Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Program til at lave panorama billeder med
Fra : Dan Rasmussen

Dato : 18-05-03 17:56

Hej

Jeg har tidligere anvendt PhotoStitch fra Canon - men har fundet ud af
at ARCSOFT's Panorama Maker også er godt - det har mulighed for at
ændre på kontrasterne automatisk, så i de fleste tilfælde er
billederne bedre. Ulempen er dog at billederne virker lidt
skæve/fordrejede - det problem havde jeg ikkemed PhotoStitch da man
kunne angive om man drejede sig rundt når man to billederne eller om
man gik langs fx. husene.

Hvad bruger i andre til at lave panoramaer med ?

Mvh

Dan

Fra : Asle Bjerva

Dato : 18-05-03 18:09

"Dan Rasmussen" <dankrasmussen@person.dk> skrev i melding
> [...]
> man gik langs fx. husene.
> Hvad bruger i andre til at lave panoramaer med ?

Jeg bruker Photovista Panorama 3.0 (nyeste versjon) Det er både enkelt å
bruke og kraftig nok til å lage meget kompliserte bilder.
Det retter selv opp optikkfeil man har på de forskjellige brennvidder og
retter også opp eksponeringsforskjeller mellom bildene bra.
Jeg har sammenlignet samme kildefiler på Photovista Panorama 2.02, og 3.0
Panarama factory og Panotools og det var Photovista 3.0 som enklest klarte
oppgaven, og med best resultat. Det blir meget skjelden ghosting og
dobbeltbilder.
For optimal kvalitet er det nødvendig å bruke stativ, og helst la kameraet
rotere rundt nodalpunktet i objektivet, slik at forgrunn og bakgrunn i
bildet ikke forskyver seg.

--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 18-05-03 19:15

"Dan Rasmussen" <dankrasmussen@person.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad bruger i andre til at lave panoramaer med ?

Det skulle være muligt at finde noget inspiration her
http://www.panoguide.com/

Venlig hilsen
Poul E. Kristensen