Canon's EOS camera warranty?

A. All models distributed by Canon USA have a 1 year parts & labor warranty
which is valid worldwide. ...

Og så tænker jeg jo, fint jeg køber det derover og skulle der (imod
forventning) ske noget. Så slipper jeg for at sende det til USA igen, men
sender det bare til Canon Danmark.

Men skeptisk som jeg er, skriver man jo lige en mail til Canon Danmark og
får der bekræftet. De skriver så tilbage at det ikke gælder i Danmark. Jeg
har nu svaret deres mail, ihvori henviser til linket sidst i denne post. Og
afventer svar fra dem....

Men der er nogen der ved noget om Canon's "worldwide" garanti?

Links:
SLR kamera
http://www.usa.canon.com/html/support/slrfaq.html#1

og desuden også...
http://www.usa.canon.com/html/support/compactfaq.html#1

Håber der er nogen der kan svare mig...

MVH Morten Madsen

Fra : max

Dato : 18-05-03 21:45

> [...]
> afventer svar fra dem....
>
> Men der er nogen der ved noget om Canon's "worldwide" garanti?

Hej Morten, der har været snakket om Canon tidligere, men det
står altså ikke helt klart (for mig ihvertfald) om Danmark ikke
længere er en del af verden, måske kommer der snart nye landkort
hvor Danmark er malet over.. Canon laver glimrende produkter, men
hvis de skal være så underlige, skal du måske overveje Nikon, indtil
videre har der ikke været vrøvl med dem.. Fuji S2 er faktisk et skide
godt alternativ til begge to.. Jeg er klar over det ikke var det du spurgte
om, men det er da ok at have et alternativ, just in case..
Hvis og når du har præcis besked, vil du så ikke være så rar at poste
det her i gruppen... -max-

Fra : Thomas Petersen

Dato : 18-05-03 22:39

Jeg kunne faktisk godt tænke mig at vide om Nikon har worldwide warranty??
Dvs, om jeg kan aflevere et defekt kamera i danmark som er købt i USA.

Jeg kan ikke finde noget på Nikons hjemmeside.

-Thomas

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 19-05-03 07:36

On Sun, 18 May 2003 22:44:56 +0200, "max" <ma22x@hotmail.com>
wrote:

>Hvis og når du har præcis besked, vil du så ikke være så rar at poste
>det her i gruppen... -max-

Det har da været på banen mindst 100 gange.
sagt 4kantet
købt i europa-dækker Europa, afleveres til rep. i DK
købt i USA - afleveres til rep. i USA
mvh Ebbe

Fra : zigge

Dato : 18-05-03 22:47

"Morten" <non@non.dk> wrote in message
> [...]

> ... .Q. What is Canon's EOS camera warranty?
>
> A. All models distributed by Canon USA have a 1 year parts & labor

Hej Morten.

Nu gad jeg ikke lige følge linket, men hvis de siger sådan i DK og Canon
andre steder siger noget andet, så ville jeg da skrive en mail og spørge
Canon Worldwide om hvad den danske afdeling har gang i. Det må da klart være
en misforståelse hos Canon DK. Med det kendskab jeg har til amerikansk
lovgivning, så skriver de ikke sådan med mindre det er 100% juridisk
naglfast, så hvis det er muligt at eksportere fra USA til DK, så er jeg helt
sikker på at din garanti fra US-leverandøren også er valid i DK.
Hvis du vil snakke med tyren, så lad være med at trække den i halen - gå
direkte til hovedet og skriv til Fujio Mitarai om det kan passe at DK ikke
er en del af verden hos Canon?

Mvh
//zigge

Fra : Morten

Dato : 18-05-03 23:30

Venter stadig svar fra Canon, og jeg spurgte faktisk om Canon Danmark ikke
var del af verden...

Men regner faktisk med en juridisk bortforklaring... Anyway er besluttet på
at købe det alligevel... Da jeg ikke regner med /håber på /7-9-13/bank under
bordet at der bliver nogle problemer med kameraet....

PS. Har ikke planer om at købe andet end Canon

Men jeg skriver lige en post når jeg får svar til Canon DK..

Fra : Jes Conradsen

Dato : 19-05-03 10:46

Forsæt endelig denne tråd. Jeg vil meget gerne høre hvordan det bliver
bortforklaret af Canon US og DK ?

Cool Regards

Jes Conradsen

Fra : enrico

Dato : 20-05-03 15:51

Jeg har købt 10D og har haft problemer med, at fokuseringen ikke er
justeret ordentligt. Det er sendt til PW Servicecenter i Rødovre , nu
for anden gang. Firmaet laver service for Canon.

Personligt er jeg glad for, jeg har købt det herhjemme til fuld pris
incl. service. Jeg bilder mig ind, jeg har betalt ekstra i forhold til
hvad du skal give for at få den service.

Hvis du er berettiget til samme service som jeg, er det mig, der er
den dumme

-enrico

Fra : Bong

Dato : 19-05-03 09:24

Hej, jeg skal snart en tur til L.A. USA, og overvejer også at købe Canon 10D
men hvor kan jeg se hvad det koster i USA og hvor det kan købes... Når jeg
selv rejser der over, så spare man vil alle skatter og momser m.v.??

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 19-05-03 09:44

her er google endnu engang din ven...

http://froogle.google.com/froogle?q=canon+eos+10d

dette giver lidt en idé om hvad prisniveauet er, men du kan sikkert få det
lidt billigere, hvis du fiser rundt i NY, og smider pengene på bordet...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : max

Dato : 19-05-03 21:33

> [...]
> lidt billigere, hvis du fiser rundt i NY, og smider pengene på bordet...

Ikke klogt tip, har du selv prøvet det, jeg har.. Alt er fint
indtil man har betalt, så skal man ikke komme tilbage for
art klage eller rep.. Der er seriøst mange skurke i den
branche i NY..
Find en butik med et godt renomé, og betal de 80 dollar
mere- -max-

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-05-03 16:01

"Bong" skrev i en meddelelse
> Når jeg
> selv rejser der over, så spare man vil alle skatter og momser m.v.??

Ja - men hust at fjerne kvittering og emballage, når du skal
gennem tolden.

Hvis de kan se at du har købt det derovre, så slipper
du ikke for at betale - det gælder om at få det til at se
ud som om at du har haft det med hjemmefra.

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Bong

Dato : 19-05-03 17:13

Okay hehe.... men det skulle heller ikke være så svært :)

Fra : enrico

Dato : 20-05-03 16:06

Kan man ikke godt have worldwide garanti selvom det skal til USA.
Garantien dækker worldwide, men kun i det land, man har købt kameraet.

Worldwide betyder vel kun er der er garanti på kameraet overalt i
verden. Det betyder vel ikke, at garantien dækker lige netop hvor du
bor i Himalaya.

Bare fordi Inspiration eller Imerco i Aalborg har byttegaranti for
bryllupsgaver købt i Nexø behøver man jo ikke tro, at "De store" har
lokalservice.

Service koster. Og den er dyrere i DK end i USA.

Du får, hvad du betaler for.

-enrico

Fra : max

Dato : 20-05-03 17:54

> [...]
> lokalservice.
>
> Service koster. Og den er dyrere i DK end i USA.

Nej man kan ikke have "worldwide garanti" og kun være
dækket i det land udstyret er købt.. Det er en uhyggelig
tankegang du har. Du argumenterer de multinationales
sag mod os små forbrugere - skam dig..!!!

Worldwide garanti, betyder at jeg kan gå ind på et
autoriseret værksted i Bombay, Bankok, København
eller Timbuktu og få mit udstyr repareret.. Og det har
jeg været glad for, mere end en gang..

Byttegaranti er en anden diskution..!!!!!!!!!!!!!!

USA er ikke et U-land, lønningerne er, for de mellem
og højtlønnede, højere i USA.. Ærgeligt du ikke bare
valgte et land som Somalia..

Tag dig dog sammen enrico, din lobbyisme hører ikke
hjemme i en fritids nyheds gruppe..

Det er muligt, men ikke en naturlov, at du får hvad du betaler
for, jeg vil sku, ha' mest muligt for mine penge.. Så længe
det ikke er ensbetydende med slavearbejde..

-max- ingen smily til enrico

Fra : enrico

Dato : 21-05-03 16:16

On Tue, 20 May 2003 18:54:25 +0200, "max" <ma22x@hotmail.com> wrote:
Worldwide garanti betyder worldwide efter, jeg har undersøgt det
nærmere og Canon USA har worldwide garanti på DE FLESTE produkter. Dog
ikke f.eks digitale SLR kameraer, videokameraer m.fl.

Så står der noget med småt på garantibeviset Limited warranty
(begrænset garanti). Det står der sikkert, når du køber et 10D i USA.
Uanset hvad forhandleren lover dig, er det det trykte garantibevis,
der tæller.

Jeg har i dag talt me PW Fotoservice, der indtil oktober var dansk
importør af Canon. Firmaet har stadig bl.a. garantireparationer af
Canon. Der er ikke nogen aftale mellem USA og Danmark om garanti
på¨f.eks. 10Dr - dvs. firmaet ikke får penge for at reparere dit
udstyr hvis det går i stykker.

Derfor vil de selvfølgelig tage sig betalt for at gøre det. Din
garanti gælder kun i USA .... sagde firmaet, der til daglig
beskæftiger sig med dette.

Worldwide garanti gælder over hele verden, men kun på nogle af Canons
produkter.

-enrico

Fra : Morten

Dato : 19-05-03 18:06

Bare lige til almen information...

Jeg fik idag svar fra Canon

SVAR:
Tak for din mail.
World Wide Garanti er "kun" for analog kamera og gælder ikke for Digitale
produkter.
Dine links henviser til SLR men det er kun gældende for analog EOS modeller.
Der findes kun regions garanti på Digitale EOS produkter. Det vil sige
Digitale EOS kameraer købt i USA har "kun" garanti der ovre på grund af
interne forskelle i modellerne set i forhold til den europæiske model som vi
lancerer herfra Canon Danmark.
Med andre ord hvis du stadig ønsker at have garanti på dit produkt skal
kameraet købes og leveres gennem forhandler i Europa.
Der ligger sammen med produktet en EWS, Europiean Warranty System, blanket
som der skal udfyldes af forhandleren ved købet så er du sikret garanti på
dit Digitale Canon produkt i Europa.

Årsag er vist: " interne forskelle i modellerne set i forhold til den
europæiske model som vi lancerer herfra Canon Danmark"

Jeg syntes nu argumentet er meget tyndt. Hvorfor kun world wide garanti på
analog. Tror nu mere det er et forsøg på at dele salget på, lidt ligesom
regionskode på DVD (eller bare mig der er sådan lidt så irriteret .

Men jeg køber det nu i USA alligevel. Og håber så på det ikke går i stykker
inden for garantiperioden (Håber faktisk at det slet ikke går i stykker).

Fra : Klaus Madsen

Dato : 19-05-03 21:32

> Men jeg køber det nu i USA alligevel. Og håber så på det ikke går i
stykker
> inden for garantiperioden (Håber faktisk at det slet ikke går i stykker).

Hej Morten

Har du tjekket priserne i Tyskland?
Jeg kender ikke priserne i USA, men hvis du køber i Tyskland,
slipper du for problemet med garantien og du slipper også for momsen.
Jeg har selv gjort det flere gange uden problemer.
Du skal dog sikre dig at garantibeviset er stemplet hos forhandleren.

Mvh. Klaus

Fra : max

Dato : 19-05-03 21:39

> [...]
> inden for garantiperioden (Håber faktisk at det slet ikke går i stykker).

Argumentet holder vand, der er små forskelle på de modellerne
i Europa og USA.. Så der har de været smarte nok..
Du kan altid sende det til USA hvis det skulle være nødvendigt,
gud forbyde.. Test kameraet godt og grundigt inden du rejser hjem,
kig efter hot eller døde pixels, hvis det er noget der irreterer dig, mig
rager det en høstblomstom der ryker et par pixel hist og pist..
Gider du ikke lige tage en D1X med til mig, 28.000Kr..vidstnok..
Go' tur og held og lykke... -max-

Fra : Morten

Dato : 19-05-03 23:38

Jeg skal desværre ikke over og hente det selv, men bestiller det på nettet
og får det sendt over, så har ikke mulighed for at teste noget inden jeg
modtager det jeg i DK.

Canon 10D ved www.technikdirekt.de
? 1.973,- ~ DKK 14797

Canon 10D ved www.bhphotovideo.com

$ 1.499,- ~DKK 9593
Moms 25%
Told (vistnok) omkring 4%
Ialt ~ DKK 12494

Ligger man så 1000 oven i til diverse gebyrer + shipping så har har man nok
max prisen på 13.500 DKK ialt. En af grundende til at er så billigt er jo at
dollarkursen står i 6,37 (idag). Havde den være på omkring 8, havde det jo
været en anden historie...

Og det er jo egentlig ikke meget at spare, men jeg skal også ha' nogle
objektiver og nogle andre ting. Så regner med det godt kan betale sig.

Og hvis man havde tid til det, kunne man satse på at snyde tolden og købe en
return billet til NYC og hente det selv. og hvis det eller lykkes at snyde
tolden så vil det stadig være billigere end at skulle købe det her i DK.
(Med mindre man absolut vil flyve med Concorden derover)

Fra : max

Dato : 19-05-03 23:18

> [...]
> tolden så vil det stadig være billigere end at skulle købe det her i DK.
> (Med mindre man absolut vil flyve med Concorden derover)

Den gode nyhed, (ikke så ny), der er ikke told på ditalkameraer..
Kun moms, men den blir beregnet på grundlag af kamera+transport.
-max-

Fra : Morten

Dato : 20-05-03 00:19

Oki, var også lidt i tvivl. men toldogskat har lykkes og lave verdens
ringeste side informationsmæssigt, så kunne ikke lige finde det sort på
hvidt...

Shipping blev for mig $77

Men også forholdsvis meget der skal sendes over...

Så er det bare spændende hvornår de kan levere... Regner faktisk med i
værste tilfælde et par måneder

Poster da lige en besked når jeg har fået det, og fundet ud af det er fyldt
med fejl (not)

Hygge

Fra : max

Dato : 20-05-03 01:12

> [...]
> værste tilfælde et par måneder
>
> Poster da lige en besked når jeg har fået det, og fundet ud af det er fyldt

*LOL* Næh de har ikke været heldige med den side - bevidst..?

Du har den i næste uge.. -max-

Fra : J@N

Dato : 20-05-03 08:08

> [...]
at
> dollarkursen står i 6,37 (idag). Havde den være på omkring 8, havde det jo

... og Postvæsenet opkræver et gebyr så du kommer måske op på kr 14.000,-
Så efter min mening kan US ikke betale sig, med mindre man er derovre og
smugler hjem.

> Og det er jo egentlig ikke meget at spare, men jeg skal også ha' nogle
> objektiver og nogle andre ting. Så regner med det godt kan betale sig.

Du har ret i der er ikke meget at spare ved en Canon 10D
US --> kr. 13.500,-
Tyskland --> kr. 15.000,-
DK --> kr. 16.000

Jeg køber min 10D i DK, men til gengæld er tilbehør f.eks objektiver, flash
og andet tilbehør rasende dyrt i DK, det må simpelthen være Canon i DK, der
tager uhyrlige avancer på tilbehør. Jeg spurgte i en fotobutik, hvorfor
tilbehøret var så dyrt og han mente det var fordi vi er et lille
land/marked, men sådan har det jo ikke været med biler i mange år (DK
billigst).

Min konklusion:
Køb 10D i DK og tilbehøret i Tyskland.

mvh Jan

Fra : J@N

Dato : 20-05-03 08:54

Apropos dyrt tilbehør i DK, jeg har lige sendt en mail til Canon DK og
spurgt hvorfor tilbehøret er så dyrt herhjemme.
I får svaret senere, hvis de svarer
--
mvh Jan

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 20-05-03 08:05

J@N <itjfSLETDETTE@ofir.dk> wrote:
> [...]
> tilbehøret var så dyrt og han mente det var fordi vi er et lille
> land/marked, men sådan har det jo ikke været med biler i mange år (DK

Måske en smule off-topic:

Danmark var billigst mht. biler, for at få priserne ned i et
mere-eller-mindre rimeligt niveau, til trods for vores 180% afgift på
biler. Objektiver og deslige, derimod, er en helt anden historie - når
man skal prissætte et objektiv, skal man jo ikke bare tage hensyn til
en %-vis avance og vores 25% moms, men også de høje omkostninger til
arbejdskraft og lagerhold der er i Danmark - med lagerhold mener jeg at
den forholdsvist lille omsætning der er i markedet gør, at man ikke kan
være sikker på at få afsat et objektiv, hvis det er udenfor
standard-målene, og derfor må indregne en ret høj avance til at dække
usikkerheden.

Derfor er 28-80 og 70-200mm objektiver ofte også pænt billige herhjemme
- det er standard-objektiver der er nemme at sælge.

Og så måske også det, at hvis et Canon 10D koster 15000 i Tyskland og
16000 i Danmark, synes jeg faktisk forskellen lader til at være mindre
end moms-forskellen - så måske Canon Danmark faktisk satser på at tjene
den forskel hjem på tilbehøret?

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : J@N

Dato : 20-05-03 12:55

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> være sikker på at få afsat et objektiv, hvis det er udenfor
> standard-målene, og derfor må indregne en ret høj avance til at dække

Nu er det ikke Rockwool baller men små æsker, det er korrekt at alt er
dyrere i DK, men hvis de sænker avancen er der større chance for at sælge
varerne herhjemme.

> Derfor er 28-80 og 70-200mm objektiver ofte også pænt billige herhjemme
> - det er standard-objektiver der er nemme at sælge.

Den optik jeg skal have er "Topseller" i Tyskland, men det klart med de
priser de har dernede.

> [...]
> 16000 i Danmark, synes jeg faktisk forskellen lader til at være mindre
> end moms-forskellen - så måske Canon Danmark faktisk satser på at tjene

Canon DK oplyser at det er den enkelte butik der vælger prisnivauet, men det
hænger ikke sammen med at den tyske udsalgspris er højere end de danske
butikkers engrospris. Jeg er tilbøjelig til at tro mest på butikkerne, da
alle jeg har talt med samstemmende kommer med enslydende kommentarer.

Canon tilbehør, så er det Tyskland!

--
mvh Jan

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 20-05-03 12:40

> [...]
>
> Nu er det ikke Rockwool baller men små æsker, det er korrekt at alt er
> dyrere i DK, men hvis de sænker avancen er der større chance for at sælge

Omkostninger ved lagerhold er f.eks. pristab på produktet og udgiften
ved pengebinding. Hvis du i stedet for at have 150.000 liggende i
foto-udstyr kunne have dem til at dække din kassekredit, sparede du da
snildt 6-8-10% i rente - det skal regnes med. Desuden, hvis det kamera
du har købt falder i pris, skal det jo også regnes for et tab ved at
være lagerførende. Derfor er lager-udgiften for digitalt kamera-udstyr
nok ligefrem højere end for Rockwool-baller.

> [...]
> butikkers engrospris. Jeg er tilbøjelig til at tro mest på butikkerne, da
> alle jeg har talt med samstemmende kommer med enslydende kommentarer.

Canon Danmark skal nok have store udgifter i forbindelse med lagerhold
og deslige også - Danmark ER et lille markede.

> Canon tilbehør, så er det Tyskland!

Dit valg.

Fra : J@N

Dato : 20-05-03 17:08

> [...]
> være lagerførende. Derfor er lager-udgiften for digitalt kamera-udstyr
> nok ligefrem højere end for Rockwool-baller.

I dette tilfælde er det rent faktisk ikke digitalt kameraudstyr, det er godt
gammelt analogt tilbehør, hvor der ikke er de store udsigter til et snarligt
prisfald eller nye modeller. Der er flere af Canons objektiver der har været
produceret i mange år.

> Canon Danmark skal nok have store udgifter i forbindelse med lagerhold
> og deslige også - Danmark ER et lille markede.

Et lille marked burde ikke betyde noget, hvis du sammenligner med bilerne,
så er producenterne interesseret i deres varer sælger i alle lande, også de
små.

> Dit valg.

Jeps, den logiske konsekvens.

mvh Jan

Fra : Klaus Madsen

Dato : 20-05-03 15:45

> Min konklusion:
> Køb 10D i DK og tilbehøret i Tyskland.
>
> mvh Jan

Det var præcis det jeg også gjorde med mit Nikon D100.

Mvh. Klaus