Måske med yngel ???
Fra : claus S. Jensen

Dato : 19-05-03 17:30

hej...

Den ene af mine Labidochromis Caeruleus er blevet "noget" større i munden,
og er ikke så aktiv som normal, er dette tegn, på at den er med æg, eller er
det sygdom???

måske et dumt spørgsmål !

Skal jeg tage den fra hoved akvariet og placere den i et lille akvarie for
sig selv, og hvornår skal dette evt. gøres ???

mvh

Nybegynderen...

Fra : claus S. Jensen

Dato : 19-05-03 17:58

Det "gumler" også en del !!!!

Fra : KatjaStrofen

Dato : 19-05-03 20:00

"claus S. Jensen" <cj1@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

Hvis din fisk har fået nærmest en dobbelthage og netop laver nogle
gumle/tygge lignende bevægelser - Jamen så har den ganske sikkert æg i
munden :) - så tillykke med det :)

katja

Fra : KatjaStrofen

Dato : 19-05-03 20:04

"claus S. Jensen" <cj1@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

Hov.. glemte at svare på det resterende

Hunner med æg i munden bliver ofte mere passive, mange stoppe med at spise,
og skal derfor slappe mere af for ikke at bruge for meget energi

Hvad du skal gøre ved den afhænger af mange ting.

Ønsker du så mange unger som muligt, bør du fjerne den og lade den gå alene
i et akvarie, så spytter den ungerne ud, når de er store nok til at
overleve. - man kan også lade den gå i det store akvarie og selv lade den
spytte ud, men så skal man nok gå ud fra, at der er mange af de andre fisk,
der anser den nye mangfoldiggørelse som et ekstra mellemmåltid. En helt
anden ting man kan gøre er, at fjerne fisken i sidste øjeblik og så "tømme"
den - dvs hive den op og få den til at spytte ungerne ud for derefter at
sætte den tilbage i det store akvarie igen. - Det man efter min mening skal
huske på, hvilken metode man så ellers benytter er, at sørge for fisken
efterfølgende får noget at spise, da hunnen kan være ganske svag!

Førstegangs gravide *GG* hunner, kan have tendens til at spytte æggene eller
komme til at sluge æggene.. - så der er god grund til at holde et vågent øje
med hende.

katja

Fra : Simon Rasch

Dato : 20-05-03 00:24

Hej og tillykke !!

Malawi'er går typisk 3-5 uger før ungerne er "klar". Jeg plejer at flytte
hunnen til et separat akvarie efter 14 dage. så er jeg sikker (har oplevet
at f.eks min Lombardoi spytter dem efter 14 dg.). De kommer også hurtigere
ud, hvis der ikke er andre fisk i akvariet. Du kan med fordel tage vand fra
det gamle akvarie til det nye.

Når ungerne er ude og du har set dem spise, kan du i princippet fjerne
hunnen. Du bør vente et par dage , da hun ikke har spist i flere uger og har
brug for at komme sig, inden hun skal tilbage og "generobre" sin plads i
hirakiet (de andre vil være efter hende).

Ungerne spiser afskallet artemia eller knust flagefoder. Fodres flere gange
dagligt, gerne 6 gange hvis du kan. Skift vand flere gange om ugen (måske
ikke de første dage).

Mvh
Simon

claus S. Jensen <cj1@webspeed.dk> skrev i en