Hankatte og killinger
Fra : Carsten H. Pedersen

Dato : 19-05-03 20:21

Hej

En af mine venners katte på knap et år har netop fået killinger. I huset bor
også en steriliseret hankat på 3 år - det er altså ikke ham der er faren. :)
Hunkatten har netop fået 5 killinger, og mit spørgsmål er hvordan kan
hankatten finde på at reagere på dette? Kunne han finde på ligefrem at æde
killingerne, hvis muligheden skulle præsentere sig?

Hankatten er normalt fredelig og meget reserveret - han leger godt med
hunkatten, og de lader til at være meget glade for hinanden.

Håber der er nogle der kan besvare spørgsmålet. :)

/Carsten

Fra : Ida

Dato : 19-05-03 20:39

--
"Carsten H. Pedersen" <ged@mail.ikasths.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bor
> også en steriliseret hankat på 3 år - det er altså ikke ham der er faren.
:)
> [...]
> hunkatten, og de lader til at være meget glade for hinanden.
>
> Håber der er nogle der kan besvare spørgsmålet. :)

Hej Carsten *s*

Jeg har aldrig haft problemer med mine hankatte og killinger - hankattene,
jeg har haft, har altid været de bedste legeonkler for de små
Jeg kunne ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at han kunne finde på
bevidst at skade killingerne, indsige æde dem, men det er da en god idé at
holde øje med hans reaktioner over for de små : hvæs er oki, men de er ikke
husets nye pelsmus med indbygget lyd

Ida

DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 19-05-03 20:43

Carsten skrev
<Hunkatten har netop fået 5 killinger, og mit spørgsmål er hvordan kan
hankatten finde på at reagere på dette? Kunne han finde på ligefrem at æde
killingerne, hvis muligheden skulle præsentere sig?>

Det tror jeg ikke I behøver at være bange for, selvom
hankatten ikke er biologisk far, vil han nok føle at det er hans familie.
Mine hanner, både fertile og kastrerede har
altid været alletiders dejlige hyggeonkler.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 20-05-03 10:36

Hej Carsten

Jeg er ikke helt så positiv som de to øvrige skribenter. Ikke at jeg har meget
at bygge det på, men hos nogle af de andre katte er det jo normalt at hannerne
slår andres afkom ihjel. Dette kan også kan forekomme blandt de såkaldte
tamkatte, men om det er reglen eller undtagelsen ved jeg ikke. Det er muligt at
der er stor forskel på udekatte og indekatte. Vi havde i hvert fald ikke
problemer da Franz blev far - han syntes det var hyggeligt at kravle ned til mor
og barn om end han ikke vidste hvad han skulle stille op når killingen ville
dige hos ham.

/Kim

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 20-05-03 14:58

Kim skrev
[...]

Jamen det sker da også hos kattene, blot skal man huske
at både hos de "store" katte, som hos de små, at det
er _fremmede_ hanner, der slår killingerne ihjel, for
at få hunner hurtigt i løbetid igen, så de kan give *deres* gener videre.
Jeg har aldrig oplevet/hørt om en hankat
som "levede" sammen med hunkat/killinger, har gjort
det. De eks. jeg kender til, har det været på landet hvor
killingerne har ligget udenfor, et sted hvor fremmede katte kunne komme til
dem.

Fra : Niels Peter

Dato : 20-05-03 15:11

Marianne Hellemose wrote:

> [...]
> er _fremmede_ hanner, der slår killingerne ihjel, for
> at få hunner hurtigt i løbetid igen, så de kan give *deres* gener

Ja det ville da være ret dumt af en hankat at slå sit eget afkom ihjel
Noget andet er, at nogle hunkatte simpelthen ikke tolererer hankatte i
nærheden af kuldet, heller ikke deres far ...

Niels Peter

Fra : Carsten H. Pedersen

Dato : 21-05-03 01:21

> [...]
> er _fremmede_ hanner, der slår killingerne ihjel, for
> at få hunner hurtigt i løbetid igen, så de kan give *deres*
Og hvis hankatten som her er steriliseret, har den så interesse i at bringe
sine gener videre, eller ved den godt at, groft sagt, løbet er kørt? Det er
ikke ment ironisk eller noget, jeg spørger af ren uvidenhed. :)

Jeg vil gerne nævne igen, at hankatten ikke er fader til killingerne.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 21-05-03 08:49

Carsten skrev
[...]

Jeg tør ikke sige om katten "forstår" at løbet er kørt.
Min erfaring er at katte som lever sammen, betragter
sig som en flok (familie, også selvom de engang imellem
kan være uenige, ligesom i "to-benede" familier) og
familie slår man ikke ihjel, der er også løve-flokke med
flere hanner, og de hanner slår ikke hinandens unger
ihjel, det sker kun hvis der kommer en udefra som prøver
at overtage flokken, så det er altså ikke "kun" gen-
relateret men også flok/familie relateret.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 21-05-03 09:01

Hej Gruppe

Nu sker det jo faktisk sommetider at familiemedlemmer slår hinanden ihjel, og
derfor turde vi ikke stole på Franz da han blev far. Han kunne jo have fået 'den
tanke' at Berta havde været ham utro, og det skulle ikke gå ud over killingen.
Han vidste sig imidlertid at være en god og kærlig fader, men da man ikke kan
vide hvad der foregår og ikke foregår i et kattehoved må man hellere være
forsigtig.

/Kim

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 21-05-03 10:38

Kim skrev
<Nu sker det jo faktisk sommetider at familiemedlemmer slår hinanden ihjel,

Yeps, når vi taler om tobenede "højt udviklede dyr"
men det er vist ekstremt sjældent at "laverestående"
dyr slår ihjel for "sjov" eller på grund af ægte/ indbildte
"fornærmelser", man kan jo så diskutere hvem der er
de laverestående individer.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Niels Peter

Dato : 21-05-03 13:29

Carsten H. Pedersen wrote:
> [...]
> uvidenhed. :)
>
> Jeg vil gerne nævne igen, at hankatten ikke er fader til killingerne.

Hvis han er kastreret, er han ligeglad. Om han ligefrem ved - som
mennesker kan vide noget - at løbet er kørt, er ikke godt at vide, men
kønsdriften, som også er det motiverende bag den killingedræbende
adfærd, er jo væk.
Mange hankastrater udviser i øvrigt et forbløffende veludviklet
yngelplejeinstinkt og lader sågar de små sutte dem på maven ...

Niels Peter
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 21-05-03 14:11

Hvordan kan du vide at den killingedræbende adfærd forsvinder med snittet?

/Kim

Fra : Niels Peter

Dato : 21-05-03 15:13

Kim Vestergaard Hornbech wrote:
> Hvordan kan du vide at den killingedræbende adfærd forsvinder med
> snittet?
>
> /Kim

Det kan jeg heller ikke vide med 100 % sikkerhed, og jeg mener egentlig
heller ikke, det var det, jeg skrev. Det var i hvert fald ikke det, jeg
mente.
Men det er ekstremt sjældent hos hankastrater. Det er tværtimod typisk,
at kastrerede hanner som beskrevet udviser yngelplejeadfærd og udpræget
social adfærd i øvrigt.
Det ser for mig nærmest ud, som om yngelplejeinstinktet også findes hos
hannerne, men blot bliver undertrykt af hanhormonet, så længe hannen er
intakt.
Men der er sågar også beretninger om intakte hanner, der har ageret
jordemødre og efterfølgende deltaget i pasningen af de små. Der har
selvfølgelig været tale om deres egne killinger.

Niels Peter
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Lars Dahl

Dato : 21-05-03 15:41

Niels Peter <mail@bluewhite.dk> skrev i
> Mange hankastrater udviser i øvrigt et forbløffende veludviklet
> yngelplejeinstinkt og lader sågar de små sutte dem på maven ...

Hehe... Det behøver de såmænd ikke, at være kastrater for .
Selv da Hr. Louis var allermest fertil (og det siger ikke så lidt), var det
ikke noget særsyn, at se 2-3 killinger og en ungkat babbe lystigt løs på
ham - mens han spindende og velfornøjet benyttede lejligheden til, lige at
vaske ører på dem ..

Mvh. Lars Dahl

--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Fra : Battlefield´s

Dato : 21-05-03 15:42

"Lars Dahl" <ldahlREKVALME@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ham - mens han spindende og velfornøjet benyttede lejligheden til, lige at

Haha...
Ja, og da vi købte vores hunkat Jala (3 måneder gl.) blev hun fuldstændig
adopteret af vores fertile hankat Midas. Hun fik også lov til at patte på
ham. Nu er hun voksen, men de er stadig uadskillelige.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 21-05-03 11:22

In <3ecb4936$0$5189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> Marianne Hellemose
wrote:
> [...]
> dyr slår ihjel for "sjov" eller på grund af ægte/ indbildte
> "fornærmelser", man kan jo så diskutere hvem der er

Det tror jeg osse - undtagelsen der bekræfter reglen er vist chimpanser.
Men de er jo også i tæt familie med os...
Jeg mener i fuldt alvor at mennesket er verdens farligste og mest
uberegnelige rovdyr
En kat ville aldrig byde sine artsfæller det, vi kan finde på...

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 21-05-03 13:25

Kære Ann og Marianne

Hvis man kan tro National Geografic og Animal Planets udsendelser, så hænder
det jævnligt at individer i andre dyrearter dør af inter-artslige opgør -
også beslægtede individer. Det hænder i øvrigt også at der er dødsfald i
trans-artslig opgør i samme flok.

Jeg vil i øvrigt lige gøre opmærksomt på at jeg ikke har lagt værdidomme ind
over arternes opførsel, og jeg har heller ikke antydet at katten bliver
fornærmet - killingedrab er blot en effektiv måde at beskytte egne gener på.
I øvrigt er der masse af eksempler på at andre dyrearter end Homo Sapiens
Sapiens slår ihjel for sjov. Huskatten er ikke sjælden lystmorder.

/Kim

Fra : Niels Peter

Dato : 21-05-03 13:32

Kim Vestergaard Hornbech wrote:

> Huskatten er ikke sjælden lystmorder.

Det er en menneskeliggørelse af katten, som der ikke er belæg for. De
fleste rovdyrarter kan finde på at dræbe byttedyr, de ikke kan spise, i
overskudssituationer.
Det har simpelthen det formål at holde færdighederne vedlige.

Niels Peter
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 21-05-03 14:09

Hej Niels Peter

Lystmorder kan virke upassende - vanedræber er formodentlig mere dækkende.
Men når en overvægtig og mæt huskat plyndrer en fuglerede med daggamle
unger er det svært at se andre grunde end vane eller lyst.

/Kim

Fra : N/A

Dato : 21-05-03 13:32

Fra : N/A