Æg
Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 19-05-03 17:55

Hejsa!
Da vores høns producerer æg i overflod for tiden, er der i princippet
ingen grænser for hvor mange æg hundene kan få, og de elsker dem. Men
indtil nu har jeg været lidt tilbageholdne med at give dem æg, for er
det egentligt sundt for dem? Altså, et æg i ny og næ er sikkert meget
sundt, men hvor mange må de f.eks. få på en uge? Der er tale om en skt.
bernhard på 1 1/2 år, og en basset på 5.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 19-05-03 19:15

On Mon, 19 May 2003 18:55:19 +0200, Dorthe Prip Lahrmann
<dplahrmann@hotmail.com> wrotd:

> [...]
>sundt, men hvor mange må de f.eks. få på en uge? Der er tale om en skt.
>bernhard på 1 1/2 år, og en basset på 5.

,,,,,,jeg hørte engang noget om at de kunne få løse led af for mange
æg, men har ikke erfaringer med det, men mennesker må jo ikke få for
mange så kan man blive agresiv pgs kolestorolet mener jeg , om det er
det samme med hunde aner jeg ikke men det er måske ikke værd at
afprøve.

Fra : Pia J

Dato : 19-05-03 19:15

> ,,,,,,jeg hørte engang noget om at de kunne få løse led af for mange
> æg, men har ikke erfaringer med det, men mennesker må jo ikke få for
> mange så kan man blive agresiv pgs kolestorolet mener jeg , om det er

Det er godt nok første gang jeg hører man kan blive aggressiv af for meget
kolesterol?

:Pia

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 19-05-03 19:38

On Mon, 19 May 2003 20:14:33 +0200, "Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrotd:

>Det er godt nok første gang jeg hører man kan blive aggressiv af for meget
>kolesterol?

,,,,,,måske er jeg forkert på den men giver for meget kolestterol ikke
for højt blodtryk ? og medfører for højt blodtryk ikke mindre
tolerance ? dermed eventuel agresivitet ? det var da oppe i medierne
på et tidspunkt. Der har jo altid været snak om hvor mange æg man må
spise som menneske men ikke som hund så jeg ved som sagt ikke om det
påvirker hunde på samme måde.

Fra : Smat

Dato : 21-05-03 09:26

> [...]
> på et tidspunkt. Der har jo altid været snak om hvor mange æg man må
> spise som menneske men ikke som hund så jeg ved som sagt ikke om det

Jeg tror faktisk du er lidt forkert på den. Det ses ofte at mennesker med
forhøjt kolesterolindhold i blodet også har forhøt blodtryk. (Kolesterolen
sætter sig som fedtlag på blodårene, der gør dem mindre elastiske, derfor
kommer der højere tryk...) Men man kan godt have for højt kolesteroltal uden
at have problemer med blodtrykket. Det er meget få der selv opdager de har
for højt blodtryk, man har som oftest ingen symptomer på det, men hvis mna
har symptomer vil det oftest være træthed og hovedpinen. Jeg har aldrig hørt
om at man skulle blive aggresiv. Hvis det høje blodtryk er forårsaget at for
meget adrenalin så vil jeg godt hoppe med på ideen om at man kan blive
aggresvi, men så er vi vist ude i en lettere teoretisk situation.

Nå øhhhh jeg må hellere futte afsted, for jeg er vist endt med noget der
ikke hører til her, tilgiv mig

MVH
Margrethe

Fra : Jytte

Dato : 19-05-03 19:18

"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sundt, men hvor mange må de f.eks. få på en uge? Der er tale om en skt.
> bernhard på 1 1/2 år, og en basset på 5.

Hej Dorthe.

Du kan roligt give dine hunde æg, blot skal du koge dem, da rå æggehvide
udnyttes dårligt. Der er protein nok i et æg til 6kg hund, så kan du selv
gange. Æg er et meget lødigt foder der har den optimale
aminosyresammensætning.
Kilde: Hundens ernæring af Ib Engelhard.

Hilsen
Jytte

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 19-05-03 19:51

On Mon, 19 May 2003 20:18:18 +0200, "Jytte" <vingekatten@mail.dk>
wrotd:

> [...]
>udnyttes dårligt. Der er protein nok i et æg til 6kg hund, så kan du selv
>gange. Æg er et meget lødigt foder der har den optimale

,,,,,,,,,,ja der er ingen tvivl om at æggehvideproteiner er dem med
den bedste aminosyresammensætning , men hvad er der i blommen ?

Fra : x Vuf x

Dato : 20-05-03 21:04

Mon, 19 May 2003 20:18:18 +0200, Jytte wrote:

> [...]
>gange. Æg er et meget lødigt foder der har den optimale
>aminosyresammensætning.
>Kilde: Hundens ernæring af Ib Engelhard.

Mine får rå blomme og stegt hvide.

--
Mvh Sonja P. sonpet***@pc.dk http://www.sonpet.dk

Bevar naturen...Sylt en rotte.

Fra : Ulla Kühn Gerlach

Dato : 19-05-03 20:43

Der er mange proteiner i æg, og får hunden for mange proteiner kan det skade
lever og nyrer.
Hvis hundene regelmæssigt får æg, bør man modregne proteinen i den øvrige
kost. Spørg evt. din dyrlæge, der kender dine hunde. Man skal være meget
påpasselig med foderet til en hvalp af en stor race.
Hilsen
Ulla
--
Hundehuset
http://home19.inet.tele.dk/laika7

Fra : JB

Dato : 20-05-03 12:42

Hej

Du kan rolig give din hund æggeblomme hver dag,
det er god for bla. pelsen, husk den må ikke må
rå æggehvide.
Æggehvide har et B-vitaminnedbrydende stof.

Jørgen

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-05-03 15:00

On Tue, 20 May 2003 13:42:10 +0200, "JB" <x.xxxxxxxx@xxxxxxx.xx>
wrotd:

> [...]
>det er god for bla. pelsen, husk den må ikke må
>rå æggehvide.
>Æggehvide har et B-vitaminnedbrydende stof.

,,,,,,,,,,hvad med kolesterolet ?

Fra : JB

Dato : 20-05-03 19:27

Der er ikke meget kolesterol i andet hundemad så det er
ikke det store problem, rå æggeblomme er sund spise.
og for hunde der motioner skulle ikke give problem.

Jørgen

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 20-05-03 20:35

On Tue, 20 May 2003 20:26:35 +0200, "JB" <x.xxxxxxxx@xxxxxxx.xx>
wrotd:

>Der er ikke meget kolesterol i andet hundemad så det er
>ikke det store problem, rå æggeblomme er sund spise.
>og for hunde der motioner skulle ikke give problem.
>
>Jørgen

,,,,,,,ja jeg ved det som sagt ikke men ved at der har været meget
snak om det med mennesker, og jeg er da ikke i tvivl om at et par æg
om ugen er sundt men hvor mange skal der til før det er usundt det er
det der er spørgsmålet?