Hvad er bedst? Indvendig eller udvendig pu~
Fra : Michael Lynge

Dato : 19-05-03 08:45

Hej NG

1.
Hvorfor skulle man vælge en udvendig pumpe med filter eller indvendig?
2.
Hvilke fordele og minuser er det ved begge?
3.
Hvilken pumper fra Fluval hhv. Eheim vil være den bedste løsning til et 400
L. Akv. både som ind-/udvendig pumpe?
4.
Hvor er der størst sandsynlighed for at få den bedste pris på pumper/filter
efter overstående krav?

På forhånd tak for hjælpen.
Mvh\Michael

Fra : Søren Reinke

Dato : 19-05-03 09:24

Michael Lynge wrote:
> [...]
> 2.
> Hvilke fordele og minuser er det ved begge?

Invendig er lettest, men har langt mindre filterkapacitet, og har det med at
svine når de skal skiftes.

Dog har udvendige nogle gange problemmer med slangerne, med hensyn til at få
vand i dem igen efter skift. Eheim Prof. har dog ikke dette problem.

Kig på www.eheim.de

> 4.
> Hvor er der størst sandsynlighed for at få den bedste pris på
> pumper/filter efter overstående krav?

Med sikkerhed ikke i Danmark, et godt sted at få billigst udstyr er
Futterhaus i Flensborg, som også gerne sender til danmark.

Søren Reinke Rescue Diver Fjern ihsyd fra email
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Danmarks hyggeligste Pinse Træf 6-9 Juni

Fra : Martin Heller

Dato : 19-05-03 13:47

Søren Reinke wrote in
<3ec894da$0$7591$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>:

> Invendig er lettest, men har langt mindre filterkapacitet, og
> har det med at svine når de skal skiftes.

Det er vist et noget kategorisk udsagn? Jeg bruger indvendige
filtre bestående af en blå svamp med et powerhead. Enten en
firkantet svamp eller en plade, som sidder i gavlen af akvariet.
Det giver en temmelig stor filterkapacitet, langt større end
hvad de fleste udvendige filtre kan mønstre. Særligt er der i
mange af de nyere modeller af udvendige pumper ikke plads til
ret meget filtermateriale, fordi pumpen er fyldt med kurve og
andre sindigheder, som gør at akvaristen ikke får beskidte
fingre når pumpen renses.

Fra : Søren Reinke

Dato : 19-05-03 12:06

Martin Heller wrote:
> [...]
> ret meget filtermateriale, fordi pumpen er fyldt med kurve og
> andre sindigheder, som gør at akvaristen ikke får beskidte

Okay

Eheim Prof II 2026 har en filterkapacitet på 4,9 liter.

Jeg må nok sige det er dælme en stor klump blå filtervat du har i dit
akvarie hvis den også er på 4,9 liter.

Du siger ligefrem et invendigt filter har en 'lang større' kapacitet end et
udvendigt filter. Langt større det er vel mindst 3 gange så stor, så du har
altså en filtreringskapacitet på > 15 liter, WOW stort filter.

De indvendige er gode til at skabe cirkulation og grov filtrering af
svævende materiale, men ikke mere.

Du kan lave et Hamburger Mattenfilter, som har en meget stor overflade, men
hamle op med extrene filtre kan de stadigvæk ikke, men er et glimrende extra
sammen med et externt filter.

Jeg har prøvet at køre et 250 liters svagt befolket med mange planter kun på
et internt filter, men det gik langt nemmere med et externt filter.

p.s. Et internt filter tager også plads, så der er mindre plads til planter
osv.

Søren Reinke
www.disky-design.dk/fish

Fra : Martin Heller

Dato : 19-05-03 14:26

Søren Reinke wrote in
<3ec8babc$0$7607$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>:

> Eheim Prof II 2026 har en filterkapacitet på 4,9 liter.
>
> Jeg må nok sige det er dælme en stor klump blå filtervat du har
> i dit akvarie hvis den også er på 4,9 liter.

I et 250L akvarium er gavlen på 50x50cm og jeg sætter en svamp på
8cm tykkelse for hele gavlen. Det giver et filtervolumen på 20L,
som vel må siges at være mere end de 4,9L, som vel ikke er
filtervolumen men spandens størrelse?

> De indvendige er gode til at skabe cirkulation og grov
> filtrering af svævende materiale, men ikke mere.

Hvorfor? Hvori består forskellen på filtrering gennem en svamp
inden i akvariet og filtrering gennem en svamp uden for akvariet
i en spand?

> Du kan lave et Hamburger Mattenfilter, som har en meget stor
> overflade, men hamle op med extrene filtre kan de stadigvæk
> ikke, men er et glimrende extra sammen med et externt filter.

Det er jeg uenig i. Det er vel heller ikke tilfældigt at de
benyttes i mange akvarieforretninger. De er meget effektive og
nemme at vedligeholde.

> [...]
> et externt filter.
>
> p.s. Et internt filter tager også plads, så der er mindre plads

Jeg har cichlider i alle mine akvarier, og ikke ret mange
planter. Jeg kan kun sige at filtertypen som jeg har beskrevet
virker hos mig, og at der på trods af kraftig fodring og stor
graveaktivitet i mine akvarier er klart vand og ikke måleligt
indhold af nitrit/nitrat.

Fra : Søren Reinke

Dato : 19-05-03 13:21

Martin Heller wrote:
> [...]
> 8cm tykkelse for hele gavlen. Det giver et filtervolumen på 20L,
> som vel må siges at være mere end de 4,9L, som vel ikke er

Ja og du mister en pæn del af den brugbare størrelse af akvariet, og du har
et grimt filter i enden.

> Det er jeg uenig i. Det er vel heller ikke tilfældigt at de
> benyttes i mange akvarieforretninger. De er meget effektive og
> nemme at vedligeholde.

Det skal du da havde lov til at være, de akvarie butikker jeg besøger,
bruger alle externe filtrering via sump.

Jeg vil til enhver tid foretrække et extern filter både af nemheds skyld, og
udseende mæssigt.

p.s. Din angst for at en slange skulle kunne falde ud og gøre dit hus vådt
er lidt søgt, for hvordan kan du da sove ved tanken om at bunden i dine
akvarier flækker ?

Fra : Martin Heller

Dato : 19-05-03 16:17

Søren Reinke wrote in
<3ec8cc5e$0$29518$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>:

> Ja og du mister en pæn del af den brugbare størrelse af
> akvariet, og du har et grimt filter i enden.

Det er rigtigt at et indvendigt filter optager plads inden i
akvariet. Det kan dog nemt skjules af dekorationen, og hvis det
er typen med en plade for hele endegavlen synes jeg ikke det er
mere skæmmende med udsigt til en skumgummiplade end udsigt til
en skærmet glasgavl eller endnu værre, udsyn til tapetet.
På den anden side optager et indvendigt filter ikke plads uden
for akvariet, hvilket kan være af betydning hvis akvariet står
på et møbel, som ikke har et skab nedenunder.

> Jeg vil til enhver tid foretrække et extern filter både af
> nemheds skyld, og udseende mæssigt.

Det er jo smag og behag. Spørgeren spurgte om fordele og ulemper
ved forskellige filtertyper samt hvor han fik et filter til den
bedste pris. Jeg har blot givet mit bud på et filter, som jeg
har gode erfaringer med, og som jeg synes giver det bedste
forhold mellem pris/ydelse. Endvidere har denne filtertype den
fordel at man kan designe det efter de behov man måtte have.

> p.s. Din angst for at en slange skulle kunne falde ud og gøre
> dit hus vådt
> er lidt søgt, for hvordan kan du da sove ved tanken om at
> bunden i dine akvarier flækker ?

Det er ikke noget jeg er specielt bange for, og jeg tror heller
ikke at risikoen er så forfærdeligt stor. Men jeg kender da en,
som ikke vil have udvendige filtre af netop denne grund. Om det
er rationelt vil jeg ikke stille mig til dommer for. Jeg har
selv været ude for at en pakning på et udvendigt filter ikke var
tæt så vandet sev ud af filteret. Det var ikke ret meget, men da
jeg opdagede det var der kommet en ikke ubetydelig skjold på mit
gulvtæppe.

Jeg benytter også selv udvendige filtre på et af mine akvarier,
og de fungerer også fint, men det er en relativt dyr løsning, og
ikke den løsning jeg foretrækker.

Fra : KED

Dato : 19-05-03 18:10

Hvor køber du disse store filtre og hvad er prisen?

mvh

KED

Fra : Martin Heller

Dato : 19-05-03 20:47

KED wrote in <3ec90ff4$0$5144$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Hvor køber du disse store filtre og hvad er prisen?

Jeg har både købt dem hos Flyvefisken i Kbh og hos
Cichlidecentret i Vallensbæk. De har dem også hos Avifauna. Jeg
kan ikke se filtersvampene på hverken Flyvefiskens eller
cichlidecenterets hjemmesider, men hos avifauna www.avifauna.dk
koster en plade på 50x50cm fra 49,- til 159,- alt efter tykkelse
og grovhed. Et powerhead koster fra 100,- til 300,- alt efter
mærke og ydelse.

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 19-05-03 12:51

Martin Heller <mr_heller@yahoo.dk> writes:

> [...]
> virker hos mig, og at der på trods af kraftig fodring og stor
> graveaktivitet i mine akvarier er klart vand og ikke måleligt

Hvordan fjerner dit filter nitrat?

/Esben
--
Help, I've fallen and I can't... Hey, nice carpet!

Fra : Martin Heller

Dato : 19-05-03 15:21

Esben Haabendal Soerensen wrote in <877k8nkveg.fsf@haabendal.dk>:

> Hvordan fjerner dit filter nitrat?

Det gør det formodenligt heller ikke, men det omdanner ligesom
andre filtre nitrit til nitrat. Og jeg har ikke noget måleligt
indhold af nitrit (målt med et Tetra testsæt).

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-05-03 21:40

"Esben Haabendal Soerensen" <esben@haabendal.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan fjerner dit filter nitrat?
>
> /Esben
> --
> Help, I've fallen and I can't... Hey, nice carpet!
Det er en udbredt misforståelse at et alm. skulle kunne fjerne nitrat.
Strengt
taget fjerner det ikke en s..., det opsamler og ilter (forhåbentlig)
proteiner til
nitrat. Man kunne næsten sige at det producerer nitrat. Men da vi taler
om et
lukket kredsløb, er skidtet til stede indtil man fjerner det. At det
bliver optaget
i et filter og bliver usynligt er jo ikke ensbetydende med at det er
uskadeliggjort
eller "fjernet".
Mvh
Ole

Fra : Martin Heller

Dato : 19-05-03 14:00

Michael Lynge wrote in
<3Y%xa.69938$y3.4958794@news010.worldonline.dk>:

> Hvorfor skulle man vælge en udvendig pumpe med filter eller
> indvendig?

Hovedsageligt er det et spørgsmål om, hvor du gerne vil have
pumpen til at fylde - i akvariet eller udenfor. Og så om du
ligger søvnløs om natten ved tanken om at en slange kan hoppe af
dit udvendige filter og tømme akvariets indhold ud på
stuegulvet.

> Hvilke fordele og minuser er det ved begge?

Ud over ovenstående er prisen en ikke uvæsentlig faktor. Et
udvendigt filter med pumpe er ret dyrt. Det er ikke væsentligt
for filteregenskaben om pumpen sidder i eller uden for akvariet.
Det er en og den samme ting, idet det under alle omstændigheder
er et lukket kredsløb.

Det væsentlige er, at pumpen lader det beskidte vand strømme
gennem et materiale, som tillader at der vokser en tilstrækkelig
mængde bakterier som kan fjerne affaldsstofferne. Hvilket
materiale og hvad navnet på pumpen er spiller ikke nogen rolle.

> Hvilken pumper fra Fluval hhv. Eheim vil være den bedste
> løsning til et 400 L. Akv. både som ind-/udvendig pumpe?

Jeg har bedst erfaring med selv at lave mine filtre af en blå
svamp (købes i større akvarieforretninger) og et powerhead. Du
kan enten lave det som en plade, som dækker endegavlen i
akvariet (Hamburger Mattenfilter) eller som en klods med et rør
ned igennem midten. Begge metoder er effektive, og meget billige
sammenlignet med at købe et færdigt filter.

> Hvor er der størst sandsynlighed for at få den bedste pris på
> pumper/filter efter overstående krav?

Flyvefisken i KBH havde de blå svampe til en fornuftig pris sidst
jeg handlede.