argumenter for at holde 2 katte i en lejli~
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-05-03 07:23

jeg har siddet og flikket nedenstående dokument sammen omkring det med at få
lov til at have to katte i et lejlighedskompleks.
jeg ved der er meget der mangler, men trænger lige til lidt puf i den
rigtige retning....
så kom gerne med alle de kommentarer i mener er relevante, og sig gerne til
hvis noget er overflødigt eller bare plat ;)
jeg har stjålet meget af teksten rundt omkring, så hvis nogen mener det er
uforskammet, såsig endelig til, så ændrer jeg det ;)

Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

*************************************************'
Argumenter for at få lov til at holde 2+ neutraliserede indekatte i en
lejlighed.

I mange boligforeninger er der i husordenen en restriktion der pointerer at
man kun må have 1 kat eller 1 hund i lejligheden. Hvilket også giver mening
hvis der er tale om udekatte, da det nemt kan skabe problemer i nærorådet.
Det er dog en sørgelig misforståelse at hvis man tillader 2 katte i en
lejlighed så indbyder man til doppet så mange problemer.
Den følgende skrivelse belyser nogle af problemerne ved lelighedskatte, både
ude og indekatte, og hvorfor det ofte er en stor fordel at have 2 indendørs
frem for 1 kat udendørs.

Hvorfor ikke bare lade katten være udekat:

Mange har den opfattelse at katten stadig er et vildt dyr, og dermed
fortjener en "fri" tilværelse. Men i lyset af kattens stigende popularitet
bør den i praktisk forstand sidestillet med andre kæledyr, som hunde,
kaniner, ja selv heste, som ingen ville drømme om at lade løbe frit.

I modsætning til hunde, findes der hos katte flere kroniske og dødelige
smitsomme sygdomme som man desværre ikke engang kan vaccinere imod. Der er
desværre rigtig mange af de fritløbende katte der har disse alvorlige
sygdomme.
Smitsom Leukemi (FeLV), Katte Aids (FIV), og smitsom bughindebetændelse
hører til på listen. Man kan vaccinere imod Leukemi, men vaccinen dækker kun
delvist. Ifølge en undersøgelse fra Nordsjælland lavet for nogle år siden,
så fandt man FeLV og FIV hos henholdsvis 8% og 12% af de fritlevende katte.
Alle disse sygdomme overføres ved tæt kontakt, bid, rifter og evt. ved
parringer. Ingen af dem kan kureres endnu, og fælles er at de har en rimelig
lang inkubationstid så katten kan nå at smitte en masse andre katte inden
man selv opdager at den er syg.

Der er mange andre mindre "kritiske" smitsomme sygdomme som f.eks.chlamydia,
herpesvirus, calicivirus osv. der ikke er dødelige, men som kan give
langvarige problemer, permanente skader på f.eks. øjnene og er dyre at
behandle.
Udekatten vil sikkert også fange mus, fugle og insekter og med stor
sandsynlighed riskere få orm af forskellige slags og andre parasitter (bl.a.
lopper). Disse kan selvfølgelig behandles, men også dette kan være
omkostningsfuldt og er en belastning for katten.

Trafik rammer alle katte i flæng. Selv om katten er et intelligent dyr i de
fleste sammenhænge, virker den direkte dum, når det drejer sig om trafik.
Problemet kompliceres af, at det kan blive svært at finde en kat, der er
blevet trafikskadet, fordi den instinktivt vil gemme sig - og det er noget,
de er gode til! Katten kan da også komme til skade indendørs, men for det
første er risikoen meget større ude og for det andet vil man typiske opdage
det senere. Meget senere hvis det er alvorligt, for så kommer katten måske
først hjem efter en uge hvis overhovedet.
Mange katte bliver også hvert år taget af ræve og af og til også af hunde.
En del bliver desværre også skudt af skydegale fjolser der ikke kigger sig
for, eller er totalt ligeglade.

Alle disse ting er nogle der primært rammer katten selv, og dens ejer
naturligvis, så generelt set kunne man som boligforeningen være ligeglad.
Men så er det man er også nødt til at kigge lidt på hvilke katte der bliver
sluppet ud i området, og deres påvirkning på miliøet, især i lyset af om vi
taler om fertile eller neutraliserede katte.

Hvorfor neutraliserede katte:

Udgangspunktet for denne skrivelse er at neutraliserede katte er at
foretrække, medmindre man ønsker at avle. Der er væsentlige fordele ved
neutraliserede katte, og tilsvarende ulemper ved fertile katte.
Snakker vi om udekatte kan man sige at for begge køns vedkommende gælder
det, at de holder sig tættere på hjemmet, og at neutraliserede katte ikke
opfører sig så territorialt, som fertile (ukastrerede) katte. Det vil i
praksis sige, at risikoen for, at en neutraliseret kat stikker af og slås
med andre katte om territoriet, er langt mindre. Det har blandt andet den
fordel, at man kan spare mange besøg hos dyrlægen for at få behandlet bylder
som følge af bidsår, og i øvrigt mindsker risikoen for at katten rammes af
dødelige sygdomme betydeligt, idet de fleste sygdomme overføres via bidsår.
Samtidig bliver også risikoen for, at katten bliver kørt ned reduceret, for
katten vil ikke længere have samme trang til at strejfe langt væk.

For hunkattens vedkommende, betyder neutralisation først og fremmest, at den
ikke længere kan blive drægtig. Det er et stort problem hos katte, der
færdes ude, idet hankattene i området opdager en hunkat i løbetid lang tid
før ejeren overhovedet ved, at katten er i løbetid. Dette er også noget
naboerne vil bemærke, når hankattene sætter sig til at synge deres seranader
for de dejlige damer.

For hankattens vedkommende, betyder neutralisation, at katten ofte bliver
mindre aggressiv - både over for andre katte, men også over for mennesker og
andre dyr - og at eventuel strintning (urinmarkering) stoppes. Alle hankatte
vil på et tidspunkt begynde at strinte - nogle starter meget tidligt,
allerede i 7-9 måneders alderen, hvor katten bliver kønsmoden - andre
starter først senere i livet, nogle endda først, når de er flere år gamle.
Hvis katten har strintet i lang tid før man neutraliserer, er der dog risiko
for, at katten ikke stopper efter neutralisation - som regel bliver
strintningen dog reduceret, og den meget karakteristiske hankatte-hørm
ophører.

Neutralisering af både han- og hunkatte kan med fordel foretages tidligt -
og gerne inden kønsmodenhed. Således er der altså ikke noget i vejen for at
neutralisere allerede når katten er 5-6 måneder gammel, eller endda
tidligere. Killinger og unge katte kommer sig betydeligt hurtigere over
indgrebene og deres sår heler hurtigere. Risikoen ved at få lagt katten i
narkose, som altid er tilstede uanset hvor gammel eller ung katten er, er
hverken større eller mindre hos unge katte. De fleste dyrlæger anbefaler
neutralisation i 5-6 måneders alderen eller ved en kropsvægt på mindst 2
kilo, da det så er relativt let at beregne hvor meget narkosemiddel der skal
bruges.

"katte har bedst af at komme ud".

Der er mange mennesker der bare lader deres fordomme om at katte "skal gå
frit for at have det godt" tage overhånd. Det er nok fordi mange har den
lidt gammeldags opfattelse af katten som arbejdsdyr, hvis opgave det var at
bevogte kornlagrene. Den tid er stort set forbi.
Katten er i dag primært et kæledyr som bruges til at skabe lidt liv og
underholdning i boligen. Desværre har den udvikling i kattens praktiste
status ikke helt fulgt med i forhold til den måde de bliver opfattet på.

Er det synd, at holde kat i en lejlighed?

Mange er i dag stadig af den opfattelse at det er synd at holde katten
indendørs, og det på trods af at mange har oplevet alle sorgerne ved
kattenes frie liv. Katte med skader efter slåskampe, fald og påkørsler,
ihjelkørte katte, og værst af alt de som forsvandt sporløst og aldrig blev
set igen. Alternativet er for mange at lade være med at holde kat, især hvis
man er af den opfattelse, at en kat ikke kunne trives med aldrig at blive
lukket ud i det fri. Men faktum er at, med de rette tilretninger kan katten
sagtens få et rigt og alsidigt liv i en lejlighed. Næsten med garanti et
længere og tryggere liv, end det vil være tilfældet med en udekat.

Hvordan tilpasser man lejligheden så katten ikke kan slippe ud:

Hvis man bor i lejlighed med altan, kan man de fleste steder få lov til at
hegne den ind. Både i løbegårde og på altaner kan katte få afløb for mange
instinkter og adfærdsmønstre, som der ikke altid er bud efter inde i
huset/lejligheden. Der er altid insekter at jage og hvis ikke kan man jo
bruge et vissent blad, der kommer flyvende, man kan træne bevogtning af
territoriet, når der går nogen forbi etc. Også det omskiftelige vejr i
Danmark kan være underholdende.

Hvis man bor i en etageejendom, er man nødt til at tage højde for
nedstyrtningsfaren. Katte er gode til at holde ballancen, men også de mister
indimellem koncentrationen; Især hvis en fugl eller et insekt flyver forbi.
Eller måske har katten i ren og skær kådhed en dag for meget fart på, idet
den hopper op i vindueskarmen. Det skal understreges en gang for alle; Det
er en skrøne, at kattens evne til altid at lande på benene sikrer, at den
slipper godt fra ethvert fald.

Man kan eliminere nedstyrtningsfaren ved at sikre vinduer og altaner. Det
gøres nemmest med rammer af træ påsat hønse- eller volierenet. I vinduerne
behøver de ikke at sidde permanent, men kan laves, så de kan fjernes, når
vinduet er lukket. Ikke alle boligselskaber tillader opsætning af
kattesikring på altanen. Men det koster som bekendt ikke noget at bede om
speciel tilladelse hos sit boligselskab, desværre garanterer det dog ikke at
man får lov.
I disse tilfælde kan man i stedet prøve sig frem med et ganske almindeligt
fluenet, også monteret på en ramme. Medmindre katten er meget voldsom vil
dette sagtens kunne holde katten inde, og samtidig holder det jo fluerne ude
;)

Er det synd at have en kat i lejlighed, hvor der ikke er mulighed for, at
den kan komme ud på en altan?

Nej, ikke hvis den aldrig har prøvet at komme ud. Man skal også tænke på, at
kattens pladskrav til det hjemlige basisterritorium ikke er helt så stort,
som mange mennesker regner med. Hvor stort et territorium, en vildtlevende
kat har behov for, afhænger blandt andet af, hvor langt der er mellem
byttedyrene. En vildtlevende kat vil således altid forsøge at få så lille et
territorium som muligt, hvis det ellers byder på mad nok. Et for stort
territorium er svært at overskue og forsvare.

En anden ting man bør huske på er at katten ikke udelukkende lever på
jorden, men også kan komme op, og derved kan man forøge arealet katten lever
på væsentligt.
Man kan indrette en lejlighed med klatremøbler og huler, hvilket giver
katten mere areal og mulighed for at have et "privatliv", hvilket katte har
langt mere brug for end hunde. Har katten så også legetøj, der kan agere
byttedyr, lider den absolut ingen nød.
Den har jo og sin egen helt private nussemaskine ;)

Hvorfor to katte?

Mange føler at en kat sviner og skaber en masse problemer i ejendommen. Det
er måske også rigtig nok, men hvis man ser på katte som et kæledyr der
holdes inde så vil de færreste faktisk opdage at der overhovedet er en kat.
Desværre er katten et selskabeligt dyr, der har brug for meget kontakt
daglig. Det kan være lidt svært at opretholde når man arbejder ude, derfor
kan det ofte være en god ide at anskaffe endnu en kat til hjemmet. Det er
nemlig noget af det, den ville opsøge, hvis den kunne gå ude. Udegående
katte har et vist socialt liv, selv om de ikke direkte lever i flokke, og
det er tydeligvis et behov hos de fleste, ude som inde, at have kontakt med
andre katte. Skal vi sammenligne med hunden så er katten mere egenrådig og
kommer når det passer den, hvilket passer fint ind i mange menneskers
livsstil.

Men propper man en kat ind i en lejlighed og kun giver den en wc-bakke, vand
og mad at beskæftige sig med, så er det synd. Især, hvis den ovenikøbet er
alenekat og har en ejer, som er væk hjemmefra for at arbejde det meste af
dagen. Det er en skrøne, at katte er enspændere, som er gode til at være
alene.
En ene-kat kommer meget nemt til at kede sig og har dermed en større chance
for at udvikle adfærdsforstyrrelser, som urenlighed og kradsen på
uhensigtsmæssige steder. Som katte-ejer bør man være parat til at give sin
kat de bedst mulige udfoldelsesmuligheder. Hvilket også kan betyde at kæmpe
for kattens rettigheder til et trygt og socialt liv.

En legekammerat, dyr eller menneske, er aldrig at foragte. Kun meget få
katte foretrækker at være eneste kat i hjemmet. De fleste katte nyder at
have en anden kat at putte og lege med, og det er ikke spor mere besværligt
at have to katte fremfor een.
Naboerne vil næppe bemærke to katte der er trygge i hinandens selskab i en
lejlighed, frem for en kat der render rundt i nabolaget og skriger på
kærester og sætter sig i sandkassen.

Fra : Vibeke J

Dato : 19-05-03 08:07

Hej Sabina,

Din argumentation og endelige konklussion kommer først i sidste linie. Det
er ALT for sent. Man sidder undervejs og undres over hvad det er du vil frem
til. Det fremgår nemlig ikke af "titlen" at det generer mindre med to
indekatte end en udekat. Det skal der stå tydelig - ellers virker alle
informationerne om udekatte irrelevante. Jeg sad i lang tid og tænkte at der
manglede noget om indekatte. De første mange afsnit belyser jo kun
problemerne ved udekatte. Der står ikke rigtig hvad fordelene ved
indekattene er (fx står det ikke direkte at man undgår sygdomme, og at der
også er fordele ved neutralisering for indekattene).

Hvis dit mål kun er at få to indekatte så har man jo ingen grund til at
belyse problemer ved udekatte. Så skal man kun belyse problemer og fordele
ved 1 eller 2 indekatte.

Endvidere så er der mange stavefejl i teksten i de første afsnit så hvis den
skal bruges skal du nok lige gennemlæse den.

Mvh
Vibeke

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-05-03 08:47

Vibeke J wrote:
> [...]
> ikke rigtig hvad fordelene ved indekattene er (fx står det ikke
> direkte at man undgår sygdomme, og at der også er fordele ved

nu var rækkefølgen ikke altafgørende, og jeg giver dig helt ret i at det bør
belyses før i dokumentet.... jeg ser lige på det ;)
hvis nu det nederste afsnit om to katte kommer op foran, vil det skabe mere
harmoni?

> Hvis dit mål kun er at få to indekatte så har man jo ingen grund til
> at belyse problemer ved udekatte. Så skal man kun belyse problemer og
> fordele ved 1 eller 2 indekatte.

ja og nej, jeg synes egentlig at man ikke kan belyse fordelene ved indekatte
uden at belyse problemerne ved udekatte..... jeg ved godt det er ret
ensidigt, men hvis man ikke underbygger sine argumenter for det på begge
sider så bliver det jo halvfærdigt og ikke "acceptabelt".....

> Endvidere så er der mange stavefejl i teksten i de første afsnit så
> hvis den skal bruges skal du nok lige gennemlæse den.

nu er dette kun et udkast jeg har siddet og pillet lidt frem og tilbage ved
i går aftes her og her til morgen*G*
jeg ved godt der er meget arbejde i det endnu, hvilket jo er grunden til at
jeg smed det herind ;)

Fra : maz

Dato : 19-05-03 09:18

"Sabina Hertzum" wrote in message
SNIP en masse.....

Hej Sabina
SÅlænge dit oplæg ikke er videnskabeligt dokumenteret med kilderefencer -
f.eks til bøger, undersøgelser, dyrlæger, organisationer, der mere eller
mindre 'beviser' dine 'påstande' (for det er det, når du ikke har
referencer), er det ikke brugbart i forhold til boligselskaber.

Din argumentation vedr. udekatte er komplet irrelevant. De flest
boligselskaber vil forlange eller forlanger, at katte IKKE må gå løs på
udendørsarealer/trappeopgang etc. For at mildne evt. boligselskaber kan man
blot nøjes med at liste denne klausul. Hvad du iøvrigt mener om udekatte er
ikke relevant - de færreste kan i praksis have udekatte (kun under opsyn) i
bolikomplekser, og så er problemet løst.

Dit afsnit om neutralisation er heller ikke relevant - det handler om
tilladelse til en eller flere katte -primært i lejlighed - hold dig til det
i stedet.....
Idéen er selvfølgelig god nok, men medmindre du kan finde noget
videnskabelig dokumentation vedr. hold af katte ( der er lavet
undersøgelser) og hold af flere katte, synes jeg ikke dit oplæg er brugbart,
og det vil de fleste boiligselskaber heller ikke mene - sorry :-/

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-05-03 14:17

maz wrote:
> [...]
> organisationer, der mere eller mindre 'beviser' dine 'påstande' (for
> det er det, når du ikke har referencer), er det ikke brugbart i

så må man jo finde de dokumenter, men der skal vel stadig være en opsumering
af hvad de siger, i stedet for den store akademiske afhandling, som de næppe
gider kigge på.....

> [...]
> iøvrigt mener om udekatte er ikke relevant - de færreste kan i
> praksis have udekatte (kun under opsyn) i bolikomplekser, og så er

nu er det meste noget jeg har samlet rundt omkring for at have et
udgangspunkt....... det er som du sikkert også ved, ikke et spørgsmål om
hvad jeg mener om udekatte, men om hvad erfaringen viser er normalt
adfærdsmønster.....
for nogle boligselskaber kan det sagtens være relevant, for det er ikke alle
der har det som krav at katten skal være inde, ( hvilket jo vil være
meningen hvis de ikke må komme på udendørsarealer eller trappeopgang).....

> Dit afsnit om neutralisation er heller ikke relevant - det handler om
> tilladelse til en eller flere katte -primært i lejlighed - hold dig
> til det i stedet.....

igen det er relevant i forhold til at tiltrække katte til området.....
fertile hanner kan indimellem godt lugte en fertil hun i løbetid selvom hun
er inde i en lejlighed.....

> [...]
> undersøgelser) og hold af flere katte, synes jeg ikke dit oplæg er
> brugbart, og det vil de fleste boiligselskaber heller ikke mene -

ingen grund til at undskylde..... ;)
min tanke med hele ideen var såmænd at prøve at hjælpe alle de mennesker
herinde der spørger efter hjælp til den slags.... det er jo efterhånden sket
nogle gange, og hvis der kunne samles en bunke gode argumenter som evt kunne
bruges i denne forbindelse, så synes jeg det er tiden værd....
jeg er dog ikke enig i at det kun er videnskabelige dokumentationer der
dur..... gode velbaserede argumenter kan i mange tilfælde opnå lige så
meget, hvis ikke mere, end videnskab..... naturligvis afhængig af dem det
skal præsenteres for......

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 19-05-03 18:22

jeg fandt K.V's oplæg til reglement vedr. katte i lejlighed.

**Regelsæt i lejlighedsbebyggelser**
Kattens Værn foreslår på baggrund af mange års
erfaringer, at der i etage-ejendomme indføres følgende
regler for kattehold.

Det er tilladt at holde 2 katte i lejligheden, forudsat at
de er neutraliserede og øremærkede.

Neutralisations- og øremærkeattest skal ved anskaffelse/
indflytning forevises ejendomskontoret og registreres.

Hvis katten anskaffes som killing, skal dette ske, når den
er blevet kønsmoden (6-10 md. gammel)
##bladet er 5 år gammelt##

Kattene skal holdes i lejligheden og må ikke lukkes ud

Katteejeren skal overholde evt. regler om bortskaffelse
af grus.

Overtrædelse af reglementet kan medføre opsigelse af
lejemålet.
-------------------------------------
muligvis kan man ringe til Kattens Værn og få en kopi
af "temasiderne" kattehold i lejligheder og rækkehuse"
på tlf. 38 88 12 00 hverdage ml. 10-15

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-05-03 18:40

Marianne Hellemose wrote:
> muligvis kan man ringe til Kattens Værn og få en kopi
> af "temasiderne" kattehold i lejligheder og rækkehuse"
> på tlf. 38 88 12 00 hverdage ml. 10-15

tusind tak for det marianne ;)
det er (som du sikkert kan se) indlemmet i forslaget*G*

Fra : Jette Nielsen

Dato : 19-05-03 09:45

Hej Sabina

Du har lavet et flot stykke arbejde

En sådan artikel skal naturligvis være velargumenteret, og det er den i
høj grad. Men det første lange stykke tid man læser, virker det som om
du taler til dem med udekatte og argumenterer for at de bør holde deres
misser inde. Jeg savner tydeliggørelse af, at det er en
boligforeningsbestyrelse (eller hvad sådan noget hedder *S*), teksten
henvender sig til.

Du starter fint med at uddybe, hvad det er du vil med artiklen (nemlig,
overbevise dem om, at det absolut ikke skader at have mere end én
indekat). Men da problematikken drejer sig om indekatte, tror jeg du
skal prøve at begrænse omtalen af udekatte. Det skal være hævet over al
tvivl, at det er uden betydning hvor mange _indekatte_ man har.

"Det er dog en sørgelig misforståelse, at hvis man tillader 2 katte i en
lejlighed så indbyder man til dobbelt så mange problemer".

Herover fremgår det ikke at det er indekatte der er tale om.

Vi skal se teksten med modtagerens øjne og kun skrive det er der
relevant for læseren, ellers risikerer man at budskabet drukner.

[...]

Ovenstående kan en boligforening egentlig være ret ligeglade med. De
skal jo ikke påtvinge deres beboere at holde kattene inde... de skal
bare give lov til at holde flere katte såfremt de holdes som indekatte.

Alt det du nævner om trafik og mindre kritiske sygdomme, mener jeg
heller ikke er relevant for en boligforening... igen, de er ligeglade
med om misserne kommer til skade i det fri.

Det en boligforening bekymrer sig om, er hvor generende katte er for
naboerne, og hvor stor skade de kan anrette i lejligheden.... det er de
ting du i høj grad skal fokusere på.

Fortsæt det gode arbejde, og husk nu at lægge artiklen på hjemmesiden
når den en gang er færdig

Mvh. Jette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-05-03 14:23

Jette Nielsen wrote:
> [...]
> deres misser inde. Jeg savner tydeliggørelse af, at det er en
> boligforeningsbestyrelse (eller hvad sådan noget hedder *S*), teksten

det skyldes jo nok at jeg har hapset det fra andre artikler rundt omkring*G*
jeg postede det her i gruppen for at få lidt input til det.....

> [...]
> skal prøve at begrænse omtalen af udekatte. Det skal være hævet over
> al tvivl, at det er uden betydning hvor mange _indekatte_ man har.

ok, den skriver jeg mig lige bag øret... ;)

> "Det er dog en sørgelig misforståelse, at hvis man tillader 2 katte i
> en lejlighed så indbyder man til dobbelt så mange problemer".
>
> Herover fremgår det ikke at det er indekatte der er tale om.

tjek*G* der står hermed "indekatte" *S*

> Vi skal se teksten med modtagerens øjne og kun skrive det er der
> relevant for læseren, ellers risikerer man at budskabet drukner.

netop grunden til at jeg smed den her......

> [...]
> skal jo ikke påtvinge deres beboere at holde kattene inde... de skal
> bare give lov til at holde flere katte såfremt de holdes som

rigtigt*G* jeg blev nok lige revet med ;)

> Alt det du nævner om trafik og mindre kritiske sygdomme, mener jeg
> heller ikke er relevant for en boligforening... igen, de er ligeglade
> med om misserne kommer til skade i det fri.

enig.....

> Det en boligforening bekymrer sig om, er hvor generende katte er for
> naboerne, og hvor stor skade de kan anrette i lejligheden.... det er
> de ting du i høj grad skal fokusere på.

enig, men hvordan får jeg det flettet ind i artiklen...?

> Fortsæt det gode arbejde, og husk nu at lægge artiklen på hjemmesiden
> når den en gang er færdig

hehee skal jeg nok*G*
mit mål er dog delvist at det skal være muligt for eventuelle læsere at
"cut&paste" dele af artiklen ind i et dokument sådan at det kan fungere som
argumentation i en forhandling med boligforeningen ;)

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-05-03 11:15

In <3L_xa.69918$y3.4951122@news010.worldonline.dk> Sabina Hertzum wrote:
> jeg har siddet og flikket nedenstående dokument sammen omkring det med
> at få lov til at have to katte i et lejlighedskompleks

Hej Sabina

En flot afhandling om kattenes vel og vel med mange kloge ord
Men du lader nok dit gode kattehjerte løbe af med dig så det bliver for
langt og for meget "kattens værn"
Desværre tror jeg som de andre, at boligselskaberne er fløjtende
ligeglade med kattenes velfærd - med mindre du hele tiden kan påvise, at
deres velfærd = mindre gener i boligblokken og færre skader på boligen.
Man er nok nødt til at tage deres "briller" på for at kunne argumentere,
så det fanger deres interesse. Forstår du hvad jeg mener?
Jeg tror jeg ville satse på en noget kortere version og så holde mig til
de ting boligselskabet er interesseret i: to neutraliserede indekatte
ødelægger ikke, strinter ikke, larmer ikke og har sjældent utøj... og
der er ofte færre gener af to katte end af en kat, fordi man fjerner
risikoen for adfærdsforstyrrelser (ja, ja der er undtagelser, men sådan
generelt) . Altså vil de ikke genere naberne og ikke tisse på
gulvbrædderne
Og så faldt jeg for resten over, at du skriver at katte "i modsætning
til hunde" får farlige dødelige sygdomme. Uden at vide så meget om det,
mener jeg da at hunde også har deres at slås med, som man vaccinerer mod
Men det har heller ikke oget med sagen at gøre

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-05-03 14:36

Ann Rudbeck wrote:
> Hej Sabina

hej Ann ;)

> En flot afhandling om kattenes vel og vel med mange kloge ord

hehe, dem kan jeg desværre ikke tage credit for.... ikke allesammen
ihvertfald ;) jeg har støttet mig op af nogle kloge kvinder og mænd ;)

> Men du lader nok dit gode kattehjerte løbe af med dig så det bliver
> for langt og for meget "kattens værn"

hehe, du har nok ret ;) men heller lidt for meget i begyndelsen og så skære
til undervejs ;) ( det er vist håndværkeren der taler her*G*)

> [...]
> argumentere,
> så det fanger deres interesse. Forstår du hvad jeg mener?

ja klart.... jeg har også siddet og pillet ved teksten, blandt andet fjernet
alt det omkring ulemperne ved udekatte og omformuleret en masse, så det nu
hedder "flere katte" frem for to ;)

> [...]
> risikoen for adfærdsforstyrrelser (ja, ja der er undtagelser, men
> sådan generelt) . Altså vil de ikke genere naberne og ikke tisse på

hehe, det er jo den nemme måde at sige det på*G* hvordan får man det så til
at se ud som om det er noget de ikke vidste før*G*

> [...]
> det, mener jeg da at hunde også har deres at slås med, som man
> vaccinerer mod Men det har heller ikke oget med sagen at gøre

ikke min selvforfattede tekst*G* den er desværre tyvstjålet, men også
slettet nu ;)

Fra : Marianne Juul Peders~

Dato : 19-05-03 17:07

Sabina Hertzum wrote:

Hej Sabina - rigtig godt initiativ

Lige et par kommentarer herfra.

For det første - hvem er det der skal overbevises ? Det er de modvillige
beboere, som skal være med til at stemme om forslaget på
generalforsamlingen. Dem som i forvejen holder af dyr, er der nok ikke de
store problemer med.

Jeg tror ligesom en del andre også at skrivelsen alene skal gå på flere
indekatte, og gode argumenter for, hvorfor det ikke bliver til gene for
andre beboere.

Jeg ved her fra mit boligområde at det som mest irriterer folk, er de
fritløbende katte som bruger sandkasser m.v., så på den led er det måske
udmærket at komme lidt ind på udekatte problematikken, om ikke andet for at
vinde sympati for indekatte ideen

For at imødegå skeptikerne var det måske også en ide at foreslå at husdyr
skal være registreret i boligselskabet ved ansøgning, og såfremt der skulle
opstå problemer med husdyrene, ville denne tilladelse kunne inddrages. Dette
mener jeg godt man kan vove, idet jeg ikke tror at der ville kunne opstå
naboklager over indekatte. Eller hvad?

> [...]
> andre katte. Skal vi sammenligne med hunden så er katten mere
> egenrådig og kommer når det passer den, hvilket passer fint ind i

God relevans efter min mening!

> En ene-kat kommer meget nemt til at kede sig og har dermed en større
> chance for at udvikle adfærdsforstyrrelser, som urenlighed og kradsen
> på uhensigtsmæssige steder.

Godt argument til dem som frygter større ødelæggelser.

> Som katte-ejer bør man være parat til at
> give sin kat de bedst mulige udfoldelsesmuligheder. Hvilket også kan
> betyde at kæmpe for kattens rettigheder til et trygt og socialt liv.

Dette mener jeg er irellevant set med en modstanders øjne - desværre

> [...]
> i en lejlighed, frem for en kat der render rundt i nabolaget og
> skriger på kærester og sætter sig i sandkassen.

Enig!

Undskylder at jeg har klippet så meget i indlægget

Jeg surfede rundt på nettet igår for at finde forskellige husordner, og det
var ret nedslående hvor mange steder det absolut ikke er tilladt at holde
dyr. Nogle steder var det dog tilladt, men ofte kun 1 hund eller 1 kat
(ligsom i mit boligselskab)

--
Mvh.
Marianne Juul Pedersen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-05-03 18:40

Marianne Juul Pedersen wrote:
> Sabina Hertzum wrote:
>
> Hej Sabina - rigtig godt initiativ

;) takker....

> Lige et par kommentarer herfra.

uh de modtages gerne ;)

> [...]
> modvillige beboere, som skal være med til at stemme om forslaget på
> generalforsamlingen. Dem som i forvejen holder af dyr, er der nok

både og, der kan være nogle hundemennesker der kan finde det problematisk
med kattehold.... mit udgangspunkt vil være en skrivelse der kan sendes ud
inden en generalforsamling hvor beboerne i området kan læse om formålet med
det, samt resulatet af en sådan vedtagelse..... nogle vil nok fortsat stemme
imod forslaget af forskellige årsager, men netop derfor bør skrivelsen
belyse både fordele og ulemper ved inde og udekatte.....

> Jeg tror ligesom en del andre også at skrivelsen alene skal gå på
> flere indekatte, og gode argumenter for, hvorfor det ikke bliver til
> gene for andre beboere.

jeg har arbejdet lidt på teksten, den er stadig forholdsvis lang men jeg har
vist stirret mig blind på det, og vil derfor sætte pris på lidt mere
input..... jeg poster den nederst i dette indlæg ;)

> [...]
> måske udmærket at komme lidt ind på udekatte problematikken, om ikke
> andet for at vinde sympati for indekatte ideen

netop..... måske slå et slag for neutralisering da det jo også kan tiltrække
katte udefra, som jo netop gør de ting der er uønsket.....

> [...]
> tilladelse kunne inddrages. Dette mener jeg godt man kan vove, idet
> jeg ikke tror at der ville kunne opstå naboklager over indekatte.

god ide... hermed indlemmet :)

> Dette mener jeg er irellevant set med en modstanders øjne - desværre

enig........ tror også jeg har slettet det*G*

> Undskylder at jeg har klippet så meget i indlægget

gør absolut ingenting*G*

> [...]
> tilladt at holde dyr. Nogle steder var det dog tilladt, men ofte kun
> 1 hund eller 1 kat (ligsom i mit boligselskab)

det er netop grunden til at jeg oftest har boet privat, og nok bliver ved
med det....... jeg hverken kan eller vil begrænses af regler på den måde ;)

Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

nyt forslag ;)

Argumenter for at få lov til at holde flere neutraliserede indekatte i en
lejlighed.

I mange boligforeninger er der i husordenen en restriktion der pointerer at
man kun må have 1 kat eller 1 hund i lejligheden. Hvilket også giver mening
hvis der er tale om udekatte, da det nemt kan skabe problemer i nærområdet.
Det er dog en sørgelig misforståelse at hvis man tillader mere end en
indekat i en lejlighed så indbyder man til problemer.
Den følgende skrivelse belyser nogle af problemerne og fordelene, og hvorfor
det ofte er en stor fordel at have flere katte frem for kun 1 kat,

Hvorfor flere katte?

Mange har en ide om at hvis en kat sviner og skaber en masse problemer i
udendørsarealerne så vil den gøre det samme i ejendommen, og to vil gøre det
doppelt så meget. Det er faktisk yderst sjældent tilfældet. Man bør holde i
mente at hvis man betragter katte som et kæledyr der bør holdes inde, så vil
de færreste opdage at der er en eller flere katte i ejendommen.

Katten er et selskabeligt dyr, der har brug for meget kontakt daglig. Det
kan være lidt svært at opretholde når man arbejder ude, derfor kan det ofte
være en god ide at anskaffe endnu en kat til hjemmet. Katte har et vist
socialt liv, selv om de ikke direkte lever i flokke, og det er tydeligvis et
behov hos de fleste, ude som inde, at have kontakt med andre katte. Kattens
egenrådighed passer fint ind i mange menneskers livsstil. Hvilket
naturligvis har bidraget til at katten er blevet så populær.

Propper man en kat ind i en lejlighed og kun giver den en wc-bakke, vand og
mad at beskæftige sig med, så er det synd. Især, hvis den er alenekat og har
[...]

kærester og sætter sig i sandkassen, eller for den sags skyld en hund der
gør i opgangen og skal luftes på fællesarealerne.

Er det synd at have en kat i lejlighed?

Nej, ikke hvis den aldrig har prøvet at komme ud. Man skal tænke på, at
kattens pladskrav til det hjemlige basisterritorium ikke er helt så stort
som man regner med. Hvor stort et territorium, en vildtlevende kat har behov
for, afhænger især af, hvor langt der er mellem byttedyrene. En vildtlevende
[...]

foretrække i egendommen, medmindre man ønsker at avle. Der er væsentlige
fordele ved neutraliserede katte, og tilsvarende ulemper ved fertile katte.
For begge køns vedkommende gælder det, at de neutraliserede katte ikke
opfører sig så territorialt, som fertile (ukastrerede) katte. Det vil i
praksis sige, at risikoen for, at en neutraliseret kat tiltrækker fertile
katte til området, er langt mindre.
Erfaringen viser at for hunkattens vedkommende, betyder neutralisation først
og fremmest, at den ikke længere kan blive drægtig eller komme i løbetid.
Det kan nemlig være stort problem når der er fritløbende katte i nærheden,
idet hankattene i området opdager en hunkat i løbetid lang tid før ejeren
overhovedet ved, at katten er i løbetid. Dette er noget naboerne især vil
bemærke, når hankattene sætter sig til at synge deres seranader for de
dejlige damer.

For hankattens vedkommende, betyder neutralisation også at eventuel
strintning (urinmarkering) stoppes. Alle fertile hankatte vil på et
tidspunkt begynde at strinte. Det kan starte meget tidligt, allerede i 7-9
måneders alderen, hvor katten bliver kønsmoden. Ved neutralisering vil den
[...]

indgrebene og deres sår heler hurtigere. De fleste dyrlæger anbefaler
neutralisation i 5-6 måneders alderen eller ved en kropsvægt på mindst 2
kilo.

Hvordan kan man tilpasse lejligheden så katten ikke kan slippe ud:

Hvis man bor i lejlighed med altan, tillader man mange steder at hegne den
ind. På altanen kan katten få afløb for mange instinkter og adfærdsmønstre,
[...]

Når man bor i en etageejendom, er man nødt til at tage højde for
[...]

vinduet er lukket. I tilfælde hvor man ønsker en mindre synlig mulighed, kan
man i stedet prøve sig frem med et ganske almindeligt fluenet, også monteret
på en ramme. Medmindre katten er meget voldsom vil dette sagtens kunne holde
katten inde.

Husorden:

Der kan med fordel inddrages en klausul i husordenen omkring kattehold. Hvis
man ved overtagelse af lejemålet allerede har en eller flere husdyr, skal
disse være registreret i boligselskabet allerede ved ansøgning, og såfremt
der skulle opstå problemer med husdyrene, ville denne tilladelse kunne
inddrages.
På den måde kan man sikre at kattene aldrig vil udvikle sig til en gene for
beboerne i ejendommen.
Denne tilladelse kunne forlænges til at hvis man var registretet opdrætter
så kunne man få specialtilladelse til at holde fertile katte, såfremt disse
ikke er til gene for ejendommen eller beboerne.

Kattens værns synspunkt:

Man kan muligvis ringe til Kattens Værn og få en kopi af temasiderne hvor
teksten omkring "kattehold i lejligheder og rækkehuse" findes, på tlf. 38
88 12 00 hverdage ml. 10-15.

Fra : maz

Dato : 19-05-03 19:30

"Sabina Hertzum" wrote in message
Hej Sabina
Det du har skrevet om "hvorfor 2 katte" flere katte er ganske udmærket på
nær det første/sidste afsnit men igen.... kildehenvisning mangler - hvor er
din dokumentation??? Hvis man skal overbevise boligselskaber er det
nødvendigt med solid dokumentation ... hmm.. har du overvejet at spørge
Dorthe (Prip)?? Hun er zoolog, så det kan være at hun kan hjælpe med kilder,
hvis du ikke selv kan finde dem...

Generelt: Hold dig til fakta og lade være med at lade din personlig mening
skinne igennem - eks: fertile katte er *ikke* et problem, medmindre man
*vil* anskue det som et problem. Tværtimod er det blot kattens instinktive
adfærd - lad være med at nedgøre slige ting....

Du kan her få de husdyrregler der findes hvor jeg bor - de er meget simple:
- tilladelse til een kat (eneste argument, der mangler, er videnskabeligt
dokumenteret at 2 eller flere katte giver færre adfærdsproblemer osv,
osv...)

- katten må ikke færdes UDEN opsyn eller være løs på
trappeopgange/boligejendommens område (mao: jeg kan gå tur med min kat i
snor, så meget jeg lyster, hvilket naturligvis er min ret)
- efterladenskaber SKAL fjernes på ejendommens arealer

Og Sabina,- vil du ikke godt lade være med KONSTANT at nedgøre udekatte -
og fertile katte ???? Du lader din personlige mening skinne igennem, og du
kan ikke tale for alle andre...og på mig virker det som en hetz mod udekatte
og fertile katte - det er uacceptabelt

Ret simpelt.... Selvfølgelig skal folk have lov til at gå tur med deres
kat - det kan INGEN forhindre (og slet ikke uden for ejendommens område)

Koncentrer dig i stedet om dokumentation for 2 eller flere katte....

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-05-03 20:23

maz wrote:
> [...]
> ... hmm.. har du overvejet at spørge Dorthe (Prip)?? Hun er zoolog,
> så det kan være at hun kan hjælpe med kilder, hvis du ikke selv kan

Dooorthe?????????????? hjææælp*G*
og som sagt en gang før, er jeg ikke af den overbevisning at ALLE kræver
dokumentation, gode velfunderede argumenter kan i mange tilfælde være
nok.....
og helt ærligt, tror du virkelig en flok bestyrelsesmedlemmer gider og sidde
og pløje igennem side op og side ned af dokumentationer??

> [...]
> *vil* anskue det som et problem. Tværtimod er det blot kattens
> instinktive adfærd - lad være med at nedgøre slige ting....

jeg mener ikke jeg nedgør noget, jeg fremhæver inde/neutraliserings kattens
fordele.... det kan ikke lade sig gøre uden at fortælle om de problemer en
fertil kan _kan_ skabe.....

> [...]
> - tilladelse til een kat (eneste argument, der mangler, er
> videnskabeligt dokumenteret at 2 eller flere katte giver færre

jamen hvorfor har du så ikke fundet den ;)

> [...]
> kat i snor, så meget jeg lyster, hvilket naturligvis er min ret)
> - efterladenskaber SKAL fjernes på ejendommens arealer

fair nok....

> Og Sabina,- vil du ikke godt lade være med KONSTANT at nedgøre
> udekatte - og fertile katte ????

igen, jeg føler fremhæver indekatten frem for udekatte, ganske simpelt fordi
det er formålet med denne skrivelse.... det har INTET at gøre med at jeg
nedgør udekatte eller for den sags skyld fertile katte.... det har at gøre
med at hvis man vil have gennemført noget må man fremlægge nogle konkrete
kompromiser..... i dette tilfælde skriver jeg meget præcist om at have flere
neutraliserede indekatte... men indfører endda en klausul om at fertile
katte kan tillades såfremt man er opdrætter.... det mener jeg ikke er et
forsøg på at nedgøre nogen, det er blot et forslag som faktisk har ret godt
fat i realiteten...

> Du lader din personlige mening
> skinne igennem, og du kan ikke tale for alle andre...

det mener jeg ikke jeg gør.... jeg kan slet ikke se hvor jeg gør det, så jeg
vil faktisk gerne have at du præciserer.....

> og på mig virker
> det som en hetz mod udekatte og fertile katte - det er uacceptabelt

på mig virker det som om du ser spøgelser ;)
jeg kører absolut ingen hetz mod udekatte og fertile katte MEN du er altså
nødt til at se på dokumentet for det det er..... det er en argumentation FOR
indekatte og neutralisering..... fordi det nu engang er nemmere for alle i
området at katte er neutraliserede og indendørs......
og lige for en god ordens skyld, jeg har tidligere haft udekatte, og har
intet problem med at folk har det.... det må de i og for sig selvom.....
ligesom jeg har haft ( og har) både neutraliserede og fertile katte.... det
må folk OGSÅ selvom.... men jeg bilder mig ikke ind at det er lige så nemt
at have en fertil kat, som det er at have en neutraliseret kat....... jeg
ser immervæk forskellen på daglig basis ;)

> Ret simpelt.... Selvfølgelig skal folk have lov til at gå tur med
> deres
> kat - det kan INGEN forhindre (og slet ikke uden for ejendommens
> område)

det har da slet ikke været nævnt OVERHOVEDET... så hvorfor bringer du det
op?

> Koncentrer dig i stedet om dokumentation for 2 eller flere katte....

det er jeg desværre ikke enig med dig i..... den vinkel er skam fin nok, men
næppe nok til at overbevise en forsamling af blandede individer om at flere
katte er en fordel..... man er også nødt til at påtale HVORFOR det er en
fordel, og hvad der er af gevinst for ejendommen, hvis det indføres...... ;)

Fra : Jette

Dato : 20-05-03 23:28

"maz"
> [...]
> *vil* anskue det som et problem. Tværtimod er det blot kattens instinktive
> adfærd - lad være med at nedgøre slige ting....

Sabinas artikel er ikke henvendt generelt til udekatteejere .. hendes mål
med artiklen, er at overbevise boligforeninger om, at indekatte umuligt kan
genere nogen, og at det derfor bør være muligt at have mere end én indekat.

Men bortset fra det, vil de fleste nok mene, at det er noget nemmere at have
neutraliserede katte fremfor fertile, og der er nok også en del der mener,
at fertile katte kan skabe problemer, også uden man ligefrem leder efter dem

Det er nok snarere et spørgsmål om at få tingene formuleret hensigtsmæssigt,
og dette er jo også kun første udkast.

Mvh. Jette

Fra : Pia Thomsen

Dato : 19-05-03 18:52

"Marianne Juul Pedersen" <juulsSLETDETTE@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> For det første - hvem er det der skal overbevises ? Det er de modvillige
beboere, som skal være med til at stemme om forslaget
på´generalforsamlingen. <

Lige min tanke - og derfor skal man også passe på, at det ikke bliver for
langt og for "dræbende" for ikke interesserede at læse. Det der skal gøres,
er at det pågældende dukoment med infor skal smides rundt til alle beboerne
i den pågældende boligforening/afdeling.

Det lød nemlig også som om det er bestyrelsen, der skal overbevises - det er
det måske også til en vis grad, men i stdste ende er det naboerne, der
afgører resultatet!!!

Hilsen Pia

http://home20.inet.tele.dk/pitho

Fra : Michael Nielsen

Dato : 19-05-03 19:08

Jeg vil bare sige at jeg også bor i en boligforening hvor man kun må have en
kat. Men der er masse af folk der BÅDE har en hund og en kat, så hvorfor
skal det være tilladt når det ikke er tilladt med 2 af en slags. Min
stakkels kat mangler en legekammerat og den har jeg "næsten" anskaffet mig.
Hvorfor må jeg ikke når de andre må? Men godt initiativ, bare lidt for
langt. Måske du kunne sende det til min boligforening når du er færdig .
Her er folk nemlig HELT vildt dobbelt moralske.
Knus fra katteelskeren

Fra : Marianne Juul Peders~

Dato : 19-05-03 22:42

Pia Thomsen wrote:
> [...]
>
> Det lød nemlig også som om det er bestyrelsen, der skal overbevises -
> det er det måske også til en vis grad, men i stdste ende er det

Bare lige en sjov lille ting En af medlemmerne i bestyrelsen HAR 2
udekatte Så hendes opbakning tror jeg da på

Fra : Frederiksen

Dato : 19-05-03 21:29

> jeg har siddet og flikket nedenstående dokument sammen omkring det med at

> lov til at have to katte i et lejlighedskompleks.

Det er ALT for langt. Max en halv A4 side og helst mindre, få _relevante_
argumenter og ikke et ord om udekatte. Det er 2 indekatte, du vil have
igennem, så argumenter for det. Hold sygdomme, vaccinationer,
neutralisering osv helt ude. Hold dig til fordelene for _andre_ beboere i
stedet for at tale kattens sag. Det er nemlig ikke relevant, og du vinder
ingen stemmer for dit forslag på det.

Mvh Maria

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-05-03 21:52

Frederiksen wrote:

> [...]
> fordelene for _andre_ beboere i stedet for at tale kattens sag. Det
> er nemlig ikke relevant, og du vinder ingen stemmer for dit forslag

roolig nu*G*
det er til en artikel om emnet.... for at give andre muligheden for at hente
argumenter til en eventuel sag ;)
jeg skal ikke selv bruge det, da jeg har tilladelse til at have kat de
steder jeg bor*S*

nu ahr jeg fået det kogt ned til 2 worddokumenter ;)
--
[...]

hvis der er tale om udekatte og store hunde, da det nemt kan skabe problemer
i nærområdet. Det er dog en sørgelig misforståelse at hvis man tillader mere
end en indekat i en lejlighed så indbyder man til problemer.

Den følgende artikel belyser nogle af problemerne og fordelene, og især
hvorfor det ofte er en stor fordel at have flere katte frem for kun 1 kat.
Formålet med disse argumentationer er at give kommende katteejere et sted de
kan hente noget støtte, ideer og fornuftige argumenter, som kan hjælpe dem
til at skaffe tilladelse til flere katte i de bygninger de nu bo i.

Hvorfor flere katte?

Mange har en ide om at hvis en kat sviner og skaber en masse problemer i
udendørsarealerne så vil den gøre det samme i ejendommen. Det er faktisk
yderst sjældent tilfældet. Man bør holde i mente at hvis man betragter katte
som et kæledyr der bør holdes inde, så vil de færreste i området opdage at
[...]

udvikle adfærdsforstyrrelser, som urenlighed og at der kradses på
uhensigtsmæssige steder.

[...]
at have to katte frem for én.

[...]

En anden ting man bør huske på er at katten ikke udelukkende lever ved
jorden, men også kan komme op i højderne, og derved kan man forøge arealet
katten lever på, væsentligt. Man kan indrette en lejlighed med klatremøbler
og huler, hvilket giver katten mere areal og mulighed for at have et "
privatliv", hvilket katte kan have langt mere brug for end hunde. Har katten
[...]

underholdning i boligen. Desværre har den udvikling i kattens praktiske
status ikke helt fulgt med i forhold til den måde de bliver opfattet på.

Hvorfor neutraliserede katte?

Udgangspunktet for denne artikel er at neutraliserede katte er at foretrække
i ejendommen, medmindre man ønsker at avle. Der er væsentlige fordele ved
neutraliserede katte. For begge køns vedkommende gælder det, at de
neutraliserede katte ikke opfører sig så territorialt, som fertile
(ukastrerede) katte. Det vil i praksis sige, at risikoen for, at en
neutraliseret kat tiltrækker fertile katte til området, er langt mindre.

For hunkatten betyder neutralisation først og fremmest, at den ikke længere
kan blive drægtig eller komme i løbetid. Det kan nemlig være stort problem
når der er fritløbende katte i nærheden, idet hankattene i området opdager
en hunkat i løbetid lang tid før ejeren overhovedet ved det. Dette er noget
naboerne især vil bemærke, når hankattene sætter sig til at synge deres
serenader for de dejlige damer, for ikke at sige sætter deres
karakteristiske duftmarkeringer.

[...]

Hvordan kan man tilpasse ejendommen og lejligheden så katten ikke kan slippe
ud?

Hvis man bor i lejlighed med altan, tillader man mange steder at hegne den
ind.

Når man bor i en etageejendom, er man nødt til at tage højde for
nedstyrtningsfaren. Katte er gode til at holde balancen, men også de mister
[...]

Der kan med fordel foreslås en klausul til husordenen omkring kattehold.

Dette forslag kan indeholde emner som; Hvis man ved overtagelse af lejemålet
allerede har en eller flere husdyr, skal disse være registreret i
boligselskabet allerede ved ansøgning. Såfremt der skulle opstå problemer
med husdyrene, så disse er til gene for andre beboere, ville denne
tilladelse kunne inddrages.

På den måde kan man sikre at kattene aldrig vil udvikle sig til en gene for
beboerne i ejendommen.

Denne tilladelse kunne forlænges til, at hvis man var registreret opdrætter
(medlem af en af hovedklubberne) så kunne man få specialtilladelse til at
[...]

Man bør dog huske på at bladet er offentliggjort for 5 år siden.

Regelsæt i lejlighedsbebyggelser.

Kattens Værn foreslår på baggrund af mange års erfaringer, at der i
etage-ejendomme indføres følgende regler for kattehold.

1. Det er tilladt at holde 2 katte i lejligheden, forudsat at de er
neutraliserede og øremærkede.
2. Neutralisations- og øremærkeattest skal ved anskaffelse/indflytning
forevises ejendomskontoret og registreres.
3. Hvis katten anskaffes som killing, skal dette ske, når den er blevet
kønsmoden (6-10 md. gammel).
4. Kattene skal holdes i lejligheden og må ikke lukkes ud
5. Katteejeren skal overholde evt. regler om bortskaffelse af grus.
6. Overtrædelse af reglementet kan medføre opsigelse af lejemålet.

Fra : maz

Dato : 19-05-03 22:07

"Sabina Hertzum" > wrote in message
*snip* en masse....

Sabina, svjv var *formålet* med dit oplæg at argumentere for hold af flere
katte i boligkomplekser. Det var hvad du skrev - *også* i overskriften -
hold dig nu til det.....
En anden ting: Du kan ikke tillade dig at skrive at katte sviner og giver
problemer på udendørsarealer - det er TOTALT usagligt og plat
argumentation - hold dig nu til fakta....!
Det er fint nok, at du gerne vil lave et oplæg - men sålænge det er din
personlige og meget farvede mening, som du giver udtryk for, så er det bare
ikke brugbart. Prøv nu at skrive 'videnskabeligt' og faktabaseret i stedet -
det er dét, som er vigtigt i forhold til boligselskaberne - og folk der skal
læse dokumentet. Glem alt om 2 sider: så lange dokumenter og så gider ingen
at læse det (og ja, jeg har erfaring med dette)....
Hvorfor kan du ikke tage fat i Dorthe?? Hun kan sikkert hurtigt hjælpe dig
med kilder - ellers spørger jeg hende selv... ;)

Fra : Camilla Larsen

Dato : 19-05-03 22:22

On Mon, 19 May 2003 23:07:15 +0200, "maz" <mackMOVE@THISmail.dk>
wrote:

> [...]
>problemer på udendørsarealer - det er TOTALT usagligt og plat
>argumentation - hold dig nu til fakta....!

Nu har jeg ind til videre bare siddet og læst med på sidelinien i
denne her tråd. Men nu føler jeg at du er gåetpå afveje her Maz.

Sjovt nok bor jeg i samme boligområde som Sabina og her klager
ejerforeningen faktisk over svineri fra både hunde OG katte på de
udendørs arealer. Meget af det sabina har taget med i sin artikel kan
jeg faktisk nikke genkende til.

Kort af det lange....jow hun skriver fakta.

--
Camilla

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-05-03 22:24

maz wrote:
> [...]
>
> Sabina, svjv var *formålet* med dit oplæg at argumentere for hold af
> flere katte i boligkomplekser. Det var hvad du skrev - *også* i

nej, for som i enhver debat så udvikler sagen sig... forhold dig venligst
til det indlæg du svarer på, i stedet for hele tiden at hoppe tilbage til
det du TROR der står....
der stod i det oprindelige indlæg: jeg har siddet og flikket nedenstående
dokument sammen omkring det med at få lov til at have to katte i et
lejlighedskompleks

bemærk især det lille ord "omkring"......
overskriften er udelukkende baseret på at give læsere en ide om hvad der er
i indlægget.... det har intet at gøre med hvordan en tråd udvikler sig.....

> En anden ting: Du kan ikke tillade dig at skrive at katte sviner og
> giver problemer på udendørsarealer - det er TOTALT usagligt og plat
> argumentation - hold dig nu til fakta....!

det ER fakta i langt de fleste tilfælde.... nu bor jeg tilfældigvis i et
boligkompleks hvor det efterhånden nævnes _hver_eneste_gang_ der kommer
nyhedsbrev ud til beboerne....
så jo, jeg mener faktisk det er ret relevant.....

> Det er fint nok, at du gerne vil lave et oplæg - men sålænge det er
> din personlige og meget farvede mening, som du giver udtryk for, så
> er det bare ikke brugbart.

igen, jeg har en gang for alle sagt at det ikke er personligt, idet jeg
skriver det til en artikel.... men du VIL åbenbart presse det ned over mine
skuldre at jeg skriver det fra et personligt synspunkt, det er jeg ikke enig
i...... forhold dig venligst konkret til noget, hvis du mener det er en
personlig mening, i stedet for at bare pladre ud med ubegrundet
kritik.......

> [...]
> boligselskaberne - og folk der skal læse dokumentet. Glem alt om 2
> sider: så lange dokumenter og så gider ingen at læse det (og ja, jeg

men de gider godt sidde og pløje igennem lange afhandlinger og
dokumentationer?
næppe....
desuden er de to sider til _artiklen_, ikke til foreningen.......... ;)

> Hvorfor kan du ikke tage fat i Dorthe?? Hun kan sikkert hurtigt
> hjælpe dig med kilder - ellers spørger jeg hende selv... ;)

fordi jeg ikke sender uopfordrede mails til folk medmindre det er tvingende
nødvendigt....
jeg har prøvet at få dorthes opmærksomhed i mit tidligere indlæg, og
foretrækker at vente til hun bemærker det, frem for at invadere hendes
mailbox uden væsentlig grund......

Fra : Katrine Nederby

Dato : 19-05-03 22:49

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg har prøvet at få dorthes opmærksomhed i mit tidligere indlæg, og
> foretrækker at vente til hun bemærker det, frem for at invadere hendes

Hej Sabina.

Jeg har ikke fået læst tråden ret grundigt igennem (er syg), men vil lige
nævne at de primære kilder for mine egne artikler er den alm. faglitteratur
om katte. Flere bøger berører emnet "to katte fremfor een". Om
faglitteraturen så er dokumentation nok for alle, ved jeg ikke. Men jeg
scanner gerne de relevante afsnit ind og sender dem til dig, så du kan få
nogle kilder at henvise til

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-05-03 22:49

Katrine Nederby wrote:

> Hej Sabina.

hej Katrine ;)

> Jeg har ikke fået læst tråden ret grundigt igennem (er syg),

din stakkel :( god bedring..............

> [...]
> ikke. Men jeg scanner gerne de relevante afsnit ind og sender dem til
> dig, så du kan få nogle kilder at henvise til

jeg ville MEGET gerne have de scanninger, gerne med henvisning til hvilke
bøger og lignende..... jeg tænker på at lokke jette til at ligge dem på
hjemmesiden som links i artiklen eller sådan....
men vent bare lidt med at scanne dem..... jeg regner ikke med at have
artiklen færdig før om et par dage alligevel, så det haster ikke....
tusind tak for hjælpen ;)

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 19-05-03 22:56

Maria skrev
<Du kan ikke tillade dig at skrive at katte sviner og giver
problemer på udendørsarealer - det er TOTALT usagligt og plat
argumentation - hold dig nu til fakta....!>

"Usagligt og plat"..................hvor mange unger og deres
tøj har du vasket, efter at de har leget i en sandkasse
der var brugt som kattebakke ??? I mine "unge"
dage arbejdede jeg i børnehave og det var bestemt
ikke sjældent at der stod "storvask" på programmet,
heller ikke med mine egne unger og deres tøj.

Fra : maz

Dato : 20-05-03 05:26

"Marianne Hellemose" > wrote in message
> [...]
> ikke sjældent at der stod "storvask" på programmet,
> heller ikke med mine egne unger og deres tøj.

Marianne, Du VIL åbenbart kun kommentere alle punkter, hvor du er uenig med
mig, og jeg gider helt ærligt ikke spilde mere tid på det.
*PLONK*

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 19-05-03 22:47

Maria skrev
< Hold sygdomme, vaccinationer,neutralisering osv helt ude. Hold dig til
fordelene for _andre_ beboere i
stedet for at tale kattens sag. Det er nemlig ikke relevant, >

Hmm neutralisering er vist _meget_ relevant, både
for katte og beboere, jeg vil bestemt ikke bryde mig om
at bo i en opgang med 3-4 fertile hankatte.

Fra : Frederiksen

Dato : 20-05-03 17:22

> [...]
> for katte og beboere, jeg vil bestemt ikke bryde mig om
> at bo i en opgang med 3-4 fertile hankatte.

Ja, fra den indgangsvinkel har du absolut ret - jeg læste bare Sabinas
indlæg som argumenter for at få lov til at have to katte i stedet for kun en
i et ejendomskompleks, og det var det, jeg kommenterede på. Er det en
artikel til en hjemmeside, så er det helt fint - selv om jeg ikke bryder mig
om tonen omkring udekatte.

Mvh Maria

Fra : Jette

Dato : 20-05-03 19:01

"Frederiksen" skrev:
> [...]
> i et ejendomskompleks, og det var det, jeg kommenterede på. Er det en
> artikel til en hjemmeside, så er det helt fint - selv om jeg ikke bryder

Det er ikke en artikel der skrives decideret til hjemmesiden... Jeg har bare
bedt om at den kommer på når den er færdig. Den skal give folk nogle
argumenter for, at det skal være tilladt at have mere end én indekat i
boligforeninger.

Vi er flere der har kommenteret over for Sabina, at der nok står en smule
mere om udekatte, end en boligforening kunne være interesseret i - hvilket
jeg også har indtryk af hun har taget til efterretning.

Jeg tror såmænd nok det endelige resultat skal blive godt ... iøvrigt
står det jo enhver frit for at skrive en artikel til hjemmesiden med gode
råd om at holde udekat - hjemmesiden må jo gerne afspejle mere end én
mening, det giver netop læseren mulighed for at vælge selv.

Mvh. Jette

Fra : Line Blom

Dato : 20-05-03 13:43

> Argumenter for at få lov til at holde flere neutraliserede indekatte i en
> lejlighed.

Hej Sabrina

Med det formål for øje hvormed du har skrevet artiklen synes jeg den er
glimrende!
Hvis man er på udkig efter gode argumenter, så man selv kan flikke noget
sammen til ens boligselskab, så kommer du rundt om mange ting!
Men, det kommer an på hvad det er man vil opnå! så jeg ville foreslå at
du måske delte den op i nogen forskellige Hovedområder, alt efter hvad
man vil overbevise dem om!
Måske kunne du holde fast i de overskrifter du har iforvejen , men så
lave det til flere artikler og så udbygge dem lidt, så er det også
nemmere når man kommer ind på din hjemmeside at finde lige det man skal
bruge!
Det kunne jo også tænkes at der er andre ting din artikel kunne bruges
til, udover at opnå at få 2 katte!!? Det kunne være at afsnittet om
neutralisering kunne bruges til at sørge for, at katte der ikke bruges
til avl rent faktisk bliver fikset, ihvertfald hvis man bor i lejebolig!!
Det sidste jeg lige vil indskyde er, at det du skriver om at opdrættere
skal have lov at have fertile katte, ville jeg ikke sende med første
gang, hvis bestyrelsen er imod flere katte er det et synspunkt der kan
få dem til at lukke helt ned, også selvom det fylder så lidt iforhold
til det andet.....
Man skal huske på at hvis folk er imod noget vil de altid bide mærke i
det negative ved tingene, så det er vigtigt at man først og fremmest
fortæller om det positive!!
Ellers synes jeg det er smadder godt, især afsnittet "hvorfor to katte",
meget velskrevet og flydende, så bare klø på!!

Med venlig hilsen
Line Blom
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-05-03 22:01

In <3ec94197$0$97254$edfadb0f@dread12.news.tele.dk> Frederiksen wrote:
Hold sygdomme,
> vaccinationer, neutralisering osv helt ude.

Jeg tror nu personligt at neutralisering er et rigtig godt argument. Set
fra boligselskabets side, er noget af det de er bange for jo netop lugt/
stank (hankattemarkering) eller larm (løbetidsvræl), og det er jo netop
det man "afskaffer" ved at neutralisere katten.